Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Från förråd till temporärt mekgarage, med "fusk"
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (8096 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481


Trådstartare
Detta gäller det garage som följde med huset jag köpte för 10 år sen.
6,3x3,4m innermått, lekaväggar knappt 2m i takhöjd.
Golv av singel och berg i dagen på två ställen.
Ligger i sluttning och är byggt lågt så det finns utsikt över nock (så högre byggnad bör sänkas ner med ännu mer spräng/spräck).

Inget garage jag vill pyssla med motorbyten och annat. Det underlättar ju om saker kan rullas.

Nåja, tävlingsbilen bodde ju i ett annat garage så det blev åkgräsklipparen som fick bo i hemmagaraget.

Nu blir jag av med garaget till tävlingsbilen i januari, så det blev dags att göra nåt.

Gräva ur och gjuta platta?
Nja, kräver bortbilande av det berg som sticker upp. Vid provgrävande verkar singeldjupet vara mellan 0 och 40 cm och det är tunt på många ställen, så det skulle bli mycket jobb att få till tunn isolering och tunn platta med ungefär samma höjd till innertaket.
Sen har jag en långsiktig plan på att bygga nytt ut åt alla håll, och då sänka golvytan en halvmeter för att få takhöjd. Och att då behöva ta bort en platta känns dumt. Detta kräver bortspränging ner till en dryg meter under dagens golv. Lagom till pensionen om 20 år kanske.

Så går det att få till hård yta på smidigt sätt utan att det blir permanent och dessutom stoppar fukt underifrån?
Jag fick förslaget körplåt, men mina kontakter är inte så goda i den branchen. Visst vore det trevligt med kombination av svetsbord och golv

Planen blev 50x50 trädgårdsplattor lagda på press och galvade T-stål som guider för att få det jämnare.

Jag orkade inte mer på en dag (bra att solen går ner tidigt ).

Men är jag en dum som som inte lägger sättsand/stenmjöl så plattorna vilar mer avlastat?
Nu ligger de på kanterna och några punkter där singlet trycker upp i pressen.
Det borde inte gå åt många säckar sand i detta fall och jag har inte lagt en tredjedel än.
Det skulle ju vara b om plattorna spricker så fort det rullas in en bil som är tyngre än en seven.

Metoden är nog dum i sin helhet om man frågar vilken hantverkare som helst, men ja har inte kommit på nåt skadligt som fukt eller så.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239



Niklas Falk skrev:
Men är jag en dum som som inte lägger sättsand så plattorna vilar mer a lastat?
Nu ligger de på kanterna och några punkter där singlet trycker upp i pressen.
Det borde inte gå åt många säckar sand i detta fall och jag har inte lagt en tredjedel än.


Jag har ingen aning, visst låter det lovande?

Jag la mindre plattor och antagligen lite tunnare trädgårdsplattor på ett ställe på garageuppfarten som blir överkörda varje dag, de är knäckta nu några år senare. Antagligen hjälper inte rinnande vatten när det regnar som holkar ur undertill heller. ;-)
Jag la plattorna för att förhindra (nåja ) erosionen av det rinnande vattnet och det hjälper det en hel del med.

Kanske provbelasta en platta? Låg något under i hörnen och kör sen över den med bilen. Knäcks den inte så kör på.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481


Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
Kanske provbelasta en platta? Låg något under i hörnen och kör sen över den med bilen. Knäcks den inte så kör på.
De tål ju gubbe som bär nästa platta ett antal gånger, och de ligger ju på hela kanterna.

Ska ändå hämta halvplattor så jag ska testa med lite stenmjöl och se om det känns bättre. Det sjunker nog ihop ändå när spänsten i pressen ger sig.
Med en 50cm dragbräda med kanske 5-8mm distanser så borde det bli en liten kudde för plattan att vila på (ingen paddning ju).

Skönt med lite fysika problem att lösa, helt utan loggfiler...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
snailspeed
Borås
Här sen Jun 2003
Inlägg: 231



Det finns ju ett schysst garage nere i Allarängen, utmed ån på högersidan. Kan ju, med lite tur, finnas plats där..

_________________
Oscar Kärrqvist
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6205



Ngn cm sättsand under plattor mot pressning hade jag absolut valt som glad amatör.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481


Trådstartare
snailspeed skrev:
Det finns ju ett schysst garage nere i Allarängen, utmed ån på högersidan. Kan ju, med lite tur, finnas plats där..
Men det är längre att gå i foppatofflor
Sen passar mina horderfasoner inte så bra i min illusion av delat garage.

Jag tror det är fyra bilplatser i det garaget och de ser upptagna ut de dagar de har ljuset tänt när jag passerar.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088



Har du behov av förvaring av bil finns plats i Hyssna.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481


Trådstartare
Janne J skrev:
Har du behov av förvaring av bil finns plats i Hyssna.
Just nu står den på släp i väntan på mekenergi, så förvaring av bilen är löst, det är ca 25 kvadrat hordade saker som motorer, reservdelar, skåp, hyllor mm som ska in i första omgången.
Sen kan sånt få leva i en framtida 20fotare när bilen ska hem.

Att kunna rulla runt en motor på möbelvagn och kunna ha skåp där dörrar går att öppna är målbilden.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
SLAS72
Fixhult
Här sen Mar 2018
Inlägg: 4



Värden är liten men vi är grannar

_________________
Lars Eriksson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531



Kan vara bra att veta det finns ju betong som är isolerande, kallas EPS betong. isolerar ca 50% jmf med vanlig markisolering( cellplast).

Vanligt vid ombyggen i källare och annat där man har har begränsat med höjd.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Stingray468

Här sen Dec 2004
Inlägg: 225



Benny Steen skrev:
Kan vara bra att veta det finns ju betong som är isolerande, kallas EPS betong. isolerar ca 50% jmf med vanlig markisolering( cellplast).


Bra tips Benny men hur lämplig är den att ha i garage?
Tänker på hur slät/fin/hållbar betongytan blir om man ska använda betongen naken, om den tål eventuella kemikalier/oljor/lösningsmedel som man råka spilla i ett garage och går den att måla på med t.ex. epoxifärg?

Skulle kunna vara ett alternativ när jag lägger om mitt garagegolv i så fall. thumbs up

_________________
Lasse Eklund
- Corvette Stingray BigBlock 468 Coupe '72. CAOS
- BMW Z4M Coupe '07. BMWCS
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7722



Nej man måste lägga en yta efter EPS-betong, vanligen flytspackel.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481


Trådstartare
erikjakan skrev:
Nej man måste lägga en yta efter EPS-betong, vanligen flytspackel.
Skulle det kunna gå att få funktion med endast 10cm total tjocklek (tätskikt, EPS-beotong och slitageskikt)?
Inte för billyft etc (vem har det när takhöjden är knappt 2m), men hårt, plant och inte alltför mycket sprickor genom åren.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7722



Ja det skulle jag säga, jag hade lagt folie för att hindra markfukt, sen 8cm EPS, sen 2cm fiberförstärkt flytspackel.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Håhå! EPS-betong låter ju kalas, svindyrt?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7722




_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481


Trådstartare
erikjakan skrev:
https://www.bauhaus.se/eps-cement-ec-350-m?gclid=CjwKCAiA_f3uBRAmEiwAzPuaM_e_BvgfvsHwF5K_haK7cZ7mKD22btV4s45cH2YRPFvS_SKP_9C33BoChusQAvD_BwE
Det är väl nåt liknande de gjöt amerikanska konvojskepp i under WW2, flytande betong (men jag vet inte om det bara var Leca som aggregat).
Edit: nä det är skumplast istället.

Men jag lyckades inte klura ut hur stor volym betong det blir av en säck på 50 liter (17kg) + 6,4L vatten.
Dvs hur många säckar á 219kr går det åt per 100L (10cm och en m2)?

https://www.epscement.com/epscement-produkter?lang=en
450 kg/m3 borde ge att de 23,4Kg som en säck blir räcker till 52 Liter, dvs en halv kvadrat 10cm tjockt.
Så 440kr kvadraten för 10cm platta då, innan slitageyta.

Att 50L torrvara kan ge 52L blöt vara med endast 6,4L vatten låter lite magiskt vid första anblick.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Stingray468

Här sen Dec 2004
Inlägg: 225



Niklas Falk skrev:

450 kg/m3 borde ge att de 23,4Kg som en säck blir räcker till 52 Liter, dvs en halv kvadrat 10cm tjockt.
Så 440kr kvadraten för 10cm platta då, innan slitageyta.

Att 50L torrvara kan ge 52L blöt vara med endast 6,4L vatten låter lite magiskt vid första anblick.


Borde finnas att få från betongbil. Blir ett himla blandande annars, samt att det kanske inte brinner ihop 100% om man inte klarar tempot.

Det är ju lite mellanrum/luft i blandningen, så det stämmer nog bra.

_________________
Lasse Eklund
- Corvette Stingray BigBlock 468 Coupe '72. CAOS
- BMW Z4M Coupe '07. BMWCS
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Gjöt farsans källargolv med vad jag tror var det där eller något motsvsrande av annat märke.
Beställde en pall med säckar som kördes ut och ställdes av på gatan.
Sen hyrde/lånade vi en pump för ändamålet.
I med två säckar och en balja med uppmätt vatten. Sen blandades det runt 2-3 minuter i pumpen sedan öppna kranen till en 30 meter lång 40mm slang.

Vi var 4 personer. En höll slangen, en höll lasern och gick med i källaren och mätte djupet. Två hällde i säckar och vatten.

Gjorde klart dem 30-40 kvadraten. Snitt typ 5cm tjockt. Kanske 2-3 timmar med förberedelser och urspolning av pump och slangar. Gick sjukt enkelt.

Farsan la skumplast och klickgolv på sedan så inget mer än lite putsade där det blev knöligare än mattan svalde

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Kristofer Å
Södertälje
Här sen Sep 2012
Inlägg: 153



Uppfyllnad med stenmjöl tycker jag låter som en bra idé. Även om garaget kanske blir mer för förvaring än för mekande så skulle jag vara lite orolig för vad som händer med en platta om man utsätter den för vikten av en halv bil på en yta stor som en domkraft, tex.
Att bli strandad med en motorlyft eller ett motorstativ som gått igenom golvet låter inte heller jätteroligt.

_________________
Kristofer Åhlin
Citera
Ossie k
Södra Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 314



erikjakan skrev:
Ja det skulle jag säga, jag hade lagt folie för att hindra markfukt, sen 8cm EPS, sen 2cm fiberförstärkt flytspackel.



Som med all ångspärr så bör diffplasten läggas 1/3 in från varma sidan, gäller även golv.

_________________
Ossie kaistinen

Livet börjar efter 402 meter.
Citera
Andra projekttrådar
Från förråd till temporärt mekgarage, med "fusk"
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (8096 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande