Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Crowd thinking för bättre regler för SLC 3h och Landskamp6h
1, 2, 3, 4   >>
13 besök senaste veckan (7008 totalt)
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Hej

jag ska försöka förbättra reglerna och göra dom mer transparanta och bättre för alla...

så jag vill gärna få input av er alla...

grunden på regler ska vara typ som jag har på Landskampen http://slc.se/wp-content/uploads/2019/09/regler-2019-1.pdf , dvs baserat på vikt kontra effekt och vara baserat på originalmotorer otrimmat skick.... och karosser av minst 15år.

tanken är att det ska bygga en konkurrenskraftig bil för 20-30tusen kronor och att bilarna ska bli jämna i prestanda..

lösa tankar...... viktkoefficient 0,14hk / Kg som grund... men kan vara lägre typ 0,13hk om man byter motor till annat fabrikat.....

ingen turbo.... fria bromsar .... stötdämpare/fjädring?

vikt antingen enligt tjänstevikt och sen tillåta fri lättning...eller kanske någon annan högre viktkoefficient på verklig vikt då vi har riktiga vågar med oss på varje tävling?

plastrutor? ... plåtkaross? ... enklare spoilers och vingar?

bur eller halvbur? och racestol med 6punkts-bälte ...

depåstopp med minimumtid så specialriggar för tankning inte lönar sig?

där har ni lite tankar att börja med men fler kommer att komma när jag sorterat tankarna...

så skriv på så läser jag och sammanställer under tiden och tar dom bästa ideerna till mig och bestämmer sen

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Fritt på däck? Det är ju inga effektmonster men r-däck och lite splitter gör ju en del för kurvhastighet

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Klass SLC3h / 6h
Mer än 14år gammal.
Hästkrafts begränsning beräknas enligt följande: Tjänstevikt enligt registreringsbevis x 0,14 Ex, 1400kg x 0,14= 196hk är max hästkrafter enligt fordonets registreringsbevis.

Endast sugmotor bilar är tillåtna.
Deltagande bilar ska ha täckt kaross, vara tvåhjulsdrivna, serietillverkade person eller kombibilar i standardutförande, som är typbesiktade i Sverige. Minibussar, pickupbilar eller liknande är ej tillåtna.

Deltagande bil ska vara utrustad med säkerhetsbälten av av 4/6-punktstyp.

Bilen ska vara utrustad med kraftiga och väl synliga bogseringsöglor fram och bak.

Standard däck, C-däck samt R-däck med treadwear 50 eller högre är tillåtna. Ej slicks eller dubbdäck.

Rutor ska vara av originaltyp, får inte ersättas med plastrutor innan tävlingens start.

Trasig vindruta skall ersättas innan vidare färd anting i glas eller plast.

Originallåsning för huv och baklucka skall demonteras. Huvlås ersätts med låspinnar öppningsbara från utsidan, backlucka ersätts med snabb låsning typ stroppar, låspinnar eller liknande.

Inredning får demonteras, inga vassa kanter får förekomma. Stolar och ratt får bytas.

Ljudnivån på bilen får inte överstiga 90db. Svartflagg kommer ske direkt om detta överskrids.
Skyddsbur/halvbur bör monteras men är inte obligatoriskt. ?


Landskampen Tillåtna modifieringar karosseri Hasplåtar får monteras, dock ej förstärkning av front.

Stötdämpare och fjäder är fritt att modifiera samt infästningar får förstärkas.

Originaltank ska användas.

Motor, växellåda och drivlina skall följa bilens ursprung. ??

Avgassystem samt fastsättning av sådant får modifieras och förstärkas. Bil som har katalysator skall ha kvar sådant.

Val av luftfilter är fritt.

Minst 2 max 4 förare per team. Samtliga förare ska inneha giltig licens utfärdad av SMA, tecknas i samband med bokning, Minimum ålder 18år. Dispens kan endast i undantagsfall lämnas efter kontakt med arrangörer minst 2 veckor före tävling skriftligt

Deltagande förare ska under körning bära godkänd hjälm som klarar säkerhetsnormen E2205 eller SBF/NBF/FIA standard, samt nackkrage eller liknande typ Hans-skydd rekommenderas.

Säkerhetsbälte ska alltid användas på banan. Heltäckande klädsel är obligatorisk av ej smältande material så som bomull.

Passagerare är tillåtet, med samma säkerhetsregler som förare och licenskrav. Besiktning Sa

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Tord skrev:
Fritt på däck? Det är ju inga effektmonster men r-däck och lite splitter gör ju en del för kurvhastighet


rdäck redan tillåtet... splitter kan väl vara ok om inte för stor? där lyssnar jag på åsikter gärna

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
m_a_c
Töreboda
Här sen Jul 2012
Inlägg: 32



Jag har deltagit 2 gånger i Landskampen nu och tycker att det fungerar bra i sin nuvarande form det är enkelt och ingen prestige.

Först så borde man fundera på vad syftet är med serien. Är det så att det skall vara så enkel bilsport som möjligt med en möjlighet att vara konkuranskraftig med en bil för 20 till 30k så anser jag att reglementet skall vara hyffsat begränsat till original bilar. Så fort man börjar tillåta lättning så kommer någon att nyttja detta till det yttersta. Likaså om man tar bort depåstoppstiden på 4 min. Detta kommer göra att någon skaffar snabbtankning och så var den pryl tävlingen igång.

Annat är det med bromsar och fjädring. För att få en orginalbil körduglig på ett hyffsat sätt så måste det finnas utrymme för viss förbättring. Men även här kanske man skall titta på en lämplig begränsning för att försöka hålla en del tillbaka.

Sen kommer säkerheten. Här behöver man nog tvinga deltagarna att satsa lite.
Min krav borde vara halvbur.
6-p bälte
Nackkrage på förarna.

_________________
Marcus Berg
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Skriver lite erfarenheter från loppet i helgen som var i helgen.

4 minuters depåstopp var bra.
Då hann man tanka, byta förare, kolla däck och lite enkelt småfix utan att behöva stressa.

Fria motorbyten tror jag är bra så att man kan ta en annars långsam bil och få den mindre långsam.
Då tror jag man får en roligare variation av bilar i klassen.

Blir turbo tillåtet så kommer det snart rulla in TimeaAttack bilar som är helt "Original"


Det jag är mest nyfiken på är hur du ska hålla koll påvikt/effekt förhållandet eller hur det ska bli mer rättvist.
I helgen rullade det bilar som ligger närmare Tjänstevikt x 0.175

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



tycker att det är trist med krav på original motor och vxllåda, det finns ju en del racekarosser som man kan stoppa i lagom spis i och det vore väl ok med dem?

minst halvbur är vettigt

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Ett första inspel är att vända på effekt/viktsiffran, kg/hk är lättare att förhålla sig till tycker jag, och används i t.ex. SPVM (t.ex. Roadsport och Modsport). Att kg/hk är av ungefär samma numeriska storlek som 0-100 km/h när man rör sig i området 5-10 kg/hk underlättar också uppfattningen av storleken.

0,14 hk/kg = 7,14 kg/hk, så 7,1 eller 7,2 kg/hk beroende på om man vill avrunda uppåt eller nedåt.
0,13 hk/hk = 7,69 kg/hk, så 7,7 kg/hk kan vara lämpligt.
D.v.s. formuleringen kan vara något sånt här: "Tävlingsvikt / 7,2 avrundat nedåt till hela hästkrafter, Ex 1400kg / 7,2 = 194 hk är max hästkrafter enligt fordonets registreringsbevis (alternativt motorns ursprungsfordons registreringsbevis)." (Avrundning bör nog definieras för att undvika tjafs.)

Viktmässigt så föreslår jag äkta vikt alla gånger, särskilt om tillgång till vågar finns. Tjänstevikt kan bli väldigt underligt, t.ex. har många tyskimporter (ibland betydligt) högre tjänstevikt på papperet i jämförelse med motsvarande svensksåld eftersom de faktiskt vägdes när de regbesiktades, så då kan man få in en tyskimport med större motor men ändå troligen lätta till samma tävlingsvikt som en svensksåld. Fri (d.v.s. ostraffad och fördelsgivande) lättning kan också driva fram mer kreativa och kanske mindre säkerhetsmässigt optimala lösningar tänker jag.

Plåtkaross kan väl vara klokt om man vill hålla nere kostnaderna, inte alla bilar det finns billiga plastdelar att få tag i och mindre risk för överoptimering (typ lätta med en massa paneler i plast och sedan barlasta lågt ner där det ger bäst cornerweight). Reglerna säger heller inget om barlastning får ske och i så fall hur.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
om vi kör äkta vikt... vilket är lätt att kontrollera då jag har riktiga vågar med mig jämnt...

vilka koefficienter ska vi ligga på? ....

personligen kan jag tycka det är ok med byta motor i kaross men att det då ska kosta lite vikt koefficient ...

dvs om vi vänder på siffrorna då.... 7kg / Hk för originalmotor till kaross.. och 7.5 kg / Hk för bytt motor...

samma sak kan man ha på andra saker typ om plastskärmar så kostar det plus 50kg på minimivikten enligt koefficienten .... och om man har öhlinsdämpare så kostar det 100kg plus på minimivikten ? ... eller?

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
När det gäller effekt i motor... så tänker jag mig att man ska promota originalmotorer... och varje tävlande kommer få ange originaleffekten som man använder... och den ska anges offentligt på startlistan och läggas ut så alla vet om dom siffrorna tillsammans med då minimivikten som bilen får....

Om eventuellt trimning sker så kanske kan man tillåta det om effekt siffror från erkänd motorbänk visas? och offentliggörs eller så tillåter man bara original?

fördelen med tillåta enklare triming är att då ställer man krav på effektsiffror från bänk? och man ger dom sämre koefficient? ... eller vad tycker ni andra?

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Jag kan väga bilen jag har hemma.
Vanlig rensad e36 med halvbur+...allt i plåt.... och sexa...... så får vi en förstålug referens.


bra.... gärna om några fler gör det med som var med på landskampen så vi får fler siffror... siffror är bra thumbs up

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Fredrik - SLC skrev:
om vi kör äkta vikt... vilket är lätt att kontrollera då jag har riktiga vågar med mig jämnt...

vilka koefficienter ska vi ligga på? ....

personligen kan jag tycka det är ok med byta motor i kaross men att det då ska kosta lite vikt koefficient ...

dvs om vi vänder på siffrorna då.... 7kg / Hk för originalmotor till kaross.. och 7.5 kg / Hk för bytt motor...

samma sak kan man ha på andra saker typ om plastskärmar så kostar det plus 50kg på minimivikten enligt koefficienten .... och om man har öhlinsdämpare så kostar det 100kg plus på minimivikten ? ... eller?


Äkta vikt skulle öppna upp bilvalet rejält då man alltid kan vikta upp en bil, men kanske skulle en maxvikt sättas?

Är tanken att hålla det till en klass, eller ha en med modifierad eller utbytt motor tillåten?

_________________
Anders Hansson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
mariusl
Norge
Här sen Sep 2008
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Keep it simple!

Dagens regler fungerer fint, krav om 5/6 punkt, bur og stol (men OK med utgått dato på FIA)

Bor kanskje kontrollere at vekt/hk i vognkort er under 0.14 :-)

_________________
Marius Lindh
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
sweanders skrev:
Fredrik - SLC skrev:
om vi kör äkta vikt... vilket är lätt att kontrollera då jag har riktiga vågar med mig jämnt...

vilka koefficienter ska vi ligga på? ....

personligen kan jag tycka det är ok med byta motor i kaross men att det då ska kosta lite vikt koefficient ...

dvs om vi vänder på siffrorna då.... 7kg / Hk för originalmotor till kaross.. och 7.5 kg / Hk för bytt motor...

samma sak kan man ha på andra saker typ om plastskärmar så kostar det plus 50kg på minimivikten enligt koefficienten .... och om man har öhlinsdämpare så kostar det 100kg plus på minimivikten ? ... eller?


Äkta vikt skulle öppna upp bilvalet rejält då man alltid kan vikta upp en bil, men kanske skulle en maxvikt sättas?

Är tanken att hålla det till en klass, eller ha en med modifierad eller utbytt motor tillåten?


EN klass... men troligen lite sämre koefficient för dom som frångår originalkombinationer.... så att det ska gå att göra men att man INTE måste göra det för kunna hänga med....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
maxeffekt är nog bra sak att ha med i motorer...... så maxvikten blir hanterbar med.....

180 - 200hk är väl maxintervallet jag tror är bra för en sån här klass.....

kanske ha lite olika koefficienter för olika effektintervaller typ ....

0 - 100hk .... 6,8kg/hk
100-150hk .... 7 kg/hk
150-200hk ... 7.2kg/hk ...

då oftast brukar ju annars effekt ge lite mer prestanda än rak viktskala ger försämring?

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



ButterflyRacing skrev:
Jag vill absolut ha utbytt motor.
Inte för farten.... utan för tillgång och tillförlitlighet.
Det blir väldigt tråkig bilpark annars.

Exempel. Porsche 924/944. Finns bilar. Men vem vill åka originalmotor.
Det finns också en del turbobilar som skulle kunna få en annan motor utan turbo.... och bli användbara.


Jag vill köra med min Nissan.
136hk...





Med Turbo
Den är nog lågsammare än en 924

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Nikel skrev:
ButterflyRacing skrev:
Jag vill absolut ha utbytt motor.
Inte för farten.... utan för tillgång och tillförlitlighet.
Det blir väldigt tråkig bilpark annars.

Exempel. Porsche 924/944. Finns bilar. Men vem vill åka originalmotor.
Det finns också en del turbobilar som skulle kunna få en annan motor utan turbo.... och bli användbara.


Jag vill köra med min Nissan.
136hk...





Med Turbo
Den är nog lågsammare än en 924


turbo kommer INTE hända oavsett då får vi kontrollproblem ordentligt

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
kan man mäta effekt lätt med accellerationssiffror på något sätt? .. det är ju det som är intressant ändå för oss.. hur fort bilen accar typ

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Allmänt banåkaforum
Crowd thinking för bättre regler för SLC 3h och Landskamp6h
1, 2, 3, 4   >>
13 besök senaste veckan (7008 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande