Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Camaro 1968-Pro Touring
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 24, 25, 26   >>
18 besök idag (91447 totalt)
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Guldstrand-mod
Vad är det?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Forsberg_84
Köping
Här sen Sep 2012
Inlägg: 686


Trådstartare
fuling skrev:
Guldstrand-mod
Vad är det?



Man sänker bärarmen (rollcentrat)samt flyttar den så man får lite mer caster kallas för shelbysänkning på fordarna. Gjorde så på min när jag körde med originalbärarmarna. De gör otroligt stor skillnad

_________________
Robert Forsberg
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Fan! Du har ju kört om mig!!
Lack är en kul milstolpe- efter det börjar det bli allvar.
Själv böt jag lackerare för exakt en vecka sedan....

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12862



Forsberg_84 skrev:
And ersJepp sson skrev:
Blir bra det här!

Har du gjort Guldstrand-mod på övre länkarmarna? Det gör man väl särskilt på gen1 med tanke på att de hade ganska dålig camber gain...

Passa annars på att göra det innan du hänger i motorn


Allt sådant är redan inbyggt i dessa övre länkarmar. Dom ger även 4grader positiv caster samt är justerbara om man vill eller behöver ha mer. Men sånna bra tips motages tacksamt


Bra med caster, men sänkningen av inre infästningarna är inget man kan bygga in i länkarmen, hur mycket marknadsavdelningen än vill, så det hade jag strongt rekommenderat att du gör.



fuling skrev:
Guldstrand-mod
Vad är det?


Modifiering enligt bilden som foppa la upp efter din post.
Man sänker inre infästningen för övre länkarmen och flyttar den något bakåt.
Namngiven efter han som kom på det, Dick Guldstrand
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Ett litet tips till trdskaparen:

Borra inte en massa hål och gör ingrepp innan Du verkligen VET att Du behöver det.
Som en av de mest erfarna i landet på såna här grejor råder jag Dig att lita på de tillverkare Du använder.
DSE,Global West, Heidts och Ridetech bygger så pass bra grejor att 99% av användarna aldrig kommer i närheten av delarnas gräns.
99% bygger en bil de aldrig är i närheten av gränslandet- om de ens kommer ut på vägen.
Kör med de grejor Du köpt och Du kommer bli mer än nöjd. Den dagen Du skulle behöva borra nya hål kommer jag över och gör det åt Dig.
Jag har massor av kunder som kör med snarlika grejor och de är ABSOLUT nöjda med det konstruktörerna gjort overseas.
En Gullstrand/Shelbysänkning behövs om man inte köper så fina grejor som Du har. Har man sunkiga original bärarmar är man tvungen.
På firman jag jobbar till vardags har vi hjälpt några av landets snabbaste bilar runt konerna - och då med mycket sunkigare delar än Du har.
Än en gång grattis till ett bygge som kommer sätta avtryck i bilbyggar Sverige många år framöver.
Vad kommer Du använda för subframe connectors?

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Man sänker bärarmen (rollcentrat)samt flyttar den så man får lite mer caster kallas för shelbysänkning på fordarna.
Gjorde så på min när jag körde med originalbärarmarna. De gör otroligt stor skillnad



Tackar
Ahha, kärt barn har många namn.

Öka caster flyttas övre bärarmen bakåt, vild gissing ca 5mm per grad caster
Mer nerflytt på främre hålet än bakre minskar anti effekten vid broms
Sänkning av främre och bakre infästingen ändar anti effekten i kränging(rollcentrum)
och påverkar även camberförändringen i kränging, in och utfjädring.
Sen är det infästingspunkterna, lederna, plasering i x, y och z-led som spelar roll.
Hur sakerna ser ut i mellan infästings är mer en hållfasthets sak.
Mao nya eller gamla bärarmar ändar inget i geometrin.
Hmm om nu spinden är oförändrad.

ps
Jag är ingen expert, jag har bara ett hum vad och varför i en framvagns geometri.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Kuling:
Vad händer då Du , som i en sån här modern framvagn har en spindel som är 2" högre?
Den Du!

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5590



2QIK4U skrev:
Kuling:
Vad händer då Du , som i en sån här modern framvagn har en spindel som är 2" högre?
Den Du!

Mcperson eller?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Forsberg_84
Köping
Här sen Sep 2012
Inlägg: 686


Trådstartare
2QIK4U skrev:
Fan! Du har ju kört om mig!!
Lack är en kul milstolpe- efter det börjar det bli allvar.
Själv böt jag lackerare för exakt en vecka sedan....


Ja nu har det flutit på ett tag. Dock så är väll inte lacken riktigt klar än då den ska härda lite sen våtslipas och poleras. Dock så är det ju mkt jag kan göra runt om på karossen under tiden så man kanske inte tappar så mkt tid på det egentligen. Finns det mer info om din bil nånstans? Vad är planen med den?

_________________
Robert Forsberg
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Ha ha ha!!
Min bil är det inga större planer för. Den kommer inte alls bli lika välbyggd som Din då jag har fler bilar att bränna krut på. Jag bygger en Lola T70 som kanske ligger mer i Din Camaros nivå.
Denna Gen II är något jag bygger på mina "semesterresor" i västerled parallt med min racerbil i USA.
Meningen är att den ska vara kvar där borta och användas istället för hyrbil. Den byggs i samarbete med firmans leverantörer. Det är en smått overklig känsla att gå in på en fabrik, plocka fram de delar man ska ha- å sen glida ut genom entren utan att ta upp plånboken- Obeskrivbart!
Den får ett modernare chassie( inte lika fint som Ditt) och en helaluminium 540 på 800 hk( 700 rpm i tomgång) och en låda liknande Din.Det enda ställe den uppmärksammas nu är i det veckobrev jag delar med de som är med och hjälper till och bygger bilen, men det är en tidning där borta som hänger med på hela bygget och då den är klar kommer den ( när jag är i Sverige) vandra runt bland de olika "sponsorernas" firmor för att göra lite PR.
Livet är för kul för att slösas bort på en strand!!


Ha ha ha 2 : jag kom just på att Du har lite mer info om den här:
https://www.youtube.com/watch?v=Qnnxms4itg0
Sedan filmen gjordses har planerna ändrat lite och det blir lite annan framvagn etc

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
Forsberg_84
Köping
Här sen Sep 2012
Inlägg: 686


Trådstartare
[quote="And ersJepp sson"]
Forsberg_84 skrev:
And ersJepp sson skrev:
Blir bra det här!

Har du gjort Guldstrand-mod på övre länkarmarna? Det gör man väl särskilt på gen1 med tanke på att de hade ganska dålig camber gain...

Passa annars på att göra det innan du hänger i motorn


Allt sådant är redan inbyggt i dessa övre länkarmar. Dom ger även 4grader positiv caster samt är justerbara om man vill eller behöver ha mer. Men sånna bra tips motages tacksamt


Bra med caster, men sänkningen av inre infästningarna är inget man kan bygga in i länkarmen, hur mycket marknadsavdelningen än vill, så det hade jag strongt rekommenderat att du gör.

Jag har kört några bilar med dessa grejor och dom går väldigt fint utan att flytta infästningarna till länkarmen faktiskt. Jag har ändå haft en trevlig bmw och jämföra med Sen tidigare. Men vid behov så kommer jag absolut följa ditt tips. Lita av denhär anledningen man har en byggtråd då det finns folk med kunskap här

_________________
Robert Forsberg
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12862



Forsberg_84 skrev:
Lita av den här anledningen man har en byggtråd då det finns folk med kunskap här

thumbs up


fuling skrev:
ps
Jag är ingen expert, jag har bara ett hum vad och varför i en framvagns geometri.

Dagens understatement


2QIK4U skrev:
Som en av de mest erfarna i landet på såna här grejor...

...och decenniets overstatement!
Citera
Forsberg_84
Köping
Här sen Sep 2012
Inlägg: 686


Trådstartare
fuling skrev:
Citat:
Man sänker bärarmen (rollcentrat)samt flyttar den så man får lite mer caster kallas för shelbysänkning på fordarna.
Gjorde så på min när jag körde med originalbärarmarna. De gör otroligt stor skillnad



Tackar
Ahha, kärt barn har många namn.

Öka caster flyttas övre bärarmen bakåt, vild gissing ca 5mm per grad caster
Mer nerflytt på främre hålet än bakre minskar anti effekten vid broms
Sänkning av främre och bakre infästingen ändar anti effekten i kränging(rollcentrum)
och påverkar även camberförändringen i kränging, in och utfjädring.
Sen är det infästingspunkterna, lederna, plasering i x, y och z-led som spelar roll.
Hur sakerna ser ut i mellan infästings är mer en hållfasthets sak.
Mao nya eller gamla bärarmar ändar inget i geometrin.
Hmm om nu spinden är oförändrad.

ps
Jag är ingen expert, jag har bara ett hum vad och varför i en framvagns geometri.


De var ju precis vad jag tänkte skriva haha efter att ha läst här några år så vet jag vad du besitter för kunskap i framvagnsgeometri thumbs up betydligt mer än mig

_________________
Robert Forsberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

När bilen inte sitter ihopp än så skulle jag kolla upp hur det är med infästingspunkterna på övre bärarmen.
And ersJepp sson har betydligt mer detalj kundskap om Camaro än mig, han var bestämd i frågan.

Vättigt, fritt geometri program. Se
https://vsusp.com

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Forsberg_84
Köping
Här sen Sep 2012
Inlägg: 686


Trådstartare
Nån som är påläst får gärna flicka in. Guldstrand modden ger väll just mer cambergain och caster. Dvs samma som dessa övre länkarmar och högre spindlar ger ihop?


_________________
Robert Forsberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Nu verkar det vara rätt mycket ändart.
Bästa rita upp gamla och ny och se skilndarna.
Ski... svårt att gissa hur mycket de olika sakerna gör.
Måste ha mått.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12862



Forsberg_84 skrev:
Dvs samma som dessa övre länkarmar och högre spindlar ger ihop?


Intressant! Jag missade att där var spindlar också på förra sidan (de ligger ju längst nere i bild och är olackade, så de smälter in bra mot golvet ).
Då har de säkert gjort liknande justeringar för att efterlikna infästningsmodden. thumbs up

Ska man vara riktigt seriös eller nördig, så ritar man upp det där och förstår om det är bra/tillräckligt för europeiska applikationer (tänket är lite olika på andra sidan pölen och här när det tex gäller fjädrar och kräningshämmare, vilket i sin tur återspeglar sig bland annat i fjädringsväg och en del geometriska påfund. Antagligen för att vägarna/banorna har lite olika kvaliteter skulle jag tro).

Man blir ju direkt nyfiken på om de redovisar alla ändringar de gjort på den där bilden du la upp. Spontant skulle jag bland annat sett över SAI/KPI för att minska scrub; Längre bärarmar än original, mindre KPI och hjul med högre backspace än original hade löst en hel del stabilitet vid inbromsningar bla.
Hur breda fälgar kör du med och vad har de för ET/Bakspace för att passa bra i hjulhuset? Är det samma dimensioner som på de fälgarna du hade innan uppgraderingen?
(det blir säkert bra vilket som, men jag blev bara nyfiken som sagt)
Citera
Forsberg_84
Köping
Här sen Sep 2012
Inlägg: 686


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Forsberg_84 skrev:
Dvs samma som dessa övre länkarmar och högre spindlar ger ihop?


Intressant! Jag missade att där var spindlar också på förra sidan (de ligger ju längst nere i bild och är olackade, så de smälter in bra mot golvet ).
Då har de säkert gjort liknande justeringar för att efterlikna infästningsmodden. thumbs up

Ska man vara riktigt seriös eller nördig, så ritar man upp det där och förstår om det är bra/tillräckligt för europeiska applikationer (tänket är lite olika på andra sidan pölen och här när det tex gäller fjädrar och kräningshämmare, vilket i sin tur återspeglar sig bland annat i fjädringsväg och en del geometriska påfund. Antagligen för att vägarna/banorna har lite olika kvaliteter skulle jag tro).

Man blir ju direkt nyfiken på om de redovisar alla ändringar de gjort på den där bilden du la upp. Spontant skulle jag bland annat sett över SAI/KPI för att minska scrub; Längre bärarmar än original, mindre KPI och hjul med högre backspace än original hade löst en hel del stabilitet vid inbromsningar bla.
Hur breda fälgar kör du med och vad har de för ET/Bakspace för att passa bra i hjulhuset? Är det samma dimensioner som på de fälgarna du hade innan uppgraderingen?
(det blir säkert bra vilket som, men jag blev bara nyfiken som sagt)


Kul med lite input o diskussion i tråden thumbs up inte helt lätt att veta att de är högre spindlar med i detta kit då jag inte skrivit nått om det iof. Fälgar har jag faktiskt inte kollat så mkt på än. Tanken änsålänge är att bredda dom jag har men det kan komma att ändras. Ang et så vill jag minnas att det var runt et 0 men är inte helt säker
Lite info om grejorna från ridetech
https://m.youtube.com/watch?v=p-BusPAgl1Y

_________________
Robert Forsberg
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Ena snubben rekommenderar en grej som användes för 50 år sen
Nästa säger inget nytt har hänt sen dess
3:e säger: rita, klistra och klipp
En 4:e säger: OJ!? Kan man ändra spindlarna.
Folk som jobbar med detta dagligen VET vad vi talar om- men "experter" finns det alltid
Alla är överens om att ingen utanför detta forum kan något om väghållning- allra minst folk på andra sidan Atlanten....

Detta kommer bli skitbra!

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Forsberg_84
På vilken nivå vill du ha diskutionen i ämnet framvagn?
För jag skall kunna tillföra något vättigt behöver jag massa fakta, mått mm.
Tumståck räcker långt, då med mm. (Äckelenheter enheter får de hållas med på andra sidan pölen.)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283



2QIK4U skrev:
Ena snubben rekommenderar en grej som användes för 50 år sen
Nästa säger inget nytt har hänt sen dess
3:e säger: rita, klistra och klipp
En 4:e säger: OJ!? Kan man ändra spindlarna.
Folk som jobbar med detta dagligen VET vad vi talar om- men "experter" finns det alltid
Alla är överens om att ingen utanför detta forum kan något om väghållning- allra minst folk på andra sidan Atlanten....

Detta kommer bli skitbra!


Ååååå styrkekramar på dig! Känner du dig lite utanför? Ingen fara, du är välkommen här, du behöver inte trycka ner andra för att få vara med och leka!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Camaro 1968-Pro Touring
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 24, 25, 26   >>
18 besök idag (91447 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande