Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
BMW 3.0CS E9 Renovering
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 30, 31, 32   >>
41 besök senaste veckan (126833 totalt)
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
micke80 skrev:
Stiligt värre! thumbs up

Bara ventilkåpan från en förgasar-M30 som saknas.


Finns det också , får se hur det blir men tanken var att få 3.5an att se ut som en E9 motor.



_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
En hel drös med timmar lagt på sistone, tyvärr är merparten som som inte syns eller värt att visa.

Men nu är i alla fall bakskärmarna grovspacklade och fått ett lager epoxi som skydd.
Slutfört lite småpill i bagaget så även det fått epoxi och snart skall det kittas och slutföras inför lackering.

Svetsat ett stötdämpartorn bak. Gjort en ny batterihylla .












_________________
Calle Olsson
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092



Det blir så snyggt när primern är på thumbs up

Finns det någon rost kvar på karossen, jag tycker den ser riktigt färdig ut.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Denna tråd är ju helt efterbliven. På ett bra sätt

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Alltså ta och titta tillbaka till sidan ett i tråden. Den var ju otroligt kexig och nu så fin !
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Janne J skrev:
Det blir så snyggt när primern är på thumbs up

Finns det någon rost kvar på karossen, jag tycker den ser riktigt färdig ut.


Tack! Rost är det nästan slut med , ska byta tak . Sen är det motor i och sedan framskärmar som skall passas in och svetsas fast. Det är nackdelen med dessa bilar , allt är svetsat.. ingen efterjustering , allt måste passa ihop och det är inte helt lätt när det kommer delar från minst fem olika bilar..

_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Newberg skrev:
Denna tråd är ju helt efterbliven. På ett bra sätt



_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Alltså ta och titta tillbaka till sidan ett i tråden. Den var ju otroligt kexig och nu så fin !


Det är skoj att titta tillbaka , som en dagbok nästan. Man glömmer hur jävla mycket jobb man lägger ner.. 🙄

_________________
Calle Olsson
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536



Alltid kul när denna tråden hoppar upp i listan, vilket jobb och tempo! Som andra skrivit tidigare en kulturgärning att rädda det som var startobjektet.

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 460



TIMEOUT !

Så du kapade alltså hål i hatthyllan för att kunna svetsa stötdämpartornet, och satte sen tillbaka plåten



På min e28 TIG svetsade jag underifrån upp i holken, med droppar av tillsats material rinnande utmed kroppen, det är inte allt arbete man glömmer

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Daniel-635 skrev:
TIMEOUT !

Så du kapade alltså hål i hatthyllan för att kunna svetsa stötdämpartornet, och satte sen tillbaka plåten



På min e28 TIG svetsade jag underifrån upp i holken, med droppar av tillsats material rinnande utmed kroppen, det är inte allt arbete man glömmer


Mitt sätt verkar enklare ..!?

_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Takbyte påbörjat men också småskruvat lite på chassidelar , skönt att pausa med mellan allt slipande och kapande.

Har dessutom två frågor. Nummer ett är att jag lyckats slarva bort 2 av skruvarna som håller ihop OK-halvorna till bakbromsarna. Det är 2 st M7x70 mm insex , någon som kan ha nått sånt i gömmorna?

Fråga två är om konkreta tips för omkromning av de bakre lyktsargarna , i sverige eller tillförlitlig firma utomlands?








_________________
Calle Olsson
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Göteborgs förnickling har jag sett göra bra jobb tidigare. (dom gör krom också)
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4077



.
Jag är ingen BMW-fantast men 02'an och denna modell gillar jag!
Den här kommer att bli mumma när den blir klar!! thumbs up

_________________
Calle Olsson
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Antar att skruvarna till ventilerade bakre ok för Opei Diplomat och Omega med 3,2i och 150hk 25DTi motor har samma mått som BMW-skruvarna.

_________________
Kai Anttila
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Commodåren skrev:
Antar att skruvarna till ventilerade bakre ok för Opei Diplomat och Omega med 3,2i och 150hk 25DTi motor har samma mått som BMW-skruvarna.


Det kan nog stämma , har googlat på nån tysk Opelsida tidigare men längden framgick ej där. Har du nått tips på inköpsställe?

_________________
Calle Olsson
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Lyckades hitta ett ställe, men det handlar om en hel breddningssats. Kanske i dyraste laget för ett par skruvar.
https://www.ebay.de/itm/363051725420?_trkparms=amclksrc%3DITM%26aid%3D . . . .

_________________
Kai Anttila
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545



Ganska dyrt för nåt man kan tillverka själv med enkla medel.

Jag borrade upp skruvhålen i mina bakok på Commodoren till 8 mm och använde vanliga M8 insex i 12.9 kvalitet.
Fick planförsänka lite på båda sidor för den större skallen och muttern, det fanns tillräckligt mycket gods i okhalvorna.
Ser ut att vara samma utförande på dina ok så det borde funka.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12857



Mats Karlsson skrev:
Göteborgs förnickling har jag sett göra bra jobb tidigare. (dom gör krom också)


Jag har sett förnicklade saker därifrån, och det resultatet fanns inget att klaga på. Inte billiga dock.

De ville ha 2k för att avkroma (alltså inte omkroma) en stötfångare när jag frågade dem för typ 5 år sedan. Gissningsvis något mer nu.

Hittar du någon som omkromar med gott resultat så är jag intresserad. Det mesta av mitt krom har porer i sig också. Hade helst undvikit att köpa nytt pga den dåliga passformen på reprodetaljer.


Dreglar också gott varje gång den här tråden kommer upp. Och nu har du dessutom lagt upp ett V12-projekt. Vojne vojne.
Får börja spara nu så att jag har råd att köpa vid eventuell säljesannons.
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Takbyte påbörjat , hoppas kunna få ihop det nästa vecka. Köpte en ny leksak för ändamålet då taket är punktsvetsat hela vägen runt.
Handhållen punktsvets från Duab, https://duab.se/garage-verkstad/svetsar-tillbehor/punktsvetsar/helvi-p . . . .
Har testat lite grann och är mycket förtjust!
"Nya" taket rensat på strukturen på insidan och skrapat av 2 lager färg. Primer och epoxi på insidan . Gamla taket bortskuret och förstärkningar blästrade och nu i primer.








_________________
Calle Olsson
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3962



Snyggt! Både jobbet i sig, och sen såklart den smäckra, vackra, takstrukturen.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Andra projekttrådar
BMW 3.0CS E9 Renovering
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 30, 31, 32   >>
41 besök senaste veckan (126833 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande