Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
BMW 3.0CS E9 Renovering
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 30, 31, 32   >>
38 besök idag (126496 totalt)
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Om bilen ska bli en resto-mod vore en M54B30 ett vettigt val, billig och med enklare medel har den ca 270 hk.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
När jag köpte bilen så var tanken en N54 Biturbo och DCT låda, men nu när jag lyckats göra en ursprungskontroll på bilen och fått papper på den så lutar det mer år originalstuk.

En M30 3,5 med separata spjäll , kam , och grenrör tycker jag skulle vara både klassiskt och en trevlig körmaskin.

Med lite tur har Butterfly en lösning till mig! thumbs up

_________________
Calle Olsson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Ellac skrev:
En M30 3,5 med separata spjäll , kam , och grenrör tycker jag skulle vara både klassiskt och en trevlig körmaskin.

Jaaa

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128



Fantastiskt arbete du gör med karossen

Om du ändå ska byta motor och trimma så måste jag ju nämna Batmobile. Några såna spoilers och skärmbreddare så har du en av 70-talets tuffaste racers De är väldigt dyra som original, så en replika borde också vara värd en del.


_________________
Rikard Lundberg
Citera
makeba
Tranemo
Här sen Jul 2006
Inlägg: 63



I "E30-Ligan Köp-sälj-byt" på FB finns en komplett S38B36 till salu för 30 tkr om det finns intresse.

Mkt imponerad av din rostlagning och ditt arbete. thumbs up Kämpa på!

/Kent

_________________
Kent Ohlsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
Rikard L skrev:
Fantastiskt arbete du gör med karossen

Om du ändå ska byta motor och trimma så måste jag ju nämna Batmobile. Några såna spoilers och skärmbreddare så har du en av 70-talets tuffaste racers De är väldigt dyra som original, så en replika borde också vara värd en del.




Njae, konstigt nog är jag inte så förtjust i breddare på E9, tycker den är klart vackrast i smalt utförande.

Roberts E9 är en klar förebild:




_________________
Calle Olsson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Fyfasen, ett sådant projekt hade jag nog låtit gå i graven
Det närmaste jag kommer är nog denna gamla merca, som var i sjukt bra skick jämfört.

Komiskt med lyftarna förresten. Min på bild är en 2 tons lyft, lyftsaxen är tillverkad i 100x200x4mm bör.
Din 3tons lyft ser aningens klenare ut i saxen , det är lite olika hur man ce märker




_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Robert Grans
Vasa
Här sen Sep 2014
Inlägg: 13



Ellac skrev:

Roberts E9 är en klar förebild:


Tack Calle, det var ju trevligt att höra
Min mage knöt sig när jag såg dina första bilder i tråden, din är ännu värre rostad än vad min var vid starten av projektet. Men du ser ut att ha det under kontroll så det är bara att köra hårt!
Om du inte redan är där, så rekommenderar jag att gå med på e9coupe.com, mycket info och nästan enbart trevliga typer.

Själv håller jag mest på med finlir och samlar delar till ny motor och drivlina.

_________________
BMW e9 3.0CSi
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
[quote="knotan"]Fyfasen, ett sådant projekt hade jag nog låtit gå i graven
Det närmaste jag kommer är nog denna gamla merca, som var i sjukt bra skick jämfört.

Komiskt med lyftarna förresten. Min på bild är en 2 tons lyft, lyftsaxen är tillverkad i 100x200x4mm bör.
Din 3tons lyft ser aningens klenare ut i saxen , det är lite olika hur man ce märker

Kinastål är ju såklart starkare..

_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
Lite mer plåt på plats:






_________________
Calle Olsson
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Sjukt snyggt, otroligt impad!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



vilken tur du hittade en sååå rostfri bil
ingen kommer tro dig när du säger den var rostig...
Snyggt jobbat !!! thumbs up

_________________
Michael Thulesius
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 456



När det är dags för att svetsa dit framskärmarna, sätt dit dörrarna först, för att passa in allt korrekt. Väldigt vanligt att knäcken på midjan längs med bilen hänger som en banan annars, väldigt störande (iaf om man är petig som jag).

Bra kämpat!

_________________
Rɑnɑld MɑcLeɑn
------------------

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
erikjakan skrev:
Sjukt snyggt, otroligt impad!


Tackar!

_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
Michael Th skrev:
vilken tur du hittade en sååå rostfri bil
ingen kommer tro dig när du säger den var rostig...
Snyggt jobbat !!! thumbs up


Jag verkar ju dras till dåliga projekt så jag fortsätter på den trenden.. !


_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
McRae skrev:
När det är dags för att svetsa dit framskärmarna, sätt dit dörrarna först, för att passa in allt korrekt. Väldigt vanligt att knäcken på midjan längs med bilen hänger som en banan annars, väldigt störande (iaf om man är petig som jag).

Bra kämpat!


Tack, har också noterat det på några bilar. Det är vansinnigt komplicerade (läs korkade) bilar där absolut allt är svetsat utan möjlighet till justering.. Jag hoppas jag får till det.

_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
Kvällens plåtjobb, nu skall bara allt runtomkring också fixas..


_________________
Calle Olsson
Citera
Robert Grans
Vasa
Här sen Sep 2014
Inlägg: 13



Ellac skrev:
McRae skrev:
När det är dags för att svetsa dit framskärmarna, sätt dit dörrarna först, för att passa in allt korrekt. Väldigt vanligt att knäcken på midjan längs med bilen hänger som en banan annars, väldigt störande (iaf om man är petig som jag).

Bra kämpat!


Tack, har också noterat det på några bilar. Det är vansinnigt komplicerade (läs korkade) bilar där absolut allt är svetsat utan möjlighet till justering.. Jag hoppas jag får till det.


För att få till passningen så bör karossen även stå på egna hjul eller ligga enbart på fram och bakvagns infästningspunkterna eftersom karossen kommer att flexa fast man inte skulle tro det. Min hade, om än inte perfekta, så väldigt fina glapp medans den stod på "mage" på lyften medans vi passade in allt, men fullt inredd med drivlina och motor på plats samt stående på egna hjul, så har det helt klart rört på sig. Efter lite justering på dörrarna så ser det väl helt OK ut, men skulle jag göra det pånytt så hade jag satsat på att få karossen att ligga naturligt vid inpassning.

Inte det lättaste att få till

När du har allt inpassat före lack, så borra en par små hål genom gångjärnen + kaross för dörrarna och huven, så är det helt sjukt mycket lättare att passa in dem senare efter lack, bara stryk in borrar eller annat i samma dimension som hålet och så har du allt linjerat med en gång

_________________
BMW e9 3.0CSi
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
Ett par steg till i kampen mot rosten :

Nästa steg blir golv , kan ju vara praktiskt.






_________________
Calle Olsson
Citera
Andra projekttrådar
BMW 3.0CS E9 Renovering
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 30, 31, 32   >>
38 besök idag (126496 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande