Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Glasfiber, miniprojekt - takbox.
1 besök senaste veckan (3764 totalt)
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173


Trådstartare
Hejs

Har tänkt mig på ett litet miniatyrprojekt (om man jämför med många andra här) som dessutom troligen kommer gå ganska långsamt.

Väldigt kortfattat: vill bredda en takbox.

Har en takbox som jag vill använda på min Trafic-buss. Det är en helglasad buss som främst används som racebuss till mina supermoto- och endurotävlingar. När jag hittar ett lämpligt släp ska Speedstern få åka bakom till bandagar. Lasta lättare saker på taket är alltid av godo, dvs mer plats i bussen. Som bonus får man plats med maximalt antal skidsugna människor utan att behöva ha skidor inne.

Boxen jag har är ca 90 bred och räcket till bussen är ca 160. Min idé är att bredda boxen 50cm genom att såga ett snitt längs med och med lämplig skiva/plåt fylla mellanrummet alternativt överlappar ~5cm. Har fyra räcken att sätta på taket i fasta punkter. Inte mätt var de hamnar men vill, om möjligt, använda tre räcken att fästa den i.
Låter ganska enkelt tycker jag men eftersom jag aldrig gjort något liknande behöver jag lite hjälp.

Vad tror ni, vad för material ska man leta efter för att binda ihop de två halvorna?
Aluminiumplåt? Plexiglas?
Eller.
Det är inte jättetjockt, ska man bygga upp alltihop med plast (GF-matta som spänner över hela gapet)?
Såg en kille som byggde skärmar till en Europa med fleecefiltar som spändes upp och plastades, verkade smidigt.

Logiska idéer av typen "varför köper du inte en stor färdig box" eller "använd två små boxar" ignoreras vänligt men bestämt

Började igår med att montera isär boxen och kapa ur lite för en lagning av tidigare skada.
En tråd gör sig alltid bäst med bilder. Så here goes...

Boxen stod ute i somras mot en vägg. Blev lite vamt i solen och hydraulerna tyckte det var käckt att knäcka sönder boxen lite på ena sidan.



På de här två ser man tydligt hur snett allt blivit.




Värmde och satte den skeva sidan i spänn med förhoppningen att den ska skeva sig rätt igen.

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Jag skulle nog personligen lagt en aluminium typ 1-2mm tjock som blir hela bredden limmat den först med epoxy eller motsvarande och tejpat ihop den till rätt form medans det härdar.
Sen lagt glasfiber på både utsida och insida. Sen troligen plasta fast några aluminiumprofiler sist för att stärka upp.

Så sist bara slipa/spackla och lackat under/övre halva utvändigt, och kanske gnugga/slipa av insidan lite lagom och rolla/pensla insidan med polyurethan för att få skapligt Slät insida

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188



aluplåt eller nått annat flexibelt som skruvas utifrån för att bind ihop och bilda bariär. sen plasta inifrån med riven matta. börja fylla gapet och sedan överlappa inått i boxen . när det hördat så tar du väck aluplåt eller valfritt flexibelt och spacklar upp skarvar med glasfiberspackel. klart och klappat och klart .

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 270



Aluminium och plast brukar funka bra ihop.
thumbs up

_________________
SO Johansson
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173


Trådstartare
Tack för synpunkter. Skönt att inte bli helt sågad direkt

Om man vill plasta mot aluplåt, behöver den behandlas på något vis för att den ska släppa från plasten?
Var köper man aluplåt bäst, billigast, enklast? Snabbgoogling ger att det verkar lite knöligt att hitta den storleken jag vill ha. Antar att det är bäst att sikta mot att använda 2-3, kanske 4 plåtar per halva.

Palnerar att lägga de stora snitten ikväll. Körde första kapandet för reparationen med diamantskiva i vinkelslipen. Fungerade utmärkt men dammar såklart en del. Ska dels hållas ute men också testa att vattenbegjuta för att binda damm.

Min lösning med att spänna upp och värma där skadan var verkar ha fungerat bra iaf

Sidan ser helt rak ut



Här ser man urtaget bättre

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens

Kul tråd! Jag har ibland funderat på att bygga en box i kolfiber, men det har än så länge stannat vid en tanke.

_________________
Johan B
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12838



K-rauta har rätt bra sortiment när det gäller aluprofiler i mindre dimensioner. De är eloxerade och är nog perfekta för en sån här grej.

Sen kan jag inte yttra mig om det är bra att foga samman två material sådär - de expanderar olika så beroende på vad man har för krav så ska man kasnke tänka två gånger. Jag blev avrådd från det när det gällde min front till bilen - finns en del matnyttig info i min tråd som kanske kan hjälpa dig lite.
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 270



Vad jag vet så är det inte så stor skillnad i värmeutvidgning mellan aluminium och glasfiber/polyester.
De gånger jag har varit med om att plasta in aluminium har vi bara avfettat/tvättat av och sedan ruggat upp ytan just före inplastningen med tex Scotch brite, rostfri stålborste funkar också. Vänta inte för länge, aluminum oxiderar snabbt.
Jag har bara goda erfarenheter av att plasta in aluminium.

_________________
SO Johansson
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



eller så limmar man fast plåten .. ms polymer/kitt/lim eller dylikt (och kanske några nitar/skruv för att lugna dom oroliga...)

_________________
Michael Thulesius
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173


Trådstartare
Mer bra synpunkter och idéer. Tackar för det och försöker ta in allt och göra det bästa av det

Gårdagen var tänkt att lägga de två stora snitten och som bonus kanske provmontera räckena på taket på bussen. Båda de aktiviteterna skulle ske utomhus. Sågandet pga damm och räckena för att, tjae, bussen står utomhus. Hade kallat in kamrat Micke för lite allmänn hjälp att lyfta, tänka osv. Tack Micke för hjälpen:)
Pga stora mängder vatten i luften ute valde vi att lägga ner den planen.

Lite nedstämda började vi borra/såga bort alla lås, handtag och olika fästen som sitter på. Eftersom jag fick boxen av farsan när han tyckte det var dags att pensionera den efter +30 års användning satt det mycket extra grejer på den som tillkommit allteftersom andra saker gått sönder. Min far är en überduktig snickare men det mer maskinnära mekandet har inte passat honom så det var en del konstiga saker skruvade i boxen. Också mycket extra hål i golvet som borrats för att anpassa den till ~10 olika bilar den tjänstgjort på som kommer behöva lagas.

Nåväl, när vi fått boxen ren tänkte vi att det nog ändå var dags att testa hur mycket det egentligen kan damma inomhus. Planen blev att köra slipen så att mesta sprutet kommer på undersidan och man sågar i en vattendimma. Hur illa kan det bli, liksom
Det visade sig fungera långt över förväntan! Dammade i pincip inte alls och luktade t.o.m mindre än när jag sågade bort den lilla fliken i början.


Försökte tejpa så rakt som möjligt för att ha något att rita såglinje på.



Botten uppsågad, lite svårare än toppen pga golvet har urtag för räcken.



Toppen på golvet efter sågning och avsköljning ute.
Tänk så mkt trevligare en takbox blir att bära runt på i det här formatet, hehe. Bävar lite för hur det ska gå att få upp den färdiga på taket. Kommer bli otymplig minst sagt



Idag på lunchen ska jag åka runt lite och klämma och känna på lite olika grejer inför nästa steg. Tar in alla idéer och formar om till en lösning som passar mig. Tror det kommer bli bra.

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173


Trådstartare
Världens minsta uppdatering...

Livet kom lite ivägen ett tag så blev inget på ett par veckor men igår doppade jag iaf tårna i det vatten som plastnadet är. Har inte gjort något liknande på typ 20 år så var lite nervös om man skulle klara det öht.

Tänkte att reparation av den biten jag skar bort var en bra start. Var lite pyssligt att plasta upp på en stående vägg men blev väl ungefär som man kunde räkna med, lite för kladdigt, lite för mkt på ställen det inte ska vara osv.
Hur lång tid behöver polyestern härda innan man vågar tro att det ska var någotsånär i hållfasthet?

Tips på verktyg för att göra den grövsta fintrimningen sedan? "Mus-slip" med grövsta pappret? Vinkelslip med lamellpapper?


Tejpade ett mjölkpaket på utsidan som "form" efter tips från en båtkille på jobbet.


Resultatet i två vinklar


_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
mactun
Västervik
Här sen Mar 2007
Inlägg: 15



Du borde ha slipat o acetontvättat där du plastat för att få bästa vidhäftning. Insidan ser ut o va målad med topcoat (gelcoat med paraffin) och det fäster inte polyester värst bra på

_________________
Marcus arthursson
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



mactun skrev:
Du borde ha slipat o acetontvättat där du plastat för att få bästa vidhäftning. Insidan ser ut o va målad med topcoat (gelcoat med paraffin) och det fäster inte polyester värst bra på


Tänkte precis skriva samma.

Jag brukar ta en typ dremmel och slipa på den gamla ytan så den blir riktigt grov och sticksig.
Sen massa Aceton.

Så gör jag på Rc båten iaf

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173


Trådstartare
Tack för bra synpunkter. Jag har mycket att lära mig

Jag slipade faktiskt men troligen inte så mkt som jag borde gjort och inte så långt ut som jag sedan plastade.

Insåg att jag inte hade aceton i garaget (frugan låg och sov så ville inte väcka och fråga) och måste erkänna att jag inte fattar varför alla pratar om just aceton. Jag har säkert missat något viktigt kemiskt
Använde istället en fettborttagare från Berner som jag tänkte borde göra samma jobb. Har jag gjort bort mig

Resultatet blev ändock rätt ok. Ska inte lägga på så sablarns mycket i kommande omgångar, blev alldeles för mkt. Dessutom se till att få jobba mot en liggande yta. Plasta mot en vägg var lite väl svårt för en nybörjare.

Hur som. Det var ett bra första test på en liten bit innan jag ger mig på de stora jobben. Ska köpa en massa aceton och vara noggrannare med slipandet då

Ett par avslutande frågor.
När jag ska göra de större ytorna, finns det en optimal tjocklek att lägga per omgång eller ska man se till att få på allt på en gång? Om man låter det härda emellan, behöver man slipa och "acetona" mellan varven?
Jag körde med pensel för att få ut polyestern, går det att få en sån ren så man slipper köpa hundratals penslar (har skaffat aluminiumroller för de stora ytorna)? Blandade i en kaffekopp som också sedan slängdes (har en påse med reklamkoppar från jobbet).
Tips på blandningskärl?

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Jocke_D skrev:
Tack för bra synpunkter. Jag har mycket att lära mig

Jag slipade faktiskt men troligen inte så mkt som jag borde gjort och inte så långt ut som jag sedan plastade.

Insåg att jag inte hade aceton i garaget (frugan låg och sov så ville inte väcka och fråga) och måste erkänna att jag inte fattar varför alla pratar om just aceton. Jag har säkert missat något viktigt kemiskt
Använde istället en fettborttagare från Berner som jag tänkte borde göra samma jobb. Har jag gjort bort mig

Resultatet blev ändock rätt ok. Ska inte lägga på så sablarns mycket i kommande omgångar, blev alldeles för mkt. Dessutom se till att få jobba mot en liggande yta. Plasta mot en vägg var lite väl svårt för en nybörjare.

Hur som. Det var ett bra första test på en liten bit innan jag ger mig på de stora jobben. Ska köpa en massa aceton och vara noggrannare med slipandet då

Ett par avslutande frågor.
När jag ska göra de större ytorna, finns det en optimal tjocklek att lägga per omgång eller ska man se till att få på allt på en gång? Om man låter det härda emellan, behöver man slipa och "acetona" mellan varven?
Jag körde med pensel för att få ut polyestern, går det att få en sån ren så man slipper köpa hundratals penslar (har skaffat aluminiumroller för de stora ytorna)? Blandade i en kaffekopp som också sedan slängdes (har en påse med reklamkoppar från jobbet).
Tips på blandningskärl?


Lägger du för tjockt så kan du skada materialet då Polyester blir rätt varmt när det härdar (3-4 lager är ok).
Du får rugga upp ytan och torka med Aceton emellan lagrena.

Penslar och roller rengör du med just Aceton.
Det är endast det du ska använda.

Acetonet löser upp polyestern lite så att det nya lagret binder sig med det istället för att bli en kaka ovanpå.

Det räcker att väven är mättad med Polyester, tänk dig en blöt vit t-shirt.
Genomskinlig men inte liggandes i havet.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188



Jocke_D skrev:
Tips på blandningskärl?


En avklippt dunk för spolarvätska. Ett tips jag fick och har funkat sedan dess. thumbs up
Låt det stelna i den avklippta dunken och bänd bara ut det sen.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Jag köpte några "stockar" med engångs ölmuggar på Biltema. Även Biltemas digitala köksvåg för att hålla koll på exakta blandningsförhållandet.
Jag rengör inget av grejorna, köper alltid storpack med billiga penslar, osv.
Enda jag rengör är vispen. Liten färgvisp till borrmaskinen, lyfter den ur burken å låter rinna av, Sen "kör den torr" i soptunnan. Och torkar av med aceton-trasa.

Att blanda med något annat än visp är värdelöst. Vispar man med en skruvmejsel "lite lagom" så kan det ändå bli typ dubbla eller ännu mer på härdningstiden jämfört med om man vispat Överdrivet länge med borrnaskinsvispen.

Sedan jag började mäta exakt ,och vispa med elvisp , så är det alltid genomhärdat vid rumstemp till dagen efter.

Innan det kunde det ta 2-3 dagar innan det var helt stelt

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 270



Jag brukar få plastburkar/lådor av en närliggande livsmedelsaffär, det blir mängder från lösgodiset.
För övrigt kör vi också med en billig våg och visp, billiga penslar som slängs, endast visp och aluminiumroller rengörs. Burkarna är lätta att knäcka ur när det stelnat.
Blanda inte för stora satser, men det kommer du nog snart underfund om.

_________________
SO Johansson
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173


Trådstartare
Tack alla för ert engagemang.
Om det här blir hyfsat kanske man vågar sig på att gör alite grejer med bilen senare också. Den är ju också i glasfiber


Nikel skrev:

Lägger du för tjockt så kan du skada materialet då Polyester blir rätt varmt när det härdar (3-4 lager är ok).
Du får rugga upp ytan och torka med Aceton emellan lagrena.

Penslar och roller rengör du med just Aceton.
Det är endast det du ska använda.

Acetonet löser upp polyestern lite så att det nya lagret binder sig med det istället för att bli en kaka ovanpå.

Det räcker att väven är mättad med Polyester, tänk dig en blöt vit t-shirt.
Genomskinlig men inte liggandes i havet.

Perfekt om Acetonet där.
Det var vad jag hade i bakhuvudet när jag körde på med fettlösaren men man blir ju lite ivrig
Får bättra mig till de senare omgångarna.

Kommer bli enklare att köra rätt mängd när det blir liggande delar tror (hoppas) jag.




Marcus Gustafsson skrev:

En avklippt dunk för spolarvätska. Ett tips jag fick och har funkat sedan dess. thumbs up
Låt det stelna i den avklippta dunken och bänd bara ut det sen.

Smart! Jag var så inne i att göra rent men det behövs ju inte då.


knotan skrev:
Jag köpte några "stockar" med engångs ölmuggar på Biltema. Även Biltemas digitala köksvåg för att hålla koll på exakta blandningsförhållandet.
Jag rengör inget av grejorna, köper alltid storpack med billiga penslar, osv.
Enda jag rengör är vispen. Liten färgvisp till borrmaskinen, lyfter den ur burken å låter rinna av, Sen "kör den torr" i soptunnan. Och torkar av med aceton-trasa.

Att blanda med något annat än visp är värdelöst. Vispar man med en skruvmejsel "lite lagom" så kan det ändå bli typ dubbla eller ännu mer på härdningstiden jämfört med om man vispat Överdrivet länge med borrnaskinsvispen.

Sedan jag började mäta exakt ,och vispa med elvisp , så är det alltid genomhärdat vid rumstemp till dagen efter.

Innan det kunde det ta 2-3 dagar innan det var helt stelt

Det är en annan bra idé. Också lite enklare att hälla ur då jag ser framför mig att de stora plastningarna kommer ske på det sättet.
Jag snodde ett par av måtten från köket när jag blandade. Räcker inte den noggrannheten menar du?



NBC2 skrev:
Jag brukar få plastburkar/lådor av en närliggande livsmedelsaffär, det blir mängder från lösgodiset.
För övrigt kör vi också med en billig våg och visp, billiga penslar som slängs, endast visp och aluminiumroller rengörs. Burkarna är lätta att knäcka ur när det stelnat.
Blanda inte för stora satser, men det kommer du nog snart underfund om.

Ok, en till röst för engångspenslar och våg. Kanske får bli en sväng till Racetema imorgon då

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Det fungerar säkert, beror väll på hur noggrann man är , men ska man bara blanda upp en liten skvätt tex mindre än 1dl polyester och vill ha 1-1.5% härdar och 2-3% aceton. Så blir det ju ganska stor felmarginal med mått.
Vågen är ju enklare och dessutom behöver man inte rengöra den.
Samt att en 3 liters bytta går ju inte en så liten skvätt blanda bra i.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Andra projekttrådar
Glasfiber, miniprojekt - takbox.
1 besök senaste veckan (3764 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande