Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vad är erfarenheten av billigare torrsumpstankar typ OBP?
845 besök totalt
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Jag sitter och skissar på framtida förändring av racerbilen och tanken är att det ska bli torrsump på den.

Då det som för de flesta inte finns obegränsad budget så har jag funderat på de här billigare OBP-tankarna.
Nu förutsätter jag att en delbar Peterson-tank är bättre än en OBP, (de kanske är lika bra?), utan min fundering är mer om en OBP är "tillräckligt" bra.

Självklart har jag koll på att det brukar dyka upp begagnade tankar för rimliga pengar utan min fundering är som sagt vad erfarenheten är av de här billigare sorterna.

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059



https://racecarsdirect.com/Advert/Details/105459/dry-sump-tank's

Ramlade över dessa tankar när jag var å trålade efter annat på racecars. Billigt iaf

Edit: missade att annonsen var rätt gammal

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Det som brukar kunna ställa till det är ju att få plats med tanken. Många av de amerikanska tankarna är väldigt stora. OBP och liknande saluför en del som är mindre.

Det finns säkert lika många uppfattningar om den perfekta desigen som det finns tillverkare av tankar. Vet att detta varit uppe tidigare i forumet men jag misstänker att du redan sökt!?
Principen brukar ju vara att ha så stor tank som möjligt och att oljan ska "snurra" ner i tanken för att avskilja bubblorna. Sen finns ju en helt annan design med fyrkantiga tankar med ett Oberg-filter på toppen men det verkar nästan bara vara "Butler built" som gör på det sättet. Har absolut ingen aning om de fungerar bra men formen kan givetvis ha sina fördelar. Dessa finns ibland tills salu på amerikanska Ebay, sök där om du är nyfiken på hur de ser ut.

EDIT: stavfel

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Wankelsport skrev:
Det som brukar kunna ställa till det är ju att få plats med tanken. Många av de amerikanska tankarna är väldigt stora. OBP och liknande saluför en del som är mindre.

Det finns säkert lika många uppfattningar om den perfekta desigen som det finns tillverkare av tankar. Vet att detta varit uppe tidigare i forumet men jag misstänker att du redan sökt!?
Principen brukar ju vara att ha så stor tank som möjligt och att oljan ska "snurra" ner i tanken för att avskilja bubblorna. Sen finns ju en helt annan design med fyrkantiga tankar med ett Oberg-filter på toppen men det verkar nästan bara vara "Butler bulit" som gör på det sättet. Har absolut ingen aning om de fungerar bra men formen kan givetvis ha sina fördelar. Dessa finns ibland tills salu på amerikanska Ebay, sök där om du är nyfiken på hur de ser ut.


Ja, de har ju en förmåga att vara stora, därav tänkte jag att det kan vara bra att försöka hitta någon lämplig variant nu i skiss-skedet så att det finns möjlighet att tillse att den får plats.
Jo jag har sökt runt och har även följt en del trådar tidigare. Det flesta trådarna är lite äldre och mer generella men med mycket nyttig information om vad man ska titta efter.

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Jag tror att det kan vara bra om de går att öppna för att rengöras. Dock får man ytterligare ett ställe som kan läcka så det förutsätter ju att "skarven" är gjord på ett bra sätt.
När jag skulle ha tag i en som passade i en Locost med bokram fastnade jag ett tag för ARE. Minns ärligt talat inte varför nu efteråt. Antar att det var kombinationen av storlek och att designen verkade vettig. Dock köpte jag istället en begagnad tank på ebay och det var en Moroso faktiskt.

Om jag minns rätt sitter OBPs inlopp mitt på tankens diameter och oljan bör i så fall inte "spinna" ner utmed kanterna så som den borde göra. Eller har de något listigt rör på insidan som ger rätt effekt?

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Wankelsport skrev:
Jag tror att det kan vara bra om de går att öppna för att rengöras. Dock får man ytterligare ett ställe som kan läcka så det förutsätter ju att "skarven" är gjord på ett bra sätt.
När jag skulle ha tag i en som passade i en Locost med bokram fastnade jag ett tag för ARE. Minns ärligt talat inte varför nu efteråt. Antar att det var kombinationen av storlek och att designen verkade vettig. Dock köpte jag istället en begagnad tank på ebay och det var en Moroso faktiskt.

Om jag minns rätt sitter OBPs inlopp mitt på tankens diameter och oljan bör i så fall inte "spinna" ner utmed kanterna så som den borde göra. Eller har de något listigt rör på insidan som ger rätt effekt?


Precis, det kan absolut vara bra vid rengöring, sen beror det ju på hur den ser ut invändigt. Den kanske är bra designad och lätt att rengöra utan att vi vet om det.
Moroso har väl också både delbara och icke delbara, så just den detaljen borde ju inte vara en dealbreaker utan den invändiga designen borde vara viktigast.

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Nu har jag fått den invändiga utformningen på obp-tankarna förklarad och det är i princip en plåt med ett hål i i mitt av tanken.
Jag kommer inte köpa en sån utan det får bli något annat.

Hur tycker ni att man ska resonera runt volymen på tanken?

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Så stor som möjligt. Ofta är plats ett problem (i alla fall i de bilar jag har haft).

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Skruva banåkabil
Vad är erfarenheten av billigare torrsumpstankar typ OBP?
845 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande