Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Köpa mutterdragare, men vad skall man ha?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
13 besök senaste veckan (69610 totalt)
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Niklas L skrev:
Den här verkar vara prisvärd
http://www.toolstrading.se/php/productDetails.php?id=347


Den är nog inte fel. thumbs up 19.2v gör nog susen.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2608


Trådstartare
Köpte en dragare på Rusta för 499 spänn. Värt varenda spänn!!! Vi slåss nästan i garaget om vem som skall få skruva på vad! thumbs up

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



oxå köpt en idag!

Inte testat än, men det ska väl hinnas med.

Aldrig mer detta evinnerliga jagande för hand! thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Köpte en jag med häromdagen. Tycker den verkar ganska ok för 500spänn. Plasten runt fram/back knappen känns lite halvracklig. Är fäst med bara två skruvar i ena änden...
Ska prova vad den går för inom kort...

_________________

Rice and shine
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2608


Trådstartare
Lars Falk skrev:
Köpte en jag med häromdagen. Tycker den verkar ganska ok för 500spänn. Plasten runt fram/back knappen känns lite halvracklig. Är fäst med bara två skruvar i ena änden...
Ska prova vad den går för inom kort...


Håller med att den känns lite "smäckig", men det sitter rejäla doningar där bakom! Vi "råkade" obducera en på Rusta..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag hade en mailväxling med Rustas "sales-support" ang vad som finns i lager i butikerna.
Nämnde att plaskåpan runt knappen på muttermaskinen nästan sitter på trekvart. Fick rejäl respons på min synpunkt. De verkar väldigt intresserade att få feedback på funktionen och erbjuder ubytesmaskin/kompensation om man inte skulle vara det minsta nöjd. Schysst attityd. thumbs up

_________________

Rice and shine
Citera
Chriz
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 891



Köpte min jula-maskin när den kom ut i affären, har kört den på 3bilar S&Vdäcks byten ett tag och den rör på sig ännu ;-)
Jag skulle klassa den som mycket prisvärd thumbs up och som en snabb mutterdragare thumbs up (högt varvtal).
Dom svarta hylsorna thumbs down som följer i lådan har jag bytt ut mot långa tunnväggiga krafthylsor med lite bättre precision, så slår man inte sönder mutterskallen lika fort......
Ännu har den inte gått bet på nån hjulmutter , men man får köra en stund om bulten har nypt.
Hörselskydd är ett måste! den låter skarpt, slagfrekvensen är betydligt högre än på en luftdriven.

/Christer

oskar skrev:
var o handlade den på rusta idag.
den klara 300Nm och är på 900w. funkade kanon med knackfunktionen så hjulmuttrarna åkte av fort. 2100varv tror jag den e på. Inga krafthylsor följer med. men vem har inte de redan?

bruksanvisningen var komisk och ljudnivån e ganska hög.

annars e den väldigt bra o känns rejäl! thumbs up

_________________
Christer J-born

en grå bil
en oystergrå bil
en röd bil
en grå cykel
en röd lådbil
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Niklas L skrev:
Den här verkar vara prisvärd
http://www.toolstrading.se/php/productDetails.php?id=347


Jag har en sådan och den fungerar perfekt, det enda är att den är lite svag när man ska lossa muttrarna om dom har skurit fast lite samt att den är lite tung och klumpig.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
bobo
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 315



Kör alla med plåtfälgar?

Själv tar jag det manuellt även fast jag har luftdriven mutterknackare.

Edit: Problemet är att verkstaden som servar bilen kör inte manuellt, det syns på fälgarna.

_________________
Bo Eliasson

Det är kul att köra fort.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Lars Falk skrev:
Jag använder normalt en "luftdriven", men tycker det verkar praktiskt med en elektrisk, slippa dra fram slang om man ska skifta hjul utanför garaget. Bara plugga in och köra...


Såklart så har man ju dragit fram en slang i taket och satt en snabbkoppling där, kompressorn är alltid på och har trycket uppe. Den pneumatiska mutterdragaren har nästan alltid lång 19mm krafthylsa monterad. Med andra ord så tar det ca 3-6 sekunder att börja lossa första hjulmuttern, eller hur

_________________
Pär Hylander
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



bobo skrev:
Kör alla med plåtfälgar?

Själv tar jag det manuellt även fast jag har luftdriven mutterknackare.

Edit: Problemet är att verkstaden som servar bilen kör inte manuellt, det syns på fälgarna.


Nää, har BBS på egna bruxräsern och Superlegera på "riktiga" räsern...

Lossa är så trist och man behöver väl inte skruva hela vägen till maskinen dras ur näven på en när man drar åt...

På räsern har man inte tid eller lust att . Kan bli en del hjulskiftande på en helg. thumbs down
Har man dock tid kompletterar man sista biten med moment, i båda fallen.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
bobo
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 315



Andreas Lidström skrev:
bobo skrev:
Kör alla med plåtfälgar?

Själv tar jag det manuellt även fast jag har luftdriven mutterknackare.

Edit: Problemet är att verkstaden som servar bilen kör inte manuellt, det syns på fälgarna.


Nää, har BBS på egna bruxräsern och Superlegera på "riktiga" räsern...

Lossa är så trist och man behöver väl inte skruva hela vägen till maskinen dras ur näven på en när man drar åt...

På räsern har man inte tid eller lust att . Kan bli en del hjulskiftande på en helg. thumbs down
Har man dock tid kompletterar man sista biten med moment, i båda fallen.


Visst kan man lossa bultarna och sen använda maskin, och likadant åt andra hållet, men då funkar ju en sladdlös borrmaskin lika bra.
Det kanske blir så när man ska börja använda olika uppättningar hjul på gata och bana (eller bromsbelägg), just nu är det bara 2 byten/år per bil.

_________________
Bo Eliasson

Det är kul att köra fort.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Lossning sker med maskinen. Sen sitter hylsan på och man kan fortsätta. Vitsen är ju att hålla nere den egna insattsen till ett minimum.

Du är välkommen till nästa SLC-race på Knutan som "Ambulerande muttersmack". Du kanske är billigare i drift än vad maskinen kostade... Vill du komma förbi och bara titta går det oxå bra. Bara att sticka in näbben i tältet och göra sig tillkänna...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Pär Hylander skrev:
Lars Falk skrev:
Jag använder normalt en "luftdriven", men tycker det verkar praktiskt med en elektrisk, slippa dra fram slang om man ska skifta hjul utanför garaget. Bara plugga in och köra...


Såklart så har man ju dragit fram en slang i taket och satt en snabbkoppling där, kompressorn är alltid på och har trycket uppe. Den pneumatiska mutterdragaren har nästan alltid lång 19mm krafthylsa monterad. Med andra ord så tar det ca 3-6 sekunder att börja lossa första hjulmuttern, eller hur

Glöm inte "manlighetsaspekten"! Det känns betydligt bättre att hantera grova och pysande lufttrycksslangar än några klena elkablar.

Annars skulle jag vilja ha en sån mutterdragare som de har i NASCAR. thumbs up Cirkus 10 s för att byta två hjul med fembultat tycker jag verkar lagom.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



AndersY skrev:

Annars skulle jag vilja ha en sån mutterdragare som de har i NASCAR. thumbs up Cirkus 10 s för att byta två hjul med fembultat tycker jag verkar lagom.


och när har DU så bråttom?
Fast visst är det liiite coolt med handjagade domkrafter som lyfter dryga halvmetern på två pumptag...tex... thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Andreas Lidström skrev:
AndersY skrev:

Annars skulle jag vilja ha en sån mutterdragare som de har i NASCAR. thumbs up Cirkus 10 s för att byta två hjul med fembultat tycker jag verkar lagom.


och när har DU så bråttom?
Fast visst är det liiite coolt med handjagade domkrafter som lyfter dryga halvmetern på två pumptag...tex... thumbs up

Tja, när jag körde punktering på Gelleråsen ifjol så hade det inte varit så dumt - det är inte så lätt att köra in en förlorad minut på banan. Nu var det i just det fallet lite extra dumt för vi hade inte tänkt på att domkraften inte gick under bilen när det inte var nån luft i däcket...

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

AndersY skrev:
Glöm inte "manlighetsaspekten"! Det känns betydligt bättre att hantera grova och pysande lufttrycksslangar än några klena elkablar.


Här tar du upp något mycket viktigt. thumbs up

Jag kör mycket hellre igång min gamla Sieverts bensindrivna blåslampa med spritförvärmning än någon fjollig gasolhistoria eller tanigt AGAX11-kit när något ska värmas. (varför finns det ingen hår-på-bröstet smiley)


_________________

Rice and shine
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Lars Falk skrev:
AndersY skrev:
Glöm inte "manlighetsaspekten"! Det känns betydligt bättre att hantera grova och pysande lufttrycksslangar än några klena elkablar.


Här tar du upp något mycket viktigt. thumbs up

Jag kör mycket hellre igång min gamla Sieverts bensindrivna blåslampa med spritförvärmning än någon fjollig gasolhistoria eller tanigt AGAX11-kit när något ska värmas. (varför finns det ingen hår-på-bröstet smiley)


För att inte tala om när det skall sågas upp lite ved. Även om de relativt klena stockarna även kunde ha sågats med en elmotorsåg, så är känslan av att dra igång en bensindriven motorsåg klart värt besväret (kör gärna på Shells Advance Racing X, eller annan racingolja för bättre stämning - kan även rekommenderas vid gräsklippning).

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Var hittar jag en luftdriven som det är tryck i till vettiga pengar(ingen som har en beggad?)..
Köpt en på Jula och en på biltema och båda var skit och pannkaka kunde ju nästan hålla i den förhand fast jag köpt en ordentlig 2cyl kompressor(som gör att propparna går Grrrr)..

Mvh
Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Puppan skrev:
Var hittar jag en luftdriven som det är tryck i till vettiga pengar(ingen som har en beggad?)..
Köpt en på Jula och en på biltema och båda var skit och pannkaka kunde ju nästan hålla i den förhand fast jag köpt en ordentlig 2cyl kompressor(som gör att propparna går Grrrr)..

Mvh
Pete


Jag har en Ingersoll-Rand 1/2' maskin. Den drar 930Nm! Införskaffades på den lokala däckverkstaden mot att jag bjöd på fredagsfika. Jag älskar den
Men förlängningstappar med koniska huvuden är ett måste för att kunna komma åt på vissa ställen. Dessutom så kan det vara smart att ha mindre spärrkskaft att komplettera med iom att den är lite halvklumpig och tung (2kg)
Jag har faktiskt gått bet 2ggr med denna. Ena fallet var det bladfjädersinfästning på en 15år gammal Jeep Wrangler med modell storbult som hade ingått någon form av organisk förening med chassiet. Iofs så smörjde jag inte så seriöst eller värmde iom att vi löste jobbet ändå. Annars så har den orkat med allt.

Jag tror att biltemas starkaste modell drar 400Nm om jag inte minss fel = skit

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Lars Falk skrev:
AndersY skrev:
Glöm inte "manlighetsaspekten"! Det känns betydligt bättre att hantera grova och pysande lufttrycksslangar än några klena elkablar.


Här tar du upp något mycket viktigt. thumbs up

Jag kör mycket hellre igång min gamla Sieverts bensindrivna blåslampa med spritförvärmning än någon fjollig gasolhistoria eller tanigt AGAX11-kit när något ska värmas. (varför finns det ingen hår-på-bröstet smiley)



Ja, rejäla grejor måste det vara, annars kan man ju få problem med självbilden

Jag har väl talat om att jag har en åkräsklippare som jag gjort ett motorbyte på, ca 40% högre effekt än orginal och borttagen varvstalsspärr?

Däremot så har jag en gnutta komplex för pneumatikanläggningen, den varken pyser eller har grova slangar (8mm spiral) och mutterdragaren är egentligen lite fjolligt klen, bara precis den orkar lossa hjulmuttrana >





_________________
Pär Hylander
Citera
Sparade trådar/FAQ
Köpa mutterdragare, men vad skall man ha?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
13 besök senaste veckan (69610 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande