Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Bilder o videos Daniel's Garage på Youtube, Bilar, träffar, svarv, blandat! | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 43 besök senaste veckan (12286 totalt) |
Liten DIY reparation på min MC framskärm, jag gjorde klassikern å glömde låset i skivan.
Och när mcn skulle flyttas lät det knäckebröd om framskärmen. Nu hör väl inte MC till rejsa precis, men ni kan ju låtsas att det är en Super 7 framskärm, som fått stenskott, capiche ! _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
En ny söndagstur video.
Sydsveriges högsta punkt, med ett Utsiktstorn. Och ett besök på platsen där ett J35 Draken störtade 1972 I mossen ligger planet fortfarande kvar, och ibland kommer nya vrakdelar upp till ytan. P4 artikel om planet. https://sverigesradio.se/artikel/561 Tornet https://www.tomtabacken.info/ _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
Blandat, några favoriter från Elmia.
Samt första rundan för i år med 528an, äntligen på helt nytt Pirelli gummi ! _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
Ny video igen, byte av drivaxel tätningarna på min 528a.
Läckte inte jätte mycket, men växellådsolja på avgassystemet luktar verkligen illa... 9 minuter. _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
Ny video på kanalen igen.
Jag gör en analys av motordata från min VEMS motorstyrning, och passar även på att prata om mina flexifuel inställningar. Klippet blev såpass bra att jag laddade upp det i full längd, normalt brukar mina videos vara kortare, men jag tyckte det löpte en bra röd tråd genom hela klippet. Ingen super djupdykning i motor mappning, men ändå en titt vad man kan göra med ett eftermarknads sprut. Även om det "bara" är ett VEMS från 2009. Och så naturligtvis lite medåkning i slutet på videon, när jag spelar in loggfilen till datorn, hoppas det är intressant ! _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
Avviker lite från namnet på tråden kanske, men ett litet träff reportage.
Hoppas ni inte missade min förra video, från Autoseum, lika gamla prylar men Bugatti istället för Bolinder. _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
Håller med Janne, tunga svänghjul !
Stenkrossen gick länge när dom stängde av den. Ny vecka, ny Motorträff, videorna duggar tätt just nu Åminne Onsdagsträff utanför Värnamo, mycket värt ett besök ! Alltid bra blandning och klass på bilarna, och mängder med motorcyklar. ca. 1500 besökare denna veckan, en onsdag ! _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
Jag lovar inget, men detta kan vara första videon i en serie ?
Början på resan med min lilla Åsbrinks BS II Bänksvarv. Svarven är från ca. 1940-1950 talet, och blir renoverad och ombyggd. _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
Den går ju väldigt tyst med bara remmar.
Kuggar man in dreven till matningen rasslar det rätt mycket. Tanken är ju dock att slippa dessa drev. (om man inte ska skära gängor) Jag kommer använda de programmerbara relä utgångarna på mina digitalräknare. Och en elmotor (DC motor) till ledskruven / matnings skruven. Precis i slutet på videon kan man se hur ledskruven matar -z och sen växlar till +z. Detta vid ett inprogrammerat mått, i en sekvens via lite ytterligare reläer. Jag har även en PWM styrning till motorn, så jag kan justera matnings hastigheten. Samt ha olika hastighet på - och + riktning. Så inget CNC, bara lite styrt _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
Tackar, ja jag tror detta ska kunna vara användbart på riktigt.
Eftersom det inte är en riktig positionerande axel, vore det spännande att köra bottenhål. Men det skulle nog gå, även om den alltid skjuter över programmerad position med några hundradelar lite beroende på hastighet, så är repetitions noggrannheten väldigt bra. Och man kan ju vrida ner matningen mot slutet, om man är lite feg _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
Del 3 av Frankensvarven.
Transmissions axeln får nya lager, och jag funderar lite på min glidlagrade spindel. Hur mycket kan man spänna ihop lager spelet innan gjutjärnet... _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
Tack Janne,
På sikt blir det nog material till några avsnitt till. Ett riktigt elskåp ska göras, bänken ska byggas om mm. _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
Nästa avsnitt med Frankensvarven, jag tar tag i stativet.
Och Jo, nu har även jag insett att vintern är här... Ovanligt hård brytpunkt i år, då denna bilden endast är två veckor gammal, och det då vart 16 plusgrader. _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
Bilder o videos Daniel's Garage på Youtube, Bilar, träffar, svarv, blandat! | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 43 besök senaste veckan (12286 totalt) |