Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 ND -17 "Hedenhös" **Såld**
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (6324 totalt)
dmagnusl
Skåne
Här sen Dec 2005
Inlägg: 49


Trådstartare
Bromsar: HEL stålomspundna bromsslangar, EBC Yellowstuff bromsbelägg, Brembo bromsskivor med slits, ATE TYP 200 bromsvätska.
Färg: Jet Black Mica
Hjul: 17" Mazda fälgar med Bridgestone Potenza S001 205/45R17 på vägen och ATS DTC 7,5x17" fälgar och Kumho V70A 215/40R17 däck på banan.
Motor: 2.0 160 hk. OpenFlash Performance Steg 1 (+10-12 hk) Varvstopp flyttat till 7200 RPM
Vikt: 1058 kg
Väghållning: Eibach sänkfjädrar, orginal stötdämpare
Växellåda: 6-växlad manuell


Än så länge en "standardbil", men planer finns att uppgradera väghållning, bromsar, däck mm för att kunna köra konbana, timeattack samt trackdays. Hoppas på att bli klar våren 2020. Så håll utkik. Tråden uppdateras när nya saker monterats.

Bilen kallas Hedenhös då den har HED i registreringsnumret, den är köpt på Hedin Bil och inga onödiga saker får plats i packningen vid förflyttning.


_________________
Magnus Larsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Helt rätt bil för den här hobbyn

Köra lite slalom med Yellowstuff ska inte vara några problem men några längre hårdare banpass är nog inte så jättebra kanske. Nu är iof bilen så lätt men... jag är tveksam. Kinnekulle kanske funkar, Sviestad troligtvis inte?

_________________
Magnus Thomé
Citera
dmagnusl
Skåne
Här sen Dec 2005
Inlägg: 49


Trådstartare
Tack Magnus. Jo det är en riktigt rolig bil. Har tyvärr bara kört blöt asfalt med sommardäck i 5 - 8 graders yttertempratur ännu. Köpt nu i December. Men till våren ska det bli åka av.

Denna bilen kommer gå ca 80% väg och resten bana av något slag. Hört både ris och ros om Yellowstuff, så jag tänkte bilda mig en egen uppfattning. Det är ju inte värre än att man kan byta. :-)

_________________
Magnus Larsson
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Rätt ände av landet också, du får komma och köra slalom med oss i MX-5 Racing Club, det behövs lite fler ND bland alla NA/NB/NC thumbs up

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6497



mwiborn skrev:

Denna bilen kommer gå ca 80% väg och resten bana av något slag. Hört både ris och ros om Yellowstuff, så jag tänkte bilda mig en egen uppfattning. Det är ju inte värre än att man kan byta. :-)


Då tror jag det kan funka väldigt bra!
Jag satte Yellowstuff på min Speedster i våras, nu är den också rätt lätt (960kg tjänstevikt) och med mycket av vikten bak, men själva känslan och bettet i bromsarna tycker jag är riktigt bra! Framförallt när man kör gata så har man ändå riktigt bra bromsar även från första inbromsningen (men ännu bättre från andra )

Se till att den används nu, ND i konbanor gör inte bort sig heller och skulle du vilja uppgradera väghållningen så måse jag säga att de som har gått spåret med Öhliins verkar ha fått väldigt stabila och ännu mer körglada bilar än original
Kul med en ND! Gillar dem själv med, synd att vi som är >1.90 inte riktigt får plats bara, för Miata på Ringen har jag kört hyffsat med varv annars och de går snabbt även där

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1223



Välkommen in i Miata-klubben

Började själv med Yellowstuff på min NBFL men bytte sedan till XP10 fram och XP8 bak, vilken skillnad både i bett men framförallt i livslängd. Sedan gnisslar dom så där fränt när man åker in på macken för att tanka os . bara det är värt rätt så mycket

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
dmagnusl
Skåne
Här sen Dec 2005
Inlägg: 49


Trådstartare
Jag är också medlem i MX-5 Racing Club så det ska jag försöka göra. ;-)

Victor. skrev:
Rätt ände av landet också, du får komma och köra slalom med oss i MX-5 Racing Club, det behövs lite fler ND bland alla NA/NB/NC thumbs up

_________________
Magnus Larsson
Citera
dmagnusl
Skåne
Här sen Dec 2005
Inlägg: 49


Trådstartare
Tackar! :-)
Räcker det att byta beläggen eller kör du även andra skivor?

carl.josefsson skrev:
Välkommen in i Miata-klubben

Började själv med Yellowstuff på min NBFL men bytte sedan till XP10 fram och XP8 bak, vilken skillnad både i bett men framförallt i livslängd. Sedan gnisslar dom så där fränt när man åker in på macken för att tanka os . bara det är värt rätt så mycket

/C

_________________
Magnus Larsson
Citera
dmagnusl
Skåne
Här sen Dec 2005
Inlägg: 49


Trådstartare
Det är nog inte bilen utan föraren som kommer göra bort sig på konbanan de första gångerna... ;-)
Men det ska bli riktigt kul att köra bilen till våren när det blir varmare och se vad den verkligen kan.
Är det någon gång man ska investera i en uppsättning Öhlins är det nog nu. Jag har kikat på deras Road & Track Coilovers.

Figgz skrev:
mwiborn skrev:

Denna bilen kommer gå ca 80% väg och resten bana av något slag. Hört både ris och ros om Yellowstuff, så jag tänkte bilda mig en egen uppfattning. Det är ju inte värre än att man kan byta. :-)


Då tror jag det kan funka väldigt bra!
Jag satte Yellowstuff på min Speedster i våras, nu är den också rätt lätt (960kg tjänstevikt) och med mycket av vikten bak, men själva känslan och bettet i bromsarna tycker jag är riktigt bra! Framförallt när man kör gata så har man ändå riktigt bra bromsar även från första inbromsningen (men ännu bättre från andra )

Se till att den används nu, ND i konbanor gör inte bort sig heller och skulle du vilja uppgradera väghållningen så måse jag säga att de som har gått spåret med Öhliins verkar ha fått väldigt stabila och ännu mer körglada bilar än original
Kul med en ND! Gillar dem själv med, synd att vi som är >1.90 inte riktigt får plats bara, för Miata på Ringen har jag kört hyffsat med varv annars och de går snabbt även där

_________________
Magnus Larsson
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1223



mwiborn skrev:
Tackar! :-)
Räcker det att byta beläggen eller kör du även andra skivor?

carl.josefsson skrev:
Välkommen in i Miata-klubben

Började själv med Yellowstuff på min NBFL men bytte sedan till XP10 fram och XP8 bak, vilken skillnad både i bett men framförallt i livslängd. Sedan gnisslar dom så där fränt när man åker in på macken för att tanka os . bara det är värt rätt så mycket

/C


Jag kör med originalskivorna förvisso nya

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
dmagnusl
Skåne
Här sen Dec 2005
Inlägg: 49


Trådstartare
Ok. Jag tänker också att Bremboskivorna ska fungera till det mesta, så kan jag testa olika belägg om nu inte Yellowstuff fungerar.
carl.josefsson skrev:
mwiborn skrev:
Tackar! :-)
Räcker det att byta beläggen eller kör du även andra skivor?

carl.josefsson skrev:
Välkommen in i Miata-klubben

Började själv med Yellowstuff på min NBFL men bytte sedan till XP10 fram och XP8 bak, vilken skillnad både i bett men framförallt i livslängd. Sedan gnisslar dom så där fränt när man åker in på macken för att tanka os . bara det är värt rätt så mycket

/C


Jag kör med originalskivorna förvisso nya

/C

_________________
Magnus Larsson
Citera
dmagnusl
Skåne
Här sen Dec 2005
Inlägg: 49


Trådstartare
Så kom det ett paket från OpenFlash Performance. En OpenFlash Tablet.


Har läst in Steg 1 flashen och varit ute och provat lite. Känns som bilen vaknar till mer nu vid 3500 rpm och uppåt. Enligt OpenFlash ger detta steg mellan 10-12 hk.
Jag försöker se om jag kan få fatt på ett dyno-papper och se hur den överensstämmer med "rövdynon"...

_________________
Magnus Larsson
Citera
dmagnusl
Skåne
Här sen Dec 2005
Inlägg: 49


Trådstartare
Så kom tillslut paketet med bromsdelar.

_________________
Magnus Larsson
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Kul bil! thumbs up

Om du är sugen på lite bättre grepp har jag något som kanske kan locka liggande.

4 st ATS DTC 7,5x17" - lätta fälgar ur ATS Motorsports sortiment och
4 st Kumho V70A 215/40R17 - "Miatagängets" favorit som regerar i MX5 Cup!

Finns strax norr om Göteborg.
Dra ett pm om det låter intressant!




_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
dmagnusl
Skåne
Här sen Dec 2005
Inlägg: 49


Trådstartare
:-)

Martin G skrev:
Kul bil! thumbs up

Om du är sugen på lite bättre grepp har jag något som kanske kan locka liggande.

4 st ATS DTC 7,5x17" - lätta fälgar ur ATS Motorsports sortiment och
4 st Kumho V70A 215/40R17 - "Miatagängets" favorit som regerar i MX5 Cup!

Finns strax norr om Göteborg.
Dra ett pm om det låter intressant!




_________________
Magnus Larsson
Citera
dmagnusl
Skåne
Här sen Dec 2005
Inlägg: 49


Trådstartare
Japp, så har man nu däck och fälg till sommaren. :-) Tack Martin G för smidig affär. thumbs up

_________________
Magnus Larsson
Citera
dmagnusl
Skåne
Här sen Dec 2005
Inlägg: 49


Trådstartare
Bilder av bilen med ATS fälgar.



Körning på Kattleberg med MX-5 Racing Club och Sportvagnsklubben Göteborg.
Första gången jag kört konbana. Första körningen tog 54 sek. Bästa tid blev till slut. 45.89 sek.


_________________
Magnus Larsson
Citera
snailspeed
Borås
Här sen Jun 2003
Inlägg: 231



Jag hoppas att du hade minst lika trevligt som jag.
Fick du coachning av Chriss och Fredrik?

_________________
Oscar Kärrqvist
Citera
dmagnusl
Skåne
Här sen Dec 2005
Inlägg: 49


Trådstartare
Ja, Fredrik var med både och körde min bil och satt bredvid och visade vart jag skulle svänga för att få ner tiden. Jag körde sen själv och lyckades pressa tiden lite till.

_________________
Magnus Larsson
Citera
snailspeed
Borås
Här sen Jun 2003
Inlägg: 231



Visst är det irriterande när han sätter sig i en bil och direkt är minst lika snabb som ägaren.

Har råkat ut för det med 3 av SVKG:s duktiga chaufförer som lånat min bil.

_________________
Oscar Kärrqvist
Citera
dmagnusl
Skåne
Här sen Dec 2005
Inlägg: 49


Trådstartare
Ja, lönlöst att skylla på bilen om det blir dålig tid efter...

snailspeed skrev:
Visst är det irriterande när han sätter sig i en bil och direkt är minst lika snabb som ägaren.

Har råkat ut för det med 3 av SVKG:s duktiga chaufförer som lånat min bil.

_________________
Magnus Larsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 ND -17 "Hedenhös" **Såld**
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (6324 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande