Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Köpa mutterdragare, men vad skall man ha?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
2 besök senaste veckan (69535 totalt)
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655



håller rustas mutterdragare om man matar den med 380v eller vad det är till ugnen? vad kan den tänkas ge för moment?

_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Apropå fjolliga verktyg.
Jag tycker faktiskt att såna där små 3/8" pneumatiska spärrskaft är rätt trevliga när man finmekar.
Funkar f.ö. bra med 8mm spiralslang.

Ett annat snikverktyg jag kommit att ta till mitt hjärta är Biltemas billiga "ritsch-ratsch u/ring-nyckel" med spärrfunktion i ringdelen. thumbs up

_________________

Rice and shine
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



oskar skrev:
håller rustas mutterdragare om man matar den med 380v eller vad det är till ugnen? vad kan den tänkas ge för moment?



hmmm..

en lektion i trefas??





Lars Falk skrev:
Apropå fjolliga verktyg.
Jag tycker faktiskt att såna där små 3/8" pneumatiska spärrskaft är rätt trevliga när man finmekar.
Funkar f.ö. bra med 8mm spiralslang.

Ett annat snikverktyg jag kommit att ta till mitt hjärta är Biltemas billiga "ritsch-ratsch u/ring-nyckel" med spärrfunktion i ringdelen.


nu pratar om vi om sånna där underbar verktyg som underlättar när man arbetar..

köpte 10 och 13 rick-rack som vi säger i garaget. de har sparat tid!!
ångrar att jag inte köppte en av varje..
och de har hållt ihop!! thumbs up

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



OT: Samma här, 10mm o 13mm thumbs up thumbs up thumbs up

Ångrar dock att jag köpte biltemas tjockaste slang på 10m. Dels är den för kort sen så sitter inte kopplingarna br apå den så dom läcker oftast där, vi har oxo lyckats sjuta av slangen vid kompressorn vilket gjorde att man fick byta kalsongerna. Sedan är slangen jävligt stel om man inte har så bra uppvärmning i garaget under den kalla delen på året.

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Kunta skrev:
Puppan skrev:
Var hittar jag en luftdriven som det är tryck i till vettiga pengar(ingen som har en beggad?)..
Köpt en på Jula och en på biltema och båda var skit och pannkaka kunde ju nästan hålla i den förhand fast jag köpt en ordentlig 2cyl kompressor(som gör att propparna går Grrrr)..

Mvh
Pete


Jag har en Ingersoll-Rand 1/2' maskin. Den drar 930Nm! Införskaffades på den lokala däckverkstaden mot att jag bjöd på fredagsfika. Jag älskar den
Men förlängningstappar med koniska huvuden är ett måste för att kunna komma åt på vissa ställen. Dessutom så kan det vara smart att ha mindre spärrkskaft att komplettera med iom att den är lite halvklumpig och tung (2kg)
Jag har faktiskt gått bet 2ggr med denna. Ena fallet var det bladfjädersinfästning på en 15år gammal Jeep Wrangler med modell storbult som hade ingått någon form av organisk förening med chassiet. Iofs så smörjde jag inte så seriöst eller värmde iom att vi löste jobbet ändå. Annars så har den orkat med allt.

Jag tror att biltemas starkaste modell drar 400Nm om jag inte minss fel = skit



Grrrrr skryt lagom du
Tänk på mig som inte har nån.. Nu sitter jag ju och suktar efter din!
Du vill inte sälja den för en wienerkrans

Allvarligt du kan inte ordna en till för nåt vettigt pris från din supertrevlige däck gubbe??

Mvh
Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Puppan skrev:
Kunta skrev:
Puppan skrev:
Var hittar jag en luftdriven som det är tryck i till vettiga pengar(ingen som har en beggad?)..
Köpt en på Jula och en på biltema och båda var skit och pannkaka kunde ju nästan hålla i den förhand fast jag köpt en ordentlig 2cyl kompressor(som gör att propparna går Grrrr)..

Mvh
Pete


Jag har en Ingersoll-Rand 1/2' maskin. Den drar 930Nm! Införskaffades på den lokala däckverkstaden mot att jag bjöd på fredagsfika. Jag älskar den
Men förlängningstappar med koniska huvuden är ett måste för att kunna komma åt på vissa ställen. Dessutom så kan det vara smart att ha mindre spärrkskaft att komplettera med iom att den är lite halvklumpig och tung (2kg)
Jag har faktiskt gått bet 2ggr med denna. Ena fallet var det bladfjädersinfästning på en 15år gammal Jeep Wrangler med modell storbult som hade ingått någon form av organisk förening med chassiet. Iofs så smörjde jag inte så seriöst eller värmde iom att vi löste jobbet ändå. Annars så har den orkat med allt.

Jag tror att biltemas starkaste modell drar 400Nm om jag inte minss fel = skit



Grrrrr skryt lagom du
Tänk på mig som inte har nån.. Nu sitter jag ju och suktar efter din!
Du vill inte sälja den för en wienerkrans

Allvarligt du kan inte ordna en till för nåt vettigt pris från din supertrevlige däck gubbe??

Mvh
Pete



Kan ju kolla lite försiktigt. thumbs up

Kanske har nämts förut men värt att poänterats. En stark kvalitets maskin drar otroligt mycket mindre luft än svag lågkvalitet. Om man har en liten kompressor är det inte säkert att biltems dito t.ex inte går att driva speciellt länge. Min maskin dra ca 130/l min och med 200l kompressor så behöver man oftast inte bry sig om att starta kompressorn.

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Kunta skrev:
Puppan skrev:
Kunta skrev:
Puppan skrev:
Var hittar jag en luftdriven som det är tryck i till vettiga pengar(ingen som har en beggad?)..
Köpt en på Jula och en på biltema och båda var skit och pannkaka kunde ju nästan hålla i den förhand fast jag köpt en ordentlig 2cyl kompressor(som gör att propparna går Grrrr)..

Mvh
Pete


Jag har en Ingersoll-Rand 1/2' maskin. Den drar 930Nm! Införskaffades på den lokala däckverkstaden mot att jag bjöd på fredagsfika. Jag älskar den
Men förlängningstappar med koniska huvuden är ett måste för att kunna komma åt på vissa ställen. Dessutom så kan det vara smart att ha mindre spärrkskaft att komplettera med iom att den är lite halvklumpig och tung (2kg)
Jag har faktiskt gått bet 2ggr med denna. Ena fallet var det bladfjädersinfästning på en 15år gammal Jeep Wrangler med modell storbult som hade ingått någon form av organisk förening med chassiet. Iofs så smörjde jag inte så seriöst eller värmde iom att vi löste jobbet ändå. Annars så har den orkat med allt.

Jag tror att biltemas starkaste modell drar 400Nm om jag inte minss fel = skit



Grrrrr skryt lagom du
Tänk på mig som inte har nån.. Nu sitter jag ju och suktar efter din!
Du vill inte sälja den för en wienerkrans

Allvarligt du kan inte ordna en till för nåt vettigt pris från din supertrevlige däck gubbe??

Mvh
Pete



Kan ju kolla lite försiktigt. thumbs up

Kanske har nämts förut men värt att poänterats. En stark kvalitets maskin drar otroligt mycket mindre luft än svag lågkvalitet. Om man har en liten kompressor är det inte säkert att biltems dito t.ex inte går att driva speciellt länge. Min maskin dra ca 130/l min och med 200l kompressor så behöver man oftast inte bry sig om att starta kompressorn.


Tack det vore snällt!

Jag har bytt upp mig i kompressor i flera olika steg för att få den förbannade mutterdragaren att funka och nu har jag en riktig feting som gör att propparna går stup i kvarten ändå funkar inte den eländiga mutterdragaren, @@###%%"#"#¤% oxå!!

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



Jag har också mutterdragarproblem... thumbs down

Jag är lite fundersam på hur det här med kompressorer funkar. Jag har budgetvarianterna av både kompressor (136 l/min) och mutterdragare (200 l/min):

Kompressor:
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?orderId=139395368&pf_id= . . . .

Mutterdragare:
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?orderId=139395368&pf_id= . . . .

Har även lite andra tillbehör som en punktbläster och blåspistol, plus den spikpistol som hängde med.

Har nu bytt från 10m spiralslang modell tunn (4 eller 6 mm kanske) till 5 m 1/2"-slang. Nu funkar iaf blästern jättebra och blåsmunstycket blåser väldigt mycket mer... ...men: Mutterdragaren varvar mer, men orkar ändå inte dra loss muttrarna på hjulen!

Jag tycker att: Har kompressorn laddat upp 8 bar i tanken borde den ju kunna driva i stort sett vad som helst under några få sekunder? En mutterdragare kan väl inte tömma en 6-liters tank så fort att mutterdragaren inte orkar dra en endaste millimeter? Eller funkar dom på nåt sätt att dom bygger upp moment ju längre tid de drivs?

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
capri
Tierp
Här sen Aug 2004
Inlägg: 55



bobo skrev:
Kör alla med plåtfälgar?

Själv tar jag det manuellt även fast jag har luftdriven mutterknackare.

Edit: Problemet är att verkstaden som servar bilen kör inte manuellt, det syns på fälgarna.



Med momenthylsor behöver man inte vara rädd för att dra för hårt i alla fall...

_________________
Mattias Forsberg

-------------------
Capri 2,9 i TURBO
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Verktygsmarodören skrev:
Köpte en jag med häromdagen. Tycker den verkar ganska ok för 500spänn. Plasten runt fram/back knappen känns lite halvracklig. Är fäst med bara två skruvar i ena änden...
Ska prova vad den går för inom kort...


Den har dragit sin sista suck... RIP.

Har väl använt den 10 kanske 15 gånger. Plötsligt slutade den slående muttermaskinen att slå.
Jag var i sanningens namn en smula skeptisk till kvalitetskänslan redan när jag inhandlade verktyget. Dock, enligt Rustas "tekniska support", så skulle det bara vara att höra av sig om man var missnöjd. "Självklart skulle man bli ersatt med en ny maskin..."

Jag ska ta dem vid hornen, ställa till med en scen, dänga pjäsen i disken och åberopa min rätt som kränkt konsument... >

Vi får se hur det går...


_________________

Rice and shine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Keep us posted!

Tänkte införskaffa nån elektrisk hjulmuttermoj till kommande säsong.

_________________
Magnus Thomé
Citera
capri
Tierp
Här sen Aug 2004
Inlägg: 55



Den har dragit sin sista suck... RIP.

Har väl använt den 10 kanske 15 gånger. Plötsligt slutade den slående muttermaskinen att slå.
Jag var i sanningens namn en smula skeptisk till kvalitetskänslan redan när jag inhandlade verktyget. Dock, enligt Rustas "tekniska support", så skulle det bara vara att höra av sig om man var missnöjd. "Självklart skulle man bli ersatt med en ny maskin..."

Jag ska ta dem vid hornen, ställa till med en scen, dänga pjäsen i disken och åberopa min rätt som kränkt konsument... >

Vi får se hur det går...

[/quote]

Jag panikköpte en vinkelslip på Rusta för ett par år sen när en annan pajade,tokkörde den i 2 veckor sedan pajade den.Inga problem att få en ny,men de undrade om jag visste att det inte var en proffsmaskin

_________________
Mattias Forsberg

-------------------
Capri 2,9 i TURBO
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lars Falk skrev:

Jag ska ta dem vid hornen, ställa till med en scen, dänga pjäsen i disken och åberopa min rätt som kränkt konsument... >

Vi får se hur det går...



Tog en tur till Rusta idag. Mutterdragarna var restnoterade... Ny leverans beräknas anlända i februari.
Jag fick mina 500 spänn tebax.

Fortsättning följer...

_________________

Rice and shine
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

Magnus Thomé skrev:
Keep us posted!

Tänkte införskaffa nån elektrisk hjulmuttermoj till kommande säsong.


Vi kör med en bosch elmaskin och det funkar kanon.
Har ett rätt litet elverk så det låter inte så mycket

jobbigt med kompressor på serviceplatsen

_________________
Daniel Steiner
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Åke Wallebom skrev:
Jag har också mutterdragarproblem... thumbs down

Jag är lite fundersam på hur det här med kompressorer funkar. Jag har budgetvarianterna av både kompressor (136 l/min) och mutterdragare (200 l/min):

Kompressor:
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?orderId=139395368&pf_id= . . . .

Mutterdragare:
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?orderId=139395368&pf_id= . . . .

Har även lite andra tillbehör som en punktbläster och blåspistol, plus den spikpistol som hängde med.

Har nu bytt från 10m spiralslang modell tunn (4 eller 6 mm kanske) till 5 m 1/2"-slang. Nu funkar iaf blästern jättebra och blåsmunstycket blåser väldigt mycket mer... ...men: Mutterdragaren varvar mer, men orkar ändå inte dra loss muttrarna på hjulen!

Jag tycker att: Har kompressorn laddat upp 8 bar i tanken borde den ju kunna driva i stort sett vad som helst under några få sekunder? En mutterdragare kan väl inte tömma en 6-liters tank så fort att mutterdragaren inte orkar dra en endaste millimeter? Eller funkar dom på nåt sätt att dom bygger upp moment ju längre tid de drivs?

Med mutterdragare för 399:- skall man nog inte vara allt för säker på att lyckas dra lös hjulmuttrar med. Så det är nog bara att bittert lossa dem med fälgkorset, eller 10-dubbla kostnaden för en ny mutterdragare...

Min bror köpte en elektrisk tidigare i år för ~4000:- och den funkar kanon, men inte direkt billig. Dock är nog inte allt av de där extra pengarna överpris, så jag misstänker att om man skall ha något riktigt bra så är det nog bara att betala.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag själv skrev:
Fortsättning följer...

Köpte en exakt likadan kinesisk pjäs med ett annat "brandname" på Jula för samma pengar häromdagen.
Denna gången fick man en plastväska och fyra tvivelaktiga hylsor på köpet.
Får se hur länge denna håller.

_________________

Rice and shine
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Lyfter en gammal tråd här men som fortfarande känns lika aktuell.

Är själv på jakt efter en mutterdragare (tryckluftsdriven - manlighetsaspekten ni vet som AndersY så korrekt poängterade).
Utgångsläget är en kompressor (8bar,24l,240l/min,2hp) och har tänkt att använda mutterpickan sporadiskt till att lossa jävliga muttrar och lite annat smått och gott - inget dagligt industribruk alltså.

Vill i princip ha en mutterpicka med typ 1/2" fattning och med bra vrid - men till rimlig peng.

Tidigare har ju IR maskiner (tex IR2131 och IR2135) pekats som mycket lämpliga (och även Atlas Copco och Chicago Pneumatic på andra forum) men priset är något högt - typ 2500:- och uppåt för tex IR maskinerna (om jag minns prisbilden rätt).



Men nu hittade jag något märke som heter Scorpio hos Drift&Underhåll med bland annat följande modeller

Scorpio YU-1260T (1/2",813Nm,7bar,7000rpm,350l/min för 1050 kr)
http://www.drift-underhall.se/showProduct.php?pid=557

Scorpio YU-1980P (3/4",1220Nm,7bar,4500rpm,440l/min för 1495 kr)
http://drift-underhall.se/showProduct.php?pid=558

Scorpio YU-1281P (1/2",1200Nm,6.3bar,10000rpm,370l/min för 1500 kr)
http://www.drift-underhall.se/showProduct.php?pid=1514

Scorpio YU-1281T (1/2",1350Nm,6.3bar,10000rpm,370l/min för 1500 kr)
http://www.drift-underhall.se/showProduct.php?pid=1515



Är nu verkligen intresserad av att köpa tex "Scorpio YU-1281T" modellen.
Någon som vet något alls om detta märke eller dessa modeller? Märket Scorpio ska tydligen vara något från Taiwan och hemsidan är http://www.scorpiotool.com . Är det bara skräp eller har bara Drift & Underhåll glömt en nolla i priset?

Finns som synes både "P" och "T" modeller. P skall tydligen vara "Pin Wrench" och T skall
vara "Twin Hammer". Vad är skillnaden?!? Vad behöver jag? Tänkte ju använda mutterdragaren
att bland annat "slå eller hammra loss" muttrar med.

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
mrlynx
Umeå / Gräsmyr
Här sen Jan 2006
Inlägg: 16



Jag köpte en kompressor på Rusta för 699 kr för nåt år sen.
Den var dock av sämsta kinakvalitet för när jag provare att blästra bromsok höll den inte mer än två bromsok.
iofs är den för klen att driva blästern men det hindrar ju ingen från att prova.
När jag tog med den till Rusta fick jag bara frågan om jag ville ha pengarna tillbaka.
Istället satsade jag på en 4 HK på jula och den har fungerat klanderfritt.

_________________
Robert Eklund
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047



Jag köpte en sån där modell billig på jula och körde med den i ett år. Den är tung och klumpig och det tar en evighet innan den slutar efter att man släppt knappen.
Jag upptäckte att en bosch mutterdragare låg och skräpade på jobbet...den var trasig hette det. I ett obevakat ögonblick körde jag i strömkabeln i väggen, tryckte in knappen och vevade runt kabeln där den precis går in i maskinen, och den hostade till. Det var ju bara att gå och fråga om jag inte kunde få köpa "skrotet". Svaret blev att "vi säljer inte trasiga grejor, ta skiten". Hem och bytte kabel och, hey presto så var jag ägare till en bosch mutterdragare med ställbart moment. thumbs up
Skillnaden är att boschen är inte lika tung/klummpig och att den stannar mycket fortare när man släpper knappen.

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Köpte en liknande som finns på jula där fast på rusta kostade oxå 499 eller liknande. Har aldrig gått bet på en mutter eller bult med den där. Bara låta den stå o tugga efter ettt tag så e allt löst.

De saker som jag irriterar mig på är dessa dock.

Den är väldigt stor. Rätt ofta som man inte kommer åt med den pga av lägden på själva maskinen.

Den låter nå hejdlöst man e inte direkt killen som e mest poppis i garaget efter nån minuts körande.

Det tar en halv evighet innan den stannar efter att man släppt knappen.

För övrigt tycker jag helt klart att den e värd pengarna. Är dock otroligt sugen på en lite ballare kompressor för att köra en del andra luftverktyg i bla "spärrskaft" vore otroligt smidigt

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7287



Skaffade mig en sån här: LÄNK

...verkar funka bra till hjulmuttrar och -skruvar, men dessa drar jag iofs bara till 130 Nm.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Sparade trådar/FAQ
Köpa mutterdragare, men vad skall man ha?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
2 besök senaste veckan (69535 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande