Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Har verkligen gatbilar 100% ackerman? | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (5030 totalt) |
Hej!
Jag har mätt ackerman på mina alfa 116 spindlar och för att få 100% ackerman får jag att vinkeln skall vara 14 grader både i Johans excel och när jag ritar på papper men mäter jag på spindlarna så är de på 8.5 grader! Brukar gatbilar ha 100% ackerman? Jag har mätt en linje mellan övre och nedre spindelled(styraxeln) och i den höjd styrleden sitter så har jag mätt skillnaden i längd mot fälgens anliggningsyta, överfört måtten till papper och fått ut vinkeln. Har jag missat något eller kan det vara att alfa räknar med att man kör brett? Hur många graders vinkel brukar styrarmarna ha? de flesta har ju liknande hjulbas och spårvidd. _________________ Dennis Mollberg |
||||
Sett uppifrån.
Hur sitter kuggstången i längsled i förhållande till yttre styrleder? Saab 95 fuling: Jag har kollat detta mot verskadshandboken, inner hjul 22,5grd så skall ytter vara 20. Stämmer ok med excel. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Nej, alla gatbilar (originalbilar) har inte 100% Ackermann.
Det varierar en hel del, ibland avsiktligt, ibland som ett resultat av en kompromiss. Ska man få bilen godkänd av SFRO är det inget krav med 100% Ackermann heller, förstås. Det ska gå åt rätt håll och det ska fungera när man kör bilen. Om det sedan är 60, 75 eller 95% är olika för olika bilar. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Undantaget som bekräftar regeln att man inte använder 100%
London taxi ackermann "The traditional London taxi has almost perfect Ackermann over its full 60° of inner road-wheel steer angle." |
||||
Jag gör nya spindlar och hade täkt ha 100% ackerman med möjlighet att öka den för bankörning.
Men nu när jag ser att den är "sportig" från fabrik så är ju frågan vad man ska satsa på? Vad kör ni som har rena banbilar/tävlingsbilar? _________________ Dennis Mollberg |
||||
Funderar på hur det upplevs, minns inte att min hasar något direkt med hjulen _________________ Dennis Mollberg |
||||
Jag skulle låta det vara som det är.
Optimera Ackermann känns för mig som en riäl överkurs. Men bra att ha koll på. Du kan få snudd på riktig Ackerman om du stjuter kuggstången bakåt. Sen skulle jag inte lita blint på excel-filen, den är en föränkling av verkligheten. I verkligheten lutar styraxelen, i filen är det en punkt mm mm Lite generält. Långa snabba böjar= paralellstyring. Kort långsamma = innerhjulet svänger mer än riktig Ackermann. _________________ Johan Sjölinder |
||||
De bilar jag kört med negativ Ackermann har varit oberäkneliga i styrningen. Det har känts som att bilen växlar mellan att följa inre och yttre hjulet när man svänger. Men då är det extremt.
Med parallellstyrning eller nära det märks det mest att det hasar eller stretar emot vid större hjulutslag och kör man fortare har jag märkt viss understyrning. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
En gokart är precis så som du säger:
Men på en extrem nivå. Vid stort rattutslag så skiljer den töntigt mycket mellan inner och ytterhjul. Det är väl samma princip som folk säger att man ska köra toe-out på racebilar, så innerhjulet hjälper till att styra in, men mer aggressiv ackermann skapar samma fördel utan att vara negativt vid mindre rattutslag. _________________ Torbjörn Nyberg |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Tanken var att ha orginal ackerman(vilket jag trodde var 100%) med distanser mot spindeln som man kan ta bort om man vill ha mindre ackerman. Men nu när ackerman var så låg så funderar jag på att skita i det. _________________ Dennis Mollberg |
||||
Jag bygger nya spindlar så jag har ju fritt val av ackerman _________________ Dennis Mollberg |
||||
Ett av mina grundtips är att ha skruvade styrarmar. Det finns flera anledningar till det men en av dem är att man då ofta kan shimsa lite för att testa olika ackermann om man vill.
Testa original men förbered för att justera lite och se hur det påverkar bilen? Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Racetech Har verkligen gatbilar 100% ackerman? | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (5030 totalt) |