Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
BMW 3.0CS E9 Renovering
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 30, 31, 32   >>
40 besök senaste veckan (126448 totalt)
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Grymt!

Vad är planen nu då? Lackas den i delar och monteras till samma skick hos lackeraren?


Yes, jag har hängt och justerat dörrar och luckor efter bästa förmåga. Lackeraren får justera, spackla , skruva isär , måla och återmontera dörrar, huv och bagagelucka. Sen hämtar jag och fortsätter.

_________________
Calle Olsson
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



Snyggt, vilken milstolpe!
Vem fick äran att lacka den?

_________________
Patrik Skoog
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Snyggt, vilken milstolpe!
Vem fick äran att lacka den?


Tack 🙏 , håller lackeraren "hemlig" tillsvidare, lovar att återkomma om allt går väl.

Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
Motorbygge i väntan på lackeringen.

3.5 liters motor från en E32 1991.

Borrad till andra ÖD 92.5 mm och däckad, nya kolvar, lager osv. Toppen renoverad och planad, frästa säten.
Ventilkåpa med grå skrynkelfärg och fräst fram loggorna igen. Dbilas insug med separata spjäll. Styrsystem maxxecu .












_________________
Calle Olsson
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



Vackert Calle!

_________________
Patrik Skoog
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens

Ser vackert ut! Är det den motorn som ligger på ca 220 hk i standardutförande? Det blir spännande att se hur mycket dina modifieringar ger. Vad hoppas/tror du?

_________________
Johan B
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Vackert Calle!


Tack! 🙏

_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
blixten skrev:
Ser vackert ut! Är det den motorn som ligger på ca 220 hk i standardutförande? Det blir spännande att se hur mycket dina modifieringar ger. Vad hoppas/tror du?


Tack! 218 HK tror jag den skall lämna i original. Jag har inte gjort några direkta förändringar för att höja effekten. Hoppas på en trevlig körmaskin med härligt bottenvrid. Kommer ihåg pappas 635CSI -88 som jag körde en del med för 20 års sen, det var faktiskt en väldigt trevlig maskin så jag hoppas min blir snarlik.

_________________
Calle Olsson
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Fantastiskt fint blir det!

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Blir ett smycke till motor Calle! thumbs up thumbs up thumbs up

Kommer både gå och låta underbart!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Perfekt motor till den bilen, nära originalet men lite extra thumbs up

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3352



Vackert!

Vad har du använt för att få aluminiumdelarna så rena och fina?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Detta är en riktig feelgoodtråd, vilket snyggt jobb thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Toobb
Norrköping
Här sen Jun 2006
Inlägg: 57



Den här tråden bara fortsätter att ge! Hatten av!

_________________
Tobias Flemgå'rd
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 323



Fantastiskt

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
Tack allesammans ! Jag har efter 20 år (?) på Rejsa fortfarande inte lärt mig hur man citerar flera inlägg , så tacket gäller alla glada kommentarer !

@mats , jag har bara tvättat och avfettat toppen. Lösa alu prylar är glaskuleblästrat. Skruvar osv försöker jag få elförzinkat .





_________________
Calle Olsson
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7703



Ellac skrev:
blixten skrev:
Ser vackert ut! Är det den motorn som ligger på ca 220 hk i standardutförande? Det blir spännande att se hur mycket dina modifieringar ger. Vad hoppas/tror du?


Tack! 218 HK tror jag den skall lämna i original. Jag har inte gjort några direkta förändringar för att höja effekten. Hoppas på en trevlig körmaskin med härligt bottenvrid. Kommer ihåg pappas 635CSI -88 som jag körde en del med för 20 års sen, det var faktiskt en väldigt trevlig maskin så jag hoppas min blir snarlik.


Det är en mycket trevlig motor.

Jag hade en m535 e28 med 4-växlad automat, min kompis hade då en rätt ny manuell 330i med chip.

Dem gick 100% jämnt från ca 80-200kmh kommer jag ihåg.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 453



Fantastiskt fint det blir !!

Två m30 tips.

Var extra noga med packningarna (packnings massa) runt övre bröstkåpan.
Det vill alltid läcka vid kamaxel sträckaren, och runt kåpan som sitter mot topplocket.


Lås banjoskruvarna som håller oljeröret till kamaxel smörjningen mekaniskt.
Loctite vill lossna med tiden, och man kan inte dra alls dom hårt, då kollapsar röret.

Jag har låst mina med ståltråd, kan nog hitta bild om det är intressant.

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
Daniel-635 skrev:
Fantastiskt fint det blir !!

Två m30 tips.

Var extra noga med packningarna (packnings massa) runt övre bröstkåpan.
Det vill alltid läcka vid kamaxel sträckaren, och runt kåpan som sitter mot topplocket.


Lås banjoskruvarna som håller oljeröret till kamaxel smörjningen mekaniskt.
Loctite vill lossna med tiden, och man kan inte dra alls dom hårt, då kollapsar röret.

Jag har låst mina med ståltråd, kan nog hitta bild om det är intressant.


Tack, nya banjobultar, borrade hål i skallen och najtråd som låsning.

_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
Småpillar i väntan på att karossen kommer tillbaka.

Första generatorn jag hade renoverat passade inte då kolfiberburken till insuget var lite i i vägen. Renoverade då istället originalgeneratorn från E9an. Ska samla ihop alla fästen, remhjul osv och skicka iväg på elförzinking om nån vecka .
Servopump blästrad och penselrenoverad.

Min bil har original AC men kompressorn saknades när jag köpte den , läste lite på E9 forumet i USA och blev inspirerad att modernisera lite. Beställde en Sanden 508 kompressor och snickrade ihop fästen till den. Ny kondensor och torkfilter också , evaporator får bli lite senare .

Fixade motorfästet på avgassidan också. Insugssidan verkar passa på 3 av 4 skruv, ska göra nån liten insats där också.

Blandade bilder













_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
Väntar fortfarande på karossen från lack men som de brukar säga "det har aldrig varit närmare än nu.."

Småpillar med allt möjligt som behöver göras i ordning, nu senast växellådan som blir en 5 vxl Getrag 260 , tyvärr har dessa inte uttag för hastighetsmätarvajer så där får jag komma på en lösning.

Blästrad, nya packboxar och diverse skruvar.





_________________
Calle Olsson
Citera
Andra projekttrådar
BMW 3.0CS E9 Renovering
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 30, 31, 32   >>
40 besök senaste veckan (126448 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande