Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Dyr olja vs billig olja
1, 2   >>
9 besök senaste veckan (2298 totalt)
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
HEJ HEJ!

Vi har fastnat i en diskussion om olja hurvida en dyr olja faktiskt är bättre än en billig biltema olja, någon som kan ge lite input?

Scenario:
Långloppsbil som kör fullgas 8 timmar, efter tävling byter vi olja.

varför skulle den här:
http://www.valvoline.se/valvoline/personbil/motorolje-personbil/vr1-ra . . . .


vara bättre än den här:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/motorolja/helsyntetiska . . . .


(innehåller den dyrare fränare dinosaurier och biltema bara små växtätare... )

_________________
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743



Ingen djup kunskap i ämnet alls. Men flikar ändå in att en f.d. kollega som körde roadracing för ett antal år sedan ställde sig inför samma fråga.

Då skickade dom en Biltema olja på analys, analysen visade att den var klart i klass med Betydligt dyrare oljor.

Summasummarum: Dom körde Biltema olja, med byte efter varje race.

Notera att detta dock gällde MC olja, ingen aning om det skiljer så mycket mot bil olja..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Förhoppningsvis innehåller inte nån av dom dinosaurier, för ni köper väl helsyntet?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Jag har sett tester både i tidningsform och på youtube när man dyno-testat bilar med olika oljor och det har varit signifikanta skillnader i antalet hästkrafter.
Resultaten var inte heller entydiga med att en tunnare olja gav fler hästkrafter.

Så om jag hade en tävlingsbil i en klass där mindre skillnader i hästkrafter kan göra skillnad så skulle jag utforska detta.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



MaZ skrev:
Förhoppningsvis innehåller inte nån av dom dinosaurier, för ni köper väl helsyntet?


De flesta helsyntetoljor man köper i Sverige är tillverkade av hydrokrackad mineralolja. Så länge du inte köper Motul V300 (gjord på esterbas) eller importerar helsyntet från Tyskland (där helsyntet måste vara tillverkad från PAO-bas för att få kallas helsyntet), din "helsyntet" kommer att vara tillverkad från mineralbas och inte PAO.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
mackinley
Hällevadsholm
Här sen Jun 2015
Inlägg: 148



beepbeep skrev:
MaZ skrev:
Förhoppningsvis innehåller inte nån av dom dinosaurier, för ni köper väl helsyntet?


De flesta helsyntetoljor man köper i Sverige är tillverkade av hydrokrackad mineralolja. Så länge du inte köper Motul V300 (gjord på esterbas) eller importerar helsyntet från Tyskland (där helsyntet måste vara tillverkad från PAO-bas för att få kallas helsyntet), din "helsyntet" kommer att vara tillverkad från mineralbas och inte PAO.


Så du menar att det skiljer på Mobil 1, Shell Helix Ultra eller Castrol Edge om man köper i Tyskland eller Sverige? Alla dessa oljor anges som helsyntet.
Jag brukar köpa från Levoil.de. Där brukar man få ovannämnda oljor billigare eller till samma pris som Biltemas olja. Frakten är dyr förstås men jag brukar köpa på mig lite större mängd när jag ändå handlar.

_________________
Daniel Alfredsson
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



Angående detta med biltema olja..
på jobbet så köper vi olja från Statoil (Fuchs idag) och deras säljare , detta är ca 3-4 år sen, sa att de är leverantörer till Biltema, och att de Inte gjorde speciell olja för biltema, det är samma som deras övriga sortiment.
så om du anser att statoils olja är ok då är åxå biltemas ok


_________________
Robert Aronsson
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



mackinley skrev:

Så du menar att det skiljer på Mobil 1, Shell Helix Ultra eller Castrol Edge om man köper i Tyskland eller Sverige? Alla dessa oljor anges som helsyntet.


Yes. Mobil 1 i de flesta marknader är numera gjord på grupp III bas, krackad mineralolja. Men inte i Tyskland. Där måste den vara gjord på grupp IV för att få kallas "helsyntet". Med det sagt är det inte enbart bas som är viktigt utan massa andra saker...bla.a. tillsatser. Dvs. det är inget som säger att en olja är bra bara för att den är tillverkad från Etylgas iställer för dinosaurierester. T.ex. min favorit Aral Supertronic 0W-40 (helsyntet gjord på äkta PAO): mkt bra egenskaper men inget man vill köpa LL intervall på(då den inte innehåller tillsatser som ska hindra nerbrytning).


Från Wikipedia:
Some "synthetic" oil is made from Group III base stock, some from Group IV. Some from a blend of the two. Mobil sued Castrol and Castrol prevailed in showing that their Group III base stock oil was changed enough that it qualified as full synthetic. Since then API has removed all references to Synthetic in their documentation regarding standards. "Full synthetic" is a marketing term and is not a measurable quality.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
MaZ skrev:
Förhoppningsvis innehåller inte nån av dom dinosaurier, för ni köper väl helsyntet?


hehe... yepp helsyntet !

_________________
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
safe skrev:
Jag har sett tester både i tidningsform och på youtube när man dyno-testat bilar med olika oljor och det har varit signifikanta skillnader i antalet hästkrafter.
Resultaten var inte heller entydiga med att en tunnare olja gav fler hästkrafter.

Så om jag hade en tävlingsbil i en klass där mindre skillnader i hästkrafter kan göra skillnad så skulle jag utforska detta.


Vår motor hade 169 hästkrafter när den lämnade en baguettefabrik 2001. 20 000 mil senare med en racekatalysator och lite glatt humör kanske vi har 169 hästkrafter igen.

_________________
Citera
mackinley
Hällevadsholm
Här sen Jun 2015
Inlägg: 148



beepbeep skrev:


Yes. Mobil 1 i de flesta marknader är numera gjord på grupp III bas, krackad mineralolja. Men inte i Tyskland. Där måste den vara gjord på grupp IV för att få kallas "helsyntet". Med det sagt är det inte enbart bas som är viktigt utan massa andra saker...bla.a. tillsatser. Dvs. det är inget som säger att en olja är bra bara för att den är tillverkad från Etylgas iställer för dinosaurierester. T.ex. min favorit Aral Supertronic 0W-40 (helsyntet gjord på äkta PAO): mkt bra egenskaper men inget man vill köpa LL intervall på(då den inte innehåller tillsatser som ska hindra nerbrytning).


Från Wikipedia:
Some "synthetic" oil is made from Group III base stock, some from Group IV. Some from a blend of the two. Mobil sued Castrol and Castrol prevailed in showing that their Group III base stock oil was changed enough that it qualified as full synthetic. Since then API has removed all references to Synthetic in their documentation regarding standards. "Full synthetic" is a marketing term and is not a measurable quality.


Ok. Då lärde man sig nåt nytt idag med :-)

Tycker förövrigt att det är märkligt att det skiljer så mycket i pris på olja i tyskland och sverige....

_________________
Daniel Alfredsson
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



mackinley skrev:
Tycker förövrigt att det är märkligt att det skiljer så mycket i pris på olja i tyskland och sverige....

Större marknad, större konkurrens, mer informerad kundbas. Går ju att köpa olja till mer eller mindre samma priser i Sverige om man köper bulk från Swedol, men det är ju ren kapitalförstöring att köpa märkesolja från svenska handlare när typ Amazon säljer femlitersdunkar med exempelvis Elf/Total för 25EUR och har fri frakt över 39EUR. Sedan alla specialiserade handlare likt Mapodo/Öldepot, till och med Opie Oils...

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
magnum
Spånga
Här sen Apr 2006
Inlägg: 418



beepbeep skrev:
mackinley skrev:

Så du menar att det skiljer på Mobil 1, Shell Helix Ultra eller Castrol Edge om man köper i Tyskland eller Sverige? Alla dessa oljor anges som helsyntet.


Yes. Mobil 1 i de flesta marknader är numera gjord på grupp III bas, krackad mineralolja. Men inte i Tyskland. Där måste den vara gjord på grupp IV för att få kallas "helsyntet". Med det sagt är det inte enbart bas som är viktigt utan massa andra saker...bla.a. tillsatser. Dvs. det är inget som säger att en olja är bra bara för att den är tillverkad från Etylgas iställer för dinosaurierester. T.ex. min favorit Aral Supertronic 0W-40 (helsyntet gjord på äkta PAO): mkt bra egenskaper men inget man vill köpa LL intervall på(då den inte innehåller tillsatser som ska hindra nerbrytning).


Från Wikipedia:
Some "synthetic" oil is made from Group III base stock, some from Group IV. Some from a blend of the two. Mobil sued Castrol and Castrol prevailed in showing that their Group III base stock oil was changed enough that it qualified as full synthetic. Since then API has removed all references to Synthetic in their documentation regarding standards. "Full synthetic" is a marketing term and is not a measurable quality.


Nyfiken fråga men skulle denna Aral vara bättre för mig tex som kör på sommarhalvåret hälften gata hälften bana än tex motulen eller en midland synqron ?

_________________
Carl Svedenius - Saab 9000TA / 900R Cheva C10
Citera
fonzeka
Avesta
Här sen Apr 2005
Inlägg: 135



beepbeep skrev:

Yes. Mobil 1 i de flesta marknader är numera gjord på grupp III bas, krackad mineralolja. Men inte i Tyskland. Där måste den vara gjord på grupp IV för att få kallas "helsyntet". Med det sagt är det inte enbart bas som är viktigt utan massa andra saker...bla.a. tillsatser. Dvs. det är inget som säger att en olja är bra bara för att den är tillverkad från Etylgas iställer för dinosaurierester. T.ex. min favorit Aral Supertronic 0W-40 (helsyntet gjord på äkta PAO): mkt bra egenskaper men inget man vill köpa LL intervall på(då den inte innehåller tillsatser som ska hindra nerbrytning).


Ville bara förtydliga lite.
Det är ju bara etiketten på dunken som skiljer, själva oljan är ju den samma.
På tyska dunkar står det Vollsynthese om det är en "äkta" helsyntet, annars står det HC synthese eller liknande.
Alla andra marknader är det fritt fram att kalla nästan vad som helst för helsyntet :P

_________________
Anders Westlund
Honda S2000
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



magnum skrev:


Nyfiken fråga men skulle denna Aral vara bättre för mig tex som kör på sommarhalvåret hälften gata hälften bana än tex motulen eller en midland synqron ?


Knepig fråga. Beror på vilken Motul det är, hur många mil, vilken oljespec motorn kräver osv.
t.ex. Motul V300 anses vara bland det bästa raceoljor. Den är blanding av grupp 5 (ester) och grupp 4 (PAO).

Aral Supertronic 0W-40 är framförallt väldigt bra prismässigt för att vara en äkta PAO helsyntet (det är dyrare att framställa helsytet från PAO än kracka mineral). Literpriset till dörren om man beställer 20L dunk från Tyskland är ungef detsamma som Biltemas helsyntet. Och specmässigt (om man kollar på viskositet, pour point osv.) slår den Biltemas bästa grupp3-baserade helsyntetoljor.
Men som sagt, man kan inte stirra sig blint på råvaran. Vissa gamla motorer kräver t.ex. hög Zinc-halt i oljan för att inte slita ner kamaxlar, andra kräver bra pumpbarhet (låg pour point, viskoförbättrare), tredje kräver hög värmebeständighet (PAO / ester), fjärde långa bytesintervall osv.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
Uppföljande fråga då. Ponera att man vill köpa olja i lite mer bulk då det går åt en sådär 25-30 liter på en säsong, vart handlar man då?

_________________
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Beställer/hämtar ett fat på swedol tex. De har även 20 liters till vettigt pris.
Om de oljorna nu duger

Jag har köpt 20 liters där då och då. Skönt att ha hemma, å andra Sidan är det som med öl från Tyskland, har man hemma ,så går det åt mer än annars, så frågan är hur mycket billigare det blir

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



Det går även att få ganska så bra pris på
https://www.granngarden.se/

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3060



Project farm på Youtube gör en del intressanta oljetester, kan va kul att kika på

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



super7 skrev:
Det går även att få ganska så bra pris på
https://www.granngarden.se/


Butiker som riktar in sig å säljer till bönder å skogsägare håller nog generellt ned priserna, ena snåla jäklar så skulle aldrig fungera med ockerpriser som Ahlsell Dahls och andra gör mot industrin

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
fonzeka
Avesta
Här sen Apr 2005
Inlägg: 135



Det är nog billigast att köpa från Tysklandet, jag brukar handla från www.levoil.de
20,5EUR i frakt upp till 25l.

_________________
Anders Westlund
Honda S2000
Citera
Skruva banåkabil
Dyr olja vs billig olja
1, 2   >>
9 besök senaste veckan (2298 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande