Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Köpa mutterdragare, men vad skall man ha? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 38 besök senaste veckan (69678 totalt) |
Tack! priserna var som i affären här tyvärr. Köper detta kitet då jag behöver ny skruvdragare https://www.bauhaus.se/kombokit-maki Sen köper jag också denna https://www.conrad.se/p/slagskruvdra Samma batterier så blir smidigt. _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||
Slagarn från Bauhaus hade väldigt lite vridmoment. Men jag hittade inte den siffran på den hos Conrad? Har du sett det värdet någonstans?
EDIT: Vridmoment 300 - 1 000 Nm enligt prisjakt! Det var lite pulver det EDIT2: https://www.prisjakt.nu/kategori.php _________________ Magnus Thomé |
||||||
Om man bara ska byta hjul o är lite... ehhrmmm... "prismedveten", är det någon som kör med Ryobis R18IW3-0 (som klarar max 400Nm) och vet att den drar loss hjulbultar så länge de inte är tokhårt dragna?
https://www.bauhaus.se/dackbytarkit- https://www.jula.se/catalog/bil-och- _________________ Magnus Thomé |
||||||
Bara jag som är lite snål? _________________ Magnus Thomé |
||||||
En sån här, så kan man roa sig med att lämna bort hjulbyten: https://www.swedol.se/mutterdragare-
Ge igen med samma medicin, så att säga. I övrigt är det ju smidigt som fan med en mutterpicka för att lossa hjulmuttrar, men de sitter ju med så löjligt låga moment att det inte är värt att dra åt dem med en. Exempelvis Megane 3 RS har specat moment 130Nm per skruv. _________________ Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå. |
||||||
Jag och några racekompisar har sådana, fungerar kanonbra. |
||||||
Jag känner mig sjukt old school när jag läser denna tråden...
Lossar alla hjulmuttrar när bilen står på marken med hylsa och vanligt biltemaskaft. Hissar upp och använder vanliga skruvdragaren till att få ut muttrarna. Drar på de nya hjulen med skruvdragaren, sänker ner bilen och momentdrar med nyckel. Brukar ta 25-30 minuter allt som allt, borträknat att stoppa undan de avtagna hjulen eftersom de brukar få sig en grundlig tvättning i samband med bytet. Hur mycket tid tjänar ni andra med mutterdragare och vad gör ni med den tiden? Vad har ni för ROI på investeringen? |
||||||
Blir ju en bunt hjulbyten på en säsong Jag tyckte min elektriska domkraft var jävligt bekväm . . . Ah, bekväm! Det är nog ordet Det är ROI _________________ Magnus Thomé |
||||||
Fem, sex hjulbyte en tävlingshelg är ganska vanligt. Fungerar bra med manuellt spärrskaft också, men fem minuter innan "line up" har man dåligt med intresse för att leka "old school". Momentdrar alltid muttrarna med hederlig momentnyckel.
|
||||||
Har både en DTW251 och en DTW1002.
251an räcker precis till hjulmuttrar/skruvar, men det är fullt ös som gäller. Har aldrig kört med nått annat eller efterdragning på banbilen. 1002an är redigt elak, lägsta läget är tillräckligt för att lossa. Momentstav när dom ska på igen och övriga skruvar som sitter åt lever farligt, slår rätt ofta av dom Om det bara är hjul som ska lossas/på så är nog dtw285 en gyllende medelväg. Såg förresten att WRC teamen körde med både 251an och 285an på Svenska rallyt senast. _________________ Johan Högström |
||||||
Jag kör också med DTW251, den räcker till för banbilarna som man byter ofta på, men på bruksbilarna är det gränsfall och den lossar inte alltid de hjul som däckverkstan våldat dit.
Sedan är jag lite feg, efter att ha varit på väg att tappa hjul ett par gånger, så jag brukar alltid känna efter med moment- eller spärrskaft så det dragit ordentligt. Och det har inte hänt än att den inte dragit tillräckligt... _________________ VW Golf Sportswagon R -17 |
||||||
Skoj att höra! Hoppas "fynda" denna på Black Friday. _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||
Jag har en sån och den funkar kanon! Ibland får man lossa första biten för hand när det ska bytas hjul fast då brukar man få ta i ganska duktigt med spärrskaft/förlängare också.. Men det är när bruksbilshjulen suttit en säsong. Annars har jag bara gott att säga om den, kör 5ah med batteriet och det räcker en bra länge! _________________ Oskar Gylin E46 330ci -02 - såld Porsche 944 -84 |
||||||
Jag köpte mig en sådanhär:
https://se.milwaukeetool.eu/m18-fuel Kanske lite i klumpigaste laget för meka i övrigt... Men 1350Nm lossning. Den slår 2-3 gånger innan muttern är i fri och i näven. Och det spelar ingen roll vad däckverkstaden använt för att dra fast med... _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||||||
Har du köpt någon Ryobi än? Även jag har blivit lite nyfiken på den och Jula har ju rea fram till och med söndag så det börjar bli dags att bestämma sig... . _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Köpt - Japp. Använt än - Nepp. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Haft min Ryobi i 1,5år och den fungerar fint Några 400Nm är det inte men drar loss hjulen fint och det mesta annat också. Har 4Ah batteri och behöver inte laddas ofta. Kvalitét känslan är riktigt bra för vad den kostar. _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||||
Köpte en Dewalt DCN889N med 5ah batteri inte jättebillig (ca 3200:-) men
stark som bara den spec till max moment på 950Nm Fördelar: Stark Stort batteri Bra inbyggd belysning Nackdelar: Något dyr Lite tung _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Någon som har testa Boschs Mutterdragare GDS 18 V-EC 250 ?
https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=9767&category=1393 _________________ Mathias Danesten Bmw E46 330 Passat Alltrack Golf MK 7,5 |
||||||
Sparade trådar/FAQ Köpa mutterdragare, men vad skall man ha? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 38 besök senaste veckan (69678 totalt) |