Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hjälp kring hjulinställning framvagn 67 mustang
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
9 besök senaste veckan (12162 totalt)
Jyrgen
Varberg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 74


Trådstartare
Jyrgen skrev:
Tack för all feedback. fortsätt gärna med mera tips och erfarenheter. Extra intressant med andra som har erfarenheter kring att ändra hjuldimensioner radikalt på gamla bilar med allt vad det innebär.

Som många har varit inne på så har jag själv funderat kring scrub-radien för länge sedan. Jag misstänker att om man envisas med att köra med "fel" offset för att det är coolt så kanske detta är priset. Finns det någon möjlighet att justera bort effekterna av problemet? Jag är inte ensam om stora hjul på gammal bil. undrar om alla andra också håller hårt i ratten.

Följande förslag har jag snappat upp och tagit till mig.

1, byt hjul till bättre offset. "
(inte så lockande eftersom att jag gillar mina hjul. men för att identifiera problemet så visst)

2, mera negativ camber
(intressant, neutral camber eller positiv camber är det enda jag provat sedan jag gick ifrån toe in på 3 m.m.)
det tråkiga att bilen rullade ut ifrån däcksverkstaden med någon grad negativ camber och 3-4 mm toe in. Det var ju just denna inställning som var värst av alla. möjligt att testa neutral toe och negativ camber.

Jag ska dubbelkolla ET på fäljarna och bredd på spacern.

Finns det någon som har koll på hur man med enkla medel mäter scrubradien och caster?

_________________
Jens Johansson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Finns det någon som har kolla på hur man med enkla medel mäter scrubradien och caster?


Lite bilder på framvagnen så går det nog att klura ut.
Man kommer rätt långt med vattenpass och tumstock.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Jyrgen
Varberg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 74


Trådstartare
fuling skrev:
Citat:
Finns det någon som har kolla på hur man med enkla medel mäter scrubradien och caster?


Lite bilder på framvagnen så går det nog att klura ut.
Man kommer rätt långt med vattenpass och tumstock.


jag ska se vad jag kan få ihop.. vad är det för bilder som är av intresse?
hilmersson gjorde egna hjulspindlar och monterade styrväxel på sin mustang. det gav nog en del.
framvagnen på gamla mustanger har en del ogynnsamma geometrier vet jag. RC ligger under marken original om jag minns rätt. något som shellbysänkningen kompenserar för en ananing. Jag har läst mycket men alla begrepp och teorier sitter inte i ryggmärgen så jag är rädd att ge felaktig info om jag inte fräshar upp minnet........

Var dock ute i garaget och konstaterade att rätt ET på fälgarna är 39 om man ska lita på stämpeln. om jag sedan adderar en spacer på 20mm så borde det verkliga ET bli 19. altså inte så långt ifrån original.

Jag har inte fullständig koll på skrubbradien ännu, är det avståndet i i mellan kingpins förlängda axel på vägbanan och däckets centrum? i så fall påverkar ju både ET och även hjulets omkrets (höjd) scrubradien.

jag hittade denna länken:
https://www.pro-touring.com/threads/111568-Scrub-Radius-and-Camber-vs- . . . .

min framvagn är mycket lik denna (också ford) men jag har inte jämfört några mått so dessa kan vi inte använda för tillfället

jag uppdaterar det felaktiga ET i tidigare inlägg.

_________________
Jens Johansson
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101



I all välmening, laborera inte för mycket innan du har provat med ett par originalhjul.

Sätter du max caster ( du har justerbara reaktionsstag, se till att de är i botten och lika ), lite negativ camber och ca 3 mm toe in så ska bilen gå helt ok på vägen.

"alla" säger att framvagnen är dålig men det går att åka rätt fort med den ändå, titta på alla som kör historisk racing.

Håll fjädrarna ganska hårda så slipper du mycket av problemen med camberkompenseringen ( som man till viss del rättar till med shelbysänkningen ).
Om jag kommer ihåg rätt från mina mätningar så börjar camber gå över i positiv vid 40 mm infjädring om du har 0 camber när bärarmen är parallell med marken.

Jag har varit inblandad i en 69 fastback med alla möjliga eftermarknads bärarmar och annat, den hade också 19" fälgar och riktigt breda däck. Min känsla var att alla dessa eftermarknadsgrejor inte gjorde så stor skillnad som man förväntade sig med tanke på priset.

Du kommer långt med det du har bara inställningarna och hjulen blir rätt.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Jyrgen
Varberg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 74


Trådstartare
Janne J skrev:
I all välmening, laborera inte för mycket innan du har provat med ett par originalhjul.

Sätter du max caster ( du har justerbara reaktionsstag, se till att de är i botten och lika ), lite negativ camber och ca 3 mm toe in så ska bilen gå helt ok på vägen.

"alla" säger att framvagnen är dålig men det går att åka rätt fort med den ändå, titta på alla som kör historisk racing.

Håll fjädrarna ganska hårda så slipper du mycket av problemen med camberkompenseringen ( som man till viss del rättar till med shelbysänkningen ).
Om jag kommer ihåg rätt från mina mätningar så börjar camber gå över i positiv vid 40 mm infjädring om du har 0 camber när bärarmen är parallell med marken.

Jag har varit inblandad i en 69 fastback med alla möjliga eftermarknads bärarmar och annat, den hade också 19" fälgar och riktigt breda däck. Min känsla var att alla dessa eftermarknadsgrejor inte gjorde så stor skillnad som man förväntade sig med tanke på priset.

Du kommer långt med det du har bara inställningarna och hjulen blir rätt.


Härligt att läsa om dina erfarenheter. Dom bekräftar mina antaganden om att det borde gå att komma tillräckligt bra med rätt setup. Som du säger så körs det racing och dessa bilar antar jag är begränsade vad gäller modifieringar pga reglemente. . Ska prova att maxa caster, 0 camber och Toe in i mellan 3 och noll millimeter. Hoppas på bättre resultat.

_________________
Jens Johansson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Vill man grotta ner sig i framvags geometrin, här är ett rätt vättigt verktyg.
http://vsusp.com
Jag är NYFIKEN hur geomtrin ser ut.
Snäll ni tillfreställ min nörd hjäna


En frågeställing.
Säg vi har 2 hjul, samma ET, ca samma rullings diametar.
Men 2 helt olika profiler, något i stil med detta
225/65-14 = 648,1
235/35-19 = 647,1
Jag har en stark känsa av att den lägre profilen gör alla intällingar, camber, caster och tå mycket känsligare.
Högre profil är mer förlåtande på fel inställingar typ.

Men jag säger som Janne J, testa std hjul först.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Jyrgen
Varberg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 74


Trådstartare
fuling skrev:
Vill man grotta ner sig i framvags geometrin, här är ett rätt vättigt verktyg.
http://vsusp.com
Jag är NYFIKEN hur geomtrin ser ut.
Snäll ni tillfreställ min nörd hjäna


En frågeställing.
Säg vi har 2 hjul, samma ET, ca samma rullings diametar.
Men 2 helt olika profiler, något i stil med detta
225/65-14 = 648,1
235/35-19 = 647,1
Jag har en stark känsa av att den lägre profilen gör alla intällingar, camber, caster och tå mycket känsligare.
Högre profil är mer förlåtande på fel inställingar typ.

Men jag säger som Janne J, testa std hjul först.


jag jobbar på måtten fuling. Det är svårt att få exakta mått. hur 17 mäter man avstånd mellan övre länkarmsinfästningen på ett enkelt sätt?

original hjul är helt rätt väg att gå om man vill ha en körvänligare bil. jag är lika övertygad som ni. Jag är nästan övertygad om att det hade funkat då men jag ser inte 14" cykeldäck som ett alternativ.

som någon skrev innan så är det sannolikt att ett brett däck med låg profil vill ha mindre toe än ett som är högt och smalt. det har jag läst på flera ställen och i mustangens fall så är det glasklart. 3-5 mm toe har ätit upp mina däck i ytterkant. vilket betyder för mycket toe om jag har gjort läxan. med toe nära noll så blir bilen stadigare och däcken sliter jämnare över ytan

_________________
Jens Johansson
Citera
Jyrgen
Varberg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 74


Trådstartare
jag hittade hilmerssons hemsida med lite av hans resonemang kring framvagnen på sin bil.

hans bil är nyare än min. jag vet att alla länkarmarna är samma som mina men det ser ut som att måtten mellan stötdämpartornen skiljer sig. på min bil är det 2 cm mindre.

det verkar som att undre länkarmsinfästningarna också sitter tätare på min. inte riktigt lika två cm nu men då jag justerat min med lite negativ camber så kan vi nog ändå räkna med 2 cm kortare med std hjulinställning.

höjd mellan övre och undre länkarmsinfästning har jag inte mätt. inte heller bredden mellan övre länkarmsinfästningar. Man kan anta att det är samma mått minus 2cm likt de övriga måtten.

jag har skrivit i de mått som jag har mätt med röda siffror. Jag vet att spindlarna på hans bild är specialtillverkade, men de borde inte spela stor roll nu eller?




Provade precis bilen efter att jag justerat caster. räknade bara varv på skruvarna och mätte inte. kunde inte komma på hur jag skulle mäta med de tillgängliga verktyg som fanns.

Bilen blev avsevärt bättre med mera caster. riktigt bra provtur jämfört med tidigare.
blöt vägbana vilket kanske blir lite förlåtande men ändå stora framsteg.

noterade att stagen jag justerar caster med inte är ställda lika på höger och vänster sida. undrar om det varit något knas. på höger sida noterade även att jag lossade muttern på ena sidan bussningen 6 varv och drog åt muttern på andra sidan säkert tio varv innan bussningen blev tajt. undrar om det varit glapp innan?[img]
[/img]

_________________
Jens Johansson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
jag jobbar på måtten fuling.

TACK

Citat:
Det är svårt att få exakta mått.

Man brukar få mäta allt ett par gånger
Stoppa in värden, få något som ser galet ut.
Kolla vad det kan vara, mäta igen.
mm mm

Citat:
Hur 17 mäter man avstånd mellan övre länkarmsinfästningen på ett enkelt sätt?

Jag har lite svårt tipas då jag inte vet hur det ser ut.
Var sitter infästningen?
Hjulhus, motorrum, eller?
Ser man infäsningen rakt upp eller nerifrån?
Vattenpass, lodlina och tumstock räcker långt.
Laser är också en bra grej.

Äckelhjulen är ju bara test, dessutom en lätt test.
Andra bilar åker ju med typ samma däck du har så det borde få att funka på din bil också....
Går nog att klura ut vad som måste göras.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Jag har kört rätt många Mustanger med olika typer av hjul, olika framvagnar och olika typer av styrning.

Min erfarenhet är att kombinerar man stor styrradie/scrub med breda däck och en i övrigt original (eller nästan original) framvagn så får man just det du beskriver, en spårkänslig bil. Det går att delvis hämta hem med mer caster (inte bara genom att justera casterstagen utan också genom att flyttar bak övre bärarmen i samband med Shelbysänkningen) men det kommer aldrig bli "bra" på gata. Min uppfattning är att det beror på en kombination av saker. Att det går att åka fort på bana är en helt annan sak, banan är slät...

Vill man ha en bil som är bra att köra med hjul som är snygga och fyller ut hjulhusen så är det bara en omkonstruktion av framvagnen som gäller. Spindlar som ger lägre scrub, bra kuggstång och bra grejer rakt igenom ger en helt annan funktion på bilen. Jag har till exempel kört bilar med TCIs grejer som fungerat mycket bra. De tolererar också mer scrub utan att det blir katastrof.

Sedan får man välja sin egen ambitionsnivå ;-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006
Inlägg: 784



en sån mustang är sannolikt gjord för diagonaldäck. Ser en del tankar i tråden. Min erfarenhet är att det innebär väldigt lite caster.

_________________
Mats Andersen
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Bara en generell fråga, min McPherson vill gärna ha så mycket som möjligt, ca 5 grader får man in tror jag..
Behöver olika typer av framvagn olika mängd av caster?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

safe:
Ingen sanning, tumme pekfinger.
50%-75% av spindelvinken(KPI vid noll camber) i caster.
(detta oavsätt framvags typ)

Citat:
Jag vet att spindlarna på hans bild är specialtillverkade, men de borde inte spela stor roll nu eller?

Hmm vågar igentligen inte gissa, men TROR inte det häller.

Jag tog och fibla in Hillersson:s skiss.
Saknas mått jag skulle vilja ha.
Mätte på bilden och skala om.
Mao STOR osäkerhet
Skrubben jag får ligger ca ca ca 80mm
Spindelvinkel ca ca ca ca 9grd

Ca ca ca 5mm ger 1grd caster.
Mao flytta undre kulbulten 5mm framåt eller övre 5mm bakåt ger 1gd mer caster.

När du fick framvagnen stäld på firma.
Fick du något protokoll?
Vad är din spårvidd fram?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101



Mustangens original inställningar är runt 0º caster, t.o.m positiv caster finns med i toleranserna.
Om jag inte har fel har diagonaldäck ( som mussen är konstruerad för ) egenheten att deformeras när man kör så att effekten blir att kontaktytan hamnar lite "bakåt", därför får däcket i sig själv caster.

Antagligen är det därför som inställningarna inte har mer än typ max 3º caster, det behövdes inte mer.

Jag kommer att modifiera mina reaktionsstag så jag kan få minst 5º caster.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Utan att vara tvärsäker skulle jag säga att kraft centrumet på däcket flyttas fram åt när det rullar.
Så utan caster vill hjulet vrida sig bakåt.

0 caster har jag stött på lite modernare bilar.
Tillhör väll inte vanligheten typ.

Min ärfarenhet är att caster gör bilen mer riktnings-stabil men ger också att den blir mer trögstyrd.

Janne J
Vet du spårvidden på mustangen std?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101



fuling skrev:

Janne J
Vet du spårvidden på mustangen std?


65-66
Fram 55,4
Bak 56


67-68
Fram 58
Bak 58

Allt i dina favoritenheter: Tum

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



[quote="Janne J"

Allt i dina favoritenheter: Tum [/quote]

Tack vare svensken Carl Edvard Johansson och Henry Ford så är en tum exakt 25.4 mm. Så en enkel konvertering

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Jyrgen
Kan du mäta din spårvidd?
Jag behöver det som kontroll mått.

Janne J
Äckelmått bättre än inga mått

safe
Titta, det finns i alla fall något bra med 1tum=25,4mm

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Jyrgen
Varberg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 74


Trådstartare
Hej på er!

detta forum är ju fantastiskt! vilket engagemang. Tack alla nördar som lägger energi på mitt amerikanska skrot.

Efter camberjusteringen så har jag fått ett annat delikat problem, skärmkanterna hyvlar av däcken vid infjädring. Men men. såg att föregående ägare har sänkt bilen med skärbrännare vilket resulterat i olika höjd på höger och vänster fjäder. dags att investera i nya fjädrar med andra ord. Funderar på om man ska investera i coilover ifrån Gaz för att enklare kunna justera bilen i framtiden. Frågan är hur mycket krångel det blir för att konvertera framvagnen. Detta kanske kan spara lite gummi. kan även se om det går att svarva av mina spacers lite, då får vi reducerat scrubradien i samma stund.

Fuling: jag ska mäta spårvidden. Det är nog snart dags att palla upp bilen och göra lite större ingrepp, då finns kanske möjlighet att mäta upp framvagnen lite mer exakt. Jag gissar att spindelgeometrin också är av betydelse. Har kommit fram till att det inte finns så mycket genvägar om resultatet ska bli bra. Det tråkiga är att bilen troligtvis blir stående ett bra tag innan nästa provkörning.

Janne: Har läst delar av dina projekttrådar och inspirationen fick sig en rejäl skjuts. Hade varit kul att komma förbi på ett studiebesök någon gång och snacka lite. Du har ju gjort mycket jobb på din 65a som är direkt applicerbart på min bil. I samma stund kanske jag kunde låna ett par originalhjul om erbjudandet kvarstår. Jag bor i Varberg så vi är ju nästan grannar.

_________________
Jens Johansson
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101



Jyrgen skrev:


Janne: Har läst delar av dina projekttrådar och inspirationen fick sig en rejäl skjuts. Hade varit kul att komma förbi på ett studiebesök någon gång och snacka lite. Du har ju gjort mycket jobb på din 65a som är direkt applicerbart på min bil. I samma stund kanske jag kunde låna ett par originalhjul om erbjudandet kvarstår. Jag bor i Varberg så vi är ju nästan grannar.


Absolut, du är välkommen
Mussen står hemma och kaffe finns alltid, hör av dig på O7O5829625.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Innan du river ner bilen.
1. Mät höjden från undre bärarms infästing till marken (kolla båda sidor) när bilen står på marken.
2. Mät tex hjulcentrum till skärmkant
3. Mät spårvidden

Nu har man referäns mått.
Tex så man kan mäta längden på en coilover.
Kolla fjädrings väg
Kolla guppstyrningen.
mm mm mm mm

Coilover eller ej?
Jag säger det igenligen inte spelar någon roll.
Det som spelar roll är fjäderhårdheten och dämparkurvas beskaffenhet.
Vad man har på hyllan kan också styra hur man gör.

Sen rent generält, min uppfattning.
Göra minsta, änklaste, möliga förändringar som ger bästa möliga resluat.
Allt är i alla fall en jä.... kompromiss mer eller mindre.

Detta är första utkastet vad jag TROOOOOOOOOOOOR en std Mustang som är sänkt en bra bit ser ut.
Utgått från Hilmersson:s skiss. Borttaget 55mm flyttad hjulcentrum i spindelen och 20mm Shelby sänkning.
Ser det ok ute eller helt galet?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Skruva banåkabil
Hjälp kring hjulinställning framvagn 67 mustang
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
9 besök senaste veckan (12162 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande