Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Vad göra när man konstaterar att det går åt helvete?
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (14137 totalt)
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Jag säger som Skotten. "Sikta på något billigt"

Går det åt skogen gör jag mitt bästa för att räta upp bilen så att man slipper snurra eller flippa.
Helst i en riktning med så mycket mjukt bromsande material som möjligt.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10146



Det där med att inte styra emot är ganska viktigt på banor med stora avåkningszoner.. På Sturup som bara har en lite snutt med ogräs mellan kantstenen och räcket bör man nog göra allt för att hålla sig på banan..

_________________
Anders Hansson
Citera
bader
Furulund
Här sen Jul 2004
Inlägg: 248


Trådstartare
sweanders skrev:
Det där med att inte styra emot är ganska viktigt på banor med stora avåkningszoner.. På Sturup som bara har en lite snutt med ogräs mellan kantstenen och räcket bör man nog göra allt för att hålla sig på banan..

Framförallt i högfatskurvan är det trångt som bara den..
Tittade på filmen igen, och handsvetten gjorde sig påmind

_________________
andreas Engkvist

BMW 325 Ci -01
BMW 330i -00
BMW 535XD -16
MB 300SEL -70
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



sweanders skrev:
Det där med att inte styra emot är ganska viktigt på banor med stora avåkningszoner.. På Sturup som bara har en lite snutt med ogräs mellan kantstenen och räcket bör man nog göra allt för att hålla sig på banan..


Anledningen till just att inte försöka häva en sladd som sweanders skriver är just den att de andra på banan inte vet vart du kommer åka när du plötsligt fått grepp. Har du väl missat att parera första sladden skall man alltid istället för att försöka häva en retur se till att - in spin....

Fast jag håller nog inte riktigt med om att man inte skall göra så på Sturup för chansen att stanna och stanna kvar på asfalten är betydligt större med låsta hjul om man väl tappat kontrollen.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10146



porschedriver skrev:

Fast jag håller nog inte riktigt med om att man inte skall göra så på Sturup för chansen att stanna och stanna kvar på asfalten är betydligt större med låsta hjul om man väl tappat kontrollen.


Jag tror vi är överens men jag kanske formulerade mig lite klumpigt.. Vad jag menar är att om det hade funnits bättre avåkningszoner som kan bromsa upp en hade det säkraste för alla varit att bromsa sig ner i fart på banan och sedan fortsätta rakt fram i en grusfålla eller liknande.

om man kämpar sig kvar på banan finns risken att man är i vägen för andra när man väl kommit till ett stopp och åker man av banan ut i terrängen sidledes är risken stor att bilen gräver ner sig och voltar..

Det bästa hade kanske varit att åka med någon som visar spårval och sedan lära sig det spåret och succesivt öka farten tills man når materialets och sin egen gräns.

_________________
Anders Hansson
Citera
bader
Furulund
Här sen Jul 2004
Inlägg: 248


Trådstartare
sweanders skrev:


Det bästa hade kanske varit att åka med någon som visar spårval och sedan lära sig det spåret och succesivt öka farten tills man når materialets och sin egen gräns.

Friskt vågat hälften vunnet, men det får bli lugna gatan till nästa gång..

_________________
andreas Engkvist

BMW 325 Ci -01
BMW 330i -00
BMW 535XD -16
MB 300SEL -70
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



sweanders skrev:
porschedriver skrev:

Fast jag håller nog inte riktigt med om att man inte skall göra så på Sturup för chansen att stanna och stanna kvar på asfalten är betydligt större med låsta hjul om man väl tappat kontrollen.


Jag tror vi är överens men jag kanske formulerade mig lite klumpigt.. Vad jag menar är att om det hade funnits bättre avåkningszoner som kan bromsa upp en hade det säkraste för alla varit att bromsa sig ner i fart på banan och sedan fortsätta rakt fram i en grusfålla eller liknande.

om man kämpar sig kvar på banan finns risken att man är i vägen för andra när man väl kommit till ett stopp och åker man av banan ut i terrängen sidledes är risken stor att bilen gräver ner sig och voltar..

Det bästa hade kanske varit att åka med någon som visar spårval och sedan lära sig det spåret och succesivt öka farten tills man når materialets och sin egen gräns.


Då är vi helt överens =)

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
bader
Furulund
Här sen Jul 2004
Inlägg: 248


Trådstartare
porschedriver skrev:
sweanders skrev:
porschedriver skrev:

Fast jag håller nog inte riktigt med om att man inte skall göra så på Sturup för chansen att stanna och stanna kvar på asfalten är betydligt större med låsta hjul om man väl tappat kontrollen.


Jag tror vi är överens men jag kanske formulerade mig lite klumpigt.. Vad jag menar är att om det hade funnits bättre avåkningszoner som kan bromsa upp en hade det säkraste för alla varit att bromsa sig ner i fart på banan och sedan fortsätta rakt fram i en grusfålla eller liknande.

om man kämpar sig kvar på banan finns risken att man är i vägen för andra när man väl kommit till ett stopp och åker man av banan ut i terrängen sidledes är risken stor att bilen gräver ner sig och voltar..

Det bästa hade kanske varit att åka med någon som visar spårval och sedan lära sig det spåret och succesivt öka farten tills man når materialets och sin egen gräns.


Då är vi helt överens =)


Bra, då ser jag fram emot att ha en passagarerar nästagång. Frivillig?

_________________
andreas Engkvist

BMW 325 Ci -01
BMW 330i -00
BMW 535XD -16
MB 300SEL -70
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



bader skrev:

Hur viktigt är det att frikoppla? gör man det bara för att slippa pinsamma motorstop eller har det någon funktion?(ekonomisk funktion)


Jag ser det som en ekonomisk fråga, efter ett gäng varv runt en bana lyser turbon ljusröd och just då vill den nog inte slippa bli smord och kyld. Men det varierar nog rätt mycket från bil till bil hur de tål direkta avstängningar från fullgas körning.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Alx
Uppsala
Här sen Jul 2004
Inlägg: 79



hehe...säg ett datum så ska jag åka med =)
/@lx

_________________
Alx Danielsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

Splittade tråden...

_________________
Magnus Thomé
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



Den japanska varianten att rädda sig ur ett bakvagnssläpp:

Stick ut armen genom rutan och vinka till publiken samtidigt som du ger mer gas och kasar runt hela kurvan och lämnar ett stort rökmoln bakom dig. Givetvis med ett stort leende på läpparna!


_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



Jaha, så drifting är från början bara ett sätt att rädda ansiktet när allt går åt helsike. Så att man slipper ta till harikiri sen.


_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



om man skulle få för sig att träna på att hantera släpp, hur skulle man kona upp?
En tanke är ett svepande älgtest (dvs S) som inleds i 70 eller så och som tightas till tills det inte funkar längre. Men detta är ju fel eftersom man redan innan första testet korrigerar i förväg.

Problemet är väl att det är svårt att säkert träna i de hastigheter där det spelar stor roll att göra rätt. NGK och "under bron" går ju lite fortare än vad som känns säkert på en 150x70m plan (med lite brunnar på).

Isträning är ju alltid bra men det går ju inte att planera (samt sammanfaller sällan med påställd bil av rätt sort).

Går det öht att träna på det oförutsedda (utan att göra det Live)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

Jag förordar alltid en "elaking" när man lägger slalom. Speciellt i ett snabbt parti. I princip handlar det alltid om olika varianter av "det svänger hela tiden men du måste plötsligt sakta ner här"


När man åkt några ggr så vet man ju var i banan bakvagnen far iväg, fast första repan är oftast lärorik och att lära sig att få ner farten på rätt sätt o klara partiet i maximal fart ändå är ju också extremt lärorikt


Gäller bara att lägga elakingen med mycket extra asfaltsutrymme åt "rätt" håll

_________________
Magnus Thomé
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10146



Kurvor som nyper är nog ett bra sätt att träna om man kör med koner.

_________________
Anders Hansson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Magnus Thomé skrev:
Jag förordar alltid en "elaking" när man lägger slalom. Speciellt i ett snabbt parti. I princip handlar det alltid om olika varianter av "det svänger hela tiden men du måste plötsligt sakta ner här"
Så en rak slalom med accelerande avstånd i början och minskande avstånd på slutet borde trigga vissa problem (som måste hanteras). Detta parti skall kanske inte läggas alltför nära kajen på arendalsplan (måste kolla upp vad den skulle kosta att hyra kvällstid).

Nypande kurvor kan vara lite svårt att kona upp samtidigt är man beredd åt vilket håll det kommer att barka iväg (det blir ju lite åt driftningshållet då). Men att lära sig räta upp ett kontrollerat has är ju inte fel det heller.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



Väckte upp denna tråd igen. Var nere och körde på Ringen, och glömde att jag hade videokamera igång !!! Gå in på http://www.seventwentyfour.org klicka på Motor - Nurnburgring-In-car-Video, titta på film 6. Ca 6.3 in i filmen så snurrar jag ordentligt! Frikopplade och bromsade och bad en stilla bön! Man hinner med mycket under dessa sekunder!


/Mats

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862



Det bästa sättet att ta sig ur denna situation är som tidigare nämnt: ner en växel, styr ut mot räcket och stämpla plattan i mattan...

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



triss skrev:
Det bästa sättet att ta sig ur denna situation är som tidigare nämnt: ner en växel, styr ut mot räcket och stämpla plattan i mattan...


You wish

Hinner du med det där körde du inte tillräckligt fort från början.....

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



tänkte det oxså! Man hinner inte uttala ordet shit!

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Vad göra när man konstaterar att det går åt helvete?
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (14137 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande