Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Har verkligen gatbilar 100% ackerman?
1, 2   >>
5016 besök totalt
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
Hej!

Jag har mätt ackerman på mina alfa 116 spindlar och för att få 100% ackerman får jag att vinkeln skall vara 14 grader både i Johans excel och när jag ritar på papper men mäter jag på spindlarna så är de på 8.5 grader!

Brukar gatbilar ha 100% ackerman?

Jag har mätt en linje mellan övre och nedre spindelled(styraxeln) och i den höjd styrleden sitter så har jag mätt skillnaden i längd mot fälgens anliggningsyta, överfört måtten till papper och fått ut vinkeln.

Har jag missat något eller kan det vara att alfa räknar med att man kör brett?

Hur många graders vinkel brukar styrarmarna ha? de flesta har ju liknande hjulbas och spårvidd.

_________________
Dennis Mollberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Kuggstång?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
Japp kuggstång bakom spindlar

_________________
Dennis Mollberg
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare

_________________
Dennis Mollberg
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
Johan,

Vad har din saab för vinkel?

_________________
Dennis Mollberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Sett uppifrån.
Hur sitter kuggstången i längsled i förhållande till yttre styrleder?

Saab 95 fuling:
Jag har kollat detta mot verskadshandboken, inner hjul 22,5grd så skall ytter vara 20. Stämmer ok med excel.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Nej, alla gatbilar (originalbilar) har inte 100% Ackermann.

Det varierar en hel del, ibland avsiktligt, ibland som ett resultat av en kompromiss.

Ska man få bilen godkänd av SFRO är det inget krav med 100% Ackermann heller, förstås. Det ska gå åt rätt håll och det ska fungera när man kör bilen. Om det sedan är 60, 75 eller 95% är olika för olika bilar.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Undantaget som bekräftar regeln att man inte använder 100%
London taxi ackermann
"The traditional London taxi has almost perfect Ackermann over its full 60° of inner road-wheel steer angle."

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare


_________________
Dennis Mollberg
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
Jag gör nya spindlar och hade täkt ha 100% ackerman med möjlighet att öka den för bankörning.

Men nu när jag ser att den är "sportig" från fabrik så är ju frågan vad man ska satsa på?

Vad kör ni som har rena banbilar/tävlingsbilar?

_________________
Dennis Mollberg
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
therealpinto skrev:
Nej, alla gatbilar (originalbilar) har inte 100% Ackermann.

Det varierar en hel del, ibland avsiktligt, ibland som ett resultat av en kompromiss.

Ska man få bilen godkänd av SFRO är det inget krav med 100% Ackermann heller, förstås. Det ska gå åt rätt håll och det ska fungera när man kör bilen. Om det sedan är 60, 75 eller 95% är olika för olika bilar.

Gustaf


Funderar på hur det upplevs, minns inte att min hasar något direkt med hjulen

_________________
Dennis Mollberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Jag skulle låta det vara som det är.
Optimera Ackermann känns för mig som en riäl överkurs.
Men bra att ha koll på.
Du kan få snudd på riktig Ackerman om du stjuter kuggstången bakåt.
Sen skulle jag inte lita blint på excel-filen, den är en föränkling av verkligheten.
I verkligheten lutar styraxelen, i filen är det en punkt mm mm

Lite generält.
Långa snabba böjar= paralellstyring.
Kort långsamma = innerhjulet svänger mer än riktig Ackermann.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Får man välja Ackermann fritt för att ha på racebil, så tror jag ingen väljer 100%. Kolla på en gokart, ett extremt exempel, men det visar rätt bra vad man vill uppnå med geometrin på en bana.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hur ser en gokart ut? (Ackermann)
Jag har inte en aning.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



De bilar jag kört med negativ Ackermann har varit oberäkneliga i styrningen. Det har känts som att bilen växlar mellan att följa inre och yttre hjulet när man svänger. Men då är det extremt.

Med parallellstyrning eller nära det märks det mest att det hasar eller stretar emot vid större hjulutslag och kör man fortare har jag märkt viss understyrning.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



fuling skrev:
Hur ser en gokart ut? (Ackermann)
Jag har inte en aning.


En gokart är precis så som du säger:

fuling skrev:

Lite generält.
Långa snabba böjar= paralellstyring.
Kort långsamma = innerhjulet svänger mer än riktig Ackermann.


Men på en extrem nivå. Vid stort rattutslag så skiljer den töntigt mycket mellan inner och ytterhjul. Det är väl samma princip som folk säger att man ska köra toe-out på racebilar, så innerhjulet hjälper till att styra in, men mer aggressiv ackermann skapar samma fördel utan att vara negativt vid mindre rattutslag.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
Newberg skrev:
Får man välja Ackermann fritt för att ha på racebil, så tror jag ingen väljer 100%. Kolla på en gokart, ett extremt exempel, men det visar rätt bra vad man vill uppnå med geometrin på en bana.


Tanken var att ha orginal ackerman(vilket jag trodde var 100%) med distanser mot spindeln som man kan ta bort om man vill ha mindre ackerman.

Men nu när ackerman var så låg så funderar jag på att skita i det.

_________________
Dennis Mollberg
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
fuling skrev:
Jag skulle låta det vara som det är.
Optimera Ackermann känns för mig som en riäl överkurs.
Men bra att ha koll på.
Du kan få snudd på riktig Ackerman om du stjuter kuggstången bakåt.
Sen skulle jag inte lita blint på excel-filen, den är en föränkling av verkligheten.
I verkligheten lutar styraxelen, i filen är det en punkt mm mm

Lite generält.
Långa snabba böjar= paralellstyring.
Kort långsamma = innerhjulet svänger mer än riktig Ackermann.


Jag bygger nya spindlar så jag har ju fritt val av ackerman

_________________
Dennis Mollberg
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Ett av mina grundtips är att ha skruvade styrarmar. Det finns flera anledningar till det men en av dem är att man då ofta kan shimsa lite för att testa olika ackermann om man vill.

Testa original men förbered för att justera lite och se hur det påverkar bilen?

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
ha skruvade styrarmar.
thumbs up

ps
Guppstyringen ändras också om man ändrar Ackerman genom chimsa styrarmen.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Racetech
Har verkligen gatbilar 100% ackerman?
1, 2   >>
5016 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande