Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Camaro 1968-Pro Touring
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 24, 25, 26   >>
11 besök idag (91415 totalt)
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5565



Forsberg_84 skrev:
2fast4u skrev:
Den där blir ju så fin så du kommer ALDRIG våga använda den på bana

thumbs up


Haha De är många som sagt samma sak men jag ska försöka motbevisa. Men visst fasen skulle de kännas lite o plöja ut i sandfållan med skutan

Jag kan repa den åt dig så får du lättare att själv sätta dit nästa ...

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Forsberg_84
Köping
Här sen Sep 2012
Inlägg: 686


Trådstartare
2fast4u skrev:
Forsberg_84 skrev:
2fast4u skrev:
Den där blir ju så fin så du kommer ALDRIG våga använda den på bana

thumbs up


Haha De är många som sagt samma sak men jag ska försöka motbevisa. Men visst fasen skulle de kännas lite o plöja ut i sandfållan med skutan

Jag kan repa den åt dig så får du lättare att själv sätta dit nästa ...


Tackar ödmjukast

_________________
Robert Forsberg
Citera
HenrikE
Västerås
Här sen Apr 2006
Inlägg: 35



Kalla in Riswall så kör vi rematch på kullen

Grymt jobb du gör!!
Kommer bli riktigt ball.

_________________
Henrik Eriksson
Citera
Forsberg_84
Köping
Här sen Sep 2012
Inlägg: 686


Trådstartare
HenrikE skrev:
Kalla in Riswall så kör vi rematch på kullen

Grymt jobb du gör!!
Kommer bli riktigt ball.


Haha den vändan vill jag inte göra i denhär skutan

Tackar de blir kul o gasa lite i sommar om man hinner klart

_________________
Robert Forsberg
Citera
Forsberg_84
Köping
Här sen Sep 2012
Inlägg: 686


Trådstartare
Bakvagnen har kommit på plats. Vart en hel del extraplats för bakhjul. Bara mäta imorgon o skicka fälgar på breddning




Wilwood boostern kommer se riktigt trevlig ut i pannrummet


Alla bromsledningar är isortsett klara Hoppas kunna lufta igenom bromsarna imorgon




_________________
Robert Forsberg
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 329



Är det justering för bakbromsarna på boostern?

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Forsberg_84
Köping
Här sen Sep 2012
Inlägg: 686


Trådstartare
zmicke skrev:
Är det justering för bakbromsarna på boostern?


Stämmer bra micke👍

_________________
Robert Forsberg
Citera
Forsberg_84
Köping
Här sen Sep 2012
Inlägg: 686


Trådstartare
Fått mkt grejor på plats idag hela bromssystemet är färdigdraget luftat o klart. Alla vätskor påfyllda i motor låda/axel. Tanken har ramlat på plats. Kylrör till vxl låda är tillverkade o sitter.
Det som är kvar under är bränslerör och handbroms.




Kändes riktigt trevligt o ställa ner bilen på hjul efter alla timmar. Nu blir de några dagars vila sen börja attackera ac systemet. Gott nytt år på er


_________________
Robert Forsberg
Citera
Forsberg_84
Köping
Här sen Sep 2012
Inlägg: 686


Trådstartare
Svetsade ju igen hålet för torkarmotorn tidigare då jag vill ha motorrummet relativt cleant så kan de ju inte sticka ut en ful torkarmotor köpte ett hidden wiper kit från raingearwipers. Riktigt bra passform på dessa grejor och väldigt välgjorda prylar. Torkarmotorn blir plaserad på insidan av luftboxen istället för o sitta i motorutrymmet.Slänger upp några bilder på grejorna





_________________
Robert Forsberg
Citera
Forsberg_84
Köping
Här sen Sep 2012
Inlägg: 686


Trådstartare
Ac är nått jag saknat i denhär bilen då man åker lite längre så kan de vara rätt nice o kunna åka med rutorna stängda. Köpte ett komplett kit från vintage air som innehåller det mesta man behöver. Ända jag fått göra om hittills är fästet då det var tänkt att man skulle borra o skruva genom torpedväggen. Hade man kunnat gjort om inte bilen redan var lackad enkel sak o lösa hur som




_________________
Robert Forsberg
Citera
Forsberg_84
Köping
Här sen Sep 2012
Inlägg: 686


Trådstartare
Började med att få enheten på plats

_________________
Robert Forsberg
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12861



Bra skit, vintage air thumbs up

Se till och fixa ett friskluftsintag till fläkten dock, så att du inte kör recirkulerande... Verkar vara många som har problem med lite kondens på rutorna vid utblåsen pga detta.

Har du tillgång till 3D-printer, så kan du skriva ut en fläns som passar mot fläktinsuget och bara ansluta en ventilationsslang på den. Det är typ så jag tänkte göra (och då kan man dessutom inkludera kupéfilter )
Citera
Forsberg_84
Köping
Här sen Sep 2012
Inlägg: 686


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Bra skit, vintage air thumbs up

Se till och fixa ett friskluftsintag till fläkten dock, så att du inte kör recirkulerande... Verkar vara många som har problem med lite kondens på rutorna vid utblåsen pga detta.

Har du tillgång till 3D-printer, så kan du skriva ut en fläns som passar mot fläktinsuget och bara ansluta en ventilationsslang på den. Det är typ så jag tänkte göra (och då kan man dessutom inkludera kupéfilter )


Jag kommer pröva o köra som de är tänkt med recirkulering. Visar det sig inte fungera ska jag absolut pröva den lösningen. Bra idé med 3D printer thumbs up

_________________
Robert Forsberg
Citera
Forsberg_84
Köping
Här sen Sep 2012
Inlägg: 686


Trådstartare
Kondensor och torkfilter på plats


_________________
Robert Forsberg
Citera
Forsberg_84
Köping
Här sen Sep 2012
Inlägg: 686


Trådstartare
Har grejat lite med själva kontrollpanelen till värmesystemet. Istället för vajrar så är detta kitet helt elektriskt och styrs med motorer istället. så det följer med en del grejor för att renovera och bygga om reglagen. Blir riktigt snyggt då det blir ny front till den gamla kontrollpanelen som ser väldigt original ut förutom vintage air loggan



_________________
Robert Forsberg
Citera
Forsberg_84
Köping
Här sen Sep 2012
Inlägg: 686


Trådstartare
Slangarna till ac och värme kommer gå inuti skärmen så förhoppningsvis så kommer inte mkt av dom synas när allt är ihopmonterat


_________________
Robert Forsberg
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 329



Akta nya lacken

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Forsberg_84 skrev:
And ersJepp sson skrev:
Bra skit, vintage air thumbs up

Se till och fixa ett friskluftsintag till fläkten dock, så att du inte kör recirkulerande... Verkar vara många som har problem med lite kondens på rutorna vid utblåsen pga detta.

Har du tillgång till 3D-printer, så kan du skriva ut en fläns som passar mot fläktinsuget och bara ansluta en ventilationsslang på den. Det är typ så jag tänkte göra (och då kan man dessutom inkludera kupéfilter )


Jag kommer pröva o köra som de är tänkt med recirkulering. Visar det sig inte fungera ska jag absolut pröva den lösningen. Bra idé med 3D printer thumbs up


Snyggt bygge och kul med AC. Det vill jag också ha.

Jag vet inte om jag missförstår...men ska man ha fungerande ventilation är det min erfarenhet att det är helt avgörande att ta friskluft utifrån, helst då i en högtryckszon så man får visst självdrag - och för att det ska funka behöver man ha utsläpp baktill i kupén i en lågtryckszon.

Så jag skulle verkligen rekommendera att fixa det så direkt.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Forsberg_84
Köping
Här sen Sep 2012
Inlägg: 686


Trådstartare
therealpinto skrev:
Forsberg_84 skrev:
And ersJepp sson skrev:
Bra skit, vintage air thumbs up

Se till och fixa ett friskluftsintag till fläkten dock, så att du inte kör recirkulerande... Verkar vara många som har problem med lite kondens på rutorna vid utblåsen pga detta.

Har du tillgång till 3D-printer, så kan du skriva ut en fläns som passar mot fläktinsuget och bara ansluta en ventilationsslang på den. Det är typ så jag tänkte göra (och då kan man dessutom inkludera kupéfilter )


Jag kommer pröva o köra som de är tänkt med recirkulering. Visar det sig inte fungera ska jag absolut pröva den lösningen. Bra idé med 3D printer thumbs up


Snyggt bygge och kul med AC. Det vill jag också ha.

Jag vet inte om jag missförstår...men ska man ha fungerande ventilation är det min erfarenhet att det är helt avgörande att ta friskluft utifrån, helst då i en högtryckszon så man får visst självdrag - och för att det ska funka behöver man ha utsläpp baktill i kupén i en lågtryckszon.

Så jag skulle verkligen rekommendera att fixa det så direkt.

Gustaf


Självklart är det bättre att ta luften utifrån men de är lätt att montera i efterhand om det behövs. Vilket jag inte tror pga av att jag har kört en hel del bilar med samma applikation och inte märkt av några konstigheter men jag lovar att återkomma i ämnet om det inte fungerar som tänkt

_________________
Robert Forsberg
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12861



therealpinto skrev:
Snyggt bygge och kul med AC. Det vill jag också ha.

Jag vet inte om jag missförstår...men ska man ha fungerande ventilation är det min erfarenhet att det är helt avgörande att ta friskluft utifrån, helst då i en högtryckszon så man får visst självdrag - och för att det ska funka behöver man ha utsläpp baktill i kupén i en lågtryckszon.

Så jag skulle verkligen rekommendera att fixa det så direkt.

Gustaf


Original finns det ju friskluftsintag som hämtar luft framför vindrutan. Spjäll vid fötter och instrumentbräda...
Vintagepaketet skickar bara runt luften inne i kupen - men det kommer ju fortfarande in frisk luft via annan ventilation. Bak är bilarna så otäta att det läcker ut luft utan större problem.

Vissa verkar ha problem, andra inte. Men jag tror det handlar om att kall luft möter varm och bildar kondens (alltså att det strömmar in varm luft på vissa ställen i kupén istället för att kylas innan den kommer in i kupén).


Det kommer säkert funka, men om man får problem med kondens på rutor (tex direkt ovanför defrosterutblåsen) så vet man hur man fixar det i alla fall.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Så länge man har kvar andra friskluftsintag så "funkar" det ju, speciellt om det är den luften som värmepaketet jobbar med för att värma också.

Testa och se brukar vara ett vinnande koncept om det inte är för jobbigt att fixa i efterhand :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Camaro 1968-Pro Touring
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 24, 25, 26   >>
11 besök idag (91415 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande