Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Dyr olja vs billig olja | 1, 2 >> 7 besök senaste veckan (2300 totalt) |
HEJ HEJ!
Vi har fastnat i en diskussion om olja hurvida en dyr olja faktiskt är bättre än en billig biltema olja, någon som kan ge lite input? Scenario: Långloppsbil som kör fullgas 8 timmar, efter tävling byter vi olja. varför skulle den här: http://www.valvoline.se/valvoline/pe vara bättre än den här: https://www.biltema.se/bil---mc/bilr (innehåller den dyrare fränare dinosaurier och biltema bara små växtätare... ) _________________ |
||||
Ingen djup kunskap i ämnet alls. Men flikar ändå in att en f.d. kollega som körde roadracing för ett antal år sedan ställde sig inför samma fråga.
Då skickade dom en Biltema olja på analys, analysen visade att den var klart i klass med Betydligt dyrare oljor. Summasummarum: Dom körde Biltema olja, med byte efter varje race. Notera att detta dock gällde MC olja, ingen aning om det skiljer så mycket mot bil olja.. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Jag har sett tester både i tidningsform och på youtube när man dyno-testat bilar med olika oljor och det har varit signifikanta skillnader i antalet hästkrafter.
Resultaten var inte heller entydiga med att en tunnare olja gav fler hästkrafter. Så om jag hade en tävlingsbil i en klass där mindre skillnader i hästkrafter kan göra skillnad så skulle jag utforska detta. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
De flesta helsyntetoljor man köper i Sverige är tillverkade av hydrokrackad mineralolja. Så länge du inte köper Motul V300 (gjord på esterbas) eller importerar helsyntet från Tyskland (där helsyntet måste vara tillverkad från PAO-bas för att få kallas helsyntet), din "helsyntet" kommer att vara tillverkad från mineralbas och inte PAO. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Så du menar att det skiljer på Mobil 1, Shell Helix Ultra eller Castrol Edge om man köper i Tyskland eller Sverige? Alla dessa oljor anges som helsyntet. Jag brukar köpa från Levoil.de. Där brukar man få ovannämnda oljor billigare eller till samma pris som Biltemas olja. Frakten är dyr förstås men jag brukar köpa på mig lite större mängd när jag ändå handlar. _________________ Daniel Alfredsson |
||||
Angående detta med biltema olja..
på jobbet så köper vi olja från Statoil (Fuchs idag) och deras säljare , detta är ca 3-4 år sen, sa att de är leverantörer till Biltema, och att de Inte gjorde speciell olja för biltema, det är samma som deras övriga sortiment. så om du anser att statoils olja är ok då är åxå biltemas ok _________________ Robert Aronsson |
||||
Yes. Mobil 1 i de flesta marknader är numera gjord på grupp III bas, krackad mineralolja. Men inte i Tyskland. Där måste den vara gjord på grupp IV för att få kallas "helsyntet". Med det sagt är det inte enbart bas som är viktigt utan massa andra saker...bla.a. tillsatser. Dvs. det är inget som säger att en olja är bra bara för att den är tillverkad från Etylgas iställer för dinosaurierester. T.ex. min favorit Aral Supertronic 0W-40 (helsyntet gjord på äkta PAO): mkt bra egenskaper men inget man vill köpa LL intervall på(då den inte innehåller tillsatser som ska hindra nerbrytning). Från Wikipedia: Some "synthetic" oil is made from Group III base stock, some from Group IV. Some from a blend of the two. Mobil sued Castrol and Castrol prevailed in showing that their Group III base stock oil was changed enough that it qualified as full synthetic. Since then API has removed all references to Synthetic in their documentation regarding standards. "Full synthetic" is a marketing term and is not a measurable quality. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Vår motor hade 169 hästkrafter när den lämnade en baguettefabrik 2001. 20 000 mil senare med en racekatalysator och lite glatt humör kanske vi har 169 hästkrafter igen. _________________ |
||||
Ok. Då lärde man sig nåt nytt idag med :-) Tycker förövrigt att det är märkligt att det skiljer så mycket i pris på olja i tyskland och sverige.... _________________ Daniel Alfredsson |
||||
Större marknad, större konkurrens, mer informerad kundbas. Går ju att köpa olja till mer eller mindre samma priser i Sverige om man köper bulk från Swedol, men det är ju ren kapitalförstöring att köpa märkesolja från svenska handlare när typ Amazon säljer femlitersdunkar med exempelvis Elf/Total för 25EUR och har fri frakt över 39EUR. Sedan alla specialiserade handlare likt Mapodo/Öldepot, till och med Opie Oils... _________________ Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå. |
||||
Nyfiken fråga men skulle denna Aral vara bättre för mig tex som kör på sommarhalvåret hälften gata hälften bana än tex motulen eller en midland synqron ? _________________ Carl Svedenius - Saab 9000TA / 900R Cheva C10 |
||||
Ville bara förtydliga lite. Det är ju bara etiketten på dunken som skiljer, själva oljan är ju den samma. På tyska dunkar står det Vollsynthese om det är en "äkta" helsyntet, annars står det HC synthese eller liknande. Alla andra marknader är det fritt fram att kalla nästan vad som helst för helsyntet :P |
||||
Knepig fråga. Beror på vilken Motul det är, hur många mil, vilken oljespec motorn kräver osv. t.ex. Motul V300 anses vara bland det bästa raceoljor. Den är blanding av grupp 5 (ester) och grupp 4 (PAO). Aral Supertronic 0W-40 är framförallt väldigt bra prismässigt för att vara en äkta PAO helsyntet (det är dyrare att framställa helsytet från PAO än kracka mineral). Literpriset till dörren om man beställer 20L dunk från Tyskland är ungef detsamma som Biltemas helsyntet. Och specmässigt (om man kollar på viskositet, pour point osv.) slår den Biltemas bästa grupp3-baserade helsyntetoljor. Men som sagt, man kan inte stirra sig blint på råvaran. Vissa gamla motorer kräver t.ex. hög Zinc-halt i oljan för att inte slita ner kamaxlar, andra kräver bra pumpbarhet (låg pour point, viskoförbättrare), tredje kräver hög värmebeständighet (PAO / ester), fjärde långa bytesintervall osv. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Beställer/hämtar ett fat på swedol tex. De har även 20 liters till vettigt pris.
Om de oljorna nu duger Jag har köpt 20 liters där då och då. Skönt att ha hemma, å andra Sidan är det som med öl från Tyskland, har man hemma ,så går det åt mer än annars, så frågan är hur mycket billigare det blir _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Det går även att få ganska så bra pris på
https://www.granngarden.se/ _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Butiker som riktar in sig å säljer till bönder å skogsägare håller nog generellt ned priserna, ena snåla jäklar så skulle aldrig fungera med ockerpriser som Ahlsell Dahls och andra gör mot industrin _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Det är nog billigast att köpa från Tysklandet, jag brukar handla från www.levoil.de
20,5EUR i frakt upp till 25l. |
||||
Skruva banåkabil Dyr olja vs billig olja | 1, 2 >> 7 besök senaste veckan (2300 totalt) |