Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30, 330iK | << 1, 2, 3 ... 16, 17, 18 ... 23, 24, 25 >> 20 besök senaste veckan (57782 totalt) |
Rollcenterkittet påverkar väl inte hjulets placering, det flyttar bara ner länkarmen vid spindeln. Eller tänker jag fel _________________ Mikael Persson M3 E46 Competition 2006 |
||||||
Om du fortsatt vill köpa så kolla med artikelnr på https://www.carparts-pros.com/ _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||
Gällande tips på inköpsställen originaldelar så brukar jag också tipsa om https://www.leebman24.de eller https://www.koed.dk Allt som oftast så ligger deras priser dock ungefärligen på vad man betalar med klubbrabatten hos BMW här hemma. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Ner och fram om rollcenter kittet tas bort, pga caster _________________ Patrik Skoog |
||||||
Leebmann24 funkar bra, har handlat där en del. Har man tur så är det lite rabatt också, speciellt på "udda" delar.
_________________ Patrik Skoog |
||||||
Jag har det på min M3 E46, spindeln sitter i fjäderbenet och länkarmen flyttas bara rakt ner på den. Så mitt hjul flyttar sig inte i hjulhuset. _________________ Mikael Persson M3 E46 Competition 2006 |
||||||
Istället för att köpa mer saker som varken gör bilen snabbare eller mer driftsäker så bestämde jag mig för att göra något med det jag har. Fästet såg ut att kunna flyttas ganska enkelt.
Tog lite mått och fäste casterjusteringen provosoriskt "ett hål" fel jfm orginal. Bra frigång till ledlager mot kaross och om fästet dessutom flyttas 10mm nedåt blir geometrin på övriga lagringar i bärarmen mer gynnsam. Grovkapade 10mm plattjärn och fräste de till rätt dimensioner. Två 10mm hål och urfräsning för att passa mot orginal hylsa/styrning i rambenet. Provmonterat, verkar lira! Innersta bulten är genomgående och använder karossens orginal infästning. Yttersta bulten går genom plattjärnet med svetsad mutter på ovansidan. Så här i efterhand kunde jag gängat direkt i plattjärnet I framkant är plattjärnet helsvetsad i rambenet. Linjerar perfekt! Kan nu också justera utifrån detta nya läge +/-. Har beställt Bump steer kitt från MRT så jag får löst den biten också. Caster trail får jag göra vad jag kan med topplagringen. _________________ Patrik Skoog |
||||||
Snygg lösning!
Men jag spår trubbel framme vid fronten. Du får nog massera lite på den sen _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Det är så man löser problem, snyggt
Lite platsskapande åtgärder får man räkna med när man börjar provköra, vill minnas att jag stod vid någon hembygdsgård och drog i skärmkanten under en av de första provkörningarna... _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Fint jobbat Patrik! De enklaste lösningarna är påfallande ofta de bästa!
Behöver du kompensera såpass för bumpsteer i och med bakre nedflyttning och den ökade castervinkeln tror du? Styrledens höjdförflyttning utifrån nya länkarmspositionen kan väl inte vara jättestor och du justerar ju även topplagringen...? Betänk att du med befintliga MRT-kitet har flyttat in styrleden mot lod-linjen så du får inte lika stor höjdpåverkan av fjäderbenets rotation i längsled. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Hade en lång dialog med MRT, såklart vill han sälja mer saker Jag har inte mätt upp bump-steer, men i rideheight skadar det inte att sänka lite. Skall se om jag mäter före/efter _________________ Patrik Skoog |
||||||
Höll på att glömma att momentdra hjullager fram, nu avklarat!
Fina bitar från Finland landade Dags att få krängaren på plats. Sedan tidigare svetsade jag nya fästpunkter på rambenen för att få till en orginallik lösning. Framvagnsbalken är ombyggd och orginal E30 lösning är inte aktuell. E46 krängare som hittades på vinden passar fint på bredden! Måttade upp och ritade av allt direkt på arbetsbänken. Kapade av yttre öron och jackade ur material för att kunna helsvetsa nya fästpunkter för droplinks, justerbara i två steg och något kortare hävarm än orginal. Prova och mäta Helsvetsade med två justerhål, noga testat så det funkar med max styrvinkel. Nu skall de slipas och lackas sen skulle jag nog kunna säga att framvagnen är färdig nog! _________________ Patrik Skoog |
||||||
Sitter och funderar lite på att beställa ett gäng sådana här ser ut att passa finfint i mitt lilla projekt men eftersom det inte riktigt är för intended use så undrar jag du har möjlighet att mäta längden på MRT tierod sakerna syns ju att dom är kortare än standard men hur mycket De har ruskigt fina ritningar på sin hemsida men inga mått _________________ Christian Svensson BMW E39 540 - Vinterbilen. Z4M Coupé - Sommar bilen. E31 850 - Eviga projektet. |
||||||
Absolut Längd=175mm (svarta delen) Längd=205mm inkl ledlager (c-c) i kortaste läget. 60+60mm invändig gänga så det finns gott om justeringsmån Diameter=20,8mm (ytter) _________________ Patrik Skoog |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30, 330iK | << 1, 2, 3 ... 16, 17, 18 ... 23, 24, 25 >> 20 besök senaste veckan (57782 totalt) |