Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 1998
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
9 besök senaste veckan (18605 totalt)
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
camarogbg skrev:
Bara att skruva på den blir färdig till
Jodå, tanken är att köra både Sprintfinalen och Höstrusket så länge det inte regnar.


Awesome!.. jag ska se till att få den redo

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Gamla vs. nya belägg..

Får se om jag kanske kan se över lite annat på bilen också nu.. men mycket jobb närmsta tiden så vet ej om jag hinner med mer än bromsarna..
siktet är ställt på att vara med på sprinten iaf..




_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Nya bromsar..

Behövdes lite inpassning för att lira.. men verkar passa bra nu.. ska se när jag monterat runtom och tagit en provtur hur det känns..





_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Nu är frambromsarna monterade.. behöver lufta sen är jag iaf minimum-redo för sprinten på lördag.. har en uppsättning bigbrakes för att sätta bak också men vet inte om jag hinner det innan söndag..

såhär fint fyller de ut fälgarna iaf.. (det är 15"-fälgar)





(sorry för de sketna fälgarna! )

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Idag har bilen verkligen fått bekänna färg..

SVKGs sista sprint för säsongen tillsammans med mx5racing blev en heldag på vårgårda flygfält. Bättre shakedown och genomkörare är svårt att få in på en o samma dag. Totalt tror jag det var 8 olika modiga piloter som rattade runt bilen enligt bästa förmåga för att sätta en bra tid..

Änsålänge håller det ihop bra, märker inte av något slitage av att den ändå plågats en hel dag och bromsarna bettar något hiskeligt, uppgraderingen får väl ses som en succé!

Jag provade att filma lite idag och köra annan ljud-rigg så ska se om jag kan få editerat/klippt till lite ..

Återkommer med lite gött gopro-stuffs så fort det är klart..

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2081



Stort tack för lånet

Bilen är riktigt kul att köra.

Vilket galet bygge... thumbs up thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
dvorak skrev:
Stort tack för lånet

Bilen är riktigt kul att köra.

Vilket galet bygge... thumbs up thumbs up


Tack själv, roligt att höra!

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6491



Lindkvist skrev:
*Film*





Så, så är det bara att trycka Play

Jag bjuder på lite dålig buskörning de 2 första stintarna, då är det jag som kör men f*sen vad den är rolig! Skulle lätt skippa sjuan en dag i konbanan och bara köra den här Miatan

Edit: Det känns som att jag tar uttrycket "Drive it like a rental" längst thumbs up

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Figgz skrev:
Lindkvist skrev:
*Film*





Så, så är det bara att trycka Play

Jag bjuder på lite dålig buskörning de 2 första stintarna, då är det jag som kör men f*sen vad den är rolig! Skulle lätt skippa sjuan en dag i konbanan och bara köra den här Miatan

Edit: Det känns som att jag tar uttrycket "Drive it like a rental" längst thumbs up


Haha.. den där youtube-länk-funktionen och sen trasig preview gjorde mig skeptisk .. men tack!

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4083



Den bilen fick verkligen smaka konbana!

Ljudet var verkligen oväntat, inga andra Miator lät så

Kul att få se den i verkligheten

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Janne J skrev:
Den bilen fick verkligen smaka konbana!

Ljudet var verkligen oväntat, inga andra Miator lät så

Kul att få se den i verkligheten


Tack Janne, och fin Mustang du byggt!

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Just nu går jag och funderar på "vad är nästa steg?" för det här bygget. Bilen behöver lite kärlek nu helt klart, lite go service och så fick jag några riktigt bra tips på broms-sköld-kylning sist som står högt på vinterns-inköpslista. Inte för att bromsarna överhettar på nåt sätt utan för att bromsbeläggen och det verkar dubblera sin livslängd nästintill, med lite bra kylning..

Det skulle vara fint att få tag på ett par vettiga stolar förstås och 6punkts-bälte eller vad man nu ska ha.. men får se vad som ryms i budgeten.

Bortsett från diff-bussningarna så ska kanske bilen få vara såhär nu och så servar jag den och kör tills något faktiskt går sönder.

vad säger Interwebzen?.. finns det något uppenbart som jag förbisett och verkligen borde göra på den här setupen?

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543



Du verkar ju ha bilen i ett ganska trevligt läge, men smidda stakar och sexväxlad låda skulle ge dig lite mer marginal i bitarna. Det är gött även om du inte höjer effekten.

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Niklas skrev:
Du verkar ju ha bilen i ett ganska trevligt läge, men smidda stakar och sexväxlad låda skulle ge dig lite mer marginal i bitarna. Det är gött även om du inte höjer effekten.



Ja onekligen.. du har inte en 6växlad låda till salu? (eller nån annan av er? )

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Köpte en begagnad sitta-still-stol idag ..



_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543



Min reserv gick åt 😁

Smidigast är att hitta i england/tyskland där det finns en del bra firmor.

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Niklas skrev:
Min reserv gick åt 😁

Smidigast är att hitta i england/tyskland där det finns en del bra firmor.


Mmm .. får se om jag får till lite budget att köpa på mig lite grejjer i vinter.. just nu har det varit fokus på att få iordning en banbil till lillebror.

Nu när jag inte ska "dela" bilen längre med min bror på samma sätt.. så kan jag person-anpassa den mer.. (därav stolen).. jag har fästen för att skruva stolen rätt i golvbultarna, så ska se om jag kan passa in den lite idag (tar bilder sen när jag kommit lite längre.. )

Jag tänkte jag skulle lista "receptet" eller modsen jag gjort här och de av er som är intresserade eller orkar får gärna ge input på om det är något uppenbart jag missat eller borde tänka om på. Jag har noterat 6vxl låda och kanske bygga en motor för att få bättre marginaler där och kanske kunna gå upp ytterligare 50hk om jag vill (jag behöver i princip bara skruva upp laddet lite så är jag där).


Jag har väl delat upp det i olika kategorier 1. Hållbarhet och 2. Prestanda.. det här är gjort hittils:

1. Hållbarhet (grundtanken är att material som hamnar över sin tänkta arbetstemperatur tappar hållfasthet väldigt snabbt så temperaturkontroll är prio)

- Mishimoto alukyl + fanshroud med dubbla fläktar
- qmax(?) coolant reroute-kit med termostat för ett bättre vattenflöde/bättre kylning
- Mishimoto oljekyl med sandwhich
- Ebay intercooler-kit (frontmonterad) med 2,5"-anslutningar + div. alurör och slanganslutningar
- Stage2 competition clutch - koppling
- Stålomspunnen slang till slavcylindern
- Coil-on-Plug-spolar (pnp-kit med wasted spark som går att ställa om till seq tändning om man vil) för stabilare tändning
- Kallare stift för att kompensera för laddtryck
- Innovate motorfästen med mjukaste poly-kärnan (körde först mazdaspeed/il 40%-starkare kuddar men räckte inte)
- 700cc denso-spridare för att kunna köra e85 (stabilare bränsle som dessutom brinner kallare)
- 250Lph racepump från biltema (kanske byts framöver)
- LC2-bredbandslambda för bättre koll på AFR
- MSPNP2-box för att kunna styra och logga (tändning+soppa)
- Biltemas analoga laddtrycksmätare som ger indikationer för både mellantryck (mellan sc och turbo) samt laddtrycket i insuget
- KLracing tial-style kina-dumpventil
- Track dog racing grenrörs-täcke för att skärma av kompressorn från grenrör och turbo-värmestrålning

2. Prestanda
- Kraken low mount Garrett 3" rostfritt helsystem med gjutet grenrör och en Magnaflow slutdämpare (+kat-delete)
- Garrett GTX2860Gen2 turbo
- Jackson racing M45 kompressor-kit
- EBC x2 (en för att styra turbons laddtryck och en för att styra bypassen på kompressorn)
- Mappning enligt grundmapp och sedan toppeffekten mappad hos RBD i Uddevalla
- Skunk2 insug med trattar/venturi-halsar
- Skunk2 64(?)mm spjäll-hus (kanske återgår till standard för att få bättre gasrespons)
- 13lbs (5.85kg) lättat stål svänghjul (valde en modell som var lättat i yttre delen istället för kring centrum som många kan vara)
- Numera budget big brake-kit från Freaky parts i england med corrado g60 skivor och Hawk DTC-60-belägg fram.
- Stålomspunna slangar för bromsoken runtom
- Dave fab (?) master cylinder stopper.
- Deamonworks (?) cold-air intake i rostfritt för att skärma av skumfiltret



I kategorien "Ganska meningslösa för rejsing men viktiga för känslan"-mods:

- IRP shortshift växelspak
- Klippt av ett par varv på relief-valve-fjädern som ställer servo-trycket för att få en lite tyngre känsla men inte helt utan servo (bilen kommunicerar mer, bilen känns MYCKET stabilare.. )
- Personal Grinta (?) ratt som är lite grövre att hålla i


Utöver det här så kom bilen med båge, coilovers (Yellow nånting) och en uppsättning 15x8" Rota grid-fälgar. Då med Nankangdäck nu med Kumho V70A K61 (sjuk upgrade med Kumho!) och uppbiffad kräningshämmare fram.


Kanske nåt jag glömt men ungefär där står jag idag iaf..

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



Yellow nånting, kan det vara Yellow Speed Racing? I så fall är dom väl rätt bra

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
Robin-T
Uddevalla
Här sen Jul 2020
Inlägg: 5



Vilken grym liten MX-5a du snickrat ihop, verkar vara riktigt underhållande att köra

Dedär kittet för att trycktesta är något jag verkligen letat efter! Har du någon länk till det då jag inte kan hitta det någonstans

_________________
/Robin Timonen
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Robin-T skrev:
Vilken grym liten MX-5a du snickrat ihop, verkar vara riktigt underhållande att köra

Dedär kittet för att trycktesta är något jag verkligen letat efter! Har du någon länk till det då jag inte kan hitta det någonstans


Ja, den går väldigt fint.. tryck i hela registret!.. den ska få sig en redig översyn i vinter.. en körning kvar, falkenberg i slutet på Sept.

Här är kitet jag köpte: https://www.ebay.co.uk/itm/161903019156

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 1998
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
9 besök senaste veckan (18605 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande