Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Adenauer Forst!? (splittad tråd)
1, 2   >>
8 besök senaste veckan (9320 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41630

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
FredrikÅ skrev:
Ja, det är väl dags att presentera sig!
(Bilder på bilar kommer)

Namn: Fredrik Åberg
Född: 1971
Bor: Stockholm

Flyttar arslet: BMW M3 1987, Silver

Kör på riktigt: Porsche 944 Turbo Cup 1986, Röd

Klubb: Porsche Club Sverige, Medlemsnr 5576

Erfarenhet av bankörning: Min första banupplevelse, 1996, var ett turistvarv på Ringen med en BMW 2002 turbo. Snurrade i Adenauer Forst "oj vad det svääääänger!". Spännande.... Har sedan dess kört en del banmöten med Porscheklubben och hittar numera också hyggligt runt Ringen.

Favoritbana: Arctic Circle Raceway, Mo i Rana - En upplevelse!

//Fredrik


Men... men... NÄÄH! Både en M3 E30 o en 944 Turbo CUP... då har du o göra när det är säsong, hehe!!

Sen undrar jag varför det är så otroligt vanligt att komma fel i Adenauer Forst? Jättemånga som gör det något av de första varven... poppis åskådareställe ;-) Jag hade fuskat innan jag åkte ner så jag visste hur det svängde men jag fattar inte riktigt... Man ser ju egentligen att det är en kringelikrok till vänster först. Eller gör man det för sent antagligen?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Japp, jag gladde nog några åskådare när jag kom alldeles fel in där, men det var inte ens första varvet och jag hade också fuskat på datorn innan.

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306



Magnus Thomé skrev:
Sen undrar jag varför det är så otroligt vanligt att komma fel i Adenauer Forst? Jättemånga som gör det något av de första varven...


Jag har frågat mig samma sak? Beror det kanske på att man i uppförsbacken luras att tro att det försvunit mer fart än det i själva verket gjort? Jag har +200 längst nere i rävgrytet och jag bromsar i två omgångar fram till Adenaur Forst. (1:a hejdningen i uppförsbacken, sedan över curbsen på vänster sida och sedan broms igen innan jag svänger höger. Sedan bromsar jag, slickandes högerkanten, självklart igen innan jag svänger vänster in i S:et)

Mvh / Micke alias BTG

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



BTG skrev:
Magnus Thomé skrev:
Sen undrar jag varför det är så otroligt vanligt att komma fel i Adenauer Forst? Jättemånga som gör det något av de första varven...


Jag har frågat mig samma sak? Beror det kanske på att man i uppförsbacken luras att tro att det försvunit mer fart än det i själva verket gjort? Jag har +200 längst nere i rävgrytet och jag bromsar i två omgångar fram till Adenaur Forst. (1:a hejdningen i uppförsbacken, sedan över curbsen på vänster sida och sedan broms igen innan jag svänger höger. Sedan bromsar jag, slickandes högerkanten, självklart igen innan jag svänger vänster in i S:et)

Mvh / Micke alias BTG

Jag tror att många nybörjare har fått upp flåset nerför fuchsröhre och är inte beredda på att det kan komma flera så lånsamma svängar efter varandra så plötsligt. Dessutom ser man ju inte att banan nyper åt så pass mycket som den gör åt vänster. Har man dessutom genat in mot vänstersidan istf att följa höger kanten, så blir det liksom fel. :o Jag bromsar också ner lite i uppförsbacken efter Fuchsröhre och längs vänsterkanten på den påföljande rakan innan AF. Men sen följer jag högerkanten på trean ända tills turnin(där det är som svartast på curbsen) utan att bromsa mer.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41630

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
OT: kreativ användning av LOL!

Kan det göra skillnad på hur mycket man ser om man är lång eller kort tror ni? Låter inte helt troligt... Men jag tycker ändå man ser ganska tidigt att det inte går rakt fram...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Magnus Thomé skrev:
Kan det göra skillnad på hur mycket man ser om man är lång eller kort tror ni? Låter inte helt troligt... Men jag tycker ändå man ser ganska tidigt att det inte går rakt fram...

Ja, du sitter ju med skallen snett lutad mot innertaket, så det klart du ser det tidigare.
Skämt åsido, så tror jag att man luras av att det är så öppet rakt fram. Det är väl enda stället där det inte står räcken och träd ivägen där banan INTE går.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306



Ja det är onekligen en intressant fråga eftersom väldigt många tycks dundra av där?

Jag tycker att det är mycket svårt att tänka bort hur mycke av kurvan man ser eftersom man vet hur den går. Men ligger inte S:et bakom en ås liksom? Egentligen ser man det väl inte förr någon sek. innan man svänger in?

Sen kanske man, som nybörjare, dessutom "återhämtar" i uppförsbacken och slappnar av då farten sjunker och man blir därmed lite fartblind...?
Sedan beror det väl också på hur hårt man laddat vid gatloppet ner i rävgrytet? om man ligger och fiser ner i 130-140 och sedan rullar upp för backen i samma fart (kanske blir lite modig när det går uppför och till och med trycker på lite) kan det såklart bli tight när man kommer fram.....

Det är ju första egentliga tight kurvan sedan Hatzhenbach/Hocheichen. (Borträknat Aremberg då förstås med den ser man ju ganska tydligt.)

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Magnus, titta på något av de första varven som jag spelade in från Polon förra året!
Där hade jag kameran monterad mellan framtolarna ungefär i min ögonhöjd och bara ett par dm längre bak(jmf med ögonen). Där ser man ganska tydligt hur sent man ser att det svänger tvärt vänster efter den första vänstern. Det är i princip inte förräns det redan är dags att svänga. Om man då kommer i allt för hög fart och dessutom har genat in mot den första vänsterinnern, så är det klart att det blir fel.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41630

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Vad jag tycker är att man ser curbsen som går tvärs över från höger sidan ganska tidigt (dom alla brakar rätt på, hehe)

Men det är nog precis som du säger att har man placerat bilen längst till vänster, och kanske t.om. pruttar på lite, så ser man dom visserligen i god tid men det är ändå ALLDELES försent.... hehe. Kan vara nåt sånt?

_________________
Magnus Thomé
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Ja, innan man har lärt sig Scuderias säkra och vääääldigt sena apex så är kurvan lite av ett äventyr.

Första varvet svängde jag väl in mot curbsen på vänstersidan ungefär när jag såg skylten Adenauer Forst.

Sen dyker resten av kurvan upp i vänster sidoruta....

Som den glade nybörjare man var (är?) så duttade man till på bromsen och vred på ratten så långt armarna räckte... Schwish....

Att svänga in för tidigt är väl förmodligen det vanligaste nybörjarfelet överhuvudtaget, eller? Det, i kombination med Adenauer Forsts utseende, med lite skymd ingång och en hygglig avåkningszon gör kurvan till en jätterolig publikplats...

Kul att fler än jag bidragit till underhållningen //Fredrik

_________________
--
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306



Enl. uppgift i Ringers skall det finnas en video (eller flera) med enbart avåkningar i AF...
Vore hemskt kul att få dra en kopia.

OBS! Inte för skadegläjdens skull utanför erfarenheten!

(Jag har t.ex. 12 timmars rallyvurpor och det roliga med dem är att analysera vad som gick snett...inte att folk smäller sina bilar. Vurporna kommer från Sv. Och Finska nationella rallyn och ballast är finnarna! Det är MAX som gäller. När de åker av kör de vidare trots att hjulen trillar av...)

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



BTG skrev:
Ja det är onekligen en intressant fråga eftersom väldigt många tycks dundra av där?

Det är ju första egentliga tight kurvan sedan Hatzhenbach/Hocheichen. (Borträknat Aremberg då förstås med den ser man ju ganska tydligt.)


Ursäkta, men i min fart är iaf både Flugplatz och Schwedenkreuz riktiga kurvor!
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Som många har påpekat så är det många som svänger in alltför tidigt med ödesdigert resultat. Jag är övertygad om att det är problemet och inte farten i sig för med rätt spår går det att ta den tvära vänstern med bra fart.

Att den är en av de tväraste kurvorna på Ringen hjälper inte till.

Just att svänga in för tidigt verkar vara ngt som alla nyrbörjare (och många erfarna) gör när de är osäkra på spåret, jag har själv gjort (och gör det) ibland. Säkert en naturlig reaktion men det är ju oftast mkt bättre att svänga in för sent, iaf tycker jag det.

Så med för tidig turn-in i tvära vänstern så hamnar man rakt mot den höga curbsen, försöker styra mer vilket resulterar i mer understyrning och bang så är man av. Är man lite iskall så rätar man upp bilen bromsar och svänger in igen, fast det är ju lätt att säga när man sitter här.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



johann skrev:
BTG skrev:
Ja det är onekligen en intressant fråga eftersom väldigt många tycks dundra av där?

Det är ju första egentliga tight kurvan sedan Hatzhenbach/Hocheichen. (Borträknat Aremberg då förstås med den ser man ju ganska tydligt.)


Ursäkta, men i min fart är iaf både Flugplatz och Schwedenkreuz riktiga kurvor!

Jo, men de är ändå bland de snabbaste kurvorna runt ringen...

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306



johann skrev:
BTG skrev:
Det är ju första egentliga tight kurvan sedan Hatzhenbach/Hocheichen. (Borträknat Aremberg då förstås med den ser man ju ganska tydligt.)


Ursäkta, men i min fart är iaf både Flugplatz och Schwedenkreuz riktiga kurvor!


Märk hemskt gärna att jag skrivit "tight", inte "riktiga".

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



BTG skrev:
johann skrev:
BTG skrev:
Det är ju första egentliga tight kurvan sedan Hatzhenbach/Hocheichen. (Borträknat Aremberg då förstås med den ser man ju ganska tydligt.)


Ursäkta, men i min fart är iaf både Flugplatz och Schwedenkreuz riktiga kurvor!


Märk hemskt gärna att jag skrivit "tight", inte "riktiga".

Mvh / Micke


Sorry!
Undrar var jag fick "riktiga" ifrån?
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Jo, ja, hrrmm, jag har allt fått känna på AF första gången jag åkte runt. Bakpartiet kom lite väl snabbt accelererande när jag svängde och bromsade samtidigt. Allt beroende på den allt för tidiga instyrningen.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



johann skrev:
BTG skrev:
johann skrev:
BTG skrev:
Det är ju första egentliga tight kurvan sedan Hatzhenbach/Hocheichen. (Borträknat Aremberg då förstås med den ser man ju ganska tydligt.)


Ursäkta, men i min fart är iaf både Flugplatz och Schwedenkreuz riktiga kurvor!


Märk hemskt gärna att jag skrivit "tight", inte "riktiga".

Mvh / Micke


Sorry!
Undrar var jag fick "riktiga" ifrån?

Kanske för att dom är riktigt underbara!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Appropå Adenuer Forst, så verkar det här vara ett smart sätt att vinna lite tid på!
http://217.67.226.28/Video_Section/Forst-omega.wmv
(Den är bara på 811 kb)

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Iskallt.....

_________________
--
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41630

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
LOL

Tjänar man lätt flera sekunder på eller hur?

Intressant att det var INGEN tvekan alls.... bara pang rakt över!!???!?!?!?!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nürburgring
Adenauer Forst!? (splittad tråd)
1, 2   >>
8 besök senaste veckan (9320 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande