Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Kortspår vs längre fartspår
5 besök senaste veckan (7746 totalt)
<<   1, 2
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1092



Hmm



Eniros mätfunktion är faktiskt ganska bra och exakt.

sen lite S=V*T

Kluriga är hastigheten. Kollar jag från i somras hade jag Vmin på mellan 48-53

Jag höfta och satte 65 km/h i det långa spåret och 60 i det korta.
Då blir tidsdiffen 0,27 sekunder till korta spårets fördel.

Nu är väl detta halva sanningen, det är ju inte så att man håller samma hastighet genom hela kurvan...

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 16892



När du ändå räknar, hur mycket högre snitthastighet skall du ha för samma tid.
Sen kommer ju det uppenbara, vart vill du vara med vilken hastighet efteråt (du ska ju in i en halkig vänster så du ska ju ut till högerkanten-ish).
Det tajta spåret kan ju börja accelerera längs högerkanten tidigare också.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1092



är ju det med nästa vänster oxå, för mycket fart ur idioten så är det ju svårt att komma rätt i vänstern.

60km/h kortspår mot 68,42km/h långa så är diffen 0,0001sekunder

hastigheten är väldigt viktig mao eftersom det är den större variabeln

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3627


Trådstartare
Hade en tanke att räkna lite men det blev aldrig av.
Jag tänkte utgå ifrån G-kraft (säg 1G) och radier (15m resp 25m) för att kunna räkna ut hastighet och därmed kunna räkna fram tiden.
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3981





Nu är inte dessa två spår de mest relevanta för frågan, men min poäng från tidigare belyses bra här, det som händer i den kurvan får effekter långt senare. Både i vänstern och högern efteråt, så resultatet blir mätas först ner i lito.

_________________
Pontus Fyhr
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Kortspår vs längre fartspår
5 besök senaste veckan (7746 totalt)
<<   1, 2


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >