Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Camaro 1968-Pro Touring
<<   1, 2, 3 ... 23, 24, 25, 26   >>
34 besök senaste veckan (91400 totalt)
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 289



Så där ja
Vad kommer du köra för koppling , jag satte i en 2 skivig LT1-S från Monster clutch som klarar upp till 700hk i min nu när jag bytte motor , utlovad samma känsla som original.

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Forsberg_84
Köping
Här sen Sep 2012
Inlägg: 686


Trådstartare
Mats Ahlgren skrev:
Så där ja
Vad kommer du köra för koppling , jag satte i en 2 skivig LT1-S från Monster clutch som klarar upp till 700hk i min nu när jag bytte motor , utlovad samma känsla som original.


Jag kör en 1skivig från mcleod clutch.Dom funkar väldigt bra o åka med

_________________
Robert Forsberg
Citera
Forsberg_84
Köping
Här sen Sep 2012
Inlägg: 686


Trådstartare
Fick tag i ett beggat svänghjul som jag svarvade av då det var lite slitet. Passade på att shimsa in tryckplattan för maximal kraft. Fick shimsa tryckplattan 1mm för att uppnå full kraft (1050kg. Saknades 350kg innan shimsningen



_________________
Robert Forsberg
Citera
Forsberg_84
Köping
Här sen Sep 2012
Inlägg: 686


Trådstartare
Dubbel

_________________
Robert Forsberg
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858



Hur är det med växellådsbalk/ kardanstång, blir det custom eller finns det färdigt att köpa?

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637



Nice, men såg tungt ut med original svänghjul..

Inshimsning av tryckplatta, har du bild, vet inte om jag tänker fel..

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Forsberg_84
Köping
Här sen Sep 2012
Inlägg: 686


Trådstartare
Lasse Karlsson skrev:
Hur är det med växellådsbalk/ kardanstång, blir det custom eller finns det färdigt att köpa?

//Lasse


Jag beställer nog en med rätt längd från Svea. Får jag tid över så grejar jag till den jag har

_________________
Robert Forsberg
Citera
Forsberg_84
Köping
Här sen Sep 2012
Inlägg: 686


Trådstartare
Björn Davidsson skrev:
Nice, men såg tungt ut med original svänghjul..

Inshimsning av tryckplatta, har du bild, vet inte om jag tänker fel..



Hade ju vart trevligt med ett aluhjul men men

Man pressar ihop tryckplattan och mäter vart man har mest kraft.
När kraften börjar avta lite lätt så får man mäta avståndet mellan anligg och svänghjul. I mitt fall så hade jag 7mm och lamellen var 8 mm så jag fick göra shimsbrickor och lägga emellan tryckplattan och svänghjul. Pressade jag ihop tryckplattan mer så tappade den 350kg på den sista millimetern. Skulle tagit lite bilder såklart.
På bilderna nedan så pressar jag direkt på solfjädern därför visar den ganska låg kraft. Bilderna är 7mm vs 8mm den vänder och blir svagare efter 7 mm
Dvs. I mitt fall hade tryckplattan uppnått full kraft när lamellen vart slut
.
I bland är det rätt och ibland väldigt fel. Tråkigt att köpa en koppling som ska klara mkt effekt sen har man fel inspänningstryck med slir som följd




_________________
Robert Forsberg
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Inmätning av tryckplatta.
Jag gjorde detta när jag satte dit min senaste koppling eftersom den första förstärkta hade börjat slira som du nämner.
Fick shimsa 1.45 mm.
Fast när allt var ihopskruvat och klart så kom en bekant och undrade varför vi hade lagt kopplingen på maxgrepp från början. Egentligen skulle jag ha "överspänt" den lite grand så att när den slets lite så blev den först bättre och bättre för att sedan bli sämre igen.
Ingen aning om vilket tänk som är rätt egentligen.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



OneYet skrev:

Fast när allt var ihopskruvat och klart så kom en bekant och undrade varför vi hade lagt kopplingen på maxgrepp från början. Egentligen skulle jag ha "överspänt" den lite grand så att när den slets lite så blev den först bättre och bättre för att sedan bli sämre igen.

Klok tanke thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Forsberg_84
Köping
Här sen Sep 2012
Inlägg: 686


Trådstartare
OneYet skrev:
Inmätning av tryckplatta.
Jag gjorde detta när jag satte dit min senaste koppling eftersom den första förstärkta hade börjat slira som du nämner.
Fick shimsa 1.45 mm.
Fast när allt var ihopskruvat och klart så kom en bekant och undrade varför vi hade lagt kopplingen på maxgrepp från början. Egentligen skulle jag ha "överspänt" den lite grand så att när den slets lite så blev den först bättre och bättre för att sedan bli sämre igen.
Ingen aning om vilket tänk som är rätt egentligen.


De bör man göra.. Jag tog drygt 0.10mm över. Där den var som starkast. Tapade 10kg inspänning. Inget som gör nån skillnad. Sen finns det strax över 1mm med full kraft innan den börjar tappa igen. Men då är endå lamellen slut

_________________
Robert Forsberg
Citera
Forsberg_84
Köping
Här sen Sep 2012
Inlägg: 686


Trådstartare
Motorn har ramlat på plats

_________________
Robert Forsberg
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Forsberg_84 skrev:
OneYet skrev:
Inmätning av tryckplatta.
Jag gjorde detta när jag satte dit min senaste koppling eftersom den första förstärkta hade börjat slira som du nämner.
Fick shimsa 1.45 mm.
Fast när allt var ihopskruvat och klart så kom en bekant och undrade varför vi hade lagt kopplingen på maxgrepp från början. Egentligen skulle jag ha "överspänt" den lite grand så att när den slets lite så blev den först bättre och bättre för att sedan bli sämre igen.
Ingen aning om vilket tänk som är rätt egentligen.


De bör man göra.. Jag tog drygt 0.10mm över. Där den var som starkast. Tapade 10kg inspänning. Inget som gör nån skillnad. Sen finns det strax över 1mm med full kraft innan den börjar tappa igen. Men då är endå lamellen slut


Koll på läget där också alltså!
Imponerande bygge. Fast det har jag ju sagt förut.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858



Hur går det här då Robert?

Testat o klart inför 2021 ?

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Forsberg_84
Köping
Här sen Sep 2012
Inlägg: 686


Trådstartare
Lasse Karlsson skrev:
Hur går det här då Robert?

Testat o klart inför 2021 ?

//Lasse


Njae i vinter håller jag lite lugnare tempo har grejat på lite men inget som är någe roligt o fota. Har flyttat motorpaket lite fram o tebax o lyckats fått det ganska långt bak och även relativt lågt. Motor/låda sitter äntligen där det ska det mesta ligger bakom framvagnen.



Gjort en prototyp på växelådsbalk så jag kan jigga upp den på bänken



Motorpaket får ett lut på 3.5 grader. Tror de blir ganska bra då jag har tillräckligt med frigång för lådan. Hade gärna sett 3 grader men de blir tight o risk för att det slår i då

_________________
Robert Forsberg
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092



Ganska liten vinkel på drivpaketet, 0,36°, är det någon tanke med det?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Forsberg_84
Köping
Här sen Sep 2012
Inlägg: 686


Trådstartare
Janne J skrev:
Ganska liten vinkel på drivpaketet, 0,36°, är det någon tanke med det?


Inte lätt o se vart punkten är på bilden.
Men vinkeln är 03.36 på motorpaketet.
Finns utrymme o få upp den till 3grader vilket jag tror blir mumma

_________________
Robert Forsberg
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092



Då är jag med, tänkte skriva att runt 3° brukar vara rätt lagom

Snyggt jobbat att få motorn så långt bakåt thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Forsberg_84
Köping
Här sen Sep 2012
Inlägg: 686


Trådstartare
Janne J skrev:
Då är jag med, tänkte skriva att runt 3° brukar vara rätt lagom

Snyggt jobbat att få motorn så långt bakåt thumbs up


Tackar janne. Blir spännande att få rull på grejorna

_________________
Robert Forsberg
Citera
Forsberg_84
Köping
Här sen Sep 2012
Inlägg: 686


Trådstartare
Trillade hem ett par coatade gjutna hedders idag


_________________
Robert Forsberg
Citera
Forsberg_84
Köping
Här sen Sep 2012
Inlägg: 686


Trådstartare
Idag kom komplett remdrivningspaket hem så nu kan man snart börja attackera. Valde ett original från gm performance. Lite osexigt att ha ac pump högst upp men ibland får man tyvär gå lite efter prislappen




_________________
Robert Forsberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Camaro 1968-Pro Touring
<<   1, 2, 3 ... 23, 24, 25, 26   >>
34 besök senaste veckan (91400 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande