Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Camaro 1968-Pro Touring | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 24, 25, 26 >> 18 besök idag (91447 totalt) |
Man sänker bärarmen (rollcentrat)samt flyttar den så man får lite mer caster kallas för shelbysänkning på fordarna. Gjorde så på min när jag körde med originalbärarmarna. De gör otroligt stor skillnad _________________ Robert Forsberg |
||||||
Fan! Du har ju kört om mig!!
Lack är en kul milstolpe- efter det börjar det bli allvar. Själv böt jag lackerare för exakt en vecka sedan.... _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||||
Bra med caster, men sänkningen av inre infästningarna är inget man kan bygga in i länkarmen, hur mycket marknadsavdelningen än vill, så det hade jag strongt rekommenderat att du gör.
Modifiering enligt bilden som foppa la upp efter din post. Man sänker inre infästningen för övre länkarmen och flyttar den något bakåt. Namngiven efter han som kom på det, Dick Guldstrand |
||||||
Ett litet tips till trdskaparen:
Borra inte en massa hål och gör ingrepp innan Du verkligen VET att Du behöver det. Som en av de mest erfarna i landet på såna här grejor råder jag Dig att lita på de tillverkare Du använder. DSE,Global West, Heidts och Ridetech bygger så pass bra grejor att 99% av användarna aldrig kommer i närheten av delarnas gräns. 99% bygger en bil de aldrig är i närheten av gränslandet- om de ens kommer ut på vägen. Kör med de grejor Du köpt och Du kommer bli mer än nöjd. Den dagen Du skulle behöva borra nya hål kommer jag över och gör det åt Dig. Jag har massor av kunder som kör med snarlika grejor och de är ABSOLUT nöjda med det konstruktörerna gjort overseas. En Gullstrand/Shelbysänkning behövs om man inte köper så fina grejor som Du har. Har man sunkiga original bärarmar är man tvungen. På firman jag jobbar till vardags har vi hjälpt några av landets snabbaste bilar runt konerna - och då med mycket sunkigare delar än Du har. Än en gång grattis till ett bygge som kommer sätta avtryck i bilbyggar Sverige många år framöver. Vad kommer Du använda för subframe connectors? _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||||
Tackar Ahha, kärt barn har många namn. Öka caster flyttas övre bärarmen bakåt, vild gissing ca 5mm per grad caster Mer nerflytt på främre hålet än bakre minskar anti effekten vid broms Sänkning av främre och bakre infästingen ändar anti effekten i kränging(rollcentrum) och påverkar även camberförändringen i kränging, in och utfjädring. Sen är det infästingspunkterna, lederna, plasering i x, y och z-led som spelar roll. Hur sakerna ser ut i mellan infästings är mer en hållfasthets sak. Mao nya eller gamla bärarmar ändar inget i geometrin. Hmm om nu spinden är oförändrad. ps Jag är ingen expert, jag har bara ett hum vad och varför i en framvagns geometri. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Ja nu har det flutit på ett tag. Dock så är väll inte lacken riktigt klar än då den ska härda lite sen våtslipas och poleras. Dock så är det ju mkt jag kan göra runt om på karossen under tiden så man kanske inte tappar så mkt tid på det egentligen. Finns det mer info om din bil nånstans? Vad är planen med den? _________________ Robert Forsberg |
||||||
Ha ha ha!!
Min bil är det inga större planer för. Den kommer inte alls bli lika välbyggd som Din då jag har fler bilar att bränna krut på. Jag bygger en Lola T70 som kanske ligger mer i Din Camaros nivå. Denna Gen II är något jag bygger på mina "semesterresor" i västerled parallt med min racerbil i USA. Meningen är att den ska vara kvar där borta och användas istället för hyrbil. Den byggs i samarbete med firmans leverantörer. Det är en smått overklig känsla att gå in på en fabrik, plocka fram de delar man ska ha- å sen glida ut genom entren utan att ta upp plånboken- Obeskrivbart! Den får ett modernare chassie( inte lika fint som Ditt) och en helaluminium 540 på 800 hk( 700 rpm i tomgång) och en låda liknande Din.Det enda ställe den uppmärksammas nu är i det veckobrev jag delar med de som är med och hjälper till och bygger bilen, men det är en tidning där borta som hänger med på hela bygget och då den är klar kommer den ( när jag är i Sverige) vandra runt bland de olika "sponsorernas" firmor för att göra lite PR. Livet är för kul för att slösas bort på en strand!! Ha ha ha 2 : jag kom just på att Du har lite mer info om den här: https://www.youtube.com/watch?v=Qnnx Sedan filmen gjordses har planerna ändrat lite och det blir lite annan framvagn etc _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||||
[quote="And ersJepp sson"]
Bra med caster, men sänkningen av inre infästningarna är inget man kan bygga in i länkarmen, hur mycket marknadsavdelningen än vill, så det hade jag strongt rekommenderat att du gör. Jag har kört några bilar med dessa grejor och dom går väldigt fint utan att flytta infästningarna till länkarmen faktiskt. Jag har ändå haft en trevlig bmw och jämföra med Sen tidigare. Men vid behov så kommer jag absolut följa ditt tips. Lita av denhär anledningen man har en byggtråd då det finns folk med kunskap här _________________ Robert Forsberg |
||||||
Dagens understatement
...och decenniets overstatement! |
||||||
De var ju precis vad jag tänkte skriva haha efter att ha läst här några år så vet jag vad du besitter för kunskap i framvagnsgeometri betydligt mer än mig _________________ Robert Forsberg |
||||||
När bilen inte sitter ihopp än så skulle jag kolla upp hur det är med infästingspunkterna på övre bärarmen.
And ersJepp sson har betydligt mer detalj kundskap om Camaro än mig, han var bestämd i frågan. Vättigt, fritt geometri program. Se https://vsusp.com _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Intressant! Jag missade att där var spindlar också på förra sidan (de ligger ju längst nere i bild och är olackade, så de smälter in bra mot golvet ). Då har de säkert gjort liknande justeringar för att efterlikna infästningsmodden. Ska man vara riktigt seriös eller nördig, så ritar man upp det där och förstår om det är bra/tillräckligt för europeiska applikationer (tänket är lite olika på andra sidan pölen och här när det tex gäller fjädrar och kräningshämmare, vilket i sin tur återspeglar sig bland annat i fjädringsväg och en del geometriska påfund. Antagligen för att vägarna/banorna har lite olika kvaliteter skulle jag tro). Man blir ju direkt nyfiken på om de redovisar alla ändringar de gjort på den där bilden du la upp. Spontant skulle jag bland annat sett över SAI/KPI för att minska scrub; Längre bärarmar än original, mindre KPI och hjul med högre backspace än original hade löst en hel del stabilitet vid inbromsningar bla. Hur breda fälgar kör du med och vad har de för ET/Bakspace för att passa bra i hjulhuset? Är det samma dimensioner som på de fälgarna du hade innan uppgraderingen? (det blir säkert bra vilket som, men jag blev bara nyfiken som sagt) |
||||||
Kul med lite input o diskussion i tråden inte helt lätt att veta att de är högre spindlar med i detta kit då jag inte skrivit nått om det iof. Fälgar har jag faktiskt inte kollat så mkt på än. Tanken änsålänge är att bredda dom jag har men det kan komma att ändras. Ang et så vill jag minnas att det var runt et 0 men är inte helt säker Lite info om grejorna från ridetech https://m.youtube.com/watch?v=p-BusP _________________ Robert Forsberg |
||||||
Ena snubben rekommenderar en grej som användes för 50 år sen
Nästa säger inget nytt har hänt sen dess 3:e säger: rita, klistra och klipp En 4:e säger: OJ!? Kan man ändra spindlarna. Folk som jobbar med detta dagligen VET vad vi talar om- men "experter" finns det alltid Alla är överens om att ingen utanför detta forum kan något om väghållning- allra minst folk på andra sidan Atlanten.... Detta kommer bli skitbra! _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||||
Forsberg_84
På vilken nivå vill du ha diskutionen i ämnet framvagn? För jag skall kunna tillföra något vättigt behöver jag massa fakta, mått mm. Tumståck räcker långt, då med mm. (Äckelenheter enheter får de hållas med på andra sidan pölen.) _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Ååååå styrkekramar på dig! Känner du dig lite utanför? Ingen fara, du är välkommen här, du behöver inte trycka ner andra för att få vara med och leka! _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Camaro 1968-Pro Touring | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 24, 25, 26 >> 18 besök idag (91447 totalt) |