Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30, 330iK
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 23, 24, 25   >>
108 besök idag (57460 totalt)
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Härlig uppdatering! Lyxigt med sek-låda.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Patrik Skoog skrev:

Har börjat fundera på gear-cut till sprutet och Peder tipsade mig om denna smarta lösning. Lastcell på länkaget får det bli!
https://rejsa.nu/im/user/4521/2022-10-19-21-22-59_load_cell.jpg

Duktigt sugen på fullgasväxlingar nu

Du kommer inte att bli besviken när allt är justerat rätt
Och med lastcell som bryter vid växling kan du ju få till mellangas från dbw vid nedväxling


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5664


Trådstartare
Westersund skrev:
Härlig uppdatering! Lyxigt med sek-låda.

Ja det skall bli spännande! -Inte för att det kommer gå speciellt mycket fortare jämfört med kostnaden för lådan, men ibland så får det sunda förnuftet läggas åt sidan

super7 skrev:
Du kommer inte att bli besviken när allt är justerat rätt
Och med lastcell som bryter vid växling kan du ju få till mellangas från dbw vid nedväxling
//Nisse


Precis så, finns en del kul att göra då thumbs up

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5664


Trådstartare
Ett ryck idag!

Detta hål skall läggas igen:


Har alltid velat testa sick och falsmaskin, är avis på alla som kan få till snygga plåtbitar
Köpte en billigare manuell variant för att göra slag i saken, ett enkelt plattjärn för att fästa i skruvstödet och några kvadrat plåt



En stund senare, fortfarande på första försöket
Fortsättning följer...


Har äntligen fått till handbromsfunktionen med mina SAAB bromsok från 2012 och original E30 handbromsspak från 1984.

Fick köpa två uppsättningar handbromsvire-kitt från SAAB. En grymt komplex tre delad lösning där SAAB ingenjörerna gått bananas. Jag kunde endast använda vänstra bakre delen, ett från vardera kitt för att passa H+V bromsok.


Original SAAB fäste kapades och vändes upp och ner, svetsades fast under bilen och nu möter original hölje + vire, original stålrör från BMW och vire slutar sen i handbromsspaken.
Svetsa och kittat, stålröret skall bockas tillbaks senare för att linjera.


Påbörjade bygget med fästen till vatten och oljekylare. Saknar lite gummibussningar till vattenkylet för nedre fästen, beställda nu. Fästet till oljekyl har plats för 5mm gummimatta uppe/nere.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Patrik Skoog skrev:
Ja det skall bli spännande! -Inte för att det kommer gå speciellt mycket fortare jämfört med kostnaden för lådan, men ibland så får det sunda förnuftet läggas åt sidan


Finns väl inget som är förnuftigt med den här hoobyn när det kommer till det ekonomiska?! Men det är det värt.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224



Rackarns så bra det blir, Patrik! thumbs up
Sek-låda är ju tokfränt!


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5664


Trådstartare
Westersund skrev:
Patrik Skoog skrev:
Ja det skall bli spännande! -Inte för att det kommer gå speciellt mycket fortare jämfört med kostnaden för lådan, men ibland så får det sunda förnuftet läggas åt sidan

Finns väl inget som är förnuftigt med den här hoobyn när det kommer till det ekonomiska?! Men det är det värt.



Johan Samson skrev:
Rackarns så bra det blir, Patrik! thumbs up
Sek-låda är ju tokfränt!

Med lite medvind så får du testa E30 i sommar!

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5664


Trådstartare
Börjat fundera på bränslesystemet och fått hem en 60l tank från SPD. Gillade modellen med interna pumpar och inbyggd catch tank för att få en snygg installation.

Beställde ett original bränslefilter från E46 330 (inbyggd BTR) vilket har funkat bra på andra byggen. Så bränslematning+retur fram till filtret sen endast matning till original fuel raill. Frågan är vilken typ av bränsleslang jag skall välja, skall åka etanol i min miljöbil

Fråga:
Är det PTFE eller aluminium rör som gäller, eller annat?
Något speciellt att tänka på i valet av kopplingar? AN?, annat?

Tror jag kommer montera tanken mitt i bagaget, batteri kommer sitta höger bak så Corner Weight borde bli ok ändå. Bilar äldre än 1984 får ha tankpåfyllnad i bagaget, min är en 1984, så jag måste fixa en lösning att tanka utifrån, genom bakluckan. Någon som har en bra lösning att dela med sig av Kanske hålborra bakluckan och påfyllnadslock/spillkopp precis under?

_________________
Patrik Skoog
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 323



Kolla Robert Forsbergs tråd när han byggde sin E36.
Han gjorde en lösning som du nämner med hål i luckan 👍

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5664


Trådstartare
zmicke skrev:
Kolla Robert Forsbergs tråd när han byggde sin E36.
Han gjorde en lösning som du nämner med hål i luckan 👍


Tack för tips! -Har spanat in hans snygga bygge, tyvärr hade han inga fler bilder sparade än de som ligger på rejsa.

En djungel av grejer online... håller på att försöka hitta lämpliga grejer att bygga ihop något.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5664


Trådstartare
Tog ett ryck och svetsade klart bärarmar och bakaxelbalk samt lackade dem. Klart för hyllan i väntan på bättre tider

_________________
Patrik Skoog
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Väldigt snyggt jobbat, kul tråd att följa thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Stöddiga grejor! Bra när det skall gå mycket mos igenom! thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224



Svårt att se, men blir det kulleder och justering á la DTM? Gamle jig'en till bakvagnen kvar i hyllorna?


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5664


Trådstartare
Janne J skrev:
Väldigt snyggt jobbat, kul tråd att följa thumbs up

Tack Janne!

Christian Jansson skrev:
Stöddiga grejor! Bra när det skall gå mycket mos igenom! thumbs up thumbs up thumbs up

Ja, men moset blir begränsat. SFRO tillåter inte hur mycket som helst om inte bilen inte skall väga 2 ton

Johan Samson skrev:
Svårt att se, men blir det kulleder och justering á la DTM? Gamle jig'en till bakvagnen kvar i hyllorna?

Precis, fullt justerbar med kulleder! Tyvärr skulle jag sparat de gamla sakerna. Finns en del saker jag ångrar att jag sålt eller slängt

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5664


Trådstartare
Lite OT, men köpte en liten svarv från en trevlig herre i grannbyn i veckan. Vi har större doningar i familjen, men denna gör sig bra för smågrejer!

Lite dålig bild, men 120kg öst-tysk kvalite från 80 talet med massa bra funktioner och tillbehör Skrotet framför hittade jag på vinden, skall bli ett stativ/bord.


På plats!

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5664


Trådstartare
Var inte helt nöjd med infästningen till det skjutbara stolsunderredet. Kändes inte stabilt nog fast det bultades i golvet då det inte var 100% jämt. Så jag passade in vinkeljärn och svetsade dit. Nu blev det betydligt bättre!


Bilen fick även 4 hjul, skönt att kunna rulla runt och samtidigt lättare att transportera när karossen väl skall till lack.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5664


Trådstartare
Bilen skall genom SFRO & Bilprovningen så vad jag förstått så krävs original bälte, men stolen hoppas jag kunna vara en riktig "sittastillstol"? -Hur har ni gjort som besiktigar med riktig stol + orginalbälte?

Jag provmonterade orginal bälte och fick dit de grönmarkerade fästpunkterna i orginal hål.
Själva låset till bältet (bult #1) sitter orginal i stolen, godkänner bilprovningen en egen infästningspunkt i karossen? Likaså #7 i bild, går inte att få dit pga buren, vet någon om jag kan göra något eget?


_________________
Patrik Skoog
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



En lagom svarv i garaget är inte dumt, jag fattar inte riktigt hur jag klarade mig innan jag köpte min.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



thumbs up Bra med smidig svarv! Har precis köpt en likartad
men Taiwan-tillverkad på 80-talet. Hoppas den skall fungera hyggligt för små jobb.

Gällande stol - Gustaf får nog hjälpa till här. Vill minnas att det inte är godkänt med racestolar vid regbesiktning pga de hållfasthet-krav som ställs på stolarna. FIA-godkännande räcker inte. Jag regbesiktigade med orginal stolar. Med dem så har du löst bältesinfästning också.
Jag har fäst bältena som på Touring- o 4-d bilar, dvs på båda sidor av stolen.

Här finns lite info om stolar o SBP:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=76035&sid=8ae928a6e9e89d6f3f20edb2923ad073

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Nja, jag har regbesiktat två gånger med skalstol varav ena gånger blev det tom inskrivet som "förarstol utbytt".

Bägge gångerna har jag i princip använt orginal bältesinfästningar (det har sett orginallikt ut) och tagit låsmittdelen från baksäte. Se bara till att behålla delen med märkningen på. Det blir mycket smidigare med kort rem istället för lång styv vajer.
På E30 modifierade jag ett E30 underrede och fäste skalstolen på

Vad gäller stången, nr7, så är det okej att forma om den så smiter förbi buren.
Patrik Skoog skrev:
Bilen skall genom SFRO & Bilprovningen så vad jag förstått så krävs original bälte, men stolen hoppas jag kunna vara en riktig "sittastillstol"? -Hur har ni gjort som besiktigar med riktig stol + orginalbälte?

Jag provmonterade orginal bälte och fick dit de grönmarkerade fästpunkterna i orginal hål.
Själva låset till bältet (bult #1) sitter orginal i stolen, godkänner bilprovningen en egen infästningspunkt i karossen? Likaså #7 i bild, går inte att få dit pga buren, vet någon om jag kan göra något eget?


_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30, 330iK
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 23, 24, 25   >>
108 besök idag (57460 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande