Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar BMW 3.0CS E9 Renovering | << 1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 31, 32, 33 >> 31 besök idag (128997 totalt) |
Tack ! Jag hittar inga sådär uppenbara sätt att förstärka karossen utan att inkräkta på interiör osv? Skulle behövas en båge / bur för att kunna knyta ihop nått vettigt . /Calle _________________ Calle Olsson |
||||||
Ja, jag har ju full inredning kvar i min, utan bur.
Så alla förstärkningar är "inklämda" osynligt, utom dom undertill då. Lite under baksätet, A-Stolpar / tröskel typ där högtalarna ibland sitter. Mest nytta gör nog dock X stagen under bilen, som Jänkarnas Subframe connectors. Så har jag två extra stag som håller ihop kardantunneln, mellan kardanen och avgassystemet. Jag kan lägga upp, eller maila bilder om du är intresserad. _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||||
Gärna bilder ! Tack _________________ Calle Olsson |
||||||
Hade rekommenderat inredningsverkstan men tror han lagt ner verksamheten tyvärr. Kan ju skicka iväg ett mail till honom. https://www.inredningsverkstaden.nu/ _________________ Emil Jönsson |
||||||
Ja, då lägger jag upp lite bilder.
Kanske lite överkurs på "en vanlig renovering" om din nu är det. Men min är ju SFRO reggad med bytt motor och höjd effekt. Större bromsar etc. så jag ville förstärka så mycket som gick utan att förstöra. Fjäderbensstag, inga konstigheter. Men man kanske skulle kunna haft fästen mot torpedvägg också, om inte det vart så mycket prylar överallt. Som dom gröna linjerna. Även ett bak, mellan hjulhusen. (Catchtank och relästyrning för bränslepumpar i bakgrunden) Under baksätet (Några svetsar runt stående plåten hade spruckit på min bil, vilket jag tydde att det rör på sig.) De röda inringade fästpunkterna ovan och nedan "hör ihop" Jag uttnyttjade de långa fästena för olika växellådor till att montera en extra balk, kombinerat med en kardanring. Sen det som jag tror gör mest nytta, dels från bakvagnen fram till "rambalkarna" Samt från "rambalkarna" till framvagnen. Jag fällde in delar av ett 4-kant rör i rambalken, för att få ut stabila fästöron. Dessutom kan man nu lyfta bilen på dessa 4-kant rör, utan att deformera balkarna. Ser lite annorlunda ut idag, när jag även monterat kuggstång, men dessa gamla bilder vart tydligare. På nedersta bilden här ser man faktiskt alla förstärkningarna under bilen om man tittar noga. _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||||
[quote="Daniel-635"]Ja, då lägger jag upp lite bilder.
Kanske lite överkurs på "en vanlig renovering" om din nu är det. Men min är ju SFRO reggad med bytt motor och höjd effekt. Större bromsar etc. så jag ville förstärka så mycket som gick utan att förstöra. Tack, det där skall jag klart överväga att göra nått liknande! /Calle _________________ Calle Olsson |
||||||
När jag byggde om min kadett till 4wd så bytte jag tröskellådor, just för att jag ställde en 2mm plåt på högkant mellan svetssömmarna upptill och nedtill mellan inre och yttre tröskellåda, hela vägen från framvagnsfästena till bakvagnsfästena.
Jag svetsade bakaxelbryggan stum i detta istället för silentblocken. Sen förstärkte jag framvagnsfästena genom att dra 40x20profilrör i golvet till både tröskellåda(vid stolarna i längsled) sen ett som satt mot balken under stolarna. Till detta förstärkte jag mellan rampiporna fram i torpedväggen med ett 50mm rör, denna hade sedan snedstag ned till bärarmarna. Svårt att förklara i text, men detta gjorde bilen extremt vridstyv, och ett otränat öga såg inte förstärkningarna. Jag hade även fjäderbensstag fram och bak, det främre förband jag med balken under instrumentbrädan, genom torbedväggen, det bakre var ett rakt mellan samt två diagonala till balken för bakaxelklumpen. Spelade ingen roll hur jag lyfte den, dörrarna gick som den stod obelastad på marken. mätte även dörrspringor, de ändrade sig inte ens en halv millimeter. innan förstärkningarna så gick dörrarna inte att öppna om jag hissad bilen i nåt hörn. _________________ Patrick Wetterskog |
||||||
Hade tänkt jag skulle bygga ihop en motor på semestern, lagom pyssel i värmen då jag inte orkar svetsa på karossen.
Rev isär den 3.5 jag köpte där ett bra tag sedan, tyvärr hade den stått med vatten i cylindrarna visade det sig och rostskadorna var för stora att ignorera. Lyckades hitta en annan motor (inte helt lätt numera) från en 635, rev isär och den var precis likadan om inte värre. Suck, det var 25000:- i oanvändbara motorer, nåja delarna kommer väl till användning. Sökandet efter överdimensionskolvar har inletts, skulle behöva 6 st 92,5 mm kolvar och borra ett av blocken efter dessa. Blandade bilder i väntan på lösning av block / kolvproblemet. _________________ Calle Olsson |
||||||
Alltså, missförstå mig rätt, och beklagar innerligt skicket på materialet.. men det finns få bilder som beskriver min sinnebild av dina valda utgångslägen mycket bättre än denna. _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Haha.. Ja , man får försöka se det positivt trots allt men för tillfället har jag inget vidare flyt.. _________________ Calle Olsson |
||||||
Nu fick jag ont i magen. Men jag drog väl runt den innan den gick iväg.... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Ähh, shit happens , inte ditt fel så ingen skugga över dig! _________________ Calle Olsson |
||||||
Tråkigt, men det kan ju bli fin motor ändå, dock lite dyrare.
Du har säkert koll, men den nyare av motorerna har annorlunda motorfästen på blocket. Som sitter längre fram. (För visst är det en e32 / e34 ?) Kommer du köra med Kat motorns insprutning, eller blir det något annat ? _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||||
Ja , det löser sig på ett eller annat vis , fortsatte riva motor nr 1 idag och den verkar för övrigt schysst så det kan bli att jag bygger vidare på den. Verkar som jag kan få tag på 92,5 mm (andra ÖD) originalkolvar från Tyskland, kostar dock 15 lax för 6 st. Ursprungligen hade jag tänkt köra Maxxecu och Jenvey Heritage "Weber lookalikes" spjällhus men den budgeten är nog dessvärre förpassad nu. Till motor nr 2 fick jag vad jag tror är ett komplett Motronic system med box och kabelpiska så jag funderar på att använda det. Gillar dock inte utseendet på de modernare insugen , skulle gärna haft nått annat mer klassiskt insug. _________________ Calle Olsson |
||||||
Jag har Mahle VW Boxer kolvar i min 635a.
Dom kommer från ett trim kit Mahle tagit fram till VW Bubbla. https://dalhems.com/sv/p/96e6f46789c Jag köpte mina på Dalhems 2007, på den tiden kunde dom sälja 6 lösa kolvar. Och de kostade 4200:- kompletta för 6 kolvar med kolvbult och ringar. Så enormt prisvärda, och mina har gått många tusen mil i min Bi-Turbo nu. Måtten stämmer överens med M30 motorn så när som 0,4mm lägre kolvtopp, och att Ventilurtag saknas, så de behöver fräsas ner. (Finns bilder om du är nyfiken) Sen är ju även nackdelen att du tappar kompression, vilket vart en fördel för mig. Vet dock inte om dessa går att få tag på i ÖD från Dalhems ? Sen har ju även PPF ett kit som redan är 92,5mm http://server.pure-pf.com/webshop2/s Känns som att det borde gå att få bättre och / eller billigare prylar än Original ÖD. Gillar för övrigt tanken med retro look på insug etc. _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||||
Andra projekttrådar BMW 3.0CS E9 Renovering | << 1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 31, 32, 33 >> 31 besök idag (128997 totalt) |