Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hjälp med topplagringar fram BMW E36
1 besök senaste veckan (709 totalt)
Jimmy (T39m)
Åkersberga
Här sen Aug 2005
Inlägg: 235


Trådstartare
Hej alla glada!

Jag har lyckats "ställa till det" för mig.
Det är nämligen så att jag har köpt ett Bilstein B14 chassi till min E36a.
Planen är att köra med ställbara topplagringar.
Men jag hade missat att B14 kitet har oemstorlek i ovankant på fjädern.
Vilket gör att jag inte kan använda mina k-sport eller Millway topplagringar (gick inte att uppgradera).

Jag vill gärna slippa använda mig av originalgrejerna + adapter.
Så min fråga är om någon har några tips på topplagringar för oemstorlek på fjädern?
Nya Millway vore trevligt, men ligger tyvärr utanför budgeten.

/ Mvh Jimmy

_________________
Jimmy Jurlestam
Åker: 328 E36
E36 2.0 under uppbyggnad
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

På en M3 3.2 så är djungelknepet för lagom camber att swappa originallagring mellan vänster och höger sida. Så körde jag min M3 -96 i alla år thumbs up Men det tipset hjälper kanske inte dig alls iof

_________________
Magnus Thomé
Citera
Jimmy (T39m)
Åkersberga
Här sen Aug 2005
Inlägg: 235


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
På en 3.2 så är djungelknepet för lagom camber att swappa originallagring mellan vänster och höger sida. Så körde jag min M3 -96 i alla år thumbs up


Hej Magnus!

Jo den gamla godingen är man ju medveten om
Har bara fått för mig att orginallagringen är rätt så mjuk?
Eller tänker man för mycket nu igen?
För din bil verkade ju fungera mer än bra

/ Mvh Jimmy

_________________
Jimmy Jurlestam
Åker: 328 E36
E36 2.0 under uppbyggnad
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Den lilla lilla rörelsen du får så långt ifrån spindeln... det blir inte så mycket påverkan egentligen, tycker jag iaf

_________________
Magnus Thomé
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1497

Namndispens
Namndispens

Har du inte sparat dina original fjädertallrikar? Eller är det stötdämparstången som inte passar i topplagringen?

_________________
Johan B
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Kanske inte riktigt svar på din fråga men om du vill ha ytterligare camber med original topplagring kan du lägga in brickor mellan spindel och fjäderben.

Bild snodd från nätet.


_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Jimmy (T39m)
Åkersberga
Här sen Aug 2005
Inlägg: 235


Trådstartare
Jag har kvar originalgrejerna. dämparen passar i originalgrejerna.
Men jag vill kunna justera vinklarna (gärna enklare än sätta brickor på spindeln).
Tanken är att eventuellt köra lite TimeAttack och bandagar under nästa år. Eftersom bilen inte är utprovad så skulle jag vilja ha möjligheten att justera vinklarna (främst camber och börja där).

Ang M3 3.2 topplagringar så verkar det som att 3.2:orna har mindre (smalare) fjädrar än övriga E36:or? Någon som kan bekräfta det? Får om så är fallet så försvinner ju det alternativet.

/ Mvh Jimmy

_________________
Jimmy Jurlestam
Åker: 328 E36
E36 2.0 under uppbyggnad
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1497

Namndispens
Namndispens

På de topplagringar från millway som jag hade på min m3 3,2 e36 så använde man sig av bilens oem fjädertallrik. Men du tycks ha någon annan version av topplagring? Eventuellt är standardfjädrar till m3 progressiva till skillnad från övriga e36.

_________________
Johan B
Citera
Jimmy (T39m)
Åkersberga
Här sen Aug 2005
Inlägg: 235


Trådstartare
Hittade en lösning liknande Millways där man använder original fjädertallrik.
Dessa var billigare så jag väljer att prova dom nu i första skedet.

/ Mvh Jimmy

_________________
Jimmy Jurlestam
Åker: 328 E36
E36 2.0 under uppbyggnad
Citera
Skruva banåkabil
Hjälp med topplagringar fram BMW E36
1 besök senaste veckan (709 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande