Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30, 330iK
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 23, 24, 25   >>
35 besök senaste veckan (57757 totalt)
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4084



Återmontering av delar på nylackad kaross är en riktig höjdare!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



En hel godisbutik full som skall på bilen!
Det är ett tufft jobb, men någon måste ju göra det...


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 856



Kommer att bli bra, måste vara skönt att bygga ihop en "ny E30" thumbs up

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677


Trådstartare
Händer inte allt för mycket tyvärr... för mycket "riktigt" arbete och mindre tid i verkstan.
Hämtat hem alla delar, som nu ligger vita & fina och väntar.

Tyvärr användes fel kitt till motorutrymmet som av någon anledning inte härdade
Så nu blir det till att torka bort allt igen, slipa och lacka till jag blir nöjd.

Bild efter att ha dragit fingret genom kittet.

_________________
Patrik Skoog
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7715



Köp wurths

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 419




_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677


Trådstartare
Tack för tips!
...men det blir ingen fog denna gång. Ville inte ha det alls från början men lackeraren övertalade mig att det skulle bli så bra så...

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677


Trådstartare
Jaha, en liten uppdatering är på sin plats. Det går inte så bra för mig kan jag konstatera...

Slipat ner och lackat om motorutrymmet 3ggr nu med stor frustration efter att ha torkat/slipat bort kittet som inte härdat.
Första gången reste sig lacken, något lirade inte helt enkelt. Andra gången såg allt bra ut....tills jag råkade lägga en halvfuktig trasa med thinner över natten som förstörde lacken.
3:e gången gillt, är hyfsat nöjd. Svårt att få samma finish där som huv/tak/skärmar helt enkelt. Får nöja mig nu helt enkelt och gå vidare.

Bakvagn på plats i alla fall.


Konstaterar nu att denna coilover får inte plats... håller på att mäta, kanske med specialfästen uppe. Eller bygga om infästningar i dämparkropp. Sista utväg får bli separat dämpare & fjäder.


Bredd/ET blev i alla fall som jag ville. Perfekt infjädring precis bakom skärmkanten.


Hjulhus sprutad med tunn body och undersidan lackad svart. Fortsättning följer...

_________________
Patrik Skoog
Citera
Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021
Inlägg: 132



Patrik Skoog skrev:


Konstaterar nu att denna coilover får inte plats... håller på att mäta, kanske med specialfästen uppe. Eller bygga om infästningar i dämparkropp. Sista utväg får bli separat dämpare & fjäder.
https://rejsa.nu/im/user/4521/2023-02-20-22-43-46_20230219_132749.jpg


På vilket sätt får ej coils plats? Jag har liknande, dock sitter fjädern i andra delen av benet, det är tight men det funkar. I övrigt följs bygget och jäklar så bra det blir!

_________________
Viktor Andersson
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677


Trådstartare
Andersson-Motorsport skrev:
Patrik Skoog skrev:


Konstaterar nu att denna coilover får inte plats... håller på att mäta, kanske med specialfästen uppe. Eller bygga om infästningar i dämparkropp. Sista utväg får bli separat dämpare & fjäder.
https://rejsa.nu/im/user/4521/2023-02-20-22-43-46_20230219_132749.jpg


På vilket sätt får ej coils plats? Jag har liknande, dock sitter fjädern i andra delen av benet, det är tight men det funkar. I övrigt följs bygget och jäklar så bra det blir!


Det är helt enkelt lite plats
Skall testa att vända på benen, bygga nya topplagringar osv.. har inte gett upp helt än att åka coilover.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Aj då Patrik!

Är det bromsoket med handbromsmekanik eller drivaxlarna som ställer till det platsmässigt? Eller något annat?
Det är ju lite trångt kring stötdämparfästet även på en std länkarm...

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Aj då Patrik!

Är det bromsoket med handbromsmekanik eller drivaxlarna som ställer till det platsmässigt? Eller något annat?
Det är ju lite trångt kring stötdämparfästet även på en std länkarm...


Gjorde ett nytt försök genom att tillverka en provisorisk lösning för att flytta bak infästningspunkten för nedre stötdämparinfästningen. Nu går allting fritt!

Dock fick jag ett nytt problem. Stötdämparkroppen är för lång, dvs i rideheight får jag för lite infjädringsmöjlighet på kolvstången. Med annan topplagring kan jag få upp dämparen mer mot karossen, skall se om detta räcker annars ger jag upp och får helt enkelt köpa ny dämpare


_________________
Patrik Skoog
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1338



Blir det inte mer ogynnsam geometri på dämparrörelsen när den "ligger" ner mer än innan?

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677


Trådstartare
Westersund skrev:
Blir det inte mer ogynnsam geometri på dämparrörelsen när den "ligger" ner mer än innan?


Funderade också på det, men det är ledlager uppe/nere så inga brytkrafter som ställer till det. Det finns ju stötdämparkonstruktioner med helt liggande stötdämpare så detta bör väl också fungera?

Har testat lite och gjort fler mätningar och med nya topplagringar så tjänar jag 20mm sen har jag väldigt stora "bump stops" som jag kan kapa på mitten. Då har jag 40mm mer fjädringsväg att leka med.
Dessutom skall jag inte åka med för låg bil heller, får jämföra med gamla mått från gamla goda tiden.

Så kanske det kan lira ändå! Har beställt Samuels topplagringar nu, får testa med dem.

_________________
Patrik Skoog
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Vinkeln påverkar ju motion ratio, om det spelar roll eller inte...det "beror på". Oavsett det, så är det klokt att kolla att ledlagret uppe inte bottnar. En fördel med att bygga om fästet nere kan vara att det kanske går att få till så dämparen sitter i "double shear" också, det blir betydligt stadigare.

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 612



Det går kanske att bygga ner det undre fästet lite också? Då kan du tjäna några millimeter till.

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1338



Patrik Skoog skrev:
Funderade också på det, men det är ledlager uppe/nere så inga brytkrafter som ställer till det. Det finns ju stötdämparkonstruktioner med helt liggande stötdämpare så detta bör väl också fungera?

Har testat lite och gjort fler mätningar och med nya topplagringar så tjänar jag 20mm sen har jag väldigt stora "bump stops" som jag kan kapa på mitten. Då har jag 40mm mer fjädringsväg att leka med.
Dessutom skall jag inte åka med för låg bil heller, får jämföra med gamla mått från gamla goda tiden.

Så kanske det kan lira ändå! Har beställt Samuels topplagringar nu, får testa med dem.


Tänkte mer i samma banor som Gustaf, förhållandet mellan rörelsen på den släpande bärarmen och infjädringen i dämparen ändras. Om jag inte tänker helt fel så borde du kompensera det utflyttade nedre fästet för dämparen med en mjukare fjäder/sättning på dämparen, men förhållandet blir det omvända ju mer vinkel (när den "lägger" sig ner) du får på fjäderbenet vilket kan ge konstiga egenskaper. En progressiv fjäder hade kunnat lösa det "problemet". Men det går ju alltid att testa, kommer säkert att funka helt okej på gata men på bana där man kör mer på gränsen tror jag att egenskaperna blir lite mer oförutsägbara.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677


Trådstartare
therealpinto skrev:
Vinkeln påverkar ju motion ratio, om det spelar roll eller inte...det "beror på". Oavsett det, så är det klokt att kolla att ledlagret uppe inte bottnar. En fördel med att bygga om fästet nere kan vara att det kanske går att få till så dämparen sitter i "double shear" också, det blir betydligt stadigare.


Tack Gustaf, skall absolut ta en titt på infästningen när/om jag får till något som funkar. En bit plattjärn blir inte så bra i längden

Westersund skrev:
Patrik Skoog skrev:
Funderade också på det, men det är ledlager uppe/nere så inga brytkrafter som ställer till det. Det finns ju stötdämparkonstruktioner med helt liggande stötdämpare så detta bör väl också fungera?

Har testat lite och gjort fler mätningar och med nya topplagringar så tjänar jag 20mm sen har jag väldigt stora "bump stops" som jag kan kapa på mitten. Då har jag 40mm mer fjädringsväg att leka med.
Dessutom skall jag inte åka med för låg bil heller, får jämföra med gamla mått från gamla goda tiden.

Så kanske det kan lira ändå! Har beställt Samuels topplagringar nu, får testa med dem.


Tänkte mer i samma banor som Gustaf, förhållandet mellan rörelsen på den släpande bärarmen och infjädringen i dämparen ändras. Om jag inte tänker helt fel så borde du kompensera det utflyttade nedre fästet för dämparen med en mjukare fjäder/sättning på dämparen, men förhållandet blir det omvända ju mer vinkel (när den "lägger" sig ner) du får på fjäderbenet vilket kan ge konstiga egenskaper. En progressiv fjäder hade kunnat lösa det "problemet". Men det går ju alltid att testa, kommer säkert att funka helt okej på gata men på bana där man kör mer på gränsen tror jag att egenskaperna blir lite mer oförutsägbara.


Jo helt klart är det annat MR än på orginal coiloverplats. Intressant tanke med hur vinkeln ändrar sig, frågan är bara hur stor effekt det blir i verkligheten då rörelsen från rideheight till infjädrad position på bana kanske är 50mm? Jag hade samma lösning på min E30/S14 som jag tävlade med 2007-2008, dvs utflyttad nedre infästning för att få plats med större drivaxlar/coilovers och jag märkte inte några negativa effekter eller nervös bakvagn, tvärtom. Nu är jag iofs ingen proffsförare, men det gick ändå hyfsat fort.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1338



Det kanske inte blir så stor skillnad, det var bara en tanke som slog mig. Om du har provat samma koncept tidigare med gott resultat är det lugnt.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677


Trådstartare
Westersund skrev:
Det kanske inte blir så stor skillnad, det var bara en tanke som slog mig. Om du har provat samma koncept tidigare med gott resultat är det lugnt.


Tyckte det ändå var intressant tanke, även om det funkat tidigare så kanske det blir ännu bättre med en dämpare mer upprätt?

_________________
Patrik Skoog
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Skillnaden i MR kan ju kanske påverka lite grann, men det kan inte bli mycket. Är ju relativt lätt att justera i så fall.

Snedställningen killgissar jag påverkar försumbart - såå våldsamt snett hamnar den ju inte. Skall man hårddra det kan man ju också tänka sig länkarmens rörelse - den är ju cirkelformad. Originalplaceringen gör att övre fästet hamnar utanför cirkelradien, din placering flyttar ut radien och övre fästet hamnar evt lite innanför.
Båda blir en kompromiss hur som helst. thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30, 330iK
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 23, 24, 25   >>
35 besök senaste veckan (57757 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande