Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30, 330iK | << 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 23, 24, 25 >> 25 besök senaste veckan (57787 totalt) |
Händer inte allt för mycket tyvärr... för mycket "riktigt" arbete och mindre tid i verkstan.
Hämtat hem alla delar, som nu ligger vita & fina och väntar. Tyvärr användes fel kitt till motorutrymmet som av någon anledning inte härdade Så nu blir det till att torka bort allt igen, slipa och lacka till jag blir nöjd. Bild efter att ha dragit fingret genom kittet. _________________ Patrik Skoog |
||||||
Finns inget bättre.
https://verktygsboden.se/garage-verk _________________ Alexander Johansson 330ti e46 projekt @: alexus330ti |
||||||
Jaha, en liten uppdatering är på sin plats. Det går inte så bra för mig kan jag konstatera...
Slipat ner och lackat om motorutrymmet 3ggr nu med stor frustration efter att ha torkat/slipat bort kittet som inte härdat. Första gången reste sig lacken, något lirade inte helt enkelt. Andra gången såg allt bra ut....tills jag råkade lägga en halvfuktig trasa med thinner över natten som förstörde lacken. 3:e gången gillt, är hyfsat nöjd. Svårt att få samma finish där som huv/tak/skärmar helt enkelt. Får nöja mig nu helt enkelt och gå vidare. Bakvagn på plats i alla fall. Konstaterar nu att denna coilover får inte plats... håller på att mäta, kanske med specialfästen uppe. Eller bygga om infästningar i dämparkropp. Sista utväg får bli separat dämpare & fjäder. Bredd/ET blev i alla fall som jag ville. Perfekt infjädring precis bakom skärmkanten. Hjulhus sprutad med tunn body och undersidan lackad svart. Fortsättning följer... _________________ Patrik Skoog |
||||||
På vilket sätt får ej coils plats? Jag har liknande, dock sitter fjädern i andra delen av benet, det är tight men det funkar. I övrigt följs bygget och jäklar så bra det blir! _________________ Viktor Andersson |
||||||
Det är helt enkelt lite plats Skall testa att vända på benen, bygga nya topplagringar osv.. har inte gett upp helt än att åka coilover. _________________ Patrik Skoog |
||||||
Aj då Patrik!
Är det bromsoket med handbromsmekanik eller drivaxlarna som ställer till det platsmässigt? Eller något annat? Det är ju lite trångt kring stötdämparfästet även på en std länkarm... _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Gjorde ett nytt försök genom att tillverka en provisorisk lösning för att flytta bak infästningspunkten för nedre stötdämparinfästningen. Nu går allting fritt! Dock fick jag ett nytt problem. Stötdämparkroppen är för lång, dvs i rideheight får jag för lite infjädringsmöjlighet på kolvstången. Med annan topplagring kan jag få upp dämparen mer mot karossen, skall se om detta räcker annars ger jag upp och får helt enkelt köpa ny dämpare _________________ Patrik Skoog |
||||||
Blir det inte mer ogynnsam geometri på dämparrörelsen när den "ligger" ner mer än innan?
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||
Funderade också på det, men det är ledlager uppe/nere så inga brytkrafter som ställer till det. Det finns ju stötdämparkonstruktioner med helt liggande stötdämpare så detta bör väl också fungera? Har testat lite och gjort fler mätningar och med nya topplagringar så tjänar jag 20mm sen har jag väldigt stora "bump stops" som jag kan kapa på mitten. Då har jag 40mm mer fjädringsväg att leka med. Dessutom skall jag inte åka med för låg bil heller, får jämföra med gamla mått från gamla goda tiden. Så kanske det kan lira ändå! Har beställt Samuels topplagringar nu, får testa med dem. _________________ Patrik Skoog |
||||||
Vinkeln påverkar ju motion ratio, om det spelar roll eller inte...det "beror på". Oavsett det, så är det klokt att kolla att ledlagret uppe inte bottnar. En fördel med att bygga om fästet nere kan vara att det kanske går att få till så dämparen sitter i "double shear" också, det blir betydligt stadigare.
_________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Det går kanske att bygga ner det undre fästet lite också? Då kan du tjäna några millimeter till.
_________________ Magnus Svedlund BMW M3 SMG -02 BMW 318i -06 BMW 318is -93 Såld. BMW 535d -04 Såld BMW 320d -02 |
||||||
Tänkte mer i samma banor som Gustaf, förhållandet mellan rörelsen på den släpande bärarmen och infjädringen i dämparen ändras. Om jag inte tänker helt fel så borde du kompensera det utflyttade nedre fästet för dämparen med en mjukare fjäder/sättning på dämparen, men förhållandet blir det omvända ju mer vinkel (när den "lägger" sig ner) du får på fjäderbenet vilket kan ge konstiga egenskaper. En progressiv fjäder hade kunnat lösa det "problemet". Men det går ju alltid att testa, kommer säkert att funka helt okej på gata men på bana där man kör mer på gränsen tror jag att egenskaperna blir lite mer oförutsägbara. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||
Tack Gustaf, skall absolut ta en titt på infästningen när/om jag får till något som funkar. En bit plattjärn blir inte så bra i längden
Jo helt klart är det annat MR än på orginal coiloverplats. Intressant tanke med hur vinkeln ändrar sig, frågan är bara hur stor effekt det blir i verkligheten då rörelsen från rideheight till infjädrad position på bana kanske är 50mm? Jag hade samma lösning på min E30/S14 som jag tävlade med 2007-2008, dvs utflyttad nedre infästning för att få plats med större drivaxlar/coilovers och jag märkte inte några negativa effekter eller nervös bakvagn, tvärtom. Nu är jag iofs ingen proffsförare, men det gick ändå hyfsat fort. _________________ Patrik Skoog |
||||||
Det kanske inte blir så stor skillnad, det var bara en tanke som slog mig. Om du har provat samma koncept tidigare med gott resultat är det lugnt.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||
Tyckte det ändå var intressant tanke, även om det funkat tidigare så kanske det blir ännu bättre med en dämpare mer upprätt? _________________ Patrik Skoog |
||||||
Skillnaden i MR kan ju kanske påverka lite grann, men det kan inte bli mycket. Är ju relativt lätt att justera i så fall.
Snedställningen killgissar jag påverkar försumbart - såå våldsamt snett hamnar den ju inte. Skall man hårddra det kan man ju också tänka sig länkarmens rörelse - den är ju cirkelformad. Originalplaceringen gör att övre fästet hamnar utanför cirkelradien, din placering flyttar ut radien och övre fästet hamnar evt lite innanför. Båda blir en kompromiss hur som helst. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30, 330iK | << 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 23, 24, 25 >> 25 besök senaste veckan (57787 totalt) |