Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar BMW 3.0CS E9 Renovering | << 1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 30, 31, 32 >> 30 besök idag (126895 totalt) |
Yes, jag har hängt och justerat dörrar och luckor efter bästa förmåga. Lackeraren får justera, spackla , skruva isär , måla och återmontera dörrar, huv och bagagelucka. Sen hämtar jag och fortsätter. _________________ Calle Olsson |
||||
Motorbygge i väntan på lackeringen.
3.5 liters motor från en E32 1991. Borrad till andra ÖD 92.5 mm och däckad, nya kolvar, lager osv. Toppen renoverad och planad, frästa säten. Ventilkåpa med grå skrynkelfärg och fräst fram loggorna igen. Dbilas insug med separata spjäll. Styrsystem maxxecu . _________________ Calle Olsson |
||||
Tack! 218 HK tror jag den skall lämna i original. Jag har inte gjort några direkta förändringar för att höja effekten. Hoppas på en trevlig körmaskin med härligt bottenvrid. Kommer ihåg pappas 635CSI -88 som jag körde en del med för 20 års sen, det var faktiskt en väldigt trevlig maskin så jag hoppas min blir snarlik. _________________ Calle Olsson |
||||
Tack allesammans ! Jag har efter 20 år (?) på Rejsa fortfarande inte lärt mig hur man citerar flera inlägg , så tacket gäller alla glada kommentarer !
@mats , jag har bara tvättat och avfettat toppen. Lösa alu prylar är glaskuleblästrat. Skruvar osv försöker jag få elförzinkat . _________________ Calle Olsson |
||||
Det är en mycket trevlig motor. Jag hade en m535 e28 med 4-växlad automat, min kompis hade då en rätt ny manuell 330i med chip. Dem gick 100% jämnt från ca 80-200kmh kommer jag ihåg. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Fantastiskt fint det blir !!
Två m30 tips. Var extra noga med packningarna (packnings massa) runt övre bröstkåpan. Det vill alltid läcka vid kamaxel sträckaren, och runt kåpan som sitter mot topplocket. Lås banjoskruvarna som håller oljeröret till kamaxel smörjningen mekaniskt. Loctite vill lossna med tiden, och man kan inte dra alls dom hårt, då kollapsar röret. Jag har låst mina med ståltråd, kan nog hitta bild om det är intressant. _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||
Tack, nya banjobultar, borrade hål i skallen och najtråd som låsning. _________________ Calle Olsson |
||||
Småpillar i väntan på att karossen kommer tillbaka.
Första generatorn jag hade renoverat passade inte då kolfiberburken till insuget var lite i i vägen. Renoverade då istället originalgeneratorn från E9an. Ska samla ihop alla fästen, remhjul osv och skicka iväg på elförzinking om nån vecka . Servopump blästrad och penselrenoverad. Min bil har original AC men kompressorn saknades när jag köpte den , läste lite på E9 forumet i USA och blev inspirerad att modernisera lite. Beställde en Sanden 508 kompressor och snickrade ihop fästen till den. Ny kondensor och torkfilter också , evaporator får bli lite senare . Fixade motorfästet på avgassidan också. Insugssidan verkar passa på 3 av 4 skruv, ska göra nån liten insats där också. Blandade bilder _________________ Calle Olsson |
||||
Väntar fortfarande på karossen från lack men som de brukar säga "det har aldrig varit närmare än nu.."
Småpillar med allt möjligt som behöver göras i ordning, nu senast växellådan som blir en 5 vxl Getrag 260 , tyvärr har dessa inte uttag för hastighetsmätarvajer så där får jag komma på en lösning. Blästrad, nya packboxar och diverse skruvar. _________________ Calle Olsson |
||||
Andra projekttrådar BMW 3.0CS E9 Renovering | << 1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 30, 31, 32 >> 30 besök idag (126895 totalt) |