Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 Turbo -86 "Ali 2" SÅLD
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
21334 besök totalt
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
964RS skrev:
Vad har du för fjäderben och vad är "raken" fram? Alltså hur mycket bilen lutar framåt/nedåt, mäts med ett vattenpass som man lägger på tröskellådan när man öppnat dörren.


Det är original fjäderben och det ser ut som att den är hög i bak.


_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Den skall ju bara nudda bakre strecket. För hög bak = överstyrt.
Man vill gärna att bilen niger lite när man bromsar av två anledningar när bilen niger får du kraft på framhjulen och det bromsar bättre (tar längre tid för bromsarna att låsa upp) och sen har du kraft på framvagnen vid turn-in.

Är det färskare/annat gummi på dom röda fälgarna?

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
964RS skrev:
Den skall ju bara nudda bakre strecket. För hög bak = överstyrt.
Man vill gärna att bilen niger lite när man bromsar av två anledningar när bilen niger får du kraft på framhjulen och det bromsar bättre (tar längre tid för bromsarna att låsa upp) och sen har du kraft på framvagnen vid turn-in.

Är det färskare/annat gummi på dom röda fälgarna?


Då är det ett problem med att den är för hög i bak. Blir troligen en hjulinställning på lördag. Förhoppningsvis går det att sänka bakvagnen lite då!
-Däcken känns färskare på de röda fälgarna, utan att ha koll på datumen.

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
Lite bilder från Knutan idag.
Bilen funkade nästan utan problem idag.
Dumpventilen gav upp när det laddades för fullt på rakan - poff sa det.
Efter det gick inte motorn att starta. Tyvärr såg det ut som att tidigare ägare haft samma problem och limmat ihop plast locket igen. Trots allt bra att locket flög av för att gummi membranet var inte helt 100 inne i ventilen.
Detta hände efter 3 varv in på 1:a passet.
-Jaha, då var det färdigt för idag. Ringa efter släp hjälp osv.
Men så blev det inte, som tur var. När jag öppnade motorhuven såg jag direkt var felet fanns. Tryckte man ihop ventilen igen så startade bilen igen, utan problem. Med goda vänners hjälp så tejpade vi ihop Dumpventilen med silvertejp och det höll ihop resten av dagen. (tack Andre' 👍)
Efter hjulinställning och en cornerweight, plus byte av bromsvätska igen och en "gammaldags" luftning av bromsarna så är nog bromsarna så bra de kan. Låser inte upp i bak först, längre. Utom när föraren bromsar i nedförsbacke... 🙄
-Kan tyvärr konstatera att i nuläget så är Ali 2 väldigt långsam, jämfört med min förra bil, Rudolf 964 :an. Utan att ha klockat så skiljer det nog mellan 5 o 10 sekunder /varv på Knutan... 🐌
Var nog långsammaste bil i min grupp idag. Även om det inte är tävling, så svider det lite i tävlings sinnet. 🤔





_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
"finlagning"


_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
Nu är snart denna säsong över och tankarna fladdrar i skallen!
Ska jag investera i nytt chassie, sänka lite osv eller behålla som den är!
Ett annat alternativ är ju att sälja och gå tillbaka till min plan, innan denna bil köptes.
Alltså att bruksa en 996/997 året runt...
Det blir en del dollares att hosta upp om jag ska göra uppdates och "original" skicket försvinner, mer och mer.

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



944 svarar ju riktigt bra på lite modifieringar, bättre stötd/fjäder = coilover, fjäderbenslagringar, 19 mm krängare bak och gärna lager i stället för bussningar i framvagnen.

Med bra däck så kommer det att gå att åka rejält fort på bana utan att landsvägskomforten blir alltför lidande.

Glöm semisolida motor/växellådsfästen, jag ångrar mina och funderar på att plocka bort dem, det blir alldeles för störigt till vardags.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
Janne J skrev:
944 svarar ju riktigt bra på lite modifieringar, bättre stötd/fjäder = coilover, fjäderbenslagringar, 19 mm krängare bak och gärna lager i stället för bussningar i framvagnen.

Med bra däck så kommer det att gå att åka rejält fort på bana utan att landsvägskomforten blir alltför lidande.

Glöm semisolida motor/växellådsfästen, jag ångrar mina och funderar på att plocka bort dem, det blir alldeles för störigt till vardags.


Tack för input, Janne
Har du kvar stavarna i bak?
Man kan ju även byta ut bussningarna till annat än gummi.

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Kjell 944 skrev:

Tack för input, Janne
Har du kvar stavarna i bak?
Man kan ju även byta ut bussningarna till annat än gummi.


Mina stavar är bortplockade och det rekommenderar jag absolut att du gör också. Det är hopplöst att justera höjden om man både har stavar och coilover, dessutom blir det stökigt att ha ordning på fjäderkonstanten. Jag har provat den varianten och gillar den inte.

Tänker du på bussningarna i länkarmarna fram så säger jag att länklager är absolut bäst om du vill ha den där goa precisionen i framvagnen. Krängningshämmaren kan ha polybussningar. Bak kör jag original gummi och det funkar hur bra som helst för mig.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Men alltså när jag kollar din spec ser det inte helt tokigt ut tycker jag . Det borde kunna gå att hålla anständigt tempo med prylarna som sitter på med lite finlir och körträning .

För övrigt håller jag med Janne för jag har i princip samma erfarenheter thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Men alltså när jag kollar din spec ser det inte helt tokigt ut tycker jag . Det borde kunna gå att hålla anständigt tempo med prylarna som sitter på med lite finlir och körträning .

För övrigt håller jag med Janne för jag har i princip samma erfarenheter thumbs up


En av 964 förarna med god race vana hamnade bakom i ett halvt varv och när jag frågade hur körningen såg ut, svarade han att det såg lite "vingligt" ut och han menade att det är svårt att få grepp i bak då.
-Bilar som jag kört jämt med tidigare och kanske till och med varit snabbare än, rundade mig vart 4:e/5:e varv.
Så speciellt fort går det inte. Sen om det beror på mig eller bilen, troligen en kombo.
-Jag tror att en önskelista skulle kunna se ut så här -
Nya dämpare/coilover
Ställbar krängare i bak
Bort med stavarna
Diffbroms

I runda slängar ca 50-70" kr, om man fixar själv.

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Kjell 944 skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
Men alltså när jag kollar din spec ser det inte helt tokigt ut tycker jag . Det borde kunna gå att hålla anständigt tempo med prylarna som sitter på med lite finlir och körträning .

För övrigt håller jag med Janne för jag har i princip samma erfarenheter thumbs up


En av 964 förarna med god race vana hamnade bakom i ett halvt varv och när jag frågade hur körningen såg ut, svarade han att det såg lite "vingligt" ut och han menade att det är svårt att få grepp i bak då.
-Bilar som jag kört jämt med tidigare och kanske till och med varit snabbare än, rundade mig vart 4:e/5:e varv.
Så speciellt fort går det inte. Sen om det beror på mig eller bilen, troligen en kombo.
-Jag tror att en önskelista skulle kunna se ut så här -
......

.


Rent spontant så får jag intrycket att något inte står rätt till. Upplever du bilen överstyrd i utgångarna? Detta är ett typiskt symptom jag upplevt när jag kört sönder krängarfäste fram . Öppen diff spelar mindre roll för stabiliteten, det spinner bara innerhjul i tajt sväng . Beskrivning av en 944 där man använder ordet "vinglig" stämmer inte i min värld , så börja med att kolla skicket på dina chassikomponenter . Är något fel så är det inte konstigt att du inte har fullt förtroende vilket kan manifestera sig i långsamt tempo .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Kan rekomendera Bilstein Turbo Cup chassi. Kör det själv på min bil och funkar utmärkt.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
JohnC skrev:
Kan rekomendera Bilstein Turbo Cup chassi. Kör det själv på min bil och funkar utmärkt.


Har du stavarna kvar, John? Är det coilover runt om?
Är det M030 kit som du menar?

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Kjell 944 skrev:
JohnC skrev:
Kan rekomendera Bilstein Turbo Cup chassi. Kör det själv på min bil och funkar utmärkt.


Har du stavarna kvar, John? Är det coilover runt om?
Är det M030 kit som du menar?


Hej,

har inte kvar stavarna. Det är coilover runt om. Vill minnas 120 nm fjädrar fram och 170 nm bak i dagsläget men det kan jag kolla lite bättre. Jag gillar inte tokhård bil då det blir stökigt när det är blött. Tycker det är lagom. Bilstein har hög kvalitet på sina stötdämpare, vilket jag uppskattar. Har historiskt kört med både KW och Öhlins på mina bilar men nu kan jag inte längre skruva bort mig då det inte finns någon justeringsmån i form av bound och rebound. Med en bra CW och justerbara krängare så kommer åtminstone ganska långt.


_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
Om det är någon som undrar hur det går här så är Ali 2 på "spa" nere på Österlen.
Har ett olje läckage som ska fixas och lite annat smått o gott.

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Kjell 944 skrev:
Om det är någon som undrar hur det går här så är Ali 2 på "spa" nere på Österlen.
Har ett olje läckage som ska fixas och lite annat smått o gott.


Härligt att få fixat, oljeläckage är alltid tråkigt.

Ang vingligheten så tror jag att bussningar är prioriterat att byta. På M3an så bytte jag först till ett KW clubsport, ingen skillnad förutom att bilen inte lutade när jag svängde men fortfarande otroligt instabil på banan. Därefter köpte jag på mig en rejäl bunte bussningar från Millway och vips blev bilen otroligt stabil. Får jag göra om resan igen så hade jag istället valt fasta dämpare precis som John säger och istället jobbat med krängningshämmare, lufttryck och ridehight för att stävja under/överstyrdhet. Att jobba med justerbara dämpare kräver ett stort engagemang vid varje banmöte.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
Back to basic


_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Va! Inga klibbor?

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183



Kjell 944 skrev:
Back to basic



Woow, såå härlig!

_________________
Calle Olsson
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
Nu är Ali 2 hemma igen efter en sejour hos AH Racing.
Nu är den helt tät i motorn och även svart röken är borta.
Byte av sump packningen gjorde susen för olje droppet.
Svart röken berodde på vakum läckage. Byttes några torra slangar och lite packningar.

-Dock så finns det ett problem kvar! Varvräknaren har bestämt sig för att inte fungera!
detta fenomen upptäckte jag efter att jag försökt starta med för lite kräm i batteriet. Det tog helt slut.
Med fulladdat batteri och uppstart så märkte jag att varvräknaren står helt stilla.
-Några tips på felsökning? Det finns ingen direkt märkning på säkringarna som går till varvräknaren. Kan det vara något relä!

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 Turbo -86 "Ali 2" SÅLD
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
21334 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande