Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Glapp mellan dämparinsats och fjäderben?
1 besök senaste veckan (1723 totalt)
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873


Trådstartare
Tja!

Testmonterade dämparinsatsen i 924ans fjäderben igår kväll och upptäckte att insatsen är 5-6 mm smalare i diameter än vad fjäderbenet är invändigt? Blir inte det ett konstigt glapp mellan insats och dämpare vid körning då?

Eller saknar jag någon form av distanshylsa runt dämparinsatsen?

Tacksam för svar!
Mangan, som dock saknar I-net under några dygn nu...

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 628



Det ska vara ett visst mellanrum för kylningen, dvs. det är där du ska hälla olja. Men i toppen måste dämparen vara fixerad med hjälp av en distanshylsa, ofta olika för olika dämparfabrikat. Jag saknade rätt distans när jag monterade min Koni dämpare så det slutade med att jag fick svarvat distanser. I vissa fall fungerar "locket" eller vad man ska kalla det (den stora mutter som du fick kapa för att få bort) som låsning även i sidled. Svarva till en lämplig distans borde ju nån mekanisk verkstad kunna fixa rätt lätt (jag fick mina svarvade hos Stötdämparverkstan här i Stockholm).

_________________
/Patrik Rylander
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Mutter håller det på plats på din bil är jag 99,9999% säker på Mangan då du bara ersätter original med original. Dock friskare...

Precis så du beskriver har det varit på samtliga bilar jag bytt dämpare på så det är inga problem.

Annars vet du att jag har svarv...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873


Trådstartare
Rylander: oki, tackar! Det måste vara samma sak jag råkta ut för här. Jag fick ju dessa dämpare "på köpet" så det kan ju vara att det saknas nåt... Det glappar dessutom både i höjd och sidled, måste ju saknas nåt där...

Andreas: Du är inte sugen på att svarva till två sånna åt mig??? Jag kan investera i "mätverktyg" a.k.a. skjutmått (från Biltema ) så skulle vi kunna kika på hur utformningen ska vara. Kan ju inte vara så svårt, väl?

Mvh
Mangan, tillbaka efter två dygn i kajak i S:t Annas skärgård... Mmmm!

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Sugen kanske inte var rätt ord...

Misstänker att detta skola ske i ngn form av närtid... igen

Jaja, vi får väl ta en kik på det ngn kväll då matteböckerna måste läggas åt sidan.
Bara för dig att släpa med ett ben och en dämpare så ska det väl gå att fixa.

AL - Som fortfarande tror det funkar utan distans...till ngn bevisat motsatsen.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Skruva banåkabil
Glapp mellan dämparinsats och fjäderben?
1 besök senaste veckan (1723 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande