Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 1998
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
17 besök senaste veckan (18622 totalt)
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Hej,

efter några års uppehåll så har bilhobbyn återinträtt..

Ambitionen var att bygga något budget, tills jag har råd med en porsche.. men det ballade ur och nu har man kommit mycket längre än det var tänkt.. änsålänge är det inte slut på idéer eller saker jag vill fixa.. så porschen får vänta..

Modlista såhär långt:

Coil-on-Plug-spolar från fab9 (+stift som matchar för överladd)
Mishimoto alukyl och fläktar
Mishimoto oljekyl
Skunk2 insug och spjällhus
Denso 700cc spridare
MS2-PNP
LC2 bredbandslambda med mätare i kupén
260LPH soppa-pump
Colant reroute
Portat grenrör
Jackson Racing m45-kompressor (renoverad med nya lager)
TDR spännare
TDR remhjul för kompressorn (62,5mm)
intercooler-kit med 2,5" IC-rör från ebay
Dumpventil (Tial-kopia)
momo-kopia/snapoff-nav och Personal Neo Grinta ratt i mocka
IRP hög shortshifter
Sparco sprint-stolar
Kumho R-däck
CAT-less rostfritt med mx5parts-dämpare i rostfritt bak
Ny suflett
Alu-reservoar för kylarvattnet
Steg2 organiska koppling med ordentligt lättat svänghjul
Stålomspunnen slang till slavcylindern/kopplingen
Mazdaspeed motorkuddar
Biltema GEL-batteri för motorcykel 7.7kg

Sedan tidigare ägare har bilen även

Coilovers,
stålomspunna slangar
störtbåge
15x8" Rota(liknande?) fälgar
yellow-stuff i renoverade/nya ok
Uppgraderad krängare fram


Saker som ligger på bänken och väntar:

bromsuppgradering med 280mm skivor fram samt adapterplattor som flyttar ut original-oken inkl. stålomspunna slangar + yellowstuff-belägg
diffhus från en rx7 samt nya diffhus-bussningar
grenrörstäcke från trackdogracing
nytt större alu-remhjul till veven (146mm)
AEM WMI (Water/Meth injection kit) för att spruta in metanol-blandning i kompressorn
Cold-air-intake för kompressor-setupen
Innovate poly-motorfästen (mjukaste de hade) som inte kan separera (om det nu skulle hända nångång)


Skulle även vilja:

Byta stolarna mot kanske ett par Recaro Pole Position då de förmodligen passar min kroppsform bättre
Göra en bumper-cut för att ge diffen bättre kylning
Sätta tempgivare för oljetemp både i växellåda och diff så man får lite koll om något sticker iväg
Få tag på en 6vxl låda
Ev. en Kaaz-diff-uppgradering
Sätta servorn på coiloversarna så man kan justera hårdheten inifrån kupén

Här är lite bilder på stuffs, motorrum och kupé..









_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6497



Schyssta uppgraderingar!
Ser fram emot att få prova bilen på nån konbana i vår om du är sugen på att låta mig testa i år igen Känslan i bilen var ju riktigt trevlig i somras, med de sakerna du har på gång nu kommer den bli läskigt snabb thumbs up

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Figgz skrev:
Schyssta uppgraderingar!
Ser fram emot att få prova bilen på nån konbana i vår om du är sugen på att låta mig testa i år igen Känslan i bilen var ju riktigt trevlig i somras, med de sakerna du har på gång nu kommer den bli läskigt snabb thumbs up


Hehe.. bara med rätt förare..

Du får köra hur mycket du vill!.. (särskilt om man får lite go feedback på vad man kan förbättra!)

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1056



Mycket trevlig bil thumbs up
Hur många hk klämmer man ur motorn med kompressorn?

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
camarogbg skrev:
Mycket trevlig bil thumbs up
Hur många hk klämmer man ur motorn med kompressorn?


Den hade 166hk på hjulen som sugmotor innan vi skruvade dit kompressorn.. jag ska ta upp den till Uddevalla till våren igen för att se om vad vi ligger på nu.. men jag skulle gissa att vi kanske hittat 20-30hk till ungefär så runt 190hjulhästar kanske..

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
dmagnusl
Skåne
Här sen Dec 2005
Inlägg: 49



Intressant bygge.
Kommer följas.

_________________
Magnus Larsson
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Det här med ledig tid/semester är inte bra för min plånbok.

Nu har jag beställt likadant uppgraderingskit till bakaxeln för att flytta även bakre bromsoken från 251mm=>276mm stora skivor.. (om jag inte missminner siffrorna).. och så fick jag beställt ett par Corbeau NFX-stolar istället för sprint-stolarna.. eftersom jag är "lyckligt gift" (läs:"tjockis")..



Snart har jag gjort det jag tänkt på huset och kan börja riva i Miatan, nästa vecka kanske?.. uppdaterar med lite bilder så fort jag satt igång!

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Började tveka på stolarna så avbeställde igen.. ska se om jag slår till på samma igen iaf eller om jag ser över vilka andra alternativ man har..

Sparco Sprint-stolarna var liiite för tajta för att det inte skulle klassas som medeltida tortyr-stol ..

har hört om Sprint L i miata men säljaren jag köpte vanliga stolarna av sa att de inte passar i miatan och det kändes inte heller som att de skulle passa när jag monterade vanliga sprintarna..

har ni något gött miata-tips på stolar som är mer "rund"-vänliga?

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
snailspeed
Borås
Här sen Jun 2003
Inlägg: 231



Titta på Kirkey. Kanadensiska alu-stolar. Används mycket i Nascar bland annat. Har en i min Miata om du vill provsitta.

_________________
Oscar Kärrqvist
Citera
JC
Kungsbacka
Här sen Feb 2004
Inlägg: 303



Hur går det här då...

_________________
Jonas Christensen
NA NA NA 944S2 NB NBFL NB NA NA NB NB
106 Rallye
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
JC skrev:
Hur går det här då...


Hehe..





_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
JC skrev:
Hur går det här då...



Så du va helt spoton med gissningen om ca 180hk.. (motoreffekt dårå.. )

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 841



Jag kan inte kommentera på mx5racingclub av någon anledning. Men kul att du bänkat den. 0,3 i ladd om jag tolkar bänkpappret rätt. Vad kör du för remhjul? Fick du i IC?

Brosan skall till bänka sin nästa vecka 1,6 NA med m45 hos RBD, va det där du va för bänk pappret ser samma ut som min som också är bänkad där!

Och ses på imorgon?

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
cirs skrev:
Jag kan inte kommentera på mx5racingclub av någon anledning. Men kul att du bänkat den. 0,3 i ladd om jag tolkar bänkpappret rätt. Vad kör du för remhjul? Fick du i IC?

Brosan skall till bänka sin nästa vecka 1,6 NA med m45 hos RBD, va det där du va för bänk pappret ser samma ut som min som också är bänkad där!

Och ses på imorgon?


Yes, det va där jag också var igår kväll.. grymt trevliga killar!..

Jag kör original remhjul på veven (änsålänge, har ett 146mm liggandes på bänken) och ett 62.5mm på kompressorn.. och en kina-IC..

Ja, det hoppas jag vi gör!.. ska bli skoj o testa hur den känns på konbana nu.. så kan du få ögna igenom setupen imorgon om du vill!

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Idag fick jag en liten stund att jobba på mappen.. det är fortf. svårt att mappa bort känguru-tendenserna, men jag har fått tona ner den lite så den inte är fullt så ilsk, och då blir det mindre av/på-effekt som gör att man kommer i självsvängning i vissa delar av registret..

Inte fel med en kvällstur såhär i allt annat slit man har med livet..

Social distancing miata-style..


_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Uppdatering:

Motorfästena ger en kännbar ökning av vibrationer men bilen känns mycket råare och argare nu.. kanske ingen cruiser längre..

Nu har vi höjt utväxlingen på kompressorn så nu kör vi 140:62.5 i utväxling (1:2.336).. så nu kommer laddet lite tidigare ytterligare och något hg till har uppstått.. jag har sänkt varvstoppet nu så vi inte ska spränga kompressorn..

Tyvärr tillåter inte vädret testkörningar så mycket just nu (känns inte bra att sladda runt på r-däck i regnet på smala ö-vägar.. )

På söndag hoppas jag få ta en liten test-tur .. återkommer med återkoppling på hur bilen 'ter sig nu.

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Lindkvist skrev:
Uppdatering:

Motorfästena ger en kännbar ökning av vibrationer men bilen känns mycket råare och argare nu.. kanske ingen cruiser längre..

Nu har vi höjt utväxlingen på kompressorn så nu kör vi 146:62.5 i utväxling (1:2.336).. så nu kommer laddet lite tidigare ytterligare och något hg till har uppstått.. jag har sänkt varvstoppet nu så vi inte ska spränga kompressorn..

Tyvärr tillåter inte vädret testkörningar så mycket just nu (känns inte bra att sladda runt på r-däck i regnet på smala ö-vägar.. )

På söndag hoppas jag få ta en liten test-tur .. återkommer med återkoppling på hur bilen 'ter sig nu.

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6497



Måste säga att bilen är ju imponerande rolig att köra nu, tyckte den var distinkt och bra redan förra året (framförallt bromsar och växellänkage) men nu med kompressorn så blir det buskul.

Tack för provkörningen på Kattleberg med SVKG!
(Helt långsamt gick det ju inte iaf )

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Figgz skrev:
Måste säga att bilen är ju imponerande rolig att köra nu, tyckte den var distinkt och bra redan förra året (framförallt bromsar och växellänkage) men nu med kompressorn så blir det buskul.

Tack för provkörningen på Kattleberg med SVKG!
(Helt långsamt gick det ju inte iaf )


Tack Fredrik!.. roligt att du gillar den.. jag hoppas jag kunnat lägga den på en nivå nu som inte tummar allt för mycket på driftsäkerheten.. (tittar man på väl dokumenterade gränsvärden för effekt och vrid så har vi god marginal!)..

Alltid lika imponerande att se dig sätta dig i en okänd bil med passagerare och ändå sätta en av dagens snabbaste tider!

.. grymt inspirerande.. det taggade mig att slå mitt personbästa sist!

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Idag kom det lite grejjer till några mods som ligger på bänken och väntar:

- Packboxar till "nya" diffhuset (rx7-diffhus)
- Centreringsringar till nya broms-kitet (som inte va komplett tidigare)
- Riktigt snabba handskar




_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Idag kom den andra av två jag beställt och väntat på i en evighet.. så nu får petflaskan under huven flytta hem till pant-påsen igen..





Har börjat köpa in lite småpryttlar till version 3.0 av bilen också.. kanske får tillfälle att bygga POCen i sommarn/nya garaget.. =)

v1.0 va sugmotortrim
v2.0 va med kompressor
v3.0 kan jag dela sen när jag kommit lite närmre så jag kan visa i bilder =)

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 1998
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
17 besök senaste veckan (18622 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande