Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30, 330iK
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 23, 24, 25   >>
27 besök senaste veckan (57762 totalt)
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1338



Christian Jansson skrev:
Skillnaden i MR kan ju kanske påverka lite grann, men det kan inte bli mycket. Är ju relativt lätt att justera i så fall.

Snedställningen killgissar jag påverkar försumbart - såå våldsamt snett hamnar den ju inte. Skall man hårddra det kan man ju också tänka sig länkarmens rörelse - den är ju cirkelformad. Originalplaceringen gör att övre fästet hamnar utanför cirkelradien, din placering flyttar ut radien och övre fästet hamnar evt lite innanför.
Båda blir en kompromiss hur som helst. thumbs up


Nu vet jag inte hur E30 är i bakvagnen rent specifikt, men om stötdämpartornet är lite bakom/utanför radie för bärarmen skulle jag tro att utgångspositionen för bärarmen vid BMWs beräknade ride height är några grader under horisontellt. Det gör att bärarmen blir längre vid infjädring och rörelsen för dämparen blir i princip rakt upp och ner. Om man däremot kör med en låg bil så bärarmen är horisontal eller rent av några grader över så blir bärarmen bara kortare ju mer den fjädrar in. Hur står bärarmen vid ride height idag? Kanske inte blir så dumt alls med det utflyttade nedre fästet för dämparen om bärarmen är horisontal vid ride height och blir kortare vid infjädring. thumbs up

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677


Trådstartare
Jakten på fjädringsväg fortsätter, Millways topplagringar med 12mm adapters gav mig 23mm till och dessutom ett ledlager som kan hantera den ökade vinklen på dämparkroppen.

Tyvärr andra prio i helgen men skall göra ett nytt försök i veckan att få allt på plats.


_________________
Patrik Skoog
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Fina bitar!!!

Jag har ett liknande fenomen med mina topplagringar i framvagnen. Skulle helst vilja få upp ledlagret ~20 mm för att få mer justermöjligheter av framvagnen.
Det kommer dock att innebära att lagret sticker upp i hålet i fjädertornet med allt vad det medför i behov av uppkapning.
Än mindre finns färdiga lösningar att tillgå.
Har bortprioriterat det tills vidare.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Fina bitar!!!

Jag har ett liknande fenomen med mina topplagringar i framvagnen. Skulle helst vilja få upp ledlagret ~20 mm för att få mer justermöjligheter av framvagnen.
Det kommer dock att innebära att lagret sticker upp i hålet i fjädertornet med allt vad det medför i behov av uppkapning.
Än mindre finns färdiga lösningar att tillgå.
Har bortprioriterat det tills vidare.


Ja Samuel har fantastiskt bra kvalité på hans grejer!

Vad är det du vill kunna justera mer på din framvagn?

_________________
Patrik Skoog
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Fick höja bilen för att jag fick genomslag i nya Koni-dämparna, fjädringsvägen låg för långt ned i dessa dämpares slaglängd. Hade varit trevligt med lite mer flexibilitet i ride-height, även om det inte finns något självändamål med en låg bil.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677


Trådstartare
Någon timmes ryck i verkstan, Millway topplagringar på och endast dämparna får bli lösningen framåt. Ger upp att få plats med coilovers bak. Räknade om fjädersättning till orginalplats och nya fjädrar/fjädersäten beställda av Samuel. Bra med utrymme och nedre infästningar kan användas som planerat.



Batteri och fäste monterat, alltid något.


Pedalställ/bromsservo och rattstång på plats och jag han även fixa till främre bromsrör.

_________________
Patrik Skoog
Citera
MrKristian
Karlskrona
Här sen Jun 2018
Inlägg: 76



Snyggt

_________________
Kristian Moberg
BMW E30 318 V8 SFRO
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Patrik Skoog skrev:
Ger upp att få plats med coilovers bak.

Aj då!! Då behöver du ju fjädrarna som ligger här hos mig ändå!
Säg bara till!

Snyggt jobbat annars!!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677


Trådstartare
Christian Jansson skrev:

Aj då!! Då behöver du ju fjädrarna som ligger här hos mig ändå!
Säg bara till!
Snyggt jobbat annars!!


Lugnt! Har du fått dem så har du
Skall testa en hårdare sättning fram/bak än vad jag tidigare haft så jag behöver köpa två plattjärn

Skall du köra med höjdjustering bak, inkl hjälpfjäder?
Brukar bli tight, har bara 130mm mellan fjäderben och kaross i rideheight. Min bakvagnsbalk är uppflyttad något också för rollcenter korrigering.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677


Trådstartare
MrKristian skrev:
Snyggt



_________________
Patrik Skoog
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Patrik Skoog skrev:

Lugnt! Har du fått dem så har du
Skall testa en hårdare sättning fram/bak än vad jag tidigare haft så jag behöver köpa två plattjärn

Skall du köra med höjdjustering bak, inkl hjälpfjäder?
Brukar bli tight, har bara 130mm mellan fjäderben och kaross i rideheight. Min bakvagnsbalk är uppflyttad något också för rollcenter korrigering.



Gällande höjdjustering:
Hittills har jag kört med höjdjustering men utan hjälpfjäder. Får som du säger se hur
detta nya lirar och vilken plats som finns/saknas. I värsta fall får det bli att köra utan höjdjustering men jag kommer nog inte att ge mig alldeles direkt.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677


Trådstartare
Nya fjädrar bak med tillhörande delrinstyrningar kom idag. Tog ett ryck och såg om jag fick ihop allt.

De gamla övre fjädersätena bak är bortkapade sedan tidigare, får nu tillverka nya i en mer slimmad design för att skapa plats åt de nya bromsoken med integrerad handbroms. Började med att svarva nya övre styrningar till fjädersätena.


Tillverkade centreringsringar mellan huvud och hjälpfjäder.


Såhär tänkte jag mig det. Underst delrin säten som passar på orginal bärarm-huvudfjäder-centreringsring-hjälpfjäder-övre delrinsäte-nytt övre fjädersäte i 6mm stål inkl styrning som skall svetsas i karossen. Totalt 130mm som jag ville ha det. Vid CW så löser man det till 90% fram, krävs mindre justering bak så får jag svarva 5/10mm distanser i delrin.


För att vara på säkra sidan under infjädring misstänker jag att hävarm och fäste till handbromsmekanismen får moddas något... men nu verkar det vara nära!


Lite OT, men familjen blev med en ny medlem i Fredags. Obligatorisk tvätt innan den får komma in i verkstan. Den stackarn behöver en renovering så den skall gås genom och göras som ny är tanken!

_________________
Patrik Skoog
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Helt rätt Patrik! Snyggt jobb med svarven! thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4089



Snyggt jobb thumbs up

Inte behöva vänta på köpegrejor som kanske ändå behöver justeras innan det passar, lika bra att göra det från grunden.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677


Trådstartare
Äntligen!!
Svetsat dit nytt övre fjädersäte i slimmad design, allt lirar och får plats!


Skar upp ett snitt i hävarmen och hållaren till handbromsmekanismen, vinklade det inåt och svetsade. Blev kanon.


Färdig bakvagn, tog ett tag. Nu skall jag ta tag i drivlinan så den kan hissas i. Skall klura vidare på drop-stop bak, har en plan jag skalll testa

_________________
Patrik Skoog
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Fint jobbat Patrik!!
Gött att se att det går åt det håll du vill!

Drop-stop ser ut att kunna göra nytta, ja. thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Fint jobbat Patrik!! :


Tack!

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677


Trådstartare
Fixade det sista med kabelhärvan, lättare nu än sen...


...även detta är enklare nu än sen!


Nu är det nära!


På plats, med ett skohorn! Tur jag inte har orginal motor/växellådskuddar, riktigt tight mot karossen.


Svarvade lite distanser till växellänkaget.


På plats, gott om plats är det ont om. Wire till backspärr, kablage från gearcut sensorn och från växelindikatorn skall läggas rätt och fästas upp.


Härlig känsla av att dra i spaken lite!

_________________
Patrik Skoog
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Patrik Skoog skrev:
kablage från gearcut sensorn och från växelindikatorn skall läggas rätt och fästas upp.

Jag har ju hjälpt några rally åkare att koppla in gearcut och programmerat detta.

Och har sett och hört vissa tävlande som varit när dom kommit
in på service pga att det inte funkat som det skall....brutit tändningen i tid och otid
när det inte skall göra det

Och för att undvika detta så är det smart att kontaktstycket till lastcellen är åtkomlig
från förarplats så att den går att kopplas bort då blir ju funktionen bortkopplad.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677


Trådstartare
super7 skrev:

Och för att undvika detta så är det smart att kontaktstycket till lastcellen är åtkomlig
från förarplats så att den går att kopplas bort då blir ju funktionen bortkopplad.


Absolut, så är tanken

_________________
Patrik Skoog
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Jädrar vad fint det blir Patrik!

Imponerande att du fick plats med originalstorlek på bromsservo även med
kompressorn på plats! thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30, 330iK
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 23, 24, 25   >>
27 besök senaste veckan (57762 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande