Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30, 330iK
<<   1, 2, 3, ... 23, 24, 25   >>
120 besök senaste veckan (57888 totalt)
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
SevenEight skrev:
Sonett7 skrev:
Vad har du gjort för att så motorn så ren och fin? Är det något man skulle kunna klara i ett vanligt villagarage eller behövs trolleri och svartkonst?


Iofs en kul och bra fråga men du vet det är ju BMW - de ser bara ut sådär!!!

Skojja bara! Vill oxå veta!


Kul att ni tycker så!

Inga "trick" här förutom envishet och svordomar, dvs vanligt förekommande i garaget
Jag plockade bort "lösa" delar från block/topp. Högtryckstvättade allt med stark avfettning ett par gånger.
Sump + mindre detaljer är blästrade och lackade.
Alla plastdetaljer tvättade + lite puts
Block/topp och andra aluminium detaljer är efter avfettning körda med roterande stålborste/borrmaskin. Blir bra yta som håller över tid.
Växellåda, tvättad/avfettad/roterande stålborste/lackad.

Mindre delar i ultraljudstvätt (värme+avfettning)

Sen en hög med nya skruv/packningar/mm

_________________
Patrik Skoog
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Jä#$&r vad jag vill se dig med den här på bana sen thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Jä#$&r vad jag vill se dig med den här på bana sen thumbs up


#metoo
Skall försöka att inte flippa loss för mycket på detaljer så jag blir klar någon gång...

_________________
Patrik Skoog
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Du vet att framvagnsbalken är roterade ett halvt varv på den där va?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
erikjakan skrev:
Du vet att framvagnsbalken är roterade ett halvt varv på den där va?


Yes!
Håller på och se om jag skall behålla den fina skapelsen eller inte. Är lite andra utmaningar att lösa med krängare, rollcentra och caster...

_________________
Patrik Skoog
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Bra, tänkte så att du inte bygger bort dig hehe, men då är allt grönt =)

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
Jag fick hem stift & kopplingskitt idag så det blev lite mysmeck ikväll!

Gick upp ett steg i värmetal, blir nog bra!


Enkelmasse svänghjul (6kg) samt M5 E34 Sachs 765 tryckplatta och sinterlamell.


På plats,


Redo att lyftas ner

_________________
Patrik Skoog
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



Så vackert!
Nästan synd att den ska användas, men å andra sidan ser jag verkligen fram emot att se den pressas på bana också 👌👌👌

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
BMW-DJ skrev:
Så vackert!
Nästan synd att den ska användas, men å andra sidan ser jag verkligen fram emot att se den pressas på bana också 👌👌👌


Tack för de orden David!

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
Lite bilder efter ett söndags-ryck:

M3E46 framok som skall få lite kärlek, testade att lägga dem i ultraljudstvätten 60 min med 60 grader + lite avfettning. Var inte rostiga från början, mest skitiga och gammal färg. Blev bra att måla på efter lite stålborste.


Provade motorn/växellådan i "hålet" för första gången. Passade nästan
Även om bromsservot är bytt till E32 735i, så tog insuget i iom att jag vill ha motorn så långt bakåt så möjligt.
Skar ur det gamla och började måtta in en ny position på servot.


Insida, ny position samt påbörjat inpassning av pedalställ.


På plats, förstärkt med grövre plåt för att komma bort från flex i torpedväggen som är en svag punkt på E30/36. Betydligt bättre pedalkänsla när det är förstärkt!

_________________
Patrik Skoog
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Gött, äntligen en tråd att följa.

Inga problem med kompressor och max moment/effekt? Smyger du in den mha E85 regeln eller? thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
TobbeBurger
Romelanda
Här sen Feb 2020
Inlägg: 27



Kul projekt! ser fram emot att följa detta!

_________________
Tobias Mattiasson
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
MaZ skrev:
Gött, äntligen en tråd att följa.
Inga problem med kompressor och max moment/effekt? Smyger du in den mha E85 regeln eller? thumbs up


Tack Mats!
E85 skall jag köra, vill vara miljövän
Har diskuterat med SFRO om att söka dispensen för 20Kw/100kg, verkar gå bra i detta fall.
Detta i kombo med en förhållandevis liten kompressor och mer fokus på vrid så kanske det går vägen.
Om inte så får jag väl byta remhjul till ett större

Tror SFRO vikten beräknas på tjänstevikt, vilket innebär att bil med hyfsat fet skåning väger 1250kg vilket innebär 250kW =>335hk. Vridmoment är inte med i ekvationen, det får mappen & avgassystemet se till att det blir så bra så möjligt.

Detta är min plan i alla fall

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
TobbeBurger skrev:
Kul projekt! ser fram emot att följa detta!


thumbs up

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
SFRO kräver mekanisk handbroms, något som inte ingår i min plan
OK/skivor finns, men ingen handbromsfunktion... tänkte ha hydraulisk.

Någon som har en bra ide?
-Svetsa på öron på båda sidor med extra bromsok?
-Bromsskiva på kardan?
-Annat?

_________________
Patrik Skoog
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283



Vad är det som gör att du inte kan ympa in en original handbroms?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
SevenEight skrev:
Vad är det som gör att du inte kan ympa in en original handbroms?


Finns inget att fästa handbromsmekaniken i längre på originalplats. Allt ombyggt

_________________
Patrik Skoog
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Det är kanske lite lättare att tipsa om man vet vad du har för grejer i bakvagnen nu. Men lite spekulationer...

Du nämner M3 e46 bromsar fram, bör vara 325 mm och vanliga glidok med 60 mm kolv. Bak sitter det väl 328x20 mm ventilerade skivor med glidok som har 42 eller 46 mm kolv på samma bil.

En enkel lösning är troligen liknande ok men med mekanisk parkeringsbroms. Golf R32 har till exempel ett ok med 38 mm kolv (skulle gärna varit större) som tar 22 mm skivor, Audi A6 2001-2005 (kollade Allroad 4.2) har ett med 43 mm kolv som också tar 22 mm skivor.

Man kan förstås behöva en skruvad adapter till oken (om man inte har sådan tur att de passar på BMW bygel...) men det är ju rätt enkelt fixat.

Förutsatt att jag gissat rätt på bromsuppsättningen så är det ju inte speciellt exotiska dimensioner vi pratar om, vilket gör det lite enklare.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
therealpinto skrev:
Det är kanske lite lättare att tipsa om man vet vad du har för grejer i bakvagnen nu. Men lite spekulationer...

Du nämner M3 e46 bromsar fram, bör vara 325 mm och vanliga glidok med 60 mm kolv. Bak sitter det väl 328x20 mm ventilerade skivor med glidok som har 42 eller 46 mm kolv på samma bil.

En enkel lösning är troligen liknande ok men med mekanisk parkeringsbroms. Golf R32 har till exempel ett ok med 38 mm kolv (skulle gärna varit större) som tar 22 mm skivor, Audi A6 2001-2005 (kollade Allroad 4.2) har ett med 43 mm kolv som också tar 22 mm skivor.

Man kan förstås behöva en skruvad adapter till oken (om man inte har sådan tur att de passar på BMW bygel...) men det är ju rätt enkelt fixat.

Förutsatt att jag gissat rätt på bromsuppsättningen så är det ju inte speciellt exotiska dimensioner vi pratar om, vilket gör det lite enklare.

Gustaf


Tack för ditt svar Gustaf! thumbs up
Nej det är inget exotiskt, men beprövat
Läste en del om elektronisk parkeringsbroms, för att slippa vajer men hur dessa styrs känns inte rikgit hanterbart än.

_________________
Patrik Skoog
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Jag har sett lite eftermarknadslösningar för elektrisk P-broms men precis som du, inte hittat det som känns klockrent.

Någon som är klurig på el/elektronik/inbäddade system (?) skulle ta fram en styrning som kan justeras, det handlar väl mest om att känna av hur mycket ström ställmotorn drar och slå av i tid. Pluspoäng om den kan läsa in en hastighetssignal för att dra åt långsammare i fart (för att minska risk för låsning).

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
therealpinto skrev:
Jag har sett lite eftermarknadslösningar för elektrisk P-broms men precis som du, inte hittat det som känns klockrent.

Någon som är klurig på el/elektronik/inbäddade system (?) skulle ta fram en styrning som kan justeras, det handlar väl mest om att känna av hur mycket ström ställmotorn drar och slå av i tid. Pluspoäng om den kan läsa in en hastighetssignal för att dra åt långsammare i fart (för att minska risk för låsning).

Gustaf


Exakt min tanke. Moderna lösningar är ofta integrerade i bilens övriga system vilket inte gör saken lättare. Läste någon artikel från USA där ett universitet gått bet på uppgiften, det skall även fungera i strömlöst tillstånd...

_________________
Patrik Skoog
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30, 330iK
<<   1, 2, 3, ... 23, 24, 25   >>
120 besök senaste veckan (57888 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande