Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30, 330iK
1, 2, 3 ... 23, 24, 25   >>
12 besök idag (57270 totalt)
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661


Trådstartare
Abstinensbesvären och suget efter en E30 blev för stort helt enkelt. Jag har fixat lite och samlat saker ett tag men ingen rejsa tråd förrän nu.

Tanken är att bygga ihop en SFRO bil i skysst originalstuk, plåtbreddad med M3 plåt, fullbur, två skalstolar och kolfibertak. En egen tolkning hur en BMW E30 -330 CS kan se ut och bli helt enkelt. thumbs up

Grundbilen är en E30 -318 från 1984, donatorbilen en lågmilad E46 -330 från 2001 där komplett drivlina inkl bromsar, fram & bakvagn finns redo.

Det är lite pyssel att få upp en E46 bakvagn på en E30 kaross, men det går. Tycker jag det blir för mycket jobb blir det en justerbar E30 bakvagn, med modifierad framvagn, E36 bärarmar som är rollcenterjusterade och M3E46 bromsar.

Tanken är att BMW originaldelar från olika modeller skall användas så långt det bara går.

Den dagen allt lirar funderar jag på att kompressormata M54:an. Men först skall allt igång som det är.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661


Trådstartare
Bra med julledigt, började riva i M54:an idag.

Motorn är lågmilad med bra komp, så ingen ide att riva den mer än nödvändigt.
Det blir lite packningsbyte här & var, ordentlig tvätt, uppmätning & kontroll och polering helt enkelt.



Hade ett grenrör från Viktor @Schmiedmann liggande som verkar vara skyssta grejer för pengarna. Det skall användas.


Kåpor, sump mm tvättas, andra delar synas och diverse packningar, muttrar, skruvar och oljefilterhus från M3E46 är beställt från FörenadeBil. Sen kan jag stänga motorn igen och gå på insuget, rensa kabelstam och onödiga slangar.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Det här blir spännande att följa!

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1048



Några bilder på bilen kunde du väl slösat med?

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661


Trådstartare
Markus97 skrev:
Några bilder på bilen kunde du väl slösat med?


Såklart, hade inga så dessa är nytagna för din skull

Karossen:
Mycket fix kvar, men den är i alla fall 100% rostfri! thumbs up


Fixar med att få dit M3E46 ok och skivor:
Om någon har två framskivor i ok skick är jag intresserad, samt även belägg som tåler banåka


Håller på att trixa lite med rollcenter & bump steer i framvagnen, skall se vad dessa prylar kan göra med geometrin. Bakre infästningen till bärarmen fram skall byggas om för att få däcket mitt i hjulhuset. Blir något justerbart på något sätt...


Jag försöker också hitta ett bra sätt att få in mer luft i motorn och har fastnat för en skruvkompressor då jag gillar ladd på låga varvtal. Inte heller speciellt sugen att klicka hem ett komplett kitt från ESS eller liknande då det blir ganska mycket pengar. Halva (eller större delen) av nöjet är att hitta på något "eget". OGURA TX15 har jag snöat in mig på specifikt och detta fabrikat (i olika storlekar) används i massor av applikationer, allt ifrån bilar, jetski, båtar mm. Denna skruvkompressor finns installerad i ett antal BMW:s redan och det är förhållandevis enkelt att få plats med den under original insug för att få till en snygg installation.


_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661


Trådstartare
Kompressor är beställd från Japan !


Insuget är nerplockat och jag får fundera på hur mycket som skall behållas och hur mycket som skall pluggas eller byggas om. Någon här som överladdat med M54 insuget som har lite tips?


Motorkabelhärvan rensad från allt onödigt, många meter kabel kan slängas thumbs up


Alla packningar och andra delar kom i går, så nu är motorn "hel" igen. Allt tvättat & genomgånget, vissa delar blästrade och lackade, generatorn renoverad och M3E46 oljefilerhuset på plats.


Nytt grenrör, bultar och muttrar.


Näst på listan är insugsfix, en växellåda som skall ses över och sen måste jag hitta lämpligt svänghjul/tryckplatta och lamell. Sen är det dags att bygga motorfäste

_________________
Patrik Skoog
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Trevligt! Grenröret såg riktigt fint ut med. Vad kommer kompressorn ifrån? Den såg smidig ut!
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Trevligt bygge

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661


Trådstartare
alindquist skrev:
Trevligt! Grenröret såg riktigt fint ut med. Vad kommer kompressorn ifrån? Den såg smidig ut!

Tack, ja grenröret är garanterat bättre än original. På tidigare byggen så gjorde ett byte från original till ett gammalt M52 grenrör med annat avgas +12hk och 20Nm i bänken så detta skall väl ge något extra.

Kompressorn är tillverkad av Ogura av modell TX15. En stor underleverantör till bilindustrin och deras kompressorer sitter i allt från VW, Mini Cooper, till Toyota Supra, Kawasaki jetski, Volvo Penta mfl. Detta är ingen skruvkompressor utan Roots kompressor. Laddar inte lika bra som en skruv, men laddet kommer tidigare, precis som jag vill. En centrifugalkompressor har aldrig varit ett alternativ, du kunde jag lika bra kört turbo.

Det finns ett gäng BMW med denna kompressor installerad och en kille som bor i Tyskland säljer lite tillbehör för att få igång den på BMW motorer ifall man vill köpa "kitt".


Michael Bäck skrev:
Trevligt bygge

Tack, det kanske blir bra, vilket år som helst

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661


Trådstartare
Ett litet ryck idag, motorn lämnade stativet! thumbs up

-Servopumpen genomgången och fästet ombyggt för att passa M3 oljefilterhuset
-Insuget med tillbehör tvättat och tillfixat. Allt onödigt pluggat eller omkopplat
-Motorfästen ditsatta provisoriskt, skall justeras på plats så motorn kommer max bak+höger
-Växellådan tvättad, slipad och lackad


_________________
Patrik Skoog
Citera
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 532



härligt projekt,

har du tänkt köra donatorbilens styrsystem till motorn?? jag har köpt grejjer för att låsa vanosen och öka på urvalet lite på vad försystem å köra, jag har kompressor till min från eaton (merca) men tror jag kommer bygga med 6 rejält långa blanka trattar istället då bottenplattan från e46 ska få en veteranbilskaross haha

fortsätt härliga jobbet å dela gärna bilder och erfarenheter

_________________
janne pettersson
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661


Trådstartare
jägerjanne skrev:
härligt projekt,
har du tänkt köra donatorbilens styrsystem till motorn?? jag har köpt grejjer för att låsa vanosen och öka på urvalet lite på vad försystem å köra, jag har kompressor till min från eaton (merca) men tror jag kommer bygga med 6 rejält långa blanka trattar istället då bottenplattan från e46 ska få en veteranbilskaross haha
fortsätt härliga jobbet å dela gärna bilder och erfarenheter


Tack Janne!
Jag kommer inte köra med Siemens MS43 ECU, även om det går att koda bort allt man inte behöver.
Har inte riktigt bestämt mig vilket system jag kommer köra, men absolut skall jag behålla vanos och få till en bra mappning där. Jag har också bestämt mig för att behålla DISA och testa skillnaden i bänken. Även e-gas tänkte jag behålla.
Har du någon byggtråd på ditt projekt?

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661


Trådstartare
Eftersom jag skall åka E85 och kompressor behöver jag större spridare.
Jag vill ha spridare som passar rakt på originalbrygga för att slippa bygga om något, vilket normalt innebär att spridare till M54 blir ganska dyra.

Men tillslut hittade jag att spridare från Porsche 997 GT2R har exakt samma data som original, förutom att de flödar mer

Så 6st Bosch Motorsport # 0 280 158 123 dök upp på posten, under halva priset mot Fiveomotorsport thumbs up

För er som vill gå upp i storlek på era M54 maskiner, leta efter spridare till BMW S85, Porsche 911 Turbo, Mercedes-AMG 6.3L och VW R32. Så hittar ni prisvärda kvalitetsspridare.


_________________
Patrik Skoog
Citera
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 532



hmm intressant, mitt aluplenum har skumma spridarhylsor där den vanliga bosch inte passar och min m54b30 hade inga spridare när jag fick hem den så visste inte hur de ska se ut men de där ser ut å passa rakt i,kul.

_________________
janne pettersson
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661


Trådstartare
jägerjanne skrev:
hmm intressant, mitt aluplenum har skumma spridarhylsor där den vanliga bosch inte passar och min m54b30 hade inga spridare när jag fick hem den så visste inte hur de ska se ut men de där ser ut å passa rakt i,kul.


Ok!
När du letar spridare, se till att spridarvinkeln är rätt mot original också.

_________________
Patrik Skoog
Citera
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 532



ok tänker du på elanslutingen?? det enda som spelar roll för min del är denna bit och att de flödar rätt, allt annat ä special
vill du ha snygg bättre fuelrail så passar volvos från deras raka 6 rakt på om du ska modifiera vidare sen asså, se om jag kan ta en bild sen


_________________
janne pettersson
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661


Trådstartare
jägerjanne skrev:
ok tänker du på elanslutingen?? det enda som spelar roll för min del är denna bit och att de flödar rätt, allt annat ä special
vill du ha snygg bättre fuelrail så passar volvos från deras raka 6 rakt på om du ska modifiera vidare sen asså, se om jag kan ta en bild sen



Spridarvinkel, dvs i vilken vinkel bensinen sprutas in i motorn.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 564



Spridare från Volvo S40 2.0T funkar fint oxå. 6900371 flödar 440cc om man ska tro internet. Finns massor och räcker ganska långt. 350-400 hk e85 och överladdat.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354



Vad har du gjort för att så motorn så ren och fin? Är det något man skulle kunna klara i ett vanligt villagarage eller behövs trolleri och svartkonst?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Sonett7 skrev:
Vad har du gjort för att så motorn så ren och fin? Är det något man skulle kunna klara i ett vanligt villagarage eller behövs trolleri och svartkonst?


Iofs en kul och bra fråga men du vet det är ju BMW - de ser bara ut sådär!!!








Skojja bara! Vill oxå veta!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661


Trådstartare
Fredin skrev:
Spridare från Volvo S40 2.0T funkar fint oxå. 6900371 flödar 440cc om man ska tro internet. Finns massor och räcker ganska långt. 350-400 hk e85 och överladdat.


Hej Daniel,
Original M54B30 flödar 282 cc/min och dessa räcker inte till riktigt till i bänken på en väljusterad originalmaskin. Lägger du till E85+överladdning räcker inte 440cc/min utan jag tror det bör landa kring +500cc/min.
Vad jag förstått kräver kompressor något större spridare än turbo. Ingen egen erfarenhet, men de som säger sig ha koll brukar ränka med 5-10% mer vid kompressordrift.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30, 330iK
1, 2, 3 ... 23, 24, 25   >>
12 besök idag (57270 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande