Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
BMW 3.0CS E9 Renovering
<<   1, 2, 3 ... 30, 31, 32
13 besök idag (126972 totalt)
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Jag hoppas verkligen att du har med några bilder på hur den såg ut när du började och lägger inplastade i rutan när du är på bilträffar annars kan man ju tro att det är en fin orginalbil med bytt motor.


Haha, njäe. Jag brukar mest parkera och springa därifrån, men igår var det många trevliga människor som var framme och hälsade.

Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Fin härligt sommarkväll med mycket syre i luften, trevlig kvällstur och lite bilder och ett litet ljudklipp på youtube.









_________________
Calle Olsson
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1503

Namndispens
Namndispens

Fina bilder! Hur är den att köra tycker du? Vilken däckdimension kör du med?

_________________
Johan B
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
blixten skrev:
Fina bilder! Hur är den att köra tycker du? Vilken däckdimension kör du med?


Tack 🙏

Den är jättefin att köra, motorn är en pärla. Alldeles lagom stark för bilen, segdrar som inget annat, låter härligt när spjällen öppnar och har ett härligt lugn som gör den väldigt behaglig. Ytterst passande till bil och chassi i övrigt.

Chassi är i princip original, sitter en uppsättning lägre fjädrar och Bilstein runt om, går mjukt och fint men inbjuder absolut inte till att kastas runt kurvorna. Att kalla den glidare är fel, granturismo är en bättre beskrivning. Styrningen är jättefin, lugn och harmonisk men känns väldigt tight och fräsch när man tänker att det är en 50 år gammal bil med snäcka.

Bromsarna är jag lite besviken på, specen original med ventilerade skivor runt om och fyrkolvsok fram gav mig stora förhoppningar men måste säga att de är är sådär. Känslan utmärkt men bettet, njae.. Monterade Ferodo 2500 runt om i helgen och det blev en klar förbättring men fortfarande tycker jag de är rätt mjäkiga.

Mahle fälgarna med 7*14" och 205/70R14 ger ett klassiskt härligt intryck, jag gillar dem skarpt! Visst är en uppsättning 16" Alpinahjul snygga, men det har ju var och varenda E9 man ser, tror (utan att veta..) attestera knubbiga 14"na bidrar till "rätt" 70- tals känslan i chassit också.

Nu har jag inte mycket kvar att fixa med på denna, ska göra i ordning bagageutrymmet med paneler osv. Ferrari 330 projektet lockar fasligt mycket men har inte pengar nog att påbörja det än.

Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



tycker att hjulen är helrätt till bilen..
Ferrarin.. hmmm ser mycket fram mot hur du kommer förädla den.. hoppas du vinner på en lott i närtid

_________________
Michael Thulesius
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054



Ellac skrev:


Ferrari 330 projektet lockar fasligt mycket men har inte pengar nog att påbörja det än.

Calle


Får man föreslå en swishinsamling? Skulle ju kännas bra att få lösa förköpsbiljett till den föreställningen.

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Markus97 skrev:
Ellac skrev:


Ferrari 330 projektet lockar fasligt mycket men har inte pengar nog att påbörja det än.

Calle


Får man föreslå en swishinsamling? Skulle ju kännas bra att få lösa förköpsbiljett till den föreställningen.


Haha, nåja, det bör väl finnas ett par tusen hjälporganisationer som behöver pengarna bättre än en tokjävel som tycker det är roligt att bygga bilar på vintrarna?

Men skulle man bli erbjuden ett samarbete av nått slag med nått företag som vill sponsra med lite fina svetsar och maskiner, kompressorn börjar nog långsamt tacka för sig efter lång och trogen tjänst så skulle man ju inte tacka nej. Problemet är att jag inte vet vad jag skulle erbjuda i utbyte, en skånsktalande Youtuber som renoverar bilar är jag inte säker på är min grej..

Att stjäla bilder och lägga upp på Youtube verkar ju helt normalt, ingen av dessa kanaler har jag gett någon form av medgivande till (det är alltså en bil jag renoverade för ett par år sen)





Vad finns det egentligen för möjligheter att få hjälp med prylar till ett renoveringsprojekt?

/Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 463



Trevligt med lite ljudklipp.

Kommer merparten av ljudbilden framifrån nu ?

Rätt intressant, för en som, ja faktiskt åkt över 10'000 mil med m30 motor.
Känner jag igen så ljudet väl, detta trots att din avviker så mycket från mina olika motorer.



Bortser man från Turbo flåset på min, är ljudet märkligt likt.

https://youtu.be/9Bbh62WAyVQ?t=984

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Spelwilly
Halland
Här sen Feb 2008
Inlägg: 1228



Hej Calle

Beundrar ditt fantastiska jobb med bilen. Senast jag såg den var den i en lastbil 1989. Då var den hyfsat ok.
Letar efter bilder när den var i sina glansdagar.

_________________
Willy Speljak
Corvette C4
Husbil
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Spelwilly skrev:
Hej Calle

Beundrar ditt fantastiska jobb med bilen. Senast jag såg den var den i en lastbil 1989. Då var den hyfsat ok.
Letar efter bilder när den var i sina glansdagar.


Tack 🙏, hade varit superskoj att se bilder från dess glansdagar!

Igår var det träff på Sportbilsklassiker i Vittseröd.



_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Dagens (eller livets?) moneyshot:




_________________
Calle Olsson
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345



Mycket fina bilder!

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1503

Namndispens
Namndispens

Westersund skrev:
Mycket fina bilder!


+1

_________________
Johan B
Citera
Andra projekttrådar
BMW 3.0CS E9 Renovering
<<   1, 2, 3 ... 30, 31, 32
13 besök idag (126972 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande