Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30, 330iK
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 23, 24, 25   >>
17 besök senaste veckan (57779 totalt)
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 203



Riktigt kul att se hur snyggt allt blir Jag tar med det som inspiration till nästa version av mitt e30 bygge!

_________________


BMW e30 v8
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
baumgardt skrev:
Riktigt kul att se hur snyggt allt blir Jag tar med det som inspiration till nästa version av mitt e30 bygge!


Tack för de orden!

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Jädrar vad fint det blir Patrik!
Imponerande att du fick plats med originalstorlek på bromsservo även med kompressorn på plats! thumbs up


skrattade gott när jag läste ditt inlägg...kan nästan tro att du är uppkopplad mot kameran i garaget och hörde alla svordomar

Bromsservo/cylinder är från en 7-serie och fick flyttas ner till vänster för att få plats. Ca 5mm spelrum mot kaross och slang till kompressorinsuget. Bra så långt!

Eftersom inte hjärnan var påkopplad när jag provmonterade så glömde jag detaljen med oljebehållaren.



Den får helt enkelt inte plats där det var tänkt. Men lite högre upp får den plats så det måste väl gå att svarva delrin muffar mot cylindern sen slang mot behållaren och nytt fäste?

_________________
Patrik Skoog
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Been there, done that....

Det går fin-fint att flytta behållaren och använda slang emellan, det är så jag gjort. thumbs up
BMW säljer ju slangen mellan kopplingens slav- och huvudcylinder som metervara, den
är smidig att använda.

Med mitt jätteplenum hade jag dock inte en chans i h..vete att få dit ett servo i originalstorlek hur jag än gjorde.
Det blev sidoförflyttning och servo från en Smart för min del.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Been there, done that....
Det går fin-fint att flytta behållaren och använda slang emellan, det är så jag gjort. thumbs up
BMW säljer ju slangen mellan kopplingens slav- och huvudcylinder som metervara, den
är smidig att använda.


Tack för slangtips, menar du #21521163714 ?

_________________
Patrik Skoog
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Precis, den är det. Annars kan det ju vara lite meckigt att få fram slang som tål bromsvätska långvarigt.

Som sagt, metervara så ingen "färdig" liten stump. thumbs up

Utnyttjade sådan slang även till min kopplingscylinder, fick ordna med separat behållare på ny plats till den också.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Precis, den är det. Annars kan det ju vara lite meckigt att få fram slang som tål bromsvätska långvarigt.

Som sagt, metervara så ingen "färdig" liten stump. thumbs up

Utnyttjade sådan slang även till min kopplingscylinder, fick ordna med separat behållare på ny plats till den också.


thumbs up valde du eftermarknadsbehållare eller hittade du något lämpligt från någon BMW modell till koppling/broms?

_________________
Patrik Skoog
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Jag köpte ATE-behållare från Autodoc. Till huvudcylindern valde jag E34 540 men den finns inte
att köpa ny längre. Du kommer att behöva ett lock till bromsvätskebehållaren som varnar för
låg nivå (och det har du väl ett liggande kan jag tro), då är det fördel att hålla sig till ATE och BMW-grejor som passar mot vartannat.

Här är mina köptips när man behöver dela på broms- och kopplingsbehållare och montera "remote":

Kopplings-behållare ATE 03.3508-0264.3:


Bromsvätskebehållare ATE 03.3508-8801.3 (BMW E12):


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
bra tips


Tack!
Skall se om jag får plats med den jag har från 7-serien med både koppling/broms i ett. Annars får jag shoppa loss på dina tips thumbs up

_________________
Patrik Skoog
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166



baumgardt skrev:
Riktigt kul att se hur snyggt allt blir Jag tar med det som inspiration till nästa version av mitt e30 bygge!


Kan bara hålla med Gustav.
Riktigt fint bygge!

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
Rockhound skrev:
baumgardt skrev:
Riktigt kul att se hur snyggt allt blir Jag tar med det som inspiration till nästa version av mitt e30 bygge!


Kan bara hålla med Gustav.
Riktigt fint bygge!


Tack!

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
Dags för kardan och avgassystem!
Tänkte mig en timme i verkstan med bra musik och en öl i vänster handen, det var ju ett rent montage...

...men det visade sig då att eftersom jag lutat drivlinan något jfm original och även något till höger för att få bättre viktfördelning (läs kompensera för 0,1 ton förare) så passade inte stödlagret tillräckligt bra i std hålen. Inte läge att tvinga, skapar bara problem och vibrationer. Så det blev till att svarva nya distanser, borra, gänga och svetsa för att få bra infästning till stödlagret.

Väl på plats så passar givet inte avgassystemet eftersom det byggdes med väldigt bra passform efter kardanen...


Så, fick kapa upp ett par skarvar och justera passformen.


På plats, fler än 1h och ölen oöppnad.


_________________
Patrik Skoog
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101



Supersnyggt!

Känner igen det där med följdverkningar.....

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Fint jobbat! thumbs up thumbs up

Skulle bara...

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
Lite Söndagsmys i verkstan, framvagn på plats och rengörning/tvättning/slipning & målning av den enorma Perkins dieseln till grävaren






_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
Bilen på egna hjul!
Hjulupphängning fram klar, sista fix med E46 krängaren återstår. Servo kopplad och rattstång lika så.
Mätt lite på rideheight och justerat med ena skärmen provisoriskt dithängd.
Hjulet sitter inte snyggt i hjulhuset trots att caster justering är maxad. Rollcenterkittet ställer till det lite.... får klura på hur detta kan lösas!


_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
Funderar vidare på framvagnen....

Har idag troligen någon form av std bärarm från E30/36:


Behöver få hjulet rätt i hjulhuset (en rent utseende sak tyvärr). Enligt "nätet" skall bärarmar från M3E36 3.2 (31122228461+31122228462) ge mer caster och eventuellt lösa problemet + att de skall ge 7mm mindre spårvidd.

Bumpsteer är inte vackert, och caster trail lika så men det får jag försöka korrigera med en adapter på styrstaget och att flytta tillbaks caster i tornet.

Som vanligt så verkar man lösa ett problem och skapa nya
Någon som vet vart det går att hitta M3 3.2 bärarmar till vettiga pengar?

_________________
Patrik Skoog
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Frågan är om du får tillräckligt bra justering av hjulposition ens med de bärarmarna...

Det finns ju special-länkarmar från T-parts som är gjorda för E36/E46-spindlarna, de flyttar ju
fram spindeln rätt ordentligt. Ser ut som att de är gjorda för original spindelleder och då
passar ju MRT-kitet också.

Vill du inte köra på de länkarmarna kan det vara värt att överväga att bygga om bakre
länkarmsinfästningen i rambenet istället, flytta ut den typ "ett bulthål" och svetsa på en liten
profilbit på utsidan med svetsmutter där.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
Christian Jansson skrev:

Vill du inte köra på de länkarmarna kan det vara värt att överväga att bygga om bakre
länkarmsinfästningen i rambenet istället, flytta ut den typ "ett bulthål" och svetsa på en liten
profilbit på utsidan med svetsmutter där.


Tänkte som dig tidigare... bild med infästning flyttad ett hål, dvs nära perfekt. Men då tar uniball i ramben och det blir till att kapa/svetsa.


_________________
Patrik Skoog
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Ja, kapa i rambenet blir ju tvunget, men det borde gå att göra
med förstärkningar/infällning så att man inte försvagar
konstruktionen?

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
....däremot kan en adapter funka tror jag som flyttar infästning "ett hål" och samtidigt sänker infästning ca 10 mm. Bärarmens geometri skulle troligen även bli bättre och uniball gå fritt för ramben. Ett av bulthålen blir då gemensamt med adapter/casterfäste/kaross. Tål att utforska!





_________________
Patrik Skoog
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30, 330iK
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 23, 24, 25   >>
17 besök senaste veckan (57779 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande