Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 1998
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
16 besök senaste veckan (18651 totalt)
Robin-T
Uddevalla
Här sen Jul 2020
Inlägg: 5



Lindkvist skrev:
Robin-T skrev:
Vilken grym liten MX-5a du snickrat ihop, verkar vara riktigt underhållande att köra

Dedär kittet för att trycktesta är något jag verkligen letat efter! Har du någon länk till det då jag inte kan hitta det någonstans


Ja, den går väldigt fint.. tryck i hela registret!.. den ska få sig en redig översyn i vinter.. en körning kvar, falkenberg i slutet på Sept.

Här är kitet jag köpte: https://www.ebay.co.uk/itm/161903019156


Kör så det ryker

Stort tack!

_________________
/Robin Timonen
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543



Ser ut som en vettig lista.
Att täta helt mellan gap i fronten och kylare så luften inte har några smitvägar är bra. Om du inte redan gjort det.

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Niklas skrev:
Ser ut som en vettig lista.
Att täta helt mellan gap i fronten och kylare aå lyften inte har några smitvägar är bra. Om du inte redan gjort det.


Jag har lite såndär guld/avskärmande tejp som jag tänkte klämma dit men har inte direkt varit så motiverad hittils.. tempen har hållt sig förvånansvärt stabil.. men kylet är ett riktigt monsterkyl också å andra sidan.. men ska se till att fixa det ändå.. tack för tipset!


jag har kommit till den nivån nu att jag är rädd för att råka få till ännu kallare insugstemp eller flöde så att effekten stiger över det jag försöker hålla som en "safe" nivå.. annars har jag lite tankar om det med.. kanske gör det men ser till att sänka max-boost-nivån istället.. ska klura lite.. tempkontroll är prio!

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Idag fick jag monterat en race-stol.. har börjat preppa lite inför falkenberg.. får se om vi får sett över och fixat det som eventuellt behöver fixas..



_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Jag har saknat den här setupen så mycket så nu bygger jag den igen med lite småjusteringar.

I höstas blev saknaden för stor så köpte in ett kit med en m45-kompressor igen.. har sedan lite misslyckade experiment med annat styrsystem och turbo numera även en VVT-motor som grund i bilen och en 6vxl låda.

Målbilden är compound, max 280-300Nm på hjulen, samma register som sist med revlimit 6500

Den här gången skall grenrör och turbo+downpipe få en keramisk coating, en turbo-blöjja, ett täcke och ev. en lindad downpipe. Motorn, lådan och diffen skall få varsinn oljetemp-givare och dessutom så har jag byggt en "frankendiff" nu under vintern som består av en 4.3-diff med OS Giken-lamelldiffkärna, den som skulle vara till wankel-bygget.

På sikt så får jag se hur det blir med 6vxl vs. 5vxl.. jag trivdes bättre med 5vxl låda.

Ska se om jag kan uppdatera med lite mer bilder framöver då det är roligare än text.

Är det något ni undrar så hojta till.. målet är en bil registrerad med överladd-setup.

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Har förberett lite grejjer som ska iväg på keramisk coating.

Har även gjort lite inläsning på rördimensioner för icrör och ska se om jag kan justera setupen lite.

Vad det verkar så kommer jag gå ner i spjälldimension till oem för en bättre gasrespons/känsla men det återstår lite tester för att se om det skulle påverka effekten negativt (sannolikt nej vid det här relativt låga effektuttaget)

Just nu väntar jag på rörlänkarmar från v8roadster samt ett oljestickarör med anslutning för en oljeretur från turbon (så slipper man borra i tråget) .. den säljs av g19 i england (samma som har den där kylvattenhalsen som jag moddat för att få plats under turbon)

Här är delarna som ska coatas..



Förbättringar sen förra versionen av den här setupen:


- Ms3pnp istf ms2 med aktiv vvtstyrning
- nyare kompressor
- vvtmotor (högre komp, bättre spool och stabilare botten(?))
- 6vxl låda (körde knappt med den innan jag rev)
- 4.3-diff osgiken +bussningar
- bättre balanserade bromsar runt om (nb2 sportbromsar)
- bromskylning
- varmaste delarna i motorrummet coated och med täcken (grenrörscke och en turboblöjja)
- oljeretur till stickan så tråget inte behöver borras
- corbeau lotusstolar som håller fast utan att vara plågsamt obekväma (hehe)
- masserat avgas så det inte puttar på diffen och ger konstig bakvagnsvandring vid gaspådrag
- Rörramslänkarmar övre och undre runtom
- mindre spjällhus för bättre gasrespons (ev)
- mindre dimension på tryckrör på varma sidan
- ducting för mer styrd kylluft
- en till bypassventil mellan kompressor o turbo för att kunna släppa in mer luft om turbon behöver (ev)
- oljatempsmätare för motor, låda och diff

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1226





/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Här är en bilde på hur cockpiten ser ut just nu..



Gällande yttre styling och funktionell styling så går tankarna på allt från bumpercut till all-in-aero och widebodykit.. dock har jag gillat att bilen iaf lite, kunnat vara ganska anonym.. men det är ju så tufft med aeromods också!

Hur resonerar ni, kan man få lite input o delade erfarenheter?

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Här är bilder på min frankendiff:

- RX-7-kåpa med grövre armar
- Ring, hus o pinion från en 4.3-diff
- Nya lager och inmätt/justerat spel/drev
- OS Giken 1.5 lamelldiff
- Nya packboxar
- Nya bussningar (kommer säkert ångra poly! 😅)







Såhär ser motoreummet ut just nu.. provmontering av kompressorkit +vvtmotor så att allt lirar..






Sedan har jag kikat lite på att fabricera lite olika grejjer..

Såhär ser ett prototyp-fäste ut för en mp62-kompressor. Fästen som numera är extremt svåra att få tag på..






Det pågår även tester för att tillverka ITB-kit baserat på lättillgängliga ITB-spjäll från motorcykelvärlden.. inte för det här bygget men mest för att det är skoj med olika motorkoncept!

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6503



Härligt att se att meksuget är tillbaka Andreas!
Vi har alla saknat din compound-Miata! En bil som roat extremt många i konbanan, både bakom ratten och som medåkare.

Nya setupen ska bli riktigt skoj att utvärdera thumbs up

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Figgz skrev:
Härligt att se att meksuget är tillbaka Andreas!
Vi har alla saknat din compound-Miata! En bil som roat extremt många i konbanan, både bakom ratten och som medåkare.

Nya setupen ska bli riktigt skoj att utvärdera thumbs up


Tack, det ser vi fram emot!


Här är lite uppdateringar kring bromsar..

Jag hade svårt för att bestämma mig så jag kör på ett budget-alternativ nu, NB-sport-bromsar med en 1" huvudbromscylinder.

Framoken fick jag låna av Chriss tills jag bestämt mig för om det är så jag vill köra eller om det får bli nåt biffigare.. bak är jag rätt trygg med att köra 276mm-skiva och oem-ok med handbromsfunktion bibehållen.

Om ett par veckor så borde nya länkarmarna skeppas iväg.. om det kommer bli viktbesparing eller bara bättre funktion återstår att se.. tillverkaren säger besparing, kommentarerna från kunder säger att de väger mer.. så det är spännande att se..

Här är lite bilder (inkl. lånad bild från v8roadsters) på saker som är på g.:

Länkarmar:




Lyckades knäcka ena gångjärnet när jag höll på för ett tag sen.. så fick köpa ett "nytt" på ebaj.. det börjar bli mer och mer som inte matchar längre i färger och toner.. men det är funktion före stil som är prio för mig.. kanske kan snygga till det senare



Allt som är nytt till bromsarna förrutom huvudcylindern som är på g..


En bild på spjällen som jag tänkte göra ett kit av till gamla bp-motorn:

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19507



Det finns ju några andra att fundera över när det gäller bak
Bara ett xmpl Hege:
https://www.justengineering.ca/shop/mazda/mazda-miata-na-nb-rear-grip- . . . .

Kanske lite för mycket justermöjligheter
https://www.drifthq.com/products/irp-front-suspension-drift-kit-v1-maz . . . .

Men ABS-möjlighet är något okänd...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Det finns ju några andra att fundera över när det gäller bak
Bara ett xmpl Hege:
https://www.justengineering.ca/shop/mazda/mazda-miata-na-nb-rear-grip- . . . .

Kanske lite för mycket justermöjligheter
https://www.drifthq.com/products/irp-front-suspension-drift-kit-v1-maz . . . .

Men ABS-möjlighet är något okänd...


IRP har jag kikat lite på men de kräver mer eller mindre fenderflares och vill gärna klara mig utan det änsålänge.. annars har de riktigt porriga grejjer på irp, helt klart!

Den andra där har jag inte sett tidigare men ser också ut som ett bra alternativ.. båda de kitten skulle kanske bli lite billigare än vad det här kommer gå på men känner att v8roadster-grejjerna verkar riktigt bra ändå.. (köpte en subframe som va välgjord, så känns som kvalitén ändå är helt ok!)

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Ikväll fick jag prickat av en punkt till på listan.. det tog längre tid än jag hade tänkt.. visade sig att jag snott adapter-muttern för sandwhichen till en annan motor så fick modda en annan som jag hittade i verkstans som jag tror kommer från biltema.. men det gick till slut!

Såhär blev det..




så nu har jag både värmeväxlare och externt oljekyl med termostat.. thumbs up

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Häromdagen så provkörde jag upp och ner för gatan för att känna så bromsar och allt känns bra inför besiktningen.. då upplevde jag ett litet glapp i drivlinan.. så igår tog jag en kik..

jag tror den här diffen behöver en service.. (spel mellan ändlägena utan att utgående axlar rör sig)



Jämfört med den nybyggda diffen:





(f*n va störigt det är när youtube-taggarna inte lirar i 'förhandsgranska' !)

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763



Lindkvist skrev:
Såhär blev det..



så nu har jag både värmeväxlare och externt oljekyl med termostat.. thumbs up

Oljekyl är bra grejor!

Hur tänkte du leda luften till din oljekylare? Det är lite svårt att se från bildens perspektiv, men det ser ur som om den ska ta luft från under bilen vilket får mig att fråga: Tänker du köra utan "Belly pan" eller splitter?

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Torkel K skrev:
Lindkvist skrev:
Såhär blev det..



så nu har jag både värmeväxlare och externt oljekyl med termostat.. thumbs up

Oljekyl är bra grejor!

Hur tänkte du leda luften till din oljekylare? Det är lite svårt att se från bildens perspektiv, men det ser ur som om den ska ta luft från under bilen vilket får mig att fråga: Tänker du köra utan "Belly pan" eller splitter?


Det här kittet kommer med en ram som man sätter på bellypanen.. körde med den sist.. det har funkat bra.. (man skär ett hål i bellypanen och skruvar dit en plåtram som oljekylets "tratt" träs in i så att den får luft direkt..

om jag kommer ihåg så kan jag visa sen när allt sitter ihop

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763



Lindkvist skrev:
Köpte en begagnad sitta-still-stol idag ..



Ett par kommentarer angående stolen, i all välmening:
- Modellen "öronlappsfåtölj" är toppen på bana. Egentligen säger de som faktiskt vet och kan att om man har ett hybrid/HANS på sig så behövs inte öronlapparna, men jag kör med båda. Om inte annat så känns det tryggt och fint. MEN.... De är livsfarliga på allmän väg. Du ser inte ett skit åt sidorna. Kör INTE på vanlig väg med denna stolen.
- Vad har du för båge i bilen? Tänk på att extra noga med höjden på båge och stol när du monterar seriös stol i Miatan. Du kommer behöva kapa bort original stolsfästen i golvet - det får vi göra redan för förare som är 175cm långa. Vid en kraftigare rullning KOMMER rutan nämligen vika sig och bilen stödja på motorhuven och bågen. Då är det såklart extremt viktigt att du sitter UNDER bågen så att bågen tar vikten, INTE din hjälm (och ditt huvud och din nacke och din ryggrad). Detta är VIKTIGARE med racingstol och 6-punktsbälte än om du haft kvar original stol. Mazda räknade nämligen (korrekt) med att man i ett vanligt 3-punktsbälte kommer vika sig ner i bilen, mot växelspaken. Sitter du med 6-punktsbälte i en skalstol rör du dig inte åt något håll, utan tar hela Miatans vikt rakt på nacken.

Det är lätt att tänka att "en riktig stol gör att jag sitter säkrare", men det finns som sagt ett par steg till i ekvationen. På nätet finns gott om bilder och info om hur man plockar bort stolsfästena i karossen eller sänker golvet för att få plats med längre förare.

Bängla på!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763



Lindkvist skrev:
Torkel K skrev:
Lindkvist skrev:
Såhär blev det..



så nu har jag både värmeväxlare och externt oljekyl med termostat.. thumbs up

Oljekyl är bra grejor!

Hur tänkte du leda luften till din oljekylare? Det är lite svårt att se från bildens perspektiv, men det ser ur som om den ska ta luft från under bilen vilket får mig att fråga: Tänker du köra utan "Belly pan" eller splitter?


Det här kittet kommer med en ram som man sätter på bellypanen.. körde med den sist.. det har funkat bra.. (man skär ett hål i bellypanen och skruvar dit en plåtram som oljekylets "tratt" träs in i så att den får luft direkt..

om jag kommer ihåg så kan jag visa sen när allt sitter ihop

Det låter jättebra. thumbs up Ville bara kolla så du inte var en av de som kämpade med att få bilen att funka utan belly pan, för det är ju onödigt lidande.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Torkel K skrev:
Lindkvist skrev:
Köpte en begagnad sitta-still-stol idag ..



Ett par kommentarer angående stolen, i all välmening:
- Modellen "öronlappsfåtölj" är toppen på bana. Egentligen säger de som faktiskt vet och kan att om man har ett hybrid/HANS på sig så behövs inte öronlapparna, men jag kör med båda. Om inte annat så känns det tryggt och fint. MEN.... De är livsfarliga på allmän väg. Du ser inte ett skit åt sidorna. Kör INTE på vanlig väg med denna stolen.
- Vad har du för båge i bilen? Tänk på att extra noga med höjden på båge och stol när du monterar seriös stol i Miatan. Du kommer behöva kapa bort original stolsfästen i golvet - det får vi göra redan för förare som är 175cm långa. Vid en kraftigare rullning KOMMER rutan nämligen vika sig och bilen stödja på motorhuven och bågen. Då är det såklart extremt viktigt att du sitter UNDER bågen så att bågen tar vikten, INTE din hjälm (och ditt huvud och din nacke och din ryggrad). Detta är VIKTIGARE med racingstol och 6-punktsbälte än om du haft kvar original stol. Mazda räknade nämligen (korrekt) med att man i ett vanligt 3-punktsbälte kommer vika sig ner i bilen, mot växelspaken. Sitter du med 6-punktsbälte i en skalstol rör du dig inte åt något håll, utan tar hela Miatans vikt rakt på nacken.

Det är lätt att tänka att "en riktig stol gör att jag sitter säkrare", men det finns som sagt ett par steg till i ekvationen. På nätet finns gott om bilder och info om hur man plockar bort stolsfästena i karossen eller sänker golvet för att få plats med längre förare.

Bängla på!


Ja, jag kan inte annat än hålla med.. sen så var den här stolen verkligen inte kompatibel med min gamle gobbah-kropp så jag sålde den igen rätt fort till en yngre förmåga i klubben..

Såhär ser min kockpit ut nu.. väldigt nöjd med dehär stolarna och lär inte byta igen om de inte går sönder!..

(sorry för den halvkassa bilden)


_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763



Ser bra ut! thumbs up thumbs up

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 1998
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
16 besök senaste veckan (18651 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande