Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30, 330iK | << 1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 23, 24, 25 >> 17 besök senaste veckan (57779 totalt) |
skrattade gott när jag läste ditt inlägg...kan nästan tro att du är uppkopplad mot kameran i garaget och hörde alla svordomar Bromsservo/cylinder är från en 7-serie och fick flyttas ner till vänster för att få plats. Ca 5mm spelrum mot kaross och slang till kompressorinsuget. Bra så långt! Eftersom inte hjärnan var påkopplad när jag provmonterade så glömde jag detaljen med oljebehållaren. Den får helt enkelt inte plats där det var tänkt. Men lite högre upp får den plats så det måste väl gå att svarva delrin muffar mot cylindern sen slang mot behållaren och nytt fäste? _________________ Patrik Skoog |
||||
Been there, done that....
Det går fin-fint att flytta behållaren och använda slang emellan, det är så jag gjort. BMW säljer ju slangen mellan kopplingens slav- och huvudcylinder som metervara, den är smidig att använda. Med mitt jätteplenum hade jag dock inte en chans i h..vete att få dit ett servo i originalstorlek hur jag än gjorde. Det blev sidoförflyttning och servo från en Smart för min del. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Tack för slangtips, menar du #21521163714 ? _________________ Patrik Skoog |
||||
Precis, den är det. Annars kan det ju vara lite meckigt att få fram slang som tål bromsvätska långvarigt.
Som sagt, metervara så ingen "färdig" liten stump. Utnyttjade sådan slang även till min kopplingscylinder, fick ordna med separat behållare på ny plats till den också. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
valde du eftermarknadsbehållare eller hittade du något lämpligt från någon BMW modell till koppling/broms? _________________ Patrik Skoog |
||||
Jag köpte ATE-behållare från Autodoc. Till huvudcylindern valde jag E34 540 men den finns inte
att köpa ny längre. Du kommer att behöva ett lock till bromsvätskebehållaren som varnar för låg nivå (och det har du väl ett liggande kan jag tro), då är det fördel att hålla sig till ATE och BMW-grejor som passar mot vartannat. Här är mina köptips när man behöver dela på broms- och kopplingsbehållare och montera "remote": Kopplings-behållare ATE 03.3508-0264.3: Bromsvätskebehållare ATE 03.3508-8801.3 (BMW E12): _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Kan bara hålla med Gustav. Riktigt fint bygge! _________________ //Raine Hynynen Förut: Kadett GSI Calibra Turbo Vr6T Golf Mk6 GTI Clio Sport -06 Megane RS -10 Mitsubishi Ralliart EvoX -10 Nu: BMW E30 SFRO |
||||
Tack! _________________ Patrik Skoog |
||||
Dags för kardan och avgassystem!
Tänkte mig en timme i verkstan med bra musik och en öl i vänster handen, det var ju ett rent montage... ...men det visade sig då att eftersom jag lutat drivlinan något jfm original och även något till höger för att få bättre viktfördelning (läs kompensera för 0,1 ton förare) så passade inte stödlagret tillräckligt bra i std hålen. Inte läge att tvinga, skapar bara problem och vibrationer. Så det blev till att svarva nya distanser, borra, gänga och svetsa för att få bra infästning till stödlagret. Väl på plats så passar givet inte avgassystemet eftersom det byggdes med väldigt bra passform efter kardanen... Så, fick kapa upp ett par skarvar och justera passformen. På plats, fler än 1h och ölen oöppnad. _________________ Patrik Skoog |
||||
Bilen på egna hjul!
Hjulupphängning fram klar, sista fix med E46 krängaren återstår. Servo kopplad och rattstång lika så. Mätt lite på rideheight och justerat med ena skärmen provisoriskt dithängd. Hjulet sitter inte snyggt i hjulhuset trots att caster justering är maxad. Rollcenterkittet ställer till det lite.... får klura på hur detta kan lösas! _________________ Patrik Skoog |
||||
Funderar vidare på framvagnen....
Har idag troligen någon form av std bärarm från E30/36: Behöver få hjulet rätt i hjulhuset (en rent utseende sak tyvärr). Enligt "nätet" skall bärarmar från M3E36 3.2 (31122228461+31122228462) ge mer caster och eventuellt lösa problemet + att de skall ge 7mm mindre spårvidd. Bumpsteer är inte vackert, och caster trail lika så men det får jag försöka korrigera med en adapter på styrstaget och att flytta tillbaks caster i tornet. Som vanligt så verkar man lösa ett problem och skapa nya Någon som vet vart det går att hitta M3 3.2 bärarmar till vettiga pengar? _________________ Patrik Skoog |
||||
Frågan är om du får tillräckligt bra justering av hjulposition ens med de bärarmarna...
Det finns ju special-länkarmar från T-parts som är gjorda för E36/E46-spindlarna, de flyttar ju fram spindeln rätt ordentligt. Ser ut som att de är gjorda för original spindelleder och då passar ju MRT-kitet också. Vill du inte köra på de länkarmarna kan det vara värt att överväga att bygga om bakre länkarmsinfästningen i rambenet istället, flytta ut den typ "ett bulthål" och svetsa på en liten profilbit på utsidan med svetsmutter där. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Tänkte som dig tidigare... bild med infästning flyttad ett hål, dvs nära perfekt. Men då tar uniball i ramben och det blir till att kapa/svetsa. _________________ Patrik Skoog |
||||
....däremot kan en adapter funka tror jag som flyttar infästning "ett hål" och samtidigt sänker infästning ca 10 mm. Bärarmens geometri skulle troligen även bli bättre och uniball gå fritt för ramben. Ett av bulthålen blir då gemensamt med adapter/casterfäste/kaross. Tål att utforska!
_________________ Patrik Skoog |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30, 330iK | << 1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 23, 24, 25 >> 17 besök senaste veckan (57779 totalt) |