Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2228 besök totalt |
EBC bromsvätska vs Castrol SRF
Åker idag på Castrol SRF. Någon som vet vilken kokpunkt den har, har ingen burk kvar. EBC har en bromsvätska som har en kokpunkt på tror jag 306 grader. Någon som har erfarenhet av den och hur den står sig mot SRF? och vet om den går att ha i samma system som det varit Castrol i? Vissa vätskor är silikonbaserade och går inte ha ha i samma system som det varit något annat jox i vad-det-nu-heter-i. _________________ Joachim Qvarnström |
||||
mc-hörnan i södertälje tex ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Torrkokpunkt är väl när vätskan är bytt eller luftad. Våt är väl när man kört ett tag och det kommit in lite vatten som det tydligen gör. Kondens m.m. Eller har jag fått allt om bakfoten?? Så man bör helt klart lufta bromsarna lite då och då för att behålla den höga torrkokpunkten!! _________________ Rachid Rachid |
||||
|
||||
och det hjälper inte att lufta bromsarna utan man måste byta vätskan när den blir gammal och har sugit åt sig fukt.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
270ºC mot 196ºC! Blir nästan till o byta i hela systemet mellan varje träff om man kör med EBC och vill vara på den säkra sidan.... Vet att det finns listor med kokkpunkter på massa bromsvätskor i någon äldre tråd. Den som söker finner ![]() _________________ ![]() |
||||
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||
Men om man bytt vätska och sedan luftar en till två gånger om året, räcker det inte då? och när är den för gammal och måste bytas igen? (iofs så går det åt ca 0.5l när jag luftar för att vara på den säkra sidan, det är väl nästan som att byta? ![]() _________________ Rachid Rachid |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2228 besök totalt |