Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar BMW 3.0CS E9 Renovering | << 1, 2, 3, ... 30, 31, 32 >> 124 besök senaste veckan (126963 totalt) |
Njae, vet väl inte riktigt men galvad plåt är rätt obehaglig/jobbig att svetsa i när man slipat rent och svetsat så är ändå galvskyddet borta och då ofta på de ställen som är mest utsatta . En bra svetsprimer och grundning med efterföljande rostskyddsmedel efter lackering håller bra ! _________________ Calle Olsson |
||
Det är inte billigt med plåtdelar till E9 , i ett försök att lura mig själv till att "spara pengar" så köpte jag en ordentlig sick och fals. Har haft en handjagad tidigare men detta monster är något helt annat.
Köpte den genom KNT Hjul & Verktyg och är riktigt nöjd, detta är en rejäl maskin! Väntar lite plåtdelar men snart är det dags att sätta igång. _________________ Calle Olsson |
||
Denna har verkligen hamnat i rätta händer med tanke på vad du presterat med dina senaste renoveringar. Att kapa bort 10, 20 eller 30 cm rost är egentligen inte så stor skillnad - det ser bara värre ut innan man börjar.
Därmed inte sagt att jag skulle vågat mig på detta projekt, men det påminner en del om statusen på den MGB GT jag tog över efter min pappa innan han kastade sig över vraket med vinkelslip och svets. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
Hur sjukt det än låter så ser jag fram mot lite rostlagningsbilder från dig, du ju brukar leverera högsta kvalitet.
( känn ingen prestationsångest nu bara...) _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Tack Mats, jag känner ungefär likadant, rost är rost och det spelar nästan ingen roll om en bil är "lite" rostig överallt eller genomrostad överallt. Mängden arbete är ungefär detsamma, sen är det jubtrevligt pmmman kan urskilja hur plåten sett ut från början så man vet ungefär var man ska.. Min bil är förhållandevis "oskruvad" och osvetsad sen tidigare vilket är skönt! _________________ Calle Olsson |
||
Lite jobbigt känns det.. Men det skall nog gå att få ihop, mest spänd är jag på att få använda min nya sick o fals och göra lite golvplåtar! _________________ Calle Olsson |
||
Rostreparation påbörjad . Låst lyften i toppläge och sedan "vägt" in fyrkantsprofiler i våg, karossen fäst i bakre pinnbultarna till silentblocken, diffästet och främre ramsnokarna.
Satt krysstag i dörröppningar och tagit ett gäng referensmått för att hålla koll så karossen inte rör sig. Rostbilder... _________________ Calle Olsson |
||
Lite mindre rost :
Gör trösklarna i två sektioner , vågar inte skära bort allt på en gång för då rasar nog bilen ihop. Påbörjat främre, de har 3 st tröskelplåtar, en inre , en mittre och en yttre, utanpå den sitter sedan en "dekorplåt skruvad.. Tro fan det rostar.. Jag gör egna inner och mittentrösklar i 2 mm plåt (org 1,5) för att få en styvare konstruktion. Yttre tröskel blir en original. _________________ Calle Olsson |
||
En tanke bara: vore det inte bättre att blästra först och sen börja rodtlaga?
Jag gjorde som du pga kallgarage och att jag var rädd för rost efteråt. Men med facit i hand så hade det varit mycket smidigare och veta vad man hade att jobba med, samt slippa behöva slipa färg överallt där man ska svetsa. |
||
Hatten av för att du tar dig an detta projektet!
Jag har svetsat min beskärda del av rost genom åren och är inte avundsjuk, möjligen på slutresultatet så. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||
+1 Men det måste göras på plats i detta läget.. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Det hade varit klart skönt att slippa sopa rosthögar varenda kväll men dels tror jag knappt att det varit någon bil kvar efter blästring karossen är erkänt vek i konstruktion. Sen är det skönt att ha något fragment kvar för att förstå hur plåten faktiskt sett ut och varit konstruerad från början. Calle _________________ Calle Olsson |
||
Andra projekttrådar BMW 3.0CS E9 Renovering | << 1, 2, 3, ... 30, 31, 32 >> 124 besök senaste veckan (126963 totalt) |