Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Kortspår vs längre fartspår
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (8102 totalt)
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4012


Trådstartare
För många år sedan fick jag en log för en liknande bil som var 6 sekunder snabbare än mig på ett varv kring Knutstorp. Förutom att det var nyttigt att se var jag var långsam hittade jag även att jag var snabbare igenom idioten...
I loggarna märktes att spårval och hastighet var olika, det är i huvudsak i ingången till kurvan det var olika spårval. Nu har jag inte kvar loggarna men bilden visar ungefärligt spårval. Min teori är att i långsamma kurvor kan det löna sig att åka kortare väg även om man tappar i hastighet. Detta för att med högre hastighet måste man köra längre väg och därmed spenderar man längre tid igenom kurvan. Med lägre hastighet kör man kortare väg men hastigheten är ändå så hög att man vinner på den kortare körsträckan. I kurvor med högre fart borde vinsten bli mindre då skillnaden i hastighet mellan spåren blir mindre och den kortare vägen spelar mindre roll.

Har inte kunnat testa om man gör liknande vinst i utgången av idioten...

Har någon upplevt samma fenomen?

PS Kan inte reglerna för "code 60" men är förundrad över att de tävlande inte kör kortaste vägen när man ser detta på TV. Varvtiden bör ju bli mindre ju kortare väg man kör i 60... "Virtual Safety Car" är baserat på sektionstider så där blir det inte samma sak.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Emil Sällberg
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 158



Intressant ämne! Helt klart rätt, s=v*t gäller ju även på racebanan. Just på Knutstorp så finns det några ställen, där idioten är ett, där man ibland tycker att en udda linje ger lägst varvtid. Ett av områdena där dataloggningen hjälper massor vid förarcoachning.

Har tävlat i TCR-bil under året i Creventics 24H Series där Code 60 används och har provat just det, att köra en så rak linje som möjligt från kurvcentrum till kurvcentrum. Problemet är att det ju finns en varvtid som man inte får köra under. Farthållaren på bilen ser till att man inte kör över 60 km/h, men ändå så blir ofta varvtiden för låg när man gör så, gissningsvis för att banans Code 60-varvtid är beräknad på officiella längden = ungefär idealspår för fri fart. Nästa problem blir att man kör igenom en massa skräp på banan genom att ligga utanför idealspår. Mycket lättare att tappa några sekunder på en onödig sladd efter att man plockat upp en massa skräp på bakdäcken än vad man kan tjäna under Code 60.

Sporten blir istället att köra till rätt varvtid, ofta genom att vara lite för snabb (några tiondelar sådär) genom sektor ett och två och sedan bli coachad på radio om hur mycket man ska släppa av i sektor tre.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4012


Trådstartare
OK, då har jag fått lära mig att "code 60" också är baserat på varvtid vilket förklarar varför jag tycker de kör konstigt.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4012


Trådstartare
Emil Sällberg skrev:
Intressant ämne! Helt klart rätt, s=v*t gäller ju även på racebanan. Just på Knutstorp så finns det några ställen, där idioten är ett, där man ibland tycker att en udda linje ger lägst varvtid. Ett av områdena där dataloggningen hjälper massor vid förarcoachning.

Har du också sett detta på en "idioten-log"?
Även testat ett kort spår på utgången ur idioten?

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



I just idioten är ju det spår man kommer runt med snabbare än det man inte kommer runt med (det är snabbare på det svarta)

Annars är det väl att korta vägen man kör långsamt(dvs farten vid apex är nog ganska ointressant) , men ändå ha nån form av acceleration ut (dvs inte hamna alltför knas).

Men när man är jagad så gäller det ju att inte släppa till nåt, och då flyger logiken ut.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8284



Den här trådens ämne är kanske racingens kärna när det kommer till att vara snabb på riktigt?


Dvs ha förmågan att känna var man tappar eller vinner tid på ett längre eller kortare spår. Oftast vinner man nog på ett kortare spår. I denna ganska bra gratisbok drivs samma tes: https://www.vboxmotorsport.co.uk/index.php/en/ebook-download

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5070



Niklas Falk skrev:
I just idioten är ju det spår man kommer runt med snabbare än det man inte kommer runt med (det är snabbare på det svarta)

Annars är det väl att korta vägen man kör långsamt(dvs farten vid apex är nog ganska ointressant) , men ändå ha nån form av acceleration ut (dvs inte hamna alltför knas).

Men när man är jagad så gäller det ju att inte släppa till nåt, och då flyger logiken ut.


+1, det finns många svar på den frågan. I ett kval skulle jag säga man kan fälla dom över om man kört rätt eller ej först när man går på bromsen ner i lito.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Ett ställe jag tycker det borde finnas massa tid att hämta med tajt spår in i kurvan är in i Mjölby på Mantorp. Det är ju skitlångt in till apex om man ligger ut åt vänster längs rakan. Jag ligger en bit in från vänsterkanten normalt men har testat några gånger att ligga höger om mitten men har inte kommit fram till hur man kan göra för att tjäna på det. Får testa lite hur man trailbrakear o kolla på loggar på vmin och fart uppför backen. Tycker det borde finnas nåt sätt att vinna på det, det är ju en bunt billängder man slipper, även om nu det inte är en speciellt långsam kurva då.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Magnus Thomé skrev:
Ett ställe jag tycker det borde finnas massa tid att hämta med tajt spår in i kurvan är in i Mjölby på Mantorp. Det är ju skitlångt in till apex om man ligger ut åt vänster längs rakan. Jag ligger en bit in från vänsterkanten normalt men har testat några gånger att ligga höger om mitten men har inte kommit fram till hur man kan göra för att tjäna på det. Får testa lite hur man trailbrakear o kolla på loggar på vmin och fart uppför backen. Tycker det borde finnas nåt sätt att vinna på det, det är ju en bunt billängder man slipper, även om nu det inte är en speciellt långsam kurva då.


Jämfört med idioten så har man ju bra mycket högre ingångshastighet där så den där sträckan kanske spelar mindre roll. Där handlar det om att behålla farten från rakan också.

Eller tänker jag snett?

_________________
Martin Öberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Du är nog inne på varför det är svårt att få det att löna sig, men även i tid tar det en stund att köra den här "onödiga" sträckan tycker jag.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Magnus Thomé skrev:
Du är nog inne på varför det är svårt att få det att löna sig, men även i tid tar det en stund att köra den här "onödiga" sträckan tycker jag.
Kortast tid mellan broms och fullgas, och i Mjölby blir det ju olika, men att köra digitalt broms, turnin, apex, gradvis gas, går nog långt ifrån snabbast.

Max hastighet vid "apex" och så snabbt till fullgas som möjligt är ett annat sätt att titta på såna kurvor.
Då blir ju vägen till apex trailbrake och spåret blir medlet att uppnå målet, inte ett mål i sig.

Lite som in i kvarnen, ner med hastigheten till nåt där det går att kasta in med lämplig resulterande hastighet för att kunna hålla innerkanten.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Jo, trailbrake förstås. Under broms så börjar man gena lite mjukt in mot höger lite tidigare. Och då ger ju förflyttningen mot höger ett kortare påslag i varvlängd totalt sett. Det här tror jag är det spåret som är det gängse vanligaste använda snabbaste idag där. För om man ligger längre åt höger initialt så blir turn in skarpare och påverkar hur hårt du kan ligga på bromsen där. Typ.

Men det är ändå en ganska lång sträcka som tar onödig tid, banan är ju sjukt bred. Det speciellt med kombinationen att kurvan är hela 180 grader. Magkänslan, inte det minsta kunskap alltså , säger "borde det inte gå" att optimera aningens till med att ligga längre till höger än dagens gängse spår? Gissar att det är genandet som gör det försumbart men men...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Har pratats om denna sak tidigare men det är mycket intressant. Finns en gammal tråd här som jag startade.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1116871&sid=431d6cd12127a74 . . . .

Tror att det beror i första hand på hur det ser ut efter kurvan, är det en raksträcka så lönar det sig att ta ett vidare spår. Men är det en serie av kurvor ska man åka tight för att sedan gå ut och ta ett vidare spår i den sista kurvan innan rakan.

Sen påverkar det ju såklart vilken bil man har, mycket grepp i förhållande till effekt får ett annat optimalt spår. Tror även att diffbroms och i vilken sida bilen driver påverkar, trailbraking och åka tight upplever jag bra med framhjulsdrift då man spar tid in till apex pga kortare väg och man undviker understyrning.

Tyvärr är jag inte så bra på att köra så det kan ju handla mycket om hur bra man utför att åka tight jämfört med att åka längre väg. Dvs om man inte utnyttjar tillgängligt grepp tillräckligt bra i ett av fallen är det ju solklart vilken variant som går snabbast. Det är väl sådant en proffsförare är mycket bra på.

Tror man ska prova att köra ett antal varv med varje koncept och sen kolla i loggarna.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Emil Sällberg
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 158



Nillet skrev:
Emil Sällberg skrev:
Intressant ämne! Helt klart rätt, s=v*t gäller ju även på racebanan. Just på Knutstorp så finns det några ställen, där idioten är ett, där man ibland tycker att en udda linje ger lägst varvtid. Ett av områdena där dataloggningen hjälper massor vid förarcoachning.

Har du också sett detta på en "idioten-log"?
Även testat ett kort spår på utgången ur idioten?
Absolut, det stämmer. Har vid coachning av olika teamkamrater helt klart sett det. Inte heller ovanligt att den förare som är lite långsammare (nu pratar vi ju någon tiondel på några ställen) resten av varvet, är snabbare i Idioten. Det ser jag som ett tecken på att det är svårt att bedöma vad som är snabbast, även för förare på nationell proffsnivå, utan att använda någon form av dataloggning.

Magnus: Kan absolut fungera i Mjölby också. Vinsten är mindre för kortare spår då kurvradien är större = mindre skillnad i sträcka mellan olika spår.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Tar ju en evighet att ta sig in från väsnterkanten även med trailbrake och lite genande

https://youtu.be/zt_942OMkTc?t=53






Andreas Millbro skrev:
....
Sen påverkar det ju såklart vilken bil man har, mycket grepp i förhållande till effekt får ett annat optimalt spår.
...

Ja precis, med riktigt mycket hk/kg och sämre sidogrepp så brukar ju V-spår vara modellen

_________________
Magnus Thomé
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3433



Magnus Thomé skrev:
Tar ju en evighet att ta sig in från väsnterkanten även med trailbrake och lite genande

https://youtu.be/zt_942OMkTc?t=53






Andreas Millbro skrev:
....
Sen påverkar det ju såklart vilken bil man har, mycket grepp i förhållande till effekt får ett annat optimalt spår.
...

Ja precis, med riktigt mycket hk/kg och sämre sidogrepp så brukar ju V-spår vara modellen


Jag har med vissa bilar upplevt Inbromsningen inför Mjölby hoppig och hal längst ut till vänster, jag brukar numera sedan ett par år lägga mig en bilbredd in och sedan gå med trailbrake in mot apex, hittade bara en 3år gammal film: https://vimeo.com/228662645

Kört en del långlopp genom åren och har sedan man börja köra porsche fått lära om mig och åka kortare spår och mer aggressivt bromsa sent och hålla med bromsen in i kurvan. Tidigare i långlopp har man bromsat klart och sedan svängt. Turbon jag kör nu funkar det i vissa fall och vissa fall inte. Depåkurvan på Gelleråsen tex så måste jag ballonga mer framåt slutet för att inte understyra när jag går på gas, tappar en hel del mid corner som jag vinner i slutet pga att jag kan gå på gas tidigare.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Fantastiskt kul tråd. Måste komma till skott och kolla min logg från Sturup. Min minnesbild när jag satt och analyserade logg från kurvan efter startrakan (Börjes) att jag hittade samma fenomen med två olika spår. Bägge spåren hade gemensamt att ugången var i princip identiska. Däremot var det ena spåret med rejält med "höjd" och betyldligt högre hastighet genom. Det andra var tajt in i ingången med lägre hastighet. Det tajtare spåret hade lägre sektortid. Får se om jag får tummen loss och kan visa en bild..

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Eddie Varvstopp skrev:
Fantastiskt kul tråd. Måste komma till skott och kolla min logg från Sturup. Min minnesbild när jag satt och analyserade logg från kurvan efter startrakan (Börjes) att jag hittade samma fenomen med två olika spår. Bägge spåren hade gemensamt att ugången var i princip identiska. Däremot var det ena spåret med rejält med "höjd" och betyldligt högre hastighet genom. Det andra var tajt in i ingången med lägre hastighet. Det tajtare spåret hade lägre sektortid. Får se om jag får tummen loss och kan visa en bild..


Intressant! Undrar om jag har några bra GPS-loggar från när jag provade olika spårval där - ska kolla...

Provade ett tag (vi kan kalla detta alt 1) att ta ganska hög höjd (och vara nära depåutfarten) och försöka få bra utgångsfart.
Provade sedan att (vi kan kalla detta alt 2) gå in med ett något lägre och tightare spår - vilket verkade fungera bättre (kändes så men vill verkligen kolla loggar - jag slängde mest ett öga på vilket varvtal jag hade i slutet av efterföljande raka).
Jag tyckte att jag exempelvis kunde bromsa lite senare (och trailbreaka till viss del) med alt 2 och ändåså få in bilen, vilket antagligen beror på att bankningen är väl en aningens mer i det spåret.
Men som sagt, detta var mer känsla, vill se på mina loggar...

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Ammeeehh... Jag kör som en kratta så det där med lika utgång är lite sådär

Nåväl, rött spår är tiondelen snabbare i sektionen trots betydligt lägre hastighet. Blått spår är ju å andra sidan omväg via flygplatsen .



_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Tack Eddie, de där graferna visar ungefär vad jag syftade på med mina alt 1 (blåa kurva) och alt 2 (röd kurva).

Här är väl nog ett exempel på ett medeltight spår - ett sorts mellanting mellan det röda och blåa spåret - vilket väl blir ett lila spår då
https://www.youtube.com/watch?v=82lwALNBoP0

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Kortspår vs längre fartspår
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (8102 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande