Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30, 330iK
<<   1, 2, 3, 4 ... 23, 24, 25   >>
16 besök idag (57860 totalt)
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Använder man ett vanligt ok för elektrisk P-broms från en produktionsbil så är ju det gjort så att det fortfarande är ansatt om man tar bort spänningen. Så då handlar det mer om att få till funktionen för att ansätta och lossa, det är knappast raketforskning, tänker jag mig.

HiSpec har ju en lösning men den är som sagt rätt kostsam.

https://www.hispecbrake.co.uk/electronic-parking-info.html

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Kan du inte använda en mekanism från en HiAce eller gammal Merca 190?

Visserligen wire men inte i tunneln.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
MaZ skrev:
Kan du inte använda en mekanism från en HiAce eller gammal Merca 190?
Visserligen wire men inte i tunneln.


Jo, den lösningen finns, till och med att köpa färdig. Hatar wire... men får väl inse att det får bli det ändå. Letar vettiga bromsok nu...

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
Litet lördagseftermiddagsryck..

Ett försök till att passa in olje/vattenkyl. Fick inte ihop en vettig upphängning av stora kylaren så jag la ner det projektet tillsvidare


Bromsok fram renoverade och färdiga för montage. Skall bestämma belägg bara, blir nog Carbotech XP 10, bra kompromiss.


Måttade in växellåda och byggde om fästen så det blev som jag ville.


Byggde fäste på avgassystemet (från en M4:a). Spjällen skall jag behålla så kan jag välja hur mycket det brummar. Katalysator skall passas in och sen är frågan om jag behöver en mellandämpare eller inte för att klara 95dB ?
Sen behöver jag hitta avgasflänsar som passar mot grenröret.



Kardanen jag hade var tillpassad för 6vxl låda, så främre delen var för kort. Om någon har en främre del liggandes och pallar mäta hade jag varit tacksam, skall vara ca 58cm lång.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
Då var det det där med att få till en mekanisk handbroms bak...

Efter många timmars letande på olika hemsidor efter bromsok med rätt kolvdiameter och som passar till 315*20mm skiva hittade jag slutligen bakok från Saab 9-5 Aero Turbo6 XWD.

Beställde på vinst & förlust och ja... kanske går det att få dit. Tvärr är det trångt, men denna position är det enda på hela varvet som funkar. Dessutom vända, så vänster ok, sitter på höger sida. Men SAAB har alltid varit lite bakvända

Jag får kapa bort de gamla fjädersätena, men de behövs ändå inte. Sen blir det att dra om rören för wire och tillverka nya fästöron. Någon som har tips hur inpassning/inmätningen kan gå till?




_________________
Patrik Skoog
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



thumbs up thumbs up

Jädrigt fint du gör!

Kan du inte utnyttja att oken kan låsas mot skivan med handbroms-
mekaniken och fräscha belägg, då blir ju positionen bra. Sen
gamla hederliga kartongtricket o malla av för en ny fästplåt som får svetsas.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Det ser vettigt ut.

En grej värd att kolla på lite nyare bakok av denna modell, är att ibland går det enkelt att byta/ändra/flytta själva pakeringsbromsarmen och vajerfästet. Jag har sett flera fall där man får bättre plats/enklare vajerdragning genom att rotera dem, eller helt enkelt byta plats på de bitarna mellan höger och vänster ok.

Förslaget om att låsa oket på skivan med parkeringsbromsfunktionen är bra. Jag brukar göra så eller klämma fast det genom att göra en adapter så man kan ansluta tryckluft till oket.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013
Inlägg: 345



Nice projekt Patrik!

Jag fick klar vår Trackday 130i med Rotrexkompressor förra året. Det är ju N52 motorn, men visst släktskap med m54 finns ju.
Det jag kan säga är att det är två saker du kan komma att behöva tänka väldigt noga på och det är dels laddtrycksstyrningen men framförallt vevhusventilationen. Jag hade enorma problem att lösa detta. Laddtrycket var 0,45bar när allt var monterat som det var tänkt. Men då pressades det ut olja ur motorn. Vi kollade vevhusventen hur den var byggd från BMW och det visade sig att det går en slang direkt från blocket till insuget. Så insuget pluggades och en slang från blocket till en catchcan med öppen vevhusvent monterades. Då laddade kompressorn helt plötsligt 1,1 bar! Så mycket laddtryck åkte alltså in i vevhuset innan. Vad vi gjorde då, var först att försöka montera en elektronisk dumpventil (men det behöver du inte bry dig om, du har ju ett spjällhus), men det gick inte så bra tyvärr. Så vi gjorde helt enkelt så att vi tog en superstor dumpventil och mixtrade med olika fjädrar i den för att få den att fungera som en wastegate. Tills vi fick ner laddtrycket till 0,5 bar.

_________________
Andreas Eriksson
BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
thumbs up thumbs up
Jädrigt fint du gör!
Kan du inte utnyttja att oken kan låsas mot skivan med handbroms-
mekaniken och fräscha belägg, då blir ju positionen bra. Sen
gamla hederliga kartongtricket o malla av för en ny fästplåt som får svetsas.


Tack Christian
Jo, det får bli något åt det hållet. thumbs up

therealpinto skrev:
Det ser vettigt ut.

En grej värd att kolla på lite nyare bakok av denna modell, är att ibland går det enkelt att byta/ändra/flytta själva pakeringsbromsarmen och vajerfästet. Jag har sett flera fall där man får bättre plats/enklare vajerdragning genom att rotera dem, eller helt enkelt byta plats på de bitarna mellan höger och vänster ok.
Förslaget om att låsa oket på skivan med parkeringsbromsfunktionen är bra. Jag brukar göra så eller klämma fast det genom att göra en adapter så man kan ansluta tryckluft till oket.
Gustaf


thumbs up adapter med tryckluft var smart.

andreas.e skrev:
Nice projekt Patrik!

Jag fick klar vår Trackday 130i med Rotrexkompressor förra året. Det är ju N52 motorn, men visst släktskap med m54 finns ju.
Det jag kan säga är att det är två saker du kan komma att behöva tänka väldigt noga på och det är dels laddtrycksstyrningen men framförallt vevhusventilationen. Jag hade enorma problem att lösa detta. Laddtrycket var 0,45bar när allt var monterat som det var tänkt. Men då pressades det ut olja ur motorn. Vi kollade vevhusventen hur den var byggd från BMW och det visade sig att det går en slang direkt från blocket till insuget. Så insuget pluggades och en slang från blocket till en catchcan med öppen vevhusvent monterades. Då laddade kompressorn helt plötsligt 1,1 bar! Så mycket laddtryck åkte alltså in i vevhuset innan. Vad vi gjorde då, var först att försöka montera en elektronisk dumpventil (men det behöver du inte bry dig om, du har ju ett spjällhus), men det gick inte så bra tyvärr. Så vi gjorde helt enkelt så att vi tog en superstor dumpventil och mixtrade med olika fjädrar i den för att få den att fungera som en wastegate. Tills vi fick ner laddtrycket till 0,5 bar.


Hej Andreas, kul att höra att du också skruvar lite då & då
Tack för "heads up". Jag har pluggat mitt org insug och kommer också köra med catchcan, men behöver återleda "avgaserna" från denna innan kompressorn för bilbesiktningen godkänner inte öppen vevhus.
Klarade sig motorn bra efter att den tryckt ut olja?

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
Äntligen ett paket från Kina. Leveranstiden var lång, nyår och corona kom i mellan. Skulle behöva ett par dagar i garaget nu, får se när tid ges att skruva vidare!




_________________
Patrik Skoog
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Skall du tvätta den med sprit? eller får den vila sig i 14 dagar i karantän i garaget?...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
Michael Th skrev:
Skall du tvätta den med sprit? eller får den vila sig i 14 dagar i karantän i garaget?...


Haha, ja jag får doppa den i någon sämre ginsort från hyllan

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
Meksuget kom tillbaks och jag tog ett ryck och måttade in adaptes till bromsoken.
Övre fjädersäte lättades bort så oken fick plats och en adapter för att trycksätta oket för att få rätt position svetsades ihop. Tack Gustaf för tipset!

Nu har jag en mall klar. Får hälsa på lasergubben snart och skära ut lite plåt. Gustaf, finns riktlinjer på tjocklek på plåt?

Nya rör för handbromsvire fick dras så bakvagnen åkte ner för att komma till.


_________________
Patrik Skoog
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 488



Hej Patrik
Verkar bli ett grymt bygge. thumbs up
Ska du tävla med den eller bara bygga en rolig bil?
Lycka till, följer med spänning.


Mvh
Peter

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Riktigt fin puts på bitarna thumbs up

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Riktigt fin puts på bitarna thumbs up


Tack!

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
PH-Racing skrev:
Hej Patrik
Verkar bli ett grymt bygge. thumbs up
Ska du tävla med den eller bara bygga en rolig bil?
Lycka till, följer med spänning.


Mvh
Peter


Målet är att SFRO besiktiga och lite gatbilsträffar och mjukglassturer. Men det finns risk att jag blir portad från gatbilsträffar när tiondelar jagas

_________________
Patrik Skoog
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Normalt sett bör fästen till bromsok vara gjort i nånstans runt 8-12 mm stålplåt. Vad man väljer beror mycket på form och hur "långt" det är, dvs hur det belastas. Även infästningen av grejerna spelar in - behöver man gänga i adaptern eller är det frigångshål överallt?

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
therealpinto skrev:
Normalt sett bör fästen till bromsok vara gjort i nånstans runt 8-12 mm stålplåt. Vad man väljer beror mycket på form och hur "långt" det är, dvs hur det belastas. Även infästningen av grejerna spelar in - behöver man gänga i adaptern eller är det frigångshål överallt?

Gustaf


Tack för svar
Min tanke är att tillverka i rostfri plåt (svetsbar) och svetsa fast fästet längst befintlig spindel. Anläggningsytan kommer vara större än original, dvs den kommer följa bromsokshållaren och inte bara vara två öron. Höjd ca 70mm. Okhållaren är gängad, så det är frigångshål i fästet. Bultas med org bultimension.

_________________
Patrik Skoog
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2091



Missat denna tråden. Kul bygge Patrik! Blir kanonfint, och ett jäkligt roligt koncept

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Patrik Skoog skrev:
PH-Racing skrev:
Hej Patrik
Verkar bli ett grymt bygge. thumbs up
Ska du tävla med den eller bara bygga en rolig bil?
Lycka till, följer med spänning.


Mvh
Peter


Men det finns risk att jag blir portad från gatbilsträffar när tiondelar jagas

Vanlig effekt av att man en gång tagit steget till att tävla

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30, 330iK
<<   1, 2, 3, 4 ... 23, 24, 25   >>
16 besök idag (57860 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande