Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Camaro 1968-Pro Touring | 1, 2, 3 ... 24, 25, 26 >> 15 besök idag (91419 totalt) |
Kände att de kan vara kul att ha en projekttråd på bilen då det om inte annat är kul för egen del att blicka tillbaka på.
Detta är mitt gamla bygge som avyttrades för att köpa en camaro https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Tanken med bilen är att det ska kunna gå att åka lite bana och att kunna åka med familjen. En hel del saker kommer uppdateras. Målet med bilen är att ha en rolig bil att köra bara som kommer få gå lite bana när suget faller sig på Köpte bilen på vårkanten 2018 intagen från Texas 2010. En original relativt orörd bil csb 327ihop med en PG låda och odiffad axel var väll den utrustningen som fanns Lägger upp lite bilder på hur den såg ut när jag köpte den 2018 och vad som hänt med den fram tills nu _________________ Robert Forsberg |
||
Motorn som satt i var en relativt pigg 327 med det vanliga raggarkitet headers nån okänd trimkam och en edelbrock 650. Beställde en 480hp 383 ganska omgående efter att jag köpt bilen. Men ville gärna se vad den gamla motorn gav. Fick ur hela 220hp💪
Dynokörning av nya motorn med ett holley sniper. Den lämnade 480hp/700nm Köpte till holleys intank kit Med avsmalnade hörn för framtida mini tubing då planen var att åka 18x12 fälgar bak och inbyggd catchtank för att kunna svänga lite Nytt system byggdes då jag är allergisk mot att det hänger ner under bilen _________________ Robert Forsberg |
||
|
||
Blir spännande att se vart detta slutar, ditt tidigare E36-bygge var ju ett av de finaste jag sett.
_________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
Tack kul att du tycker det😊 var väldigt nöjd med den bilen. Jag ska försöka lägga en skapligt hög nivå på detta bygge med😬 _________________ Robert Forsberg |
||
Muttrade i nya motorn och allt tillhörande passade på att uppdatera till skivbromsar och lite bättre bussningar o stötdämpare osv. Bilen vart riktigt trevlig o köra med drygt 500hp o lite bättre chassi
_________________ Robert Forsberg |
||
Bilen var ju tyvär lackad i USA dvs att man inte skruvar bort nått alls så det mesta var ju gult samt att lacken hade börjat bubbla upp på istorsett hela bilen. Rost hade börjat komma i bakre hjulhusen samt att fronten var lite småbulig här o var. Bilen började demonteras för att laga lite rost o försöka rikta upp sånt som inte riktigt linjerade
_________________ Robert Forsberg |
||
en hel del spackel avlägsnades från sidopanelerna bak och originalvecket kunde knackas tillbaka då det var uppbyggt med spackel😆 tur att de finns plåtslagare👌 Vart en heldel jobb på karossen innan lack. Bägge bakskärmarna vart bytta i övrigt var bilen i väldigt bra skick. Tanken var att lägga en sjunklack på bilen som kan ligga nått år O sätta sig ordentligt innan man lägger slutfinishen😁
Den gula färgen samt slipgrunden behövde slipas bort helt pga av hela bilen var full i blåsor så slipgrunden dom använt sig av dragit åt sig fukt _________________ Robert Forsberg |
||
Slipgrund samt en sista avputsning sen kunde topplacken läggas. Bmw sophisto grey .
Allt utvändigt köptes nytt såsom lister lysen emblem kofångare osv osv. Folierade det mesta chromet svart Körde sedan bilen 1 sommar så att lacken skulle hinna sjunka innan den riktiga renoveringen börjar. Nu börjar vi af närma oss nutid [img]https://rejsa.nu/im/user/23275/2019-10-18-07-41-48_876fea08-245d-4772-8078- d8db54e28534.jpeg[/img] _________________ Robert Forsberg |
||
_________________ Jesper Andersson Volvo 240 v10 http://www.speedhunters.com/2014/08/volvo-242-bmw-m5-v10-gatebil/ https://www.speeding.nu/ |
||
Grattis till en trevlig bil!
designen på karossen är en av de finaste som gjiorts, tyvärr var chassiet( bra för den tiden) men uppdaterades iom GenII för bättre väghållning. Original var förkastligt. Det Du gjort hittills i bildserien ger Dig ett orginalchassie i bättre/stummare skick. För att få en bil med MYCKET bättre/modrenare egenskaper bör Du byta till högre spindlar och annan gemometri med bärarmarna. Ja- Smokey Yunick gjorde just detta med sin Camaro som klockades långt över 300 km/h. Efter det har en hel industri vuxit upp kring detta. Kör man sen mjukare bussningar ( typ poly) kan man säkert åka med familjen utan att det knirkar i chassiet. För hårda kan de aldrig bli. Sen är det bara Du som kan avgöra hur långt Du vill gå. Känner Du hur livet just blivit roligare/bättre? _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||
Men visst har livet blivit roligare med en 68-camaro i garaget😆 Det jag hittills har lagt upp i tråden är gammalt sen förra sommaren komplett ridetech chassi har just kommit hem till bilen fram och bak det kommer passa mig bra samt att jag tycker dom göra snygga grejor. Måste bara försöka hinna uppdatera så att jag kommer ikapp dagens status på bilen😊 _________________ Robert Forsberg |
||
Bra framfart, detta brukar vara ett 3 årigt projekt för vanliga dödliga. 1 år är helt klart imponerande.
Kul också att du gör rätt från början och inte fuskar ihop för att få köra. De ändringar du gör är slutresultatet på det utförda jobbet, senare uppdateringarna tar du när det passar. Gissar att det sitter en ny framvagn och bromsar till nästa säsong och ny bakvagn året därefter _________________ Andreas Näsman |
||
Våra race- och banåkarbilar Camaro 1968-Pro Touring | 1, 2, 3 ... 24, 25, 26 >> 15 besök idag (91419 totalt) |