Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30, 330iK | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 23, 24, 25 >> 11 besök senaste veckan (57768 totalt) |
Stolarna på plats! Blev tight, men det gick tillslut med 10mm frigång runt om. Liten bil och lång förare
Skjutbart underrede på förarsidan och fast på andra. Någon som har en bra idé hur jag skall fästa in axelbanden på 6p bältet? Blir nog att komplettera buren...? Förstärningsplatta och öglor strax under hatthyllan? Diffkåpan lackad och väntar nu på diffen som Peder gör ordning åt mig. _________________ Patrik Skoog |
||
Har lite frågor om diffkåpan..... är den från en M3 E9X som du kapat bort fästörat på? Så de passar på alla "gamla" diffhus med..... (bultmönstret)? Hur gör du med bakre fästet och med påfyllningshålet?
Ser ut att bli en härlig E30 så kämpa på! _________________ Kent Ohlsson |
||
Hej Kent, Stämmer, kåpan har #33112283010 och sitter på E82,90,92 & 93 M bilar. Även om det är från en Typ 215 diff passar det äldre 210. Påfyllnad och avtappning + tempgivare har jag på diffhuset. Bakre fästet har jag byggt två infästningar i karossen och använder de två översta bultarna som är genomgående infästning-lock-diff. De fyra andra är "original" i bakvagnsbryggan. Kan ta en bild när allt är på plats. _________________ Patrik Skoog |
||
Funderingarna kring hur jag skall kompressormata M54:an på bästa sätt har jag klurat på ett tag och länge drömt om ett "bolt on" ESS kitt med en "riktig" skruvkompressor. Sagt & gjort, för ganska länge sedan var jag i Norge i andra ärenden och stannade då till hos ESS tuning i Aremark utanför Oslo och hämtade upp ett kitt till M54:an.
Grymt skyssta killar på ESS som plockade ihop det jag behövde och som lite kuriosa var detta det sista kittet de kommer leverera till M54, nummer 700 i ordningen! Uppdatering av insug Skönt att det passade med M54 i E30 med diverse modifieringar Skall bli spännande att sätta ihop allt, men först åter till att fortsätta med allt som behövs på plats inför SFRO #1. _________________ Patrik Skoog |
||
Tog ett ryck idag. Bältesinfästningarna på plats också.
Tvättade, slipade och lackade bromsservot och putsade upp bromscylindern. Byggde nytt främre fäste till E-gaspedalen Lite mätande och klurande så byggde jag fästen till E46 krängaren som skall svetsas på E30 rambenen. Fästet ditpunktat. Verkar lira superfint, allt går fritt, bra geometri och med styrstopp kommer däcken gå fritt med. _________________ Patrik Skoog |
||
Inte mycket som hänt, men en ratt dök upp i alla fall. Sparco 353 som jag gillar skarpt.
Hämtade min diff hos Peder, grym service som vanligt! Diffen var i behov av renovering, skurna tryckringar och lameller samt fel utväxling. Nu är allt som sig bör tillsammans med låg förspänning som jag vill ha det och en 3:85 utväxling från M3E90. _________________ Patrik Skoog |
||
Blir inte så mycket gjort tyvärr då annat behöver prioriteras, men ett litet ryck i alla fall innan F1 på Zandvoort startade på TV:n
Min ursprungliga plan var att fylla på olja i diffhuset istället för "locket" var inte så genomtänkt Så jag fick fixa en påfyllningsplugg i locket istället. Urtappning sitter i botten på huset likväl som urtag för tempgivare. Min pelarborrmaskin kan användas till "fräs" för att få ytan plan. Notera den proffsiga uppspänningen Gänga M12*1,5 I med en plugg som jag rotade fram ur gömmorna. _________________ Patrik Skoog |
||
Hissade ur motorn för lite uppgraderingar, bland annat ett litet oljeläckage vid sumpen in mot bröstkåpan. Glömde sätta extra packnings silikon när jag monterade sumpen. Gör om, gör rätt!
Motorfästen och framaxelbalk färdigsvetsade, blästrade och målade. Fortsättning följer.... _________________ Patrik Skoog |
||
Med motorn ur passade jag på att snygga upp lite, slipa ner fula svetsar jag stört mig på samt helsvetsa de nya fästena till E46 krängaren. Börjar bli allt mer sugen på att göra bilen färdig för lack till jul. Det mesta börjar bli provmonterat snart. Någon som kan tipsa om bra lackerare i Skåne trakten?
_________________ Patrik Skoog |
||
Tips på lackerare kan vara Mose utanför Tollarp. De tar sig an alla typer av projekt och är erkänt duktiga.
Har själv använt de några gånger till min före detta 964. _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||
Hej! Med en M54B30 med original oljetråg och modifierad framvagnsbalk får jag inte till original lösning. E46 lösningen blir riktigt bra, med krängaren framför precis som på E46. Bredden passar perfekt också! _________________ Patrik Skoog |
||
Tack för tips _________________ Patrik Skoog |
||
|
||
Jag har alltid drömt om en sekventiell växellåda och råkade för en tid sedan få möjlighet att köpa en med passande svep till motorn!
Drenth DG400 -6 vxlad Peder på Mobimech gjorde som alltid ett fantastiskt jobb och hjälpte mig att se över lådan. Tyvärr fanns det pitting skador på drevet på ingående axeln och i samband med detta byttes lite lager, bultar, packningar, backmekanism och även växlingsmekanismen uppgraderades till senaste modell. Liten översyn blev mer än så, men gott att veta att det är tip-top! Lådan provmonterad! Byggde nya växellådsfästen med Volvo Valp kuddar Tyvärr fick avgassystemet som jag var "färdig med" till förra växellådan modifieras något, även kardanen får byggas om och kortas något. Men men.... nu får det vara slutändrat! Har börjat fundera på gear-cut till sprutet och Peder tipsade mig om denna smarta lösning. Lastcell på länkaget får det bli! Duktigt sugen på fullgasväxlingar nu _________________ Patrik Skoog |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30, 330iK | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 23, 24, 25 >> 11 besök senaste veckan (57768 totalt) |