Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Baywindow 1973. 12A wankel turbo AWD Bruksräser
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (9635 totalt)
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Sierran har 3.62 (Cosworth, V6 XR4x4) eller 3.92:1 (2.0 DOHC 4x4) i framdiffen.

Det finns inga originalmonterade lamelldiffar bak (eller fram...) men gott om eftermarknadslösningar. Sierrans bakdiff är smidig att arbeta med och håller rätt bra så det kan väl vara ett alternativ ändå, även om diffbromsen blir rätt dyr. Sierra 4x4 har en viskodiffbroms bak men den är ganska mesig och alla gamla är slitna.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2179



Om du vänder bakaxelklumpen upp och ner snurrar det ju som innan, bara flytta avluftning och påfyllning.

_________________
Michael Thulesius
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Nu är det ju en bit kvar men satan vad jag ser fram emot att se den här i konbana tex thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
PeterFlum
Gnesta, Södermanland
Här sen Feb 2005
Inlägg: 123


Trådstartare
therealpinto skrev:
Sierran har 3.62 (Cosworth, V6 XR4x4) eller 3.92:1 (2.0 DOHC 4x4) i framdiffen.

Det finns inga originalmonterade lamelldiffar bak (eller fram...) men gott om eftermarknadslösningar. Sierrans bakdiff är smidig att arbeta med och håller rätt bra så det kan väl vara ett alternativ ändå, även om diffbromsen blir rätt dyr. Sierra 4x4 har en viskodiffbroms bak men den är ganska mesig och alla gamla är slitna.

Gustaf


Absolut ska jag kolla upp detta. Vem tillhandahåller dessa lamelldiffar?

Peter

_________________
Peter Öberg
Volkswagen Baywindow wankel awd projekt
Volkswagen Passat coupe -73
Audi A3 2.0t quattro
Diverse choppers
Citera
PeterFlum
Gnesta, Södermanland
Här sen Feb 2005
Inlägg: 123


Trådstartare
Michael Th skrev:
Om du vänder bakaxelklumpen upp och ner snurrar det ju som innan, bara flytta avluftning och påfyllning.


Såklart.. Det tänkte jag inte på..

Peter

_________________
Peter Öberg
Volkswagen Baywindow wankel awd projekt
Volkswagen Passat coupe -73
Audi A3 2.0t quattro
Diverse choppers
Citera
PeterFlum
Gnesta, Södermanland
Här sen Feb 2005
Inlägg: 123


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Nu är det ju en bit kvar men satan vad jag ser fram emot att se den här i konbana tex thumbs up


Självklart ska det åkas konbana med den!

_________________
Peter Öberg
Volkswagen Baywindow wankel awd projekt
Volkswagen Passat coupe -73
Audi A3 2.0t quattro
Diverse choppers
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19493



Michael Th skrev:
Om du vänder bakaxelklumpen upp och ner snurrar det ju som innan, bara flytta avluftning och påfyllning.
Problemet är väl att den interna smörjningen inte blir så teoretiskt perfekt för pinjpongen som då "bor i taket".

Ska du ändå tro på BMW, hur är framdiffarna för X-drive, sitter de i tråget eller nåt (dvs sno hela drivlina från samma junk)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



PeterFlum skrev:


Absolut ska jag kolla upp detta. Vem tillhandahåller dessa lamelldiffar?

Peter


Det finns flera tillverkare av diffbroms till Sierra, Gripper, 3J, TranX...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 569



PeterFlum skrev:
Michael Th skrev:
Om du vänder bakaxelklumpen upp och ner snurrar det ju som innan, bara flytta avluftning och påfyllning.


Såklart.. Det tänkte jag inte på..

Peter


Nej, det går inte åka med en bakdiff upp å ner. Då går den bakåt.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2179



Fredin skrev:
PeterFlum skrev:
Michael Th skrev:
Om du vänder bakaxelklumpen upp och ner snurrar det ju som innan, bara flytta avluftning och påfyllning.


Såklart.. Det tänkte jag inte på..

Peter


Nej, det går inte åka med en bakdiff upp å ner. Då går den bakåt.

misstänker att bakdiffen skulle monteras i framkant av fordonet... om jag läste rätt.....finns folk som använt en subaru bakdiff uppochner i framkant av bubblor.. sedan en vänd diff i lådan med motorn bak..
liksom vw audi lådor uppoch ner...

_________________
Michael Thulesius
Citera
PeterFlum
Gnesta, Södermanland
Här sen Feb 2005
Inlägg: 123


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Michael Th skrev:
Om du vänder bakaxelklumpen upp och ner snurrar det ju som innan, bara flytta avluftning och påfyllning.
Problemet är väl att den interna smörjningen inte blir så teoretiskt perfekt för pinjpongen som då "bor i taket".

Ska du ändå tro på BMW, hur är framdiffarna för X-drive, sitter de i tråget eller nåt (dvs sno hela drivlina från samma junk)?


Sant, men bör det inte räcka med oljan som kronhjulet drar med sig upp? Möjligen inte. X-Drivediffarna är lite speciella, då dom sitter genom tråg och ser ut att ha en lagring på andra sidan tråget där drivaxeln kommer ut. Givetvis går detta att bygga om och få att fungera.

_________________
Peter Öberg
Volkswagen Baywindow wankel awd projekt
Volkswagen Passat coupe -73
Audi A3 2.0t quattro
Diverse choppers
Citera
PeterFlum
Gnesta, Södermanland
Här sen Feb 2005
Inlägg: 123


Trådstartare
Michael Th skrev:
Fredin skrev:
PeterFlum skrev:
Michael Th skrev:
Om du vänder bakaxelklumpen upp och ner snurrar det ju som innan, bara flytta avluftning och påfyllning.


Såklart.. Det tänkte jag inte på..

Peter


Nej, det går inte åka med en bakdiff upp å ner. Då går den bakåt.

misstänker att bakdiffen skulle monteras i framkant av fordonet... om jag läste rätt.....finns folk som använt en subaru bakdiff uppochner i framkant av bubblor.. sedan en vänd diff i lådan med motorn bak..
liksom vw audi lådor uppoch ner...


Precis, den är tänkt att sitta monterad fram.

_________________
Peter Öberg
Volkswagen Baywindow wankel awd projekt
Volkswagen Passat coupe -73
Audi A3 2.0t quattro
Diverse choppers
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 569



PeterFlum skrev:
Michael Th skrev:
Fredin skrev:
PeterFlum skrev:
Michael Th skrev:
Om du vänder bakaxelklumpen upp och ner snurrar det ju som innan, bara flytta avluftning och påfyllning.


Såklart.. Det tänkte jag inte på..

Peter


Nej, det går inte åka med en bakdiff upp å ner. Då går den bakåt.

misstänker att bakdiffen skulle monteras i framkant av fordonet... om jag läste rätt.....finns folk som använt en subaru bakdiff uppochner i framkant av bubblor.. sedan en vänd diff i lådan med motorn bak..
liksom vw audi lådor uppoch ner...


Precis, den är tänkt att sitta monterad fram.


Som jag har förstått det så tänker du:
Mitt motor, eller iallafall inte svansmotor.
Växellåda bmw med fördelningslåda och kardan framåt.
Använda en bakdiff att sätta i fram.

Kommer garanterat funka. Bakdiff är ju oftast ganska grova. Ex Ford 7"

Men då ska bakdiff en sitta rätt. Inte upp å ner. Titta på din låda. Rotera axlarna/ kardanerna så ser du vilket håll diff och drivaxlar snurrar åt. Vänder man då en bakdiff upp å ner och änvänder den som framdiff så går den åt fel håll. Kan göra en film om ni inte tror eller förstår mig.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
PeterFlum
Gnesta, Södermanland
Här sen Feb 2005
Inlägg: 123


Trådstartare
Fredin du har säkert rätt, blir bakvänt på bakvänt i huvudet. Får testa på en diff.

Har funderat lite på att köpa en BMW e39 för att plocka fram och bakvagn från. Det är lite för breda delar, men det går att ordna med svetsen.

Testade att lägga motorn och växellådan ihop nu ikväll. Ser ganska löjligt ut..
Får fundera lite på hur dom ska pras ihop. Vore trevligt att få tag på en rx sprängkåpa.


_________________
Peter Öberg
Volkswagen Baywindow wankel awd projekt
Volkswagen Passat coupe -73
Audi A3 2.0t quattro
Diverse choppers
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Snurrar inte t ex Audi Quattro med rakställda motorers bakdiff "fel väg" jämfört med de mesta annat? En sån kanske blir rätt fram? Rättvänd eller upp och ner?

Har inte vaknat ordentligt riktigt än så huvet hänger inte med fullt ut

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Ser jag rätt att "fördelningslådan" är lite separat från växellådan, med ett eget hus?

Lite kul i så fall...det öppnar ju för en del intressanta idéer!

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Om man vänder en diff upp och ner så kommer smörjningen av kuggen bli annorlunda som Niklas påpekade och smörjningen av pinjonglagren kommer inte fungera som det är tänkt.
Normalt sett så använder man kronhjulet för att kasta olja till kanaler som leder in det till lagren och tätningen (!), det finns även dräneringskanaler så man får bort oljan från lagren och tätningen när den gjort sin grej.

Det kanske funkar men det tål att tänkas på.


Edit: Ändrade mig ang. kuggflanken.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13253



vi har bmw m5 e39 bakvagn i 924:an. innan smällen så var den avsmalnad 14 cm och hade e24 drivaxlar, men nu breddade vi karossen istället...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
PeterFlum
Gnesta, Södermanland
Här sen Feb 2005
Inlägg: 123


Trådstartare
therealpinto skrev:
Ser jag rätt att "fördelningslådan" är lite separat från växellådan, med ett eget hus?

Lite kul i så fall...det öppnar ju för en del intressanta idéer!

Gustaf


Yes!

_________________
Peter Öberg
Volkswagen Baywindow wankel awd projekt
Volkswagen Passat coupe -73
Audi A3 2.0t quattro
Diverse choppers
Citera
PeterFlum
Gnesta, Södermanland
Här sen Feb 2005
Inlägg: 123


Trådstartare
MaZ skrev:
Om man vänder en diff upp och ner så komer kuggen jobba på fel flank, smörjningen av kuggen kommer bli annorlunda som Niklas påpekade och smörjningen av pinjonglagren kommer inte fungera som det är tänkt.
Normalt sett så använder man kronhjulet för att kasta olja till kanaler som leder in det till lagren och tätningen (!), det finns även dräneringskanaler så man får bort oljan från lagren och tätningen när den gjort sin grej.

Det kanske funkar men det tål att tänkas på.


Tack för ett vettigt svar. Låter klart rimligt.

_________________
Peter Öberg
Volkswagen Baywindow wankel awd projekt
Volkswagen Passat coupe -73
Audi A3 2.0t quattro
Diverse choppers
Citera
PeterFlum
Gnesta, Södermanland
Här sen Feb 2005
Inlägg: 123


Trådstartare
Tord skrev:
vi har bmw m5 e39 bakvagn i 924:an. innan smällen så var den avsmalnad 14 cm och hade e24 drivaxlar, men nu breddade vi karossen istället...


Det vore trevligast att få tag på en M5 bakvagn såklart. Slipper man mecket med att hitta en bromsad diff. Vart smalnade ni av den, i själva bryggan?

_________________
Peter Öberg
Volkswagen Baywindow wankel awd projekt
Volkswagen Passat coupe -73
Audi A3 2.0t quattro
Diverse choppers
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Baywindow 1973. 12A wankel turbo AWD Bruksräser
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (9635 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande