Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Fyllning av gasflaska 200 bar med mindre syre ?
2356 besök totalt
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Lite kemi.... kanske. ?

Jag planerar att fylla mina egna luftflaskor till air-jacksen, med en 200 bars kompressor.

Finns det någon möjlighet att minska syrehalten i luften... när man fyller ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Enklaste sättet är väl att förbränna nåt så kompressorn tar in bara kväve koldioxid och vatten (som du torkar bort med filter).

Avgasröret från en katalysatorrenad bil borde ge en rejält minskad syrehalt.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Ska jag koppla insuget på kompressorn till avgasröret på Saaben.....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



ButterflyRacing skrev:
Ska jag koppla insuget på kompressorn till avgasröret på Saaben.....
Det blir mindre syre iaf.
Vad kostar det att få kvävgas av lägsta kvalité i jämförelse?

Det är ju många team som använder 200bars dykkompressorer i depån och de verkar inte bry sig om syrehalten när de använder det till diverse i depån.
Men visst blir det högt tryck av syre för diverse material som hanterar trycksatt luft.

Avgaser är nog den billigaste källan för luft med sänkt syrehalt. Men en varmkörd kat är nog bäst så det inte blir så mycket annat än kväve, koldioxid och vatten.

Sen finns ju flytande kväve som en intressant källa. Men att gå via en kompressor och ta avkokad kväve som källa är nog lämpligast (teoretiskt så kan du få det torrt också).
Jag har för mig att jämnviktstrycket för flytande kväve är 3000bar vid rumstemp, så det är riktigt dumt att peta ner flytande kväve i en tub även om det går att räkna ut hur mycket som bör be 200bar.
Av samma anledning måste man se till att transportbehållare (termos) aldrig blir gastät.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Niklas Falk skrev:

.................Vad kostar det att få kvävgas av lägsta kvalité i jämförelse?.....................



Problemet är att du inte kan äga din tub.... och få den fylld. Och att betala hyra blir svindyrt.

Jag har en Norsk tub, som ingen vill ta i. Så nu köper jag en egen kompressor.

Det är inte jätteviktigt att få ner syrehalten. Men det är inte heller någon nackdel.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Köp en kompressor, ja har en kompis som vill sälja en om du inte inte hittat nån

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Supramannen skrev:
Köp en kompressor, ja har en kompis som vill sälja en om du inte inte hittat nån


Jag har hittat en för ett par tusen.
Så ligger den runt dom pengarna.... så kan vi titta på det.
Men dom brukar vara dyrare.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



ButterflyRacing skrev:
Supramannen skrev:
Köp en kompressor, ja har en kompis som vill sälja en om du inte inte hittat nån


Jag har hittat en för ett par tusen.
Så ligger den runt dom pengarna.... så kan vi titta på det.
Men dim brukar vara dyrare.


ja dom brukar va dyrare, ja och Puppan köpte en ihop den gav vi 10k tror jag för

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



ButterflyRacing skrev:
Niklas Falk skrev:

.................Vad kostar det att få kvävgas av lägsta kvalité i jämförelse?.....................



Problemet är att du inte kan äga din tub.... och få den fylld. Och att betala hyra blir svindyrt.

Jag har en Norsk tub, som ingen vill ta i. Så nu köper jag en egen kompressor.

Det är inte jätteviktigt att få ner syrehalten. Men det är inte heller någon nackdel.


Jag har flera kvävgastuber som jag äger!? inga problem att få dom fyllda.

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Bara undrar, varför vill man sänka syrehalten?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Racetech
Fyllning av gasflaska 200 bar med mindre syre ?
2356 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande