Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Baywindow 1973. 12A wankel turbo AWD Bruksräser
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (9633 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18587



PeterFlum skrev:
MaZ skrev:
Om man vänder en diff upp och ner så komer kuggen jobba på fel flank, smörjningen av kuggen kommer bli annorlunda som Niklas påpekade och smörjningen av pinjonglagren kommer inte fungera som det är tänkt.
Normalt sett så använder man kronhjulet för att kasta olja till kanaler som leder in det till lagren och tätningen (!), det finns även dräneringskanaler så man får bort oljan från lagren och tätningen när den gjort sin grej.

Det kanske funkar men det tål att tänkas på.


Tack för ett vettigt svar. Låter klart rimligt.


Efter att ha läst mitt eget svar så ändrar jag mig ang flanken, den kommer fortfarande jobba på rätt flank. thumbs up


OBS!! Man behöver veta vilket håll främre kardanen snurrar såklart, det är inte helt självklart!

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 565



MaZ skrev:
PeterFlum skrev:
MaZ skrev:
Om man vänder en diff upp och ner så komer kuggen jobba på fel flank, smörjningen av kuggen kommer bli annorlunda som Niklas påpekade och smörjningen av pinjonglagren kommer inte fungera som det är tänkt.
Normalt sett så använder man kronhjulet för att kasta olja till kanaler som leder in det till lagren och tätningen (!), det finns även dräneringskanaler så man får bort oljan från lagren och tätningen när den gjort sin grej.

Det kanske funkar men det tål att tänkas på.


Tack för ett vettigt svar. Låter klart rimligt.


Efter att ha läst mitt eget svar så ändrar jag mig ang flanken, den kommer fortfarande jobba på rätt flank. thumbs up


OBS!! Man behöver veta vilket håll främre kardanen snurrar såklart, det är inte helt självklart!


Jag jämför med Ford som har typ samma konstruktion på fördelningslåda. Då snurrar främre kardan åt samma håll som bakre. Sitter en kedja i fördelningslåda.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13245



PeterFlum skrev:
Tord skrev:
vi har bmw m5 e39 bakvagn i 924:an. innan smällen så var den avsmalnad 14 cm och hade e24 drivaxlar, men nu breddade vi karossen istället...


Det vore trevligast att få tag på en M5 bakvagn såklart. Slipper man mecket med att hitta en bromsad diff. Vart smalnade ni av den, i själva bryggan?


själva bryggan var avsmalnad, dålig bild men du kanske fattar?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10612



PeterFlum skrev:

**klipp, klipp**
Någon som har en RX vägellåda ligger och skräpar?
**klipp, klipp**


Brorsan har massvis med RX-prylar liggande. Du kan alltid höra med honom.
(just nu är han dock i Australien på ett TimeAttack-event, men kommer tillbaka när de kört klart där)

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
PeterFlum
Gnesta, Södermanland
Här sen Feb 2005
Inlägg: 123


Trådstartare
Tord skrev:
PeterFlum skrev:
Tord skrev:
vi har bmw m5 e39 bakvagn i 924:an. innan smällen så var den avsmalnad 14 cm och hade e24 drivaxlar, men nu breddade vi karossen istället...


Det vore trevligast att få tag på en M5 bakvagn såklart. Slipper man mecket med att hitta en bromsad diff. Vart smalnade ni av den, i själva bryggan?


själva bryggan var avsmalnad, dålig bild men du kanske fattar?


thumbs up Bara skaffa ac/dc tig nu.

DJ, då är han förmodligen där med min kompis Edvin då. Gzon är ett välbekant namn, har läst hans inlägg i många många år.

_________________
Peter Öberg
Volkswagen Baywindow wankel awd projekt
Volkswagen Passat coupe -73
Audi A3 2.0t quattro
Diverse choppers
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10612



PeterFlum skrev:


DJ, då är han förmodligen där med min kompis Edvin då. Gzon är ett välbekant namn, har läst hans inlägg i många många år.


Det verkar vara samma sällskap enligt FB-posterna.

Jo, han har hållt på ett tag nu med sina wankel-snurror.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
PeterFlum
Gnesta, Södermanland
Här sen Feb 2005
Inlägg: 123


Trådstartare
DJ: Jag ska prata med honom när det blir dax.

Ni som kan mycket om chassibyggen, kolla på detta: http://www.cardomain.com/ride/2741502/1970-volkswagen-bus/

Vad säger ni om en konstruktion liknande denna?

Mvh
Peter Öberg

_________________
Peter Öberg
Volkswagen Baywindow wankel awd projekt
Volkswagen Passat coupe -73
Audi A3 2.0t quattro
Diverse choppers
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



Förutstätter att du sett den gamla RaceTaxi från Schweiz ? Lite mer standard lösning med porschesnurra bak dock, men lite samma koncept med en sportig folkabuss .)

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
PeterFlum
Gnesta, Södermanland
Här sen Feb 2005
Inlägg: 123


Trådstartare
GluffiS skrev:
Förutstätter att du sett den gamla RaceTaxi från Schweiz ? Lite mer standard lösning med porschesnurra bak dock, men lite samma koncept med en sportig folkabuss .)


Ja den har det dregglats en del över.

_________________
Peter Öberg
Volkswagen Baywindow wankel awd projekt
Volkswagen Passat coupe -73
Audi A3 2.0t quattro
Diverse choppers
Citera
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 243



Jo du kan sätta en bakdiff fram, uppochner och den kommer snurra åt rätt håll osv.
Ang smörjningen vet jag dock inte, aldrig kommit så långt

_________________
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk
Nisse Järnet
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2166



Tänkte på låg och större hjul.. det byggs en vw buss med en sits i Finland. . Troligen på elmia i år..

_________________
Michael Thulesius
Citera
PeterFlum
Gnesta, Södermanland
Här sen Feb 2005
Inlägg: 123


Trådstartare
Nisse Järnet skrev:
Jo du kan sätta en bakdiff fram, uppochner och den kommer snurra åt rätt håll osv.
Ang smörjningen vet jag dock inte, aldrig kommit så långt


Hej Nissen. Okej, du gör samma sak själv?
Var ett tag sen vi skrevs. Jag byggde en E36 325i turbo för en massa år sedan. Om du minns denna:

_________________
Peter Öberg
Volkswagen Baywindow wankel awd projekt
Volkswagen Passat coupe -73
Audi A3 2.0t quattro
Diverse choppers
Citera
PeterFlum
Gnesta, Södermanland
Här sen Feb 2005
Inlägg: 123


Trådstartare
Michael Th skrev:
Tänkte på låg och större hjul.. det byggs en vw buss med en sits i Finland. . Troligen på elmia i år..


Inte hört talas om denna. Mer info?

_________________
Peter Öberg
Volkswagen Baywindow wankel awd projekt
Volkswagen Passat coupe -73
Audi A3 2.0t quattro
Diverse choppers
Citera
PeterFlum
Gnesta, Södermanland
Här sen Feb 2005
Inlägg: 123


Trådstartare
Liten uppdatering.

Isolering av verkstan har börjat och relativt snart beräknas det börja med byggnation av rambord/jigg.
Har köpt några i-balk som får utgöra grunden i bordet. Kommer bli tungt och stabilt.

I övrigt har jag varit sjuk och lekt med Shapr3d i iPaden. Kul att lära sig och experimentera.
Så här ser det ut hittills:









Ungefär så är planen på chassi. Turbon hamnar säkert närmare motorn, mest att jag tyckte det såg fränt ut att ha den monterad bak.

_________________
Peter Öberg
Volkswagen Baywindow wankel awd projekt
Volkswagen Passat coupe -73
Audi A3 2.0t quattro
Diverse choppers
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



Fränt!
Varför snigeln så långt från motorn, om du inte behöver?

_________________
Magnus Falk
Citera
PeterFlum
Gnesta, Södermanland
Här sen Feb 2005
Inlägg: 123


Trådstartare
stilldouble skrev:
Fränt!
Varför snigeln så långt från motorn, om du inte behöver?


Hörde nånstans, nån gång, om att längre grenrör ger mer bottenvrid på wankelmotorer. Men detta är enbart för ball-faktorn, kommer högst sannolikt ej bli så på riktigt.

_________________
Peter Öberg
Volkswagen Baywindow wankel awd projekt
Volkswagen Passat coupe -73
Audi A3 2.0t quattro
Diverse choppers
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



En annan sak, det är inte möjligt att bygga en "väldigt låg rör-ram" ovanpå dessa profiler? Enbart dessa profiler kommer nog inte bli särskilt vridstyvt.

Inspiration, kika på denna länk: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=54703

PS: såg att bilderna är kvaddade av Photobucket. Gjorde en snabb skärmdump, där du ser lite av hur detta chassi var konstruerat som en mycket låg rörram.


_________________
Magnus Falk
Citera
PeterFlum
Gnesta, Södermanland
Här sen Feb 2005
Inlägg: 123


Trådstartare
stilldouble skrev:
En annan sak, det är inte möjligt att bygga en "väldigt låg rör-ram" ovanpå dessa profiler? Enbart dessa profiler kommer nog inte bli särskilt vridstyvt.

Inspiration, kika på denna länk: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=54703

PS: såg att bilderna är kvaddde av Photobucket. Gjorde en snabb skärmdump, där du ser lite av hur detta chassi var konstruerat som en mycket låg rörram.



Det kommer bli mer rörigt än detta, bla bur.

Ska titta igenom tråden, ser ut som ett ballt projekt!

_________________
Peter Öberg
Volkswagen Baywindow wankel awd projekt
Volkswagen Passat coupe -73
Audi A3 2.0t quattro
Diverse choppers
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2166



Angående den finska bilen... byggare lägger inte ut bilder fören den är färdig.. han visade mig på elmia ...
Har ju själv en lågbyggd bay där mina stolar är modifierade så man sitter med röven bakom hjul huset. . Och ett höjt golv.
Det finns ju red 9 design Alänkframvagnar.. Bolt on kompisen har i sin splitbussen. . Skruvar själv en 928 framvagn i min... massor av ombyggnad...man vill ju inte ha för korta bärarmar.. och stötdämpare skall få plats liksom fjädring element.. och drivaxlar i ditt fall..
Turbon så långt bak... skall du ha en pump för olje returen?

_________________
Michael Thulesius
Citera
PeterFlum
Gnesta, Södermanland
Här sen Feb 2005
Inlägg: 123


Trådstartare
Michael Th skrev:
Angående den finska bilen... byggare lägger inte ut bilder fören den är färdig.. han visade mig på elmia ...
Har ju själv en lågbyggd bay där mina stolar är modifierade så man sitter med röven bakom hjul huset. . Och ett höjt golv.
Det finns ju red 9 design Alänkframvagnar.. Bolt on kompisen har i sin splitbussen. . Skruvar själv en 928 framvagn i min... massor av ombyggnad...man vill ju inte ha för korta bärarmar.. och stötdämpare skall få plats liksom fjädring element.. och drivaxlar i ditt fall..
Turbon så långt bak... skall du ha en pump för olje returen?


Häftigt! Har du någon tråd på din bil?

Får se hur jag gör med fram och bakvagn, Kanske BMW saker, kanske hembyggt, kanske ombyggt original? Turbon får vi som sagt se vart den hamnar, men om den hamnar så långt bak, så blir det pump på returen såklart.

_________________
Peter Öberg
Volkswagen Baywindow wankel awd projekt
Volkswagen Passat coupe -73
Audi A3 2.0t quattro
Diverse choppers
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Balkram kan i sig vara ganska effektivt på liknande byggen men se då till att försöka kryssa alla öppna rektanglar, speciellt den i mitten. Det gör massor för vridstyvheten.

Kan man få till en bra balkram är det ofta bättre än en dålig fackverksram :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Baywindow 1973. 12A wankel turbo AWD Bruksräser
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (9633 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande