Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Tips inför första besöket nu i sommar (splittad tråd)
2919 besök totalt
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566


Trådstartare
Kanon!

Jag har betämt att jag ska debutera i sommar! Eftersom jag är nybörjare så tänkte jag ställa några frågor till dig Peter eller någon annan ringenräv som känner för att hjälpa en stackars färsking.

1. Hur många varv är lagom att köra?
Låter kanske som en korkad fråga men jag funderar lite på hur mkt det kommer kosta. Funderar på om 2 st 12 pass blir bra. 24 varv mao. Tänkte sprida ut dem på ungefär 4-5 dagar.

2. När på sommaren är lämpligt att köra?
När är det många besökare m.m.? Personligen tror jag nog att ungefär augusti blir bäst. Då har man skaffat sig erfarenhet på de svenska banorna under sommaren + att det säkert är mindre regn i augusti än i juni o juli.

3. Pricka in dagar med långa öppetider?
om tidigare förslag från min sida inte är helt knasiga så funderar jag t.ex. på 13-17 Aug. Under de dagarna är det 3 dagar som har långa öppetider, vilket väl är ganska så lämpligt. De vanliga 17.15-19.30 Känns lite kort. Synpunkter!


Övrigt att tänka på.... ?
Dold bulletcam är det som gäller. R-däck med gott om mönster. Både djupa och många/mycket mönster. Bur, riktig stol, 4-punkts bälte. Hjälm och heltäckande klädsel är väl oxo på sin plats.

Är det något mer viktigt att tänka på? Förutom att allt omdöme som man äger ska med...

Mycket tacksam för svar!

MVH
Färskingen Andreas
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Zeddie,

Det ät bättre att du åker i Juni eller Juli för då är det mindre folk där, de flesta euripeiska länder har semester i Aug. Risken för regn är alltid överhängande i Eifelbergen och Augusti är inte bätte ur den aspekten.

Jag tycker du skall försöka sprida ut dina varv så mkt som möjligt och inte ha ngt direkt mål utan köra så mkt eller lite som du orkar.

Men om man ligger i och är i fin form kör man utan problem en bra bit över tio varv per dag även om banan är stängd till och från pga olyckor, tidig morgon och sen em/kväll är bäst med minst trafik.

om du kan ha vanlig videokamera eller inte återstår att se så det är svårt att svara på.

R-däck håller bättre och ger bättre grepp när det ät torrt men det är tveksamt om det behövs första gången där.

Hjälm är bra, heltäckande klädsel ja men tänk på hur varmt det blir så det kanske gör att det blir för varmt så du får sämre omdöme. Själv kör jag i shorts om det är varmt ute.

Bur och riktig stol är givetvis bra men skall du verkligen köra så fort att du behöver det första gången där?

Det du skall komma ihåg är att det inte är en vanlig bana som man lär sig efter 10-20 varv och där man ser vad som kommer. Kör som du skall köra på en landsväg utan mötande trafik för annars kommer du förmodligen att köra av. Du kommer att tro att det är en vänsterkurva bakom krönet fast det egentligen är en högerkurva och om du satsar lika mkt som på en bankörning så åker du av då. Så ta det lungt de första varven och öka på farten bitvis så kommer det att gå bra!

En sak till, du kommer att bli omkörd av allt möjligt. Tro inte att du kan hänga på för du har en snabbare bil för det kommer i värsta fall att sluta illa.

Slutligen, när man är ny på Ringen så har de inte mkt med vanlig bankörning att göra utna handlar mest om att lära sig hitta runt så mao handlar det inte mkt om bilkontroll i början om man inte klantar till det elelr har oturen och hamna i en incident av annan orsak.

Detta kanske lät som värsta skrämselpropagandan men om inte huvudet är med så går det illa.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

- Plugga banan hemma! Video o köra på pc :-)

- Åk ner tillsammans med några som vart där förr. Gärna någon som kan coacha dig med spåret någorlunda....

- säkert massa mer men det var vad som dök upp i huvet på rak arm liksom

_________________
Magnus Thomé
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566


Trådstartare
johann skrev:

Bur och riktig stol är givetvis bra men skall du verkligen köra så fort att du behöver det första gången där?

Detta kanske lät som värsta skrämselpropagandan men om inte huvudet är med så går det illa.


Jag hoppas inte att jag ska behöva buren och stolen men de ska ändå i innan sommaren så jag kan ju lika gärna låta det sitta kvar när jag åker ner till ringen . Skulle det trots allt hända något så är det nog inte fel att ha grejerna.

Så lätt skrämmer du inte mig! Nämen, som jag sa. Omdömet är nog väldigt viktigt och det är jättebra att få tips från någon erfaren förare!

Det som jag oroar mig lite för, vad gäller bilar som kör om, är de förare som "sticker" förbi på högersidan innan man knappt hunnit upptäcka dem. Jag antar att det är markera tydligt med körriktningsvisare och hålla åt höger som gäller. Har vid tidigare erfarenheter på svensk bana kännt mig ivägen när man lägger sig till höger trots att idealspåret är just till höger. Det är väl ändå helrätt att göra så även om det känns lite konstigt?

Vill för övrigt tacka för tips och råd! thumbs up
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
- Plugga banan hemma! Video o köra på pc :-)

- Åk ner tillsammans med några som vart där förr. Gärna någon som kan coacha dig med spåret någorlunda....


Pluggar ringenfilmer flitigt! Väntar dessutom enormt på ringen till GTR2002! Kommer nöta den en hel del på burken!

Som det ser ut nu så blir det nog inte tillsammans med någon som varit där tidigare men man får väl se hur det blir när det närmar sig. Förhoppningsvis så får man lite kläm på spårval efter datorspelandet vilket man ju sedan får översätta till sin egen bils språk så att spårvalet passar den.

Tackar även dig för tips och råd!
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



zeddie: du vill kunna köra så mycket du kan på ett fåtal dagar, 24-25 varv, ta då med dig extra bromsbelägg, ett tips.

En del förare kör slut på dom snabbt.

Jag har själv kört där ett "turistvarv" så att säga, det frestade på bilen mycket jämfört med midlandabanan.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Ett allmänt tips som jag brukar ge, är att se till att banan är öppen flera dagar i sträck och gärna någon vardag, då det är mindre bilar.
Vädret brukar vara mycket lynnigt i Eifelbergen, där banan ligger.
Banan blir otroligt hal på många ställen när den är blöt!
Det är en helt annan "värld" att köra då det är torrt.
Sannorlikheten att man skall kunna uppleva detta är ju större om man är där några dagar.
Vad gäller slitage på däck och bromsar, så upplever jag att det snarare är mindre än på svenska banor.
Men det är klart, kör man 30 varv på ringen, så är det dryga 60 mil!
och vilka 60 mil sen! thumbs up
Men åker du ner med fräscha bromsbelägg och inte tar ut det sista ur materialet, så skall de räcka för hela resan.
Det viktigaste är dock att du åker och kyler bromsarna efter ett varv runt banan.
Jag brukar ta en sväng på ett par km ute på lansvägen i långsamt tempo utan att bromsa.
Det är lätt att luras att man inte belastat bromsarna så hårt om man åkt ett relativt långsamt varv på blöt bana.
Men när det är blött, så bromsar man faktiskt mer!
För man åker nästan lika fort på rakorna, men måste bromsa ner mycket mer inför böjarna, än när det är torrt.
Som nybörjare bör man koncentrera sig på att hitta sitt idealspår runt banan i relativt lugnt tempo.
Glöm bara inte att hålla ordentlig uppsikt i backspeglarna!!!
När du känner att det stämmer med spårval och växlar, kan du sakta börja öka tempot.
Som jag ser det, så är helgen 12-15 sept den mest ideala helgen i år.
om man börjar åka ner på torsdagen den 11/9 och ser till att hinna ner till Nürburg till fredag lunch. Så hinner man lasta ur bilen innan banan öppnar på fredag em och hinner känna sig för en hel del.
Sen har man hela lördag och söndag på sig att köra.
men där man bör koncentrera sig på tidiga mornar och framåt kvällningen, då det är lite lugnare.
Sen har man måndag em/kväll som en extra bonus,
då det förhoppningsvis är ganska lugnt på banan och
man har fått lite fart i blodet under de tidigare dagarna.
Måndag kväll kan man börja rulla hemåt och komma hem i vettig tid på tisdag.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566


Trådstartare
kid skrev:
zeddie: du vill kunna köra så mycket du kan på ett fåtal dagar, 24-25 varv, ta då med dig extra bromsbelägg, ett tips.

En del förare kör slut på dom snabbt.

Jag har själv kört där ett "turistvarv" så att säga, det frestade på bilen mycket jämfört med midlandabanan.


Smart! Tackar verkligen för det tipset. thumbs up Hade inte en tanke på det...
Citera
Nürburgring
Tips inför första besöket nu i sommar (splittad tråd)
2919 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande